• Äldre 25 Oct 21:19
    72427 visningar
    136 svar
    136
    72427

    En tråd för oss med Utomkvedshavandeskap

    Hej allihopa! Låt skrivandet flöda men håll er kortfattade Gärna utan förkortningar så att vi alla nybörjare hänger med

    Den 8 okt 2015 åkte jag in med akut smärta ovetandes om att jag var gravid i v 6. Höger äggledare togs bort och vi fick rådet att vänta 2 mån med oskyddat sex.

    Med en äggledare kvar, rikligt med ägg och pigga spermier ser vi ljust på framtiden och längtar till en bebis Tidigast försök i December 2015 igen. Vid nästa graviditet bör man tidigt redan i v 5 ungefär göra ultraljud... Ställ gärna frågor om min historia och till varandra!

    ???

    Hur länge väntade ni med att försöka igen och Hur gick det? Blev det utomkvedshavandeskap även på andra äggledaren? (Fryser man då äggen?)

  • Svar på tråden En tråd för oss med Utomkvedshavandeskap
  • Anonym (Majap­aja)
    Äldre 25 Oct 21:30
    #1

    Upptäckte min utomkvedshavandeskap rätt sent pga ett missfall (v.5), som visa sig senare att jag bar på tvillingar. Jag fick missfall men den ena satte sig i högra äggstocken utan min vetenskap. Så veckorna gick och smärtorna blev allt ondare och dum som jag va diagnostiserade jag mig över internet och trodde det va Magkatarr. Till slut spydde jag av smärtan och höll på att förlora medvetandet och åkte in akut, hade över 1 liter blod i buken. Äggledaren hade exploderat och kunde inte räddas, jag va i v.9.DödDetta skedde i somras.

    Blev gravid ca 2 månader efter (inte så försiktiga ajabaja oss) som sluta med abort då ekonomin inte säger hej till en till liten ängel. Men nu befarar jag att jag kanske är gravid ändå, magen är svullen och sambon tycker jag har mer "dragkraft" vilket bara sker när jag är gravid. Så ja, vi får se här, ingen abort blir de iaf säger sambon, han orkar inte en till.Solig

  • Äldre 25 Oct 22:01
    #2
    Anonym (Majapaja) skrev 2015-10-25 21:30:22 följande:

    Upptäckte min utomkvedshavandeskap rätt sent pga ett missfall (v.5), som visa sig senare att jag bar på tvillingar. Jag fick missfall men den ena satte sig i högra äggstocken utan min vetenskap. Så veckorna gick och smärtorna blev allt ondare och dum som jag va diagnostiserade jag mig över internet och trodde det va Magkatarr. Till slut spydde jag av smärtan och höll på att förlora medvetandet och åkte in akut, hade över 1 liter blod i buken. Äggledaren hade exploderat och kunde inte räddas, jag va i v.9.Detta skedde i somras.

    Blev gravid ca 2 månader efter (inte så försiktiga ajabaja oss) som sluta med abort då ekonomin inte säger hej till en till liten ängel. Men nu befarar jag att jag kanske är gravid ändå, magen är svullen och sambon tycker jag har mer "dragkraft" vilket bara sker när jag är gravid. Så ja, vi får se här, ingen abort blir de iaf säger sambon, han orkar inte en till.


    Hej!

    Beklagar verkligen dina missfall. Men gud gör ett grav test nu? :) Jag är enäggstvilling för övrigt.. Funderar på om det kan vara en orsak till att äggledaren var skadad men det är bara mina konstiga filosofier.

    Om du är gravid och väljer att behålla det så önskar jag all lycka!

    Skulle min kropp komma igång igen med mens osv så försöker vi nog i december eller i januari igen alltså 2-3 mån efter op.
  • Äldre 26 Oct 07:21
    #3

    Fick ett utomkveds i dec förra året, trodde det var missfall och att det var därför det gjorde lite ont så kollade aldrig upp det. När jag fortfarande blödde och testade positivt 3 veckor senare så fick jag tid till vaginalt ultraljud. Där upptäcktes utomkveds och fick operera samma eftermiddag. Var då i v10 så hela äggledaren fick tas bort. Vi började försöka igen efter en mens som kom 1 månad efter operationen. Jag behövde den tiden att läka mentalt också, när jag fick reda på utomkveds så var nämligen min enda tanke att jag aldrig skulle få föda ett barn och att jag aldrig ens skulle våga försöka bli gravid.

    Nu har vi genomgått utredning och väntar på ivf i början på nästa år. Vi försöker fortfarande själva så får se om det blir ivf eller inte.

    Hur känns det för dig? Tycker du det känns jobbigt att behöva vänta till december eller en behövlig paus? Min läkare sa att en äggledare inte försämrar chansen att bli gravid så mycket som man från början kanske tror så det ska nog gå bra för dig ska du se :)

  • elilje­holm
    Äldre 26 Oct 21:46
    #4

    Jag fick ett utomkveds bekräftat i lördagsnatt och opererade bort högra äggledaren igår morse. Vi trodde att graviditeten va normal och jag hade längtat tills vårat första UL som skulle vara idag.. va i v 8.

    Vi kommer inte att försöka igen just nu då den här graviditeten va en liten hoppsan trots p-piller. Jag är mer orolig för hur det blir i framtiden..

  • Äldre 26 Oct 22:52
    #5
    pandoraDiem skrev 2015-10-26 07:21:47 följande:

    Fick ett utomkveds i dec förra året, trodde det var missfall och att det var därför det gjorde lite ont så kollade aldrig upp det. När jag fortfarande blödde och testade positivt 3 veckor senare så fick jag tid till vaginalt ultraljud. Där upptäcktes utomkveds och fick operera samma eftermiddag. Var då i v10 så hela äggledaren fick tas bort. Vi började försöka igen efter en mens som kom 1 månad efter operationen. Jag behövde den tiden att läka mentalt också, när jag fick reda på utomkveds så var nämligen min enda tanke att jag aldrig skulle få föda ett barn och att jag aldrig ens skulle våga försöka bli gravid.

    Nu har vi genomgått utredning och väntar på ivf i början på nästa år. Vi försöker fortfarande själva så får se om det blir ivf eller inte.

    Hur känns det för dig? Tycker du det känns jobbigt att behöva vänta till december eller en behövlig paus? Min läkare sa att en äggledare inte försämrar chansen att bli gravid så mycket som man från början kanske tror så det ska nog gå bra för dig ska du se :)


    Hej!

    Åh nej vad tragiskt.... Att det snart gått 1 år sedan ditt utomkveds också och utredningar på det. Kan tänka mig att det är mentalt jobbigt stackare Försökte ni få barn långt innan utomkvedet också eller var det som oss första gången?

    Kommer gå bra för er, finns så bra hjälp idag. Jag och sambon har inte bråttom och tänker lite att det blir som det blir men för var dag som går efter denna positiva men samtidigt negativa händelsen är jag mer i tankarna om att vilja försöka så fort kroppen är redo. Det är så spännande det här. Blir mer och mer insatt i "barnskapandet". Som svar på din fråga vill jag att kroppen ska läka först och jag vill följa hjärtat därefter. Väntar och ser hur mensen, äl, och tankarna går vid jul. Kanske inte alls sugen då. Kanske skaffar nytt jobb eller börjar studera. Jag vet inte

    Du kan väl berätta lite hur det är att försöka så länge, vad är det för utredningar, vad innebär ivf?
  • Äldre 26 Oct 23:02
    #6
    eliljeholm skrev 2015-10-26 21:46:16 följande:

    Jag fick ett utomkveds bekräftat i lördagsnatt och opererade bort högra äggledaren igår morse. Vi trodde att graviditeten va normal och jag hade längtat tills vårat första UL som skulle vara idag.. va i v 8.

    Vi kommer inte att försöka igen just nu då den här graviditeten va en liten hoppsan trots p-piller. Jag är mer orolig för hur det blir i framtiden..


    Hej,

    Nej vad tråkigt! Skulle ni behålla det? Så nyligen också. Antar att du just nu känner sådan träningsvärk i magen att du knappt kan resa dig? ;) Jag fick efter ett tag jobbig huvudvärk och yrsel till och från. Vet inte om det berodde på järnbrist eller vad det var. Ont i ryggen hade jag länge också. Jag tog bort mina tejpbitar först idag, 2,5v efter op. Såg jättefint ut! Fantastiskt bra sytt.

    Så du blev "hoppsan-gravid" ;) kanske du får barnlängtan nu, det har jag fått. Mer nu än innan utomkveds. Blev glad då jag insåg att det verkar finnas ägg och pigga spermier. Det kan räcka långt! Ser ljust på framtiden trots en äggledare. Vågar inte tänka något annat i förväg.

    Hoppas din rehab går bra. Jag har tagit det väldigt lugnt, sjukskriven 2 veckor och har inte lyft tungt eller tagit bort plåstren för tidigt. Inte haft samlag ännu. Hah
  • elilje­holm
    Äldre 27 Oct 11:30
    #7

    Ja, vi hade kommit överens att behålla det trots att det va oplanerat.. vi har 2 barn sen innan så jag tror att det får vänta lite eftersom yngsta fortfarande är rätt liten.

    Läkningen går fint, inte alls ont och har jag det så sitter det i axlarna och halsen efter tuben.. magen ser fin ut, bytte mitt första plåster igår hemma eftersom jag åkte hem 4h efter jag vaknade upp ur narkosen..

  • Äldre 27 Oct 13:23
    #8
    pärlsnäcka skrev 2015-10-26 22:52:20 följande:
    Hej!

    Åh nej vad tragiskt.... Att det snart gått 1 år sedan ditt utomkveds också och utredningar på det. Kan tänka mig att det är mentalt jobbigt stackare Försökte ni få barn långt innan utomkvedet också eller var det som oss första gången?

    Kommer gå bra för er, finns så bra hjälp idag. Jag och sambon har inte bråttom och tänker lite att det blir som det blir men för var dag som går efter denna positiva men samtidigt negativa händelsen är jag mer i tankarna om att vilja försöka så fort kroppen är redo. Det är så spännande det här. Blir mer och mer insatt i "barnskapandet". Som svar på din fråga vill jag att kroppen ska läka först och jag vill följa hjärtat därefter. Väntar och ser hur mensen, äl, och tankarna går vid jul. Kanske inte alls sugen då. Kanske skaffar nytt jobb eller börjar studera. Jag vet inte

    Du kan väl berätta lite hur det är att försöka så länge, vad är det för utredningar, vad innebär ivf?
    Vi hade inte försökt jättelänge innan utomkvedet, 4e försöket var det. Det kändes rätt länge just då, så som det brukar när man är mitt uppe i något och längtar.

    När det hade gått ett år från dess att vi började försöka skickade vi in en remiss för utredning. Jag fick ta lite blodprover för att kolla att hormonerna fungerar som de ska och sambon fick lämna spermaprov. Där visade det sig att en del av sambons spermier var lite avvikande i form, så det tillsammans med bara en äggledare är väl vad som gjort att det inte tagit sig. Därför tyckte även läkarna att ivf (provrörsbefruktning) var ett bra sätt framåt för oss. Så nu väntar vi på att få påbörja det.

    I början kändes det jobbigt för att jag ville bli gravid direkt och varje mens kändes som ett riktigt nederlag. Sen för någon månad sen så valde jag helt enkelt att acceptera att det kommer ta lite längre tid för oss och att det är så mitt liv ser ut just nu. Trots att det är jobbigt att längta så mycket så känns det ändå rätt okej.

    Det låter som att du förhåller dig bra till ditt utomkveds, eftersom det gick på första gången för er tror jag inte att ni kommer att ha några problem att bli gravida igen :)
  • Äldre 27 Oct 20:23
    #9

    Jag fick utomkvedshavandeskap i v.7 i november 2014 och det var inte alls planerat... Utan hade en blödning som pågick i tio dagar men trodde att det berodde på att jag slutat med minipiller, för hade lång blödning av dem när jag började och sen hade jag blödningar var 2-3 vecka så därav att jag slutade med den...men 10e dagen med blödningar fick jag sånna smärtor i magen så kunde inte gå, stå eller sitta så tog två alvedon och smärtan började minska men fick sån blödning.. Sen tyckte jag att det var så skumt att mina bröst fortfarande var ömma så tog ett test som var positivt. Pratade med en barnmorska som rekommenderade att jag skulle kolla upp det.. Åkte till gynakuten och fick göra ett VUL och läkaren var inte säker på att det var ett vanligt missfall så fick lämna blodprov och komma tillbaka två dagar senare och ta nytt prov. Blev tillbakakallad för att de ville göra en undersökning till och det blev operation direkt.

    Jobbigaste var att familj bor 100 mil bort och pojkvännen i ett annat land så fick gå igenom det ensam. Sen blev jag gravid 6 månader senare (inte heller planerat) men vi ville behålla, men fick missfall i v.6, hade dagen innan varit inne för ett tidigt VUL. Nu har vi valt att vi vill satsa på barn, men kroppen har inte riktigt återhämtat sig efter missfallet så är inte det lättaste att pricka in ÄL, men skam den som ger sig :)

  • Äldre 28 Oct 08:49
    #10

    Hej! Jag op för ett X den 21/9 och fick tillbaka min mens den 24/10. Jag hade inte ont när det brast men hade bruna flytningar sen jag plussade som jag kollade upp och fick då konstaterat X på höger äggledare. Vi tänker vänta en mens till innan vi börjar försöka igen. Hoppas på en höst/vinter bebis nästa år :)

Svar på tråden En tråd för oss med Utomkvedshavandeskap