• Anonym (gymma­ren)
    Äldre 26 Oct 11:58
    16538 visningar
    125 svar
    125
    16538

    Könsneutralt omklädningsrum

    På mitt jobb finns ett litet gym där omklädnings/duschrum är könsneutralt. Har själv inte varit där ännu o vet inte om jag vågar faktiskt!?

    Vad tycker ni om könsneutrala omklädnings/duschrum? Har ni provat någon gång?

  • Svar på tråden Könsneutralt omklädningsrum
  • Anonym (gymma­ren) Trådstartaren
    Äldre 26 Oct 12:37
    #11
    Anonym (hm) skrev 2015-10-26 12:21:16 följande:
    Könsneutrala omklädningsrum och duschrum har inte mycket med jämställdhet att göra, och finns det bara det att tillgå blir det inte särskilt "jämställt".

    Det finns antagligen ingen som har kontroll på att människors integritet blir respekterad i omklädningsrummet, liksom de som upplever ett generellt obehag inför tanken att byta om med "motsatta" könet blir exkluderade. Alternativet till könsuppdelade omklädningsrum borde vara ett som är öppet för alla, och ett där det finns möjlighet att byta om i ensamhet. Jag skulle ta upp detta med facket om jag var du.
    Ja på jobbet ska det jämnt sägas hen, det är som det inte finns några kön. Så antar att de vill gå i "hen-linjen". Det är faktiskt inga på jobbet som yttrat sig något om att det är könsneutralt, och många använder det, men vi är förvisso mest kvinnor på företaget.
  • Anonym (hm)
    Äldre 26 Oct 12:51
    #12
    Anonym (gymmaren) skrev 2015-10-26 12:37:34 följande:
    Ja på jobbet ska det jämnt sägas hen, det är som det inte finns några kön. Så antar att de vill gå i "hen-linjen". Det är faktiskt inga på jobbet som yttrat sig något om att det är könsneutralt, och många använder det, men vi är förvisso mest kvinnor på företaget.
    Det där låter ju jätteknepigt. Hen är ett jättebra ord om man använder det rätt, men det har ju väldigt lite med omklädningsrum att göra, eller med verkliga människor. De flesta människor betraktar ändå sig själva som han eller hon.
  • Äldre 26 Oct 12:56
    #13

    Ett könsneutralt omklädningsrum kommer aldrig att kunna användas utifrån den definitionen. Det finns nämligen inga könlösa människor. Inga tvekönade heller. Antingen har man det ena eller det andra. Gäller ju även pre/post-op transpersoner. Menar vi däremot ett unisexomklädningsrum....

    Nästa fråga är om man känner sig bekväm eller ens ok med att personer av motsatt kön byter om där samtidigt...

    Jag personligen bryr mig inte om damer byter om i samma rum som jag. Om detta är det enda omklädningsrummet på arbetet tycker jag det är fel om man tvingas byta om för jobb. Är det till ett gym som personalen kan använda om de vill, så får det väl va så då om alla är ok med det.

  • Anonym (gymma­ren) Trådstartaren
    Äldre 26 Oct 13:00
    #14
    Anonym (hm) skrev 2015-10-26 12:51:56 följande:
    Det där låter ju jätteknepigt. Hen är ett jättebra ord om man använder det rätt, men det har ju väldigt lite med omklädningsrum att göra, eller med verkliga människor. De flesta människor betraktar ändå sig själva som han eller hon.
    Jag vet inte säkert om det könslösa omklädningsrummet är kopplat till "hen", men det var den kopplingen jag gjorde för de säger då aldrig hon eller han på jobbet utan jämnt hen.
  • Äldre 26 Oct 13:45
    #15
    driver28 skrev 2015-10-26 12:56:52 följande:

    Ett könsneutralt omklädningsrum kommer aldrig att kunna användas utifrån den definitionen. Det finns nämligen inga könlösa människor. Inga tvekönade heller. Antingen har man det ena eller det andra. Gäller ju även pre/post-op transpersoner. Menar vi däremot ett unisexomklädningsrum....

    Nästa fråga är om man känner sig bekväm eller ens ok med att personer av motsatt kön byter om där samtidigt...

    Jag personligen bryr mig inte om damer byter om i samma rum som jag. Om detta är det enda omklädningsrummet på arbetet tycker jag det är fel om man tvingas byta om för jobb. Är det till ett gym som personalen kan använda om de vill, så får det väl va så då om alla är ok med det.


    Stopp och belägg här. Det finns visst tvekönade människor. Kallas för intersexuella. Läs på lite.

    TS: Personligen skiter jag fullständigt i vilket, jag går till det omklädningsrum jag vill, och finns det bara ett så finns det bara ett. MEN. Jag är mysko.... För andras skull ser jag helst att det är uppdelat på något sätt (olika rum, olika tider, whatever) så alla kan "vara med".
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Anonym (Ines)
    Äldre 26 Oct 14:41
    #16

    På vårt jobb finns det ett dusch/omklädningsrum som är som en större toalett ungefär. Och den dörren låser man så vore man flera som ville duscha fick man snällt stå i kö.
    Jag har lobbat hårt för ett större gym med omklädningsrum för båda könen och kanske även bastu nu när vi ska byta lokaler snart, det vore ett stort steg i rätt riktning om man nu vill få folk att motionera och cykla till jobbet. För har man långt vill man kanske kunna skölja av sig!

  • Anonym (hm)
    Äldre 26 Oct 15:54
    #17
    +1
    driver28 skrev 2015-10-26 12:56:52 följande:

    Ett könsneutralt omklädningsrum kommer aldrig att kunna användas utifrån den definitionen. Det finns nämligen inga könlösa människor. Inga tvekönade heller. Antingen har man det ena eller det andra. Gäller ju även pre/post-op transpersoner. Menar vi däremot ett unisexomklädningsrum....

    Nästa fråga är om man känner sig bekväm eller ens ok med att personer av motsatt kön byter om där samtidigt...

    Jag personligen bryr mig inte om damer byter om i samma rum som jag. Om detta är det enda omklädningsrummet på arbetet tycker jag det är fel om man tvingas byta om för jobb. Är det till ett gym som personalen kan använda om de vill, så får det väl va så då om alla är ok med det.


    Fler än du tror föds med tvetydigt kön... men de flesta brukar tvångskorrigeras innan de själva är stora nog att säga till. Samhället har väldigt svårt att acceptera att det finns människor som inte passar in i vår vanliga kategorisering, tyvärr.
  • Anonym (gymma­ren) Trådstartaren
    Äldre 26 Oct 17:43
    #18
    Aniiee skrev 2015-10-26 13:45:14 följande:
    Stopp och belägg här. Det finns visst tvekönade människor. Kallas för intersexuella. Läs på lite.

    TS: Personligen skiter jag fullständigt i vilket, jag går till det omklädningsrum jag vill, och finns det bara ett så finns det bara ett. MEN. Jag är mysko.... För andras skull ser jag helst att det är uppdelat på något sätt (olika rum, olika tider, whatever) så alla kan "vara med".
    Jag håller med. Bätre med uppdelat så att alla får vara med ja. Dumt när de har så på ett jobb/företag där det är en förmån att få gymma "gratis" men med nackedelen med gemensamt omklädningsrum. Men förstår att det förstås är billigare att ha det så. Knepigt blir det i bilket fall.
  • Anonym (gymma­ren) Trådstartaren
    Äldre 26 Oct 17:44
    #19
    Anonym (hm) skrev 2015-10-26 15:54:02 följande:
    Fler än du tror föds med tvetydigt kön... men de flesta brukar tvångskorrigeras innan de själva är stora nog att säga till. Samhället har väldigt svårt att acceptera att det finns människor som inte passar in i vår vanliga kategorisering, tyvärr.
    Hur gör de som är tvåkönade när det handlar om uppdelade omklädningsrum osv?
  • Äldre 26 Oct 18:01
    #20
    Anonym (gymmaren) skrev 2015-10-26 17:44:05 följande:
    Hur gör de som är tvåkönade när det handlar om uppdelade omklädningsrum osv?
    Som sagt, de flesta som föds med tvetydigt kön tvångsopererades..... det görs inte i lika stor utsträckning längre, nuförtiden väntar man in barnen och deras viljor, efter ett stort antal "fiaskon" (föräldrarna valde det ena könet, men barnen visade sig senare trivas bättre som det andra)

    De flesta som lever som fysiskt tvekönade, eller av andra orsaker inte håller sig till det kön de tilldelades vid visuell inspektion vid födseln (man kan till exempel födas med en penis men ha XX-kromosomer. Bara som ett exempel av mååånga.) gör förmodligen som jag (som är androgyn och gender fluid): Väljer det omklädningsrum som känns bäst vid tillfället och kanske lite hur omklädningsrummen ser ut. Eller har redan valt att betrakta sig som ett av de två binära könen och väljer efter det. 
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
Svar på tråden Könsneutralt omklädningsrum