• Äldre 3 Nov 10:47
    4601 visningar
    16 svar
    16
    4601

    Hur gör hemvändande svenskar med skolplats till sina barn (Stockholm)?

    Vi börjar fundera på att flytta tillbaka till Stockholm efter många år i London, och vi har två tjejer, 7 och 5 år. De är födda här och står således inte i kö till någon skola i Stockholm. Vi är otroligt nöjda med vår nuvarande skola, och inser att det blir svårt att hitta någon lika bra. Har förstått att det är jättelånga köer till de bättre skolorna i Stockholm.

    Hur har andra hemvändare gjort med skolan? Satt barnen i någon av de internationella skolorna, där det verkar finnas platser, utnyttjat kontakter för att komma runt köerna, eller har det löst sig bra ändå? Och hur ska man hantera de skilda kunskapsnivåerna mellan den engelska och svenska skolan? Låta barnen hoppa upp ett år, eftersom de ändå är så långt före kunskapsmässigt? Jag är rädd att det kommer att bli tråkigt för dem eftersom de redan kan läsa, skriva, alla multiplikationstabellerna, bråktal osv...

    Vore otroligt tacksam om jag kunde få ta del av lite erfarenheter från er som flyttat hem!

    (Har provat att posta under Skola, men fick inga svar, så hoppas på bättre tur här.)

  • Svar på tråden Hur gör hemvändande svenskar med skolplats till sina barn (Stockholm)?
  • Magdal­ena03
    Äldre 3 Nov 17:00
    #1

    Kan man komma forbi köer till skolor i Stockholm genom kontakter?

  • Äldre 3 Nov 18:50
    #2

    Tidigare var det nödvändigt för vissa skolor, och undrar såldes om det fortfarande hjälper!

  • Äldre 3 Nov 21:31
    #3

    De flesta köer är rätt transparenta så svårt att tro att man kan ta sig via kontakter. Det är ju dessutom väldigt ofta syskonförtur.

    Antar att det är friskolor du är ute efter? Kommunala skolor räcker det att bo i upptagningsområde så måste de ordna plats.

    Friskolor väljer ibland att starta fler klasser om söktrycket är väldigt högt, en full kö behöver ju inte vara körd med andra ord.

  • Mrs Was
    Äldre 3 Nov 21:51
    #4

    Vi valde också att flytta hit efter 10 år i London. Minabarn var då 5 och 1.

    För minstingen vart det inte några problem alls då jag ansökte dagisplats redan från London och hon började dagis 2 veckor wfter att vi landat i Sverige.

    Med Min 5 åring däremot var det lite annorlunda. Hon fick ju också börja dagis, och i England gick hon ju redan i grade 1 och kunde läsa, skriva och matte osv.

    Hon var MYCKET MYCKET understimulerad på dagis märkte jag. Även om hon nu tyckte om att få mer tid att leka, men jagmärkte ändå att hon klättrade på väggarna nästan. Nu ett år senare har hon börjat 6 års verksamhet. Hon är foryfarande Mycket understimulerad. jag har löst det genom att skriva ut worksheets, writing, reading, maths osv som hon får göra några ggr per vecka. Hon älskar det och brukar se fram emot dessa.

    Vi har också skrivit upp barnen på Internationella engelska skolan som har fått super bra review och som har engeslktalande lärare som harengelska som modersmål. Hade även kollat in The british primary school som jag tror ligger i djurgården. Den skulle jag nog valt om de inte hade haft så hög avgift...

  • Äldre 3 Nov 21:59
    #5
    Mrs Was skrev 2015-11-03 21:51:35 följande:

    Vi valde också att flytta hit efter 10 år i London. Minabarn var då 5 och 1.

    För minstingen vart det inte några problem alls då jag ansökte dagisplats redan från London och hon började dagis 2 veckor wfter att vi landat i Sverige.

    Med Min 5 åring däremot var det lite annorlunda. Hon fick ju också börja dagis, och i England gick hon ju redan i grade 1 och kunde läsa, skriva och matte osv.

    Hon var MYCKET MYCKET understimulerad på dagis märkte jag. Även om hon nu tyckte om att få mer tid att leka, men jagmärkte ändå att hon klättrade på väggarna nästan. Nu ett år senare har hon börjat 6 års verksamhet. Hon är foryfarande Mycket understimulerad. jag har löst det genom att skriva ut worksheets, writing, reading, maths osv som hon får göra några ggr per vecka. Hon älskar det och brukar se fram emot dessa.

    Vi har också skrivit upp barnen på Internationella engelska skolan som har fått super bra review och som har engeslktalande lärare som harengelska som modersmål. Hade även kollat in The british primary school som jag tror ligger i djurgården. Den skulle jag nog valt om de inte hade haft så hög avgift...


    Intressant, all skolgång i Sverige ska vara avgiftsfri enligt lag. Även lundsberg och dyl är avgiftsfria (dock tar de mer än väl betalt för internat mm). Hur ser avgiften ut? Eller är det fritids/dagis?
  • Mrs Was
    Äldre 4 Nov 11:36
    #6



    Fee Schedule 2015-16


     


    Application Fee (one off payment)                                                                                               SEK 1,000


    Payable upon submission of application


    SEK 1000 per child up to a maximum of SEK 3000 per family        


     


    Enrolment Fee (one off payment)                                                                                                SEK 25,000


    Payable after being offered a place


     


     


    School Development Fee (one off payment)                                                                                 SEK 5,000


    Payable after being offered a place                              


    SEK 5000 for 1st and 2nd child, SEK 1000 for 3rd child (maximum SEK 11000 per family)                         


     


    Annual Tuition Fee (paid in two parts as per terms of payment)


     


    Nursery                                                                                              


    SEK 106,000


     


    Reception                                                                                            


    SEK 106,000


     


    Year 1                                                                                                


    SEK 106,000


     


    Year 1 (children aged 6 by December 31st)                                                


    SEK 85,600


     


    Years 2 ? 4                                                                                          


    SEK 85,600


     


    Year 5                                                                  


    SEK 86,100


     


    Year 6                                                


    SEK 90,200


     


    Year 7 & 8                                           


    SEK 94,000


     


    Year 9                                                        


    SEK 100,000


     


    Sibling Discount


    The British International School of Stockholm offers the following Sibling Discount:


     


    Entitlement                                                                    Tuition Fee


    Third sibling                                                                   5% discount


    Fourth and subsequent siblings                                      10% discount


     


    This discount is only applicable while 3 or more children are attending school at the same time.


                         

  • Mrs Was
    Äldre 4 Nov 11:37
    #7
    -1

    Detta är taget ur deras hemsida. Dock missade jag att läsa att det står att alla barn som fyllt sex får ansöka om bistånd från sin kommun. Så jag antar att kommunen isåfall står för betalningen? Långa köer var det i alla fall.
    Verkar som en utmärkt skola!

  • Äldre 4 Nov 12:21
    #8

    Har oxå kollat på deras hemsida, och har för mig att dessa avgifter förutsätter att man får skolpengen från kommunen, annars blir det ca 60,000kr till. Vi har privatskola nu med, så det blir ändå halva priset

    TROR att skolan endast behöver vara avgiftsfri om de följer svensk studieplan och vänder sig till svenska elever. Det gör ju inte de internationella skolorna, och därför kan de ta ut avgift. Har inget emot det, det bör ju bli bättre skola för barnen med mer resurser att tillgå!

    Det är just understimuleringen jag är lite rädd för, så kanske bättre att hålla sig kvar i engelska skolsystemet. Men då måste man nästan bo i Djursholm, annars blir det mycket commuting, och vi är alla morgontrötta...

    Mrs Was, är din man oxå svensk? Vill ju inte att barnen tappar bort engelskan, iom att vi pratar svenska hemma. Gör din 6-åring engelska worksheets?

  • Mrs Was
    Äldre 5 Nov 09:43
    #9

    Ja, avståndet till Djursholm var ett problem för oss. Största anledningen till att vi flyttade tillbaka till Sverige var för att vi ville vara nära min familj. Och mina föräldrar och syskon bor i Kista. Så för oss vart det därför inget alternativ. Även om jag fortfarande suktar efter den skolan till mina båda när jag går in på deras hemsida.  Förvånad

    För oss var situationen lite annorlunda gällande språken också. Jag pratar finska med barnen och min man pratar urdu (han är från Pakistan men är född i England) .
    Stora har ju alltid hört mig prata svenska med mina vänner och både i London och i Sverige så även om hon inte kunde nån svenska var det ändå inte helt främmande för henne.
    När jag ansökte dagisplats var det så långa köer till de svenska dagisen att hon fick börja på ett finskt dagis. Vilket  jag ändå  inte hade nåt emot eftersom jag gärna vill att även hennes finska också ska få en bättre grund.

    Sen nu i Augusti fick hon börja i svensk 6 års verksamhet. Hon tyckte det var jobbigt i början men nu så här några månader i efter hand har hon lärt sig super mycket svenska. För oss har det här funkat ganska bra. Hon kommer få gå kvar i den här skolan hela årskurs tre ut. Och sen i årskurs 4 ska hon börja i Internationella Engelska skolan i Kista. Har många vänner och bekanta vars barn går där och de är jätte nöjda. Mycket mycket bättre disciplin och säkerhet.

    6 åringen kollar helst på engelska cartoons så hon har behållit sin engelska. Och sen är det ju det här med worksheets. Finns jätte bra sidor på webben där man kan ladda ner worksheets according to grade and subject. Eftersom hon egentligen skulle gått i grade 2 nu så brukar jag ladda ner worksheets for grade two i subjects som maths, phonics, Reading, Writing osv. Hon älskar det! och jag känner att det stimulerar henne på ett bra sätt.

    Har ni möjlighet så skulle jag absolut säga att ansöka om plats till barnen till British primary school.  Om inte så skulle jag säga Internationella engelska skolan i andra hand.

    När ska ni flytta?

  • Äldre 5 Nov 10:14
    #10

    Ah, såklart. Nu när ni säger det är det därför svenska skolor utomlands i regel är avgiftsfria. :)

    Förlåt om jag fortsätter vara lite nyfiken och off topic här. Men hur fungerar det inför sök till gymnasie på betyg som jag då antar går efter en brittisk kursplan? Översätts de då? :)

  • Äldre 5 Nov 14:09
    #11

    Aha, Mrs Was, vilken härlig blanding av språk, era barn kommer att ha mycket gratis när de ska lära sig ytterligare språk så småningom! Tack för tipset om IES, ska kolla pa dem med. Verkar finnas lite här och var... Flytten blir tidigast till hösten 2017, vill dra ut på det så länge som möjligt. Mest för skolans skull, men oxå för att jag trivs så bra här, och för att det är en hel del praktiskt att ta tag i, som att sälja vår lägenhet och hitta nåt bra hus/lägenhet i Stockholm som vi vill bo i.

    Ingen fara, Dockan!

    Vet inte hur det är på andra ställen, men här i London kostar Svenska skolan oxå, runt 100,000kr per läsår tror jag. Svenska staten sponsrar den nog på något sätt, för det är betydligt mindre än många andra privata skolor.

    Vet faktiskt inte hur betygsomräkning görs. Kanske någon annan vet?

  • Äldre 5 Nov 17:32
    #12
    Vaniljkex skrev 2015-11-05 14:09:34 följande:

    Vet faktiskt inte hur betygsomräkning görs. Kanske någon annan vet?


    Vilket betygssystem har de i engelska "högstadiet"? I Sverige har man ju F-A nuförtiden så om England också har det blir det ju inga problem. Annars lär ju Skolverket ha omräkningsverktyg - de som läser IB på gymnasiet kan ju söka till svenska universitet sedan, så det borde ju gå att byta system inför gymnasiet också .
  • Äldre 5 Nov 23:15
    #13

    Hmmm, flickor byter skola vid 11 (pojkar oftast vid 7-8, men byter igen vid 13, tror jag), och stannar till 18 år, och man gör prov för att komma in på sk Secondary school. Det är lättare att komma in på internatskola än på bra skola i London, iaf är proven mycket lättare. Man tar GCSEs när man är ca 16 år, man bör ta i minst fem ämnen och få som lägst betyg C i varje (skalan går från A* till G, tror jag), så det är ju mycket mer specialicerat än svenska skolan (där föredrar jag svenska systemet med en bred utbildning, faktiskt). Sedan följer A-levels två år senare, som man nog kan jämföra med gymnasiebetyg, A*-E är betygsstegen, och de räknas om till sifferbetyg på något sätt, som man kan söka till universitetet med, eller så sitter man universitetens egna prov innan, för att garanteras en plats. Verkar som som det vanligaste är att ta A-levels i 3-4 ämnen. Kan hända att jag har missförstått något, mina barn är små än så länge, så jag har inte riktigt läst in mig...

    Finns det inga fler fd Englandsbor, som har flyttat tillbaka?

  • Äldre 5 Nov 23:19
    #14

    Iom att man fördjupar sig mer än läser brett, som i Sverige, så är det nog inte bara att jämföra GCSE-betygen med nians avgångsbetyg rakt av. Men den dagen den sorgen, om vi stannar så länge i engelska systemet!

  • Äldre 6 Nov 21:42
    #15

    Oh, intressant. :) Tack för bra svar ich roligt med inblick i andra skolsystem. :)

    Övervägde på den tiden man var nyexad, ung och fri att åka till GB och undervisa. De hade på den tiden (snart 7 år sedan) en otrolig lärarbrist och många konsultföretag sökte skandinaver till skolor i GB.

    Hoppas ni hittar en skola som passar era behov! Lycka till. :)

  • Sat 3 Jun 2023 00:15
    #16

    Hej, skulle vara intresserad av att höra hur ni gjorde. Vi är en familj i England med två barn som funderar på flytt tillbaka till Stockholm. En har precis gått klart reception, den andra är på dagis. Alla tips är välkomna!

Svar på tråden Hur gör hemvändande svenskar med skolplats till sina barn (Stockholm)?