• Äldre 5 Nov 17:41
    287983 visningar
    1451 svar
    1451
    287983

    Vad läser ni just nu?

    Just nu läser jag Blomsterkronan av Minette Walters.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-12-01 17:16
    Berätta gärna lite kortfattat om bokens intrig.

  • Svar på tråden Vad läser ni just nu?
  • Äldre 11 Jul 20:57
    Noralinnea skrev 2018-07-11 20:31:49 följande:

    Har testat. Kan i vissa perioder lyssna på radio och blir så glad då. Men att höra en bok har jag för dålig koncentrationsförmåga till. Försvinner iväg i tankarna och missar vad som händer. Kan oftast inte se på tv heller eftersom det kräver att jag orkar följa med i handlingen.

    Men annars bra tips för jag har också hört att ljudböcker kan passa också människor med depression eller koncentrationssvårigheter.


    Funderar på om kanske kortare och enkla ljudböcker är något för dig :) finns massor av bra ljudböcker att låna på bibblan och utbudet på förkortade böcker ökar hela tiden :) ska kolla upp vad det heter, just de ljudböckerna jag menar. De är i alla fall utformade för de som har koncentrationssvårigheter.

    Hoppas du snart mår bättre.
  • Äldre 11 Jul 20:59
    Erla skrev 2018-07-11 20:57:05 följande:

    Funderar på om kanske kortare och enkla ljudböcker är något för dig :) finns massor av bra ljudböcker att låna på bibblan och utbudet på förkortade böcker ökar hela tiden :) ska kolla upp vad det heter, just de ljudböckerna jag menar. De är i alla fall utformade för de som har koncentrationssvårigheter.

    Hoppas du snart mår bättre.


    Vad omtänksamt av dig. Det vore ju jättebra om det skulle fungera.

    Tack så mycket :)
  • Äldre 11 Jul 23:48
    Noralinnea skrev 2018-07-11 20:31:49 följande:
    Har testat. Kan i vissa perioder lyssna på radio och blir så glad då. Men att höra en bok har jag för dålig koncentrationsförmåga till. Försvinner iväg i tankarna och missar vad som händer. Kan oftast inte se på tv heller eftersom det kräver att jag orkar följa med i handlingen.

    Men annars bra tips för jag har också hört att ljudböcker kan passa också människor med depression eller koncentrationssvårigheter.
    Vad tråkigt. Har du funderat på att använda youtube? Alltså inte titta, bara lyssna, nästan som radio? Det mesta jag tittar/lyssnar på på youtube är upp till 20 minuter, man kan hitta allt möjligt intressant. Snabbtips om du är både bok- och filmintresserad, kolla in The Dom och hans Lost in adaptation-serie. Funkar perfekt att bara lyssna på (oftast).
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 13 Jul 19:59

    Försöker ta mig in i Begravd jätte med Kazuo Ishiguro.

  • Äldre 13 Jul 22:02
    Noralinnea skrev 2018-07-11 20:59:52 följande:

    Vad omtänksamt av dig. Det vore ju jättebra om det skulle fungera.

    Tack så mycket :)


    Kolla på biblioteket efter DAISY-böcker :) det är främst till de som har dyslexi eller annat hinder, men det kan absolut funka för dig med. Där kan du bläddra själv i kapitlen via Legimus på dator eller surfplatta och det går att anpassa hastigheten på böckerna. Superbra om man vill hitta ett tempo som passar. Vissa ljudböcker kan annars vara så segt lästa, eller för snabba. Det bör finnas noveller också.

    Sedan finns det även Nypon förlag och Hegas förlag som är lite mer lättlästa. Det ska finnas vuxenböcker, men tror att de är störst på barnböcker. Det kommer som sagt in nytt hela tiden och biblioteket är en jättebra resurs så hör med dem där du bor. Finns det inte så går det oftast att låna in från andra bibliotek. Då slipper du köpa något du inte är säker på att du får glädje av.

    Hoppas du hittar något som passar dig och att du kan få läsglädjen tillbaka :)
  • Äldre 20 Jul 14:59

    En lek med eld av Peter Robinson.

  • Äldre 20 Jul 15:10

    Crimson Lake av Candice Flox, kriminalroman som utspelar sig i Queensland klart underhållande 

  • Äldre 24 Jul 13:42
    adina01 skrev 2018-07-20 15:10:19 följande:
    Crimson Lake av Candice Flox, kriminalroman som utspelar sig i Queensland klart underhållande 
    Spännande.
  • Äldre 24 Jul 13:43

    Andras vänner av Liane Moriarty.

  • Äldre 24 Jul 14:39

    Jag har precis börjat läsa born to run, :D

Svar på tråden Vad läser ni just nu?