• Anonym (Maja)
    Äldre 6 Nov 16:48
    742 visningar
    15 svar
    15
    742

    Bättre att flytta utomlands än att försöka lösa bostadssituationen här?

    I dagsläget bor jag inneboende i Sthlm och min partner är bosatt på annan ort där han studerar. Jag har inte stått i hyreskön tillräckligt länge för att kunna få något än och han står inte i kön här alls.

    Jag är idag gravid och kommer att föda när pojkvännen är klar med sin utbildning. Tjänar idag 23 000.

    Min pojkvän har en riktigt bra utbildning och kommer att bli högavlönad i framtiden, även möjligheter till karriär utomlands finns där. Trolig ingångslön för honom är nog 30 000 kr.

    Om vi ska köpa bostad krävs att han har en fast tjänst vilket ligger ungefär ett år framåt i tiden. Då är barnet ett halvår gammalt och jag är föräldraledig med lägsta nivån FP. Kanske inte så troligt att vi får något lån då, i synnerhet inte som det ser ut med läget vad gäller ränta, ammorteringskrav och bostadspriser i Sthlm just nu.

    Att hyra i andra hand är jäkligt dyrt det med och så förväntas man ju oftast vara djurfri samt att båda är fast anställda. Vet inte alls hur vi ska lösa detta, för när barnet är fött så kan jag inte bo kvar som inneboende längre.

    Går nu i funderingar att vi ska bosätta oss utomlands istället och att han söker anställning på ett företag i ett välbetalt land. Då kan han få tillräckligt med pengar för att försörja oss båda samt att vi kan fixa bostad där. Kanske en bättre lösning?

  • Svar på tråden Bättre att flytta utomlands än att försöka lösa bostadssituationen här?
  • Äldre 6 Nov 19:43
    #1

    Varfor jobbar du inte? Kommer du aldrig att jobba?

  • Anonym (Maja) Trådstartaren
    Äldre 6 Nov 20:03
    #2
    Tow2Mater skrev 2015-11-06 19:43:09 följande:

    Varfor jobbar du inte? Kommer du aldrig att jobba?


    Jag tror att du missförstod. Jag skrev att jag tjänar 23 000 /mån idag, men att jag är gravid och kommer att föda samtidigt som killen blivit klar med studierna och kan börja jobba. Men jag har inte hunnit komma upp i SGI-baserad FP då. 
  • Anonym (gogo)
    Äldre 6 Nov 20:10
    #3

    Ja flytta utomlands. det skulle jag gjort om jag inte redan hade bostäder här.

    alternativt testa att flytta ur den stora staden till en mindre stad eller kanske till en by? det är bättre för barnet också, slipper ni astma, allergier, hysteri och stress.

  • Anonym (SGI)
    Äldre 6 Nov 20:14
    #4
    Anonym (Maja) skrev 2015-11-06 20:03:47 följande:
    Jag tror att du missförstod. Jag skrev att jag tjänar 23 000 /mån idag, men att jag är gravid och kommer att föda samtidigt som killen blivit klar med studierna och kan börja jobba. Men jag har inte hunnit komma upp i SGI-baserad FP då. 
    Hur länge har du hunnit arbeta? 
  • Anonym (Maja) Trådstartaren
    Äldre 6 Nov 20:22
    #5
    Anonym (SGI) skrev 2015-11-06 20:14:39 följande:
    Hur länge har du hunnit arbeta? 
    När barnet kommer så har jag bara hunnit jobba i 7 månader. Jag blev nollad pga sjukskrivning tidigare när jag var arbetslös (fick en sjukdom som läkarna inte började behandla förrän rätt sent eftersom det tog dem väldigt lång tid att upptäcka vad det var). Dessutom studerade jag ganska länge. 

    Jag är absolut inte WT eller så, utan jag har högskoleutbildning och är en ordentlig person. Det är som sagt bara omständigheterna som har gjort det såhär. 
    Anonym (gogo) skrev 2015-11-06 20:10:31 följande:

    Ja flytta utomlands. det skulle jag gjort om jag inte redan hade bostäder här.

    alternativt testa att flytta ur den stora staden till en mindre stad eller kanske till en by? det är bättre för barnet också, slipper ni astma, allergier, hysteri och stress.


    En mindre stad eller by skulle dessvärre inte funka när min pojkvän ska börja jobba eftersom det inte finns jobb för honom på mindre orter (dyrt att pendla dessutom). Men utomlands tror jag kan vara nåt. 
  • Anonym (SGI)
    Äldre 6 Nov 21:00
    #6
    Anonym (Maja) skrev 2015-11-06 20:22:16 följande:
    När barnet kommer så har jag bara hunnit jobba i 7 månader. Jag blev nollad pga sjukskrivning tidigare när jag var arbetslös (fick en sjukdom som läkarna inte började behandla förrän rätt sent eftersom det tog dem väldigt lång tid att upptäcka vad det var). Dessutom studerade jag ganska länge. 

    Jag är absolut inte WT eller så, utan jag har högskoleutbildning och är en ordentlig person. Det är som sagt bara omständigheterna som har gjort det såhär. 
    Anonym (gogo) skrev 2015-11-06 20:10:31 följande:

    Ja flytta utomlands. det skulle jag gjort om jag inte redan hade bostäder här.

    alternativt testa att flytta ur den stora staden till en mindre stad eller kanske till en by? det är bättre för barnet också, slipper ni astma, allergier, hysteri och stress.


    En mindre stad eller by skulle dessvärre inte funka när min pojkvän ska börja jobba eftersom det inte finns jobb för honom på mindre orter (dyrt att pendla dessutom). Men utomlands tror jag kan vara nåt. 
    SGI:n är väl skyddad vid sjukskrivning? 
  • Anonym (Maja) Trådstartaren
    Äldre 6 Nov 21:17
    #7
    Anonym (SGI) skrev 2015-11-06 21:00:20 följande:
    SGI:n är väl skyddad vid sjukskrivning? 
    Endast om man har ett arbete att vara sjukskriven ifrån och kan vara inskriven på AF under tiden. Det var detta som hände mig, att AF ansåg att jag inte fick vara inskriven mer än en viss  tid eftersom jag inte var aktiv arbetssökande där så då plockade de bort mig från sina register och jag blev nollad. 
  • Anonym (SGI)
    Äldre 6 Nov 21:20
    #8
    Anonym (Maja) skrev 2015-11-06 21:17:20 följande:
    Endast om man har ett arbete att vara sjukskriven ifrån och kan vara inskriven på AF under tiden. Det var detta som hände mig, att AF ansåg att jag inte fick vara inskriven mer än en viss  tid eftersom jag inte var aktiv arbetssökande där så då plockade de bort mig från sina register och jag blev nollad. 
    Är man sjukskriven från sitt arbete är man ju inte inskriven på Arbetsförmedlingen. Eller vad menar du med första meningen? 
  • Äldre 8 Nov 03:49
    #9

    Jag o fästmannen flyttade utomlands för 5 år sedan o det är det bästa vi någonsin gjort! Det har förändrat oss som människor och totalförändrat våra liv. Efter jul ska vi flytta till ett annat land igen o ska nu försöka bli gravida Man lever bara en gång och det gället att göra det fullt ut! Livet är så spännande när man suddar ut gränser och inser att det finns SÅ mycket att uppleva och göra! Massor av kramar från värmen

  • Äldre 8 Nov 06:17
    #10
    Milla1988 skrev 2015-11-08 03:49:28 följande:

    Jag o fästmannen flyttade utomlands för 5 år sedan o det är det bästa vi någonsin gjort! Det har förändrat oss som människor och totalförändrat våra liv. Efter jul ska vi flytta till ett annat land igen o ska nu försöka bli gravida Man lever bara en gång och det gället att göra det fullt ut! Livet är så spännande när man suddar ut gränser och inser att det finns SÅ mycket att uppleva och göra! Massor av kramar från värmen


    Spännande, det är min dröm. Får man fråga vilket land det gäller?
  • Äldre 8 Nov 09:50
    #11

    Vi har bott i Australien i 5 år och ska nu flytta till Nya Zeeland. Vi kom hit utan några förväntningar och har varit med om helt otroligt mycket på dessa år, det är verkligen helt fantastiskt! Är en annan människa idag än för 5 år sedan, nu vågar vi vad som helst. Ni som funderar på att flytta utomlands - gör det!!

  • Anonym (Maja) Trådstartaren
    Äldre 8 Nov 10:30
    #12
    Anonym (SGI) skrev 2015-11-06 21:20:26 följande:
    Är man sjukskriven från sitt arbete är man ju inte inskriven på Arbetsförmedlingen. Eller vad menar du med första meningen? 
    Det blev lite fel där. Kontentan är iaf att jag "var sjukskriven ifrån arbetslöshet" så att säga och blev bortplockad från systemet på AF.
  • Äldre 8 Nov 10:48
    #13

    Resonemanget "vi kan inte köpa bostad i Stockholms innerstad så då flyttar vi utomlands" låter väldigt drastiskt. Lite naivt också.

    Klart ni ska flytta om det är det ni allra helst vill, men ni bör kanske tänka igenom det praktiska ett par gånger till.

    Det är inte jättelätt att få ett kvalificerat jobb i ett annat land när man inte har erfarenheter eller kontakter, och dessutom examen från ett (i det landet) okänt universitet. Klart det går, men det kan ta tid.

    Hyresbostäder är ett okänt begrepp i många andra länder så det är oftast att hyra i andra hand eller att köpa som gäller i vilket fall. Sen har många länder en större och bättre reglerad andrahandsuthyrning iofs, men ofta måste man ha en deposition på flera månadshyror.

    Storstäder utomlands är dessutom ofta väldigt mycket större än Stockholm. Det kan bli långa pendlingstider inom samma stad.

    En ytterligare aspekt är att ni inte kommer ha något som helst nätverk till att börja med, vilket kan vara väldigt jobbigt när man har små barn.

    Alla har varit i er situation, att vara unga och på väg att etablera sig. Det går inta att få allt genast. Man får kompromissa med storlek på bostad, läge, ort, pendlingstid, jobb etc, tills man kommit in på banan och kan välja och vraka mer.

  • Anonym (ghjk)
    Äldre 8 Nov 10:55
    #14
    Anonym (Maja) skrev 2015-11-06 20:22:16 följande:
    När barnet kommer så har jag bara hunnit jobba i 7 månader. Jag blev nollad pga sjukskrivning tidigare när jag var arbetslös (fick en sjukdom som läkarna inte började behandla förrän rätt sent eftersom det tog dem väldigt lång tid att upptäcka vad det var). Dessutom studerade jag ganska länge. 

    Jag är absolut inte WT eller så, utan jag har högskoleutbildning och är en ordentlig person. Det är som sagt bara omständigheterna som har gjort det såhär. 
    Anonym (gogo) skrev 2015-11-06 20:10:31 följande:

    Ja flytta utomlands. det skulle jag gjort om jag inte redan hade bostäder här.

    alternativt testa att flytta ur den stora staden till en mindre stad eller kanske till en by? det är bättre för barnet också, slipper ni astma, allergier, hysteri och stress.


    En mindre stad eller by skulle dessvärre inte funka när min pojkvän ska börja jobba eftersom det inte finns jobb för honom på mindre orter (dyrt att pendla dessutom). Men utomlands tror jag kan vara nåt. 
    Nu tror jag att du inte riktigt tänker rätt

    Pendeltåget kostar vad? 900 kr per månad? Det är inte dyrt. Titta utåt, pendeltåget går ända till Gnesta tex.

    I Laxne, som verkligen är en liten by kan man få en bostadsrättsfyra för 250 000 kr. En timme till Sthlm med bil (men det kostar ju så klart) eller 7 min till tåg, dock inte pendeltåg men det går att pendla.
    Strängnäs, lika där ca 1 tim till Sthlm med bil, eller bil till tåget. Dock tar det lite längre tid, kanske 15-20 min.

    Större städer finns även utanför Stockholm, men där har de inte samma fördelaktiga pris på pendlingskort. Men kanske kan ni även där bo lite utanför och så kör han bil.

    Men självklart ska ni flytta utomlands om det är så ni känner det, tänk dock på att de inte har samma föräldraförsäkring där, kanske kommer du då aldrig ut i arbetslivet igen, åtminstone inte förrän barnen börjar skolan, det finns inte alltid väl fungerande barnomsorg mm.

  • Äldre 8 Nov 11:36
    #15

    Tänkte bara tillägga att här i australien till exempel kostar dagis ca 600 sek om dagen (!!) så här lönar det sig för mamman att vara hemma med barnen medan pappan jobbar eller tvärtom. Men så tycker jag man tjänar bättre här så det kanske är svårt att jämföra. Mycket att ha i åtanke men samtidigt spännande att testa något nytt

Svar på tråden Bättre att flytta utomlands än att försöka lösa bostadssituationen här?