• Anonym (Ånges­tfylld­)
    Äldre 9 Nov 11:08
    8715 visningar
    103 svar
    103
    8715

    Vår inneboende tar oss för givet

    Jag vill göra denna historien så kortfattade som möjligt men ska försöka få med det viktigaste. 

    Jag och min man väntar barn som kommer i början av februari. Vi har en inneboende som bor i vår gäststuga (utan toa och kök), där har hon fått bo för att komma på fötter och få ordning på sin ekonomi.
      Det har gått 1,5 år nu och vi känner att detta arrangemanget har blivit lite väl långdraget och framförallt nu när vi väntar barn då vi gärna önskar att få vara i fred som en liten familj när barnet kommer. Vi beslutade att berätta detta för vår inneboende, men innan vi hann det så sa hon att hennes pojkvän från USA ska komma vi jul och stanna i en månad. Detta gjorde ju givetvis situationen mer komplicerad, men vi tog mod till oss ändå och sa att det är dags för henne att se sig om efter annat boende pga omständigheterna, men till svar får vi att hon har ingenstans att ta vägen och hennes kille har redan köpt biljetter till Sverige.

    Nu sitter jag med vrålångest, vi vill ju inte sätta henne på gatan men jag vet inte hur vi ska lösa detta. Min man tycker att vi får bita ihop men jag med mina hormoner och känsla av att vår inneboende inte respekterar oss gör att jag känner att situationen är ohållbar. Jag bryter samman. Har någon några bra råd till en villrådig?
    Snälla jag ber er att ta hänsyn till att jag är känslig och önskar att vi håller god ton.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-09 14:35
    Tack så mycket för alla tips och råd. Jag känner att vi har fått mer kött på benen :)
    Det blir uppsägningstid och massvis med uppmuntran och hjälp att hitta något.
    Tack familjeliv <3

  • Svar på tråden Vår inneboende tar oss för givet
  • Anonym (AM)
    Äldre 9 Nov 12:53
    #41
    Gunilla1957 skrev 2015-11-09 12:49:05 följande:

    Om man är sambos ja! TS och hennes inneboende är inte sambos. TS är gift. De har en inneboende. Sambolagen gäller inte!


  • Anonym (Ånges­tfylld­) Trådstartaren
    Äldre 9 Nov 12:55
    #42
    Anonym (Haha) skrev 2015-11-09 12:33:09 följande:

    Hon måste väl få ha 3 månaders uppsägningstid som alla andra som måste flytta ellerhur? Du kan ju knappast begära att hon ska dra på stört.


    Jag har vart upprepade gånger i denna tråden, även i ts, tydlig med att vi INTE kommer att sätta henne på bar backe.
  • Anonym (Ånges­tfylld­) Trådstartaren
    Äldre 9 Nov 12:57
    #43
    Anonym (Jadu.) skrev 2015-11-09 12:12:50 följande:

    Är hon folkbokförd på er adress? Isåfl gäller sambolagen. Så ta det försiktigt och tänk på att ni inte får slänga ut henne. Brorsan var nyss i ett sådant läge med en inneboende, men det löste sig genom att han skrev ett kontrakt på tre månader som han fick den inneboende att skriva under. Gör samma med henne? Jag är 25 och har lyckats få nya boenden under kortare tid än så men jag hyrde andra hand i stockholm och var van att flytta runt, vilket hon inte verkar vara, så ge henne tre månader på sig. Lyckas hon inte hitta något/engagerar sig inte under de tre månaderna får hon skylla sig själv. Lite press brukar dessutom hjälpa! Ett tips till är ju att vara tydlig med att ni inte vill ha henne hos er mer. Det kanske känns elakt, men varför skulle hon vilja stanna hos folk som inte vill ha henne där? Borde ge henne en spark i baken.


    Nej, hon är inte folkbokförd på vår adress. Hon står skriven hos en vän i en annan kommun. Då gäller väl ändå inte sambolagen?
  • Anonym (AM)
    Äldre 9 Nov 12:59
    #44
    Anonym (Ångestfylld) skrev 2015-11-09 12:57:19 följande:
    Nej, hon är inte folkbokförd på vår adress. Hon står skriven hos en vän i en annan kommun. Då gäller väl ändå inte sambolagen?
    Nej,sambolagen gäller inte ändå.

    Hon räknas som inneboende hos er.
  • Anonym (Jadu.­)
    Äldre 9 Nov 13:00
    #45
    Gunilla1957 skrev 2015-11-09 12:49:05 följande:

    Om man är sambos ja! TS och hennes inneboende är inte sambos. TS är gift. De har en inneboende. Sambolagen gäller inte!


    Igen - läs på.
  • Anonym (Jadu.­)
    Äldre 9 Nov 13:04
    #46
    Anonym (Ångestfylld) skrev 2015-11-09 12:57:19 följande:

    Nej, hon är inte folkbokförd på vår adress. Hon står skriven hos en vän i en annan kommun. Då gäller väl ändå inte sambolagen?


    Nej det gör den inte :) Och jag ser att det är många som säger att sambolagen inte gäller, trodde inte vi heller, dessvärre gör den det. Men är hon inte folkbokförd hos dig är det inga konstigheter. Men sätt dig ner med henne och säg hur det är? Va tydlig och kom fram till ett visst antal månader hon har på sig att hitta nytt och skriv papper på detta som båda har kopia på. Jobbar hon?
  • Anonym (Jadu.­)
    Äldre 9 Nov 13:06
    #47

    Och kom ihåg att det inte är ditt fel/ansvar om hon inte har boende när tiden är slut. Du gör henne en stor tjänst genom att visa hur 'livet' fungerar. Lite motgångar är bra, man lär sig att ta tag i och lösa saker själv!

  • Anonym (Ånges­tfylld­) Trådstartaren
    Äldre 9 Nov 13:09
    #48
    Anonym (Jadu.) skrev 2015-11-09 13:04:11 följande:
    Nej det gör den inte :) Och jag ser att det är många som säger att sambolagen inte gäller, trodde inte vi heller, dessvärre gör den det. Men är hon inte folkbokförd hos dig är det inga konstigheter. Men sätt dig ner med henne och säg hur det är? Va tydlig och kom fram till ett visst antal månader hon har på sig att hitta nytt och skriv papper på detta som båda har kopia på. Jobbar hon?
    OM hon nu på något lagligt sätt har rätt till sambolag eller inneboendelag, så kommer hon inte hävda sin rätt eftersom hon får socialbidrag från en annan kommun. Hon skulle bli återbetalningsskyldig om dom får reda på att hon bor någon annanstans.
  • Anonym (Ånges­tfylld­) Trådstartaren
    Äldre 9 Nov 13:10
    #49
    Anonym (Jadu.) skrev 2015-11-09 13:06:58 följande:

    Och kom ihåg att det inte är ditt fel/ansvar om hon inte har boende när tiden är slut. Du gör henne en stor tjänst genom att visa hur 'livet' fungerar. Lite motgångar är bra, man lär sig att ta tag i och lösa saker själv!


    Ja det har du helt rätt i!
  • Äldre 9 Nov 13:10
    #50

    Ring kronofogden och fråga hur ni ska göra. Kanske räcker det att skicka ett rekommenderat brev där ni skriftligt ger henne tre månaders uppsägningstid?

Svar på tråden Vår inneboende tar oss för givet