• Anonym (Ångestfylld)

    Vår inneboende tar oss för givet

    Jag vill göra denna historien så kortfattade som möjligt men ska försöka få med det viktigaste. 

    Jag och min man väntar barn som kommer i början av februari. Vi har en inneboende som bor i vår gäststuga (utan toa och kök), där har hon fått bo för att komma på fötter och få ordning på sin ekonomi.
      Det har gått 1,5 år nu och vi känner att detta arrangemanget har blivit lite väl långdraget och framförallt nu när vi väntar barn då vi gärna önskar att få vara i fred som en liten familj när barnet kommer. Vi beslutade att berätta detta för vår inneboende, men innan vi hann det så sa hon att hennes pojkvän från USA ska komma vi jul och stanna i en månad. Detta gjorde ju givetvis situationen mer komplicerad, men vi tog mod till oss ändå och sa att det är dags för henne att se sig om efter annat boende pga omständigheterna, men till svar får vi att hon har ingenstans att ta vägen och hennes kille har redan köpt biljetter till Sverige.

    Nu sitter jag med vrålångest, vi vill ju inte sätta henne på gatan men jag vet inte hur vi ska lösa detta. Min man tycker att vi får bita ihop men jag med mina hormoner och känsla av att vår inneboende inte respekterar oss gör att jag känner att situationen är ohållbar. Jag bryter samman. Har någon några bra råd till en villrådig?
    Snälla jag ber er att ta hänsyn till att jag är känslig och önskar att vi håller god ton.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-09 14:35
    Tack så mycket för alla tips och råd. Jag känner att vi har fått mer kött på benen :)
    Det blir uppsägningstid och massvis med uppmuntran och hjälp att hitta något.
    Tack familjeliv <3

  • Svar på tråden Vår inneboende tar oss för givet
  • Anonym (ojoj)
    Anonym (Jadu.) skrev 2015-11-09 13:04:11 följande:
    Nej det gör den inte :) Och jag ser att det är många som säger att sambolagen inte gäller, trodde inte vi heller, dessvärre gör den det. Men är hon inte folkbokförd hos dig är det inga konstigheter. Men sätt dig ner med henne och säg hur det är? Va tydlig och kom fram till ett visst antal månader hon har på sig att hitta nytt och skriv papper på detta som båda har kopia på. Jobbar hon?
    Vad menar du att sambolagen skulle ha för betydelse i fallet med en inneboende?  En inneboende är inte en sambo.
  • Anonym (Jadu.)
    Anonym (Ångestfylld) skrev 2015-11-09 13:10:13 följande:

    Ja det har du helt rätt i!


    :) ha inte ångest för det. Vill du få det att se ännu bättre ut så säger du att ni tänkte skriva en månads uppsägning, men att du tycker om henne och vill henne väl och därför valde att skriva 3 så hon får en större chans att ordna upp det. Förklara för henne att med barnet på g så behöver ni vara ensamma som familj och att det inte längre passar er att ha inneboende. Vill du henne väl så blanda inte in kronofogden osv som någon skrivit, att bli "utslängd" under press kan vara svårt nog att hantera utan ett brev från kronofogden, en sån sak hade iallafall fått mig att avsky er. Få henne att känna att ni fortfarande bryr er om ni gör det men att det helt enkelt inte fungerar längre. Och är hon sån som inte tar tag i saker så uppmuntra henne, fråga om hon hittat något intressant. Tipsa henne om blocket och andra sidor. Så länge det finns en öppen dialog brukar det gå bra.
  • Norris
    Anonym (Jadu.) skrev 2015-11-09 13:00:28 följande:
    Igen - läs på.
    Sambolagen 2003:376
    Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett PARFÖRHÅLLANDE och har gemensamt hushåll.

    Det kanske är du som ska läsa på?
  • Anonym (Jadu.)
    Anonym (ojoj) skrev 2015-11-09 13:20:36 följande:

    Vad menar du att sambolagen skulle ha för betydelse i fallet med en inneboende?  En inneboende är inte en sambo.


    En inneboende är inte sambo, korrekt. Men hur bevisa det utan inneboendekontrakt?

    min bror hade en kille som inneboende. Han är inte gay. När han slängde ut honom blev han tokig och hotade att stjäla brorsans hund. Min bror bytte då lås, men ställde ner killens saker i förrådet som killen hade tillgång till. Killen gick till tingsrätten och i röran därefter fick vi informationen att sambolagen gällde. Min bror fick till slut rätt då det fanns flera som kunde vittna på att han hotat att stjäla hunden osv osv osv.

    Det är viktigt att ha papper på allt för att inte hamna i sånna här röror.

    Detta problem är inte ens aktuellt i ts fall, så kom istället med förslag till ts!
  • Anonym (AM)
    Norris skrev 2015-11-09 13:33:20 följande:

    Sambolagen 2003:376

    Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett PARFÖRHÅLLANDE och har gemensamt hushåll.

    Det kanske är du som ska läsa på?


    Samt i regel gemensamt betalar kostnader så som hyra,el,bredband osv
  • Anonym (Och)

    Och dessutom om sambolagen ska gälla ha skaffat bostaden från början med avsikt att dela den. Finns inte en chans att sambolagen skulle gälla här oavsett om den inneboende är skriven där. I hushållet finns redan ett par som dessutom har ett gemensamt barn på väg så hur i hela fridens namn skulle en inneboende kunna hävda samboskap? Läs på igen Jadu !

  • Anonym (Jadu.)

    Eh orkar inte med folk som inte tänker till. Ts - jag hoppas jag kunnat ge dig några råd som hjälper med det faktiska problemet och att allt löser sig till det bästa både för er och tjejen :) Grattis till barnet!

  • Anonym (Och)

    Det skulle vara lite intressant att få veta hur det gick till när Jadu: s brors kompis flyttade in till din brorbror. Min gissning är att båda skrev sig samtidigt på adressen? Det är nämligen enda chansen att hävda just sambolagen. Då kan man hävda att bostaden införskaffades för gemensamt bruk. Om di bror har bott i bostaden sedan tidigare och alltså skaffat den för eget bruk så säger just sambolagen att han har rätt till bostaden vid en separation.

  • Anonym (Ångestfylld)
    Anonym (Jadu.) skrev 2015-11-09 13:45:13 följande:

    Eh orkar inte med folk som inte tänker till. Ts - jag hoppas jag kunnat ge dig några råd som hjälper med det faktiska problemet och att allt löser sig till det bästa både för er och tjejen :) Grattis till barnet!


    Jo det känner jag att vi fått, tack så mycket :) 
  • Gunilla1957
    Anonym (Jadu.) skrev 2015-11-09 13:00:28 följande:
    Igen - läs på.
    Men sluta. Sambolagen kanske gällde i DIN situation med inneboende. TS fall ser troligtvis annorlunda ut.
    Anonym (Jadu.) skrev 2015-11-09 13:37:20 följande:
    En inneboende är inte sambo, korrekt. Men hur bevisa det utan inneboendekontrakt?

    min bror hade en kille som inneboende. Han är inte gay. När han slängde ut honom blev han tokig och hotade att stjäla brorsans hund. Min bror bytte då lås, men ställde ner killens saker i förrådet som killen hade tillgång till. Killen gick till tingsrätten och i röran därefter fick vi informationen att sambolagen gällde. Min bror fick till slut rätt då det fanns flera som kunde vittna på att han hotat att stjäla hunden osv osv osv.

    Det är viktigt att ha papper på allt för att inte hamna i sånna här röror.

    Detta problem är inte ens aktuellt i ts fall, så kom istället med förslag till ts!
    Precis. Detta är ju en helt annan situation. Och sen ber du mig att läsa på? I TS fall så är hon gift och bor med sin man, så jag tror inte att TS inneboende har så stor chans att försöka övertyga någon tingsrätt om att hon är TS sambo.

Svar på tråden Vår inneboende tar oss för givet