• Anonym (Ånges­tfylld­)
    Äldre 9 Nov 11:08
    8699 visningar
    103 svar
    103
    8699

    Vår inneboende tar oss för givet

    Jag vill göra denna historien så kortfattade som möjligt men ska försöka få med det viktigaste. 

    Jag och min man väntar barn som kommer i början av februari. Vi har en inneboende som bor i vår gäststuga (utan toa och kök), där har hon fått bo för att komma på fötter och få ordning på sin ekonomi.
      Det har gått 1,5 år nu och vi känner att detta arrangemanget har blivit lite väl långdraget och framförallt nu när vi väntar barn då vi gärna önskar att få vara i fred som en liten familj när barnet kommer. Vi beslutade att berätta detta för vår inneboende, men innan vi hann det så sa hon att hennes pojkvän från USA ska komma vi jul och stanna i en månad. Detta gjorde ju givetvis situationen mer komplicerad, men vi tog mod till oss ändå och sa att det är dags för henne att se sig om efter annat boende pga omständigheterna, men till svar får vi att hon har ingenstans att ta vägen och hennes kille har redan köpt biljetter till Sverige.

    Nu sitter jag med vrålångest, vi vill ju inte sätta henne på gatan men jag vet inte hur vi ska lösa detta. Min man tycker att vi får bita ihop men jag med mina hormoner och känsla av att vår inneboende inte respekterar oss gör att jag känner att situationen är ohållbar. Jag bryter samman. Har någon några bra råd till en villrådig?
    Snälla jag ber er att ta hänsyn till att jag är känslig och önskar att vi håller god ton.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-09 14:35
    Tack så mycket för alla tips och råd. Jag känner att vi har fått mer kött på benen :)
    Det blir uppsägningstid och massvis med uppmuntran och hjälp att hitta något.
    Tack familjeliv <3

  • Svar på tråden Vår inneboende tar oss för givet
  • Anonym (ojoj)
    Äldre 9 Nov 13:55
    #61
    Anonym (Jadu.) skrev 2015-11-09 13:37:20 följande:
    En inneboende är inte sambo, korrekt. Men hur bevisa det utan inneboendekontrakt?

    min bror hade en kille som inneboende. Han är inte gay. När han slängde ut honom blev han tokig och hotade att stjäla brorsans hund. Min bror bytte då lås, men ställde ner killens saker i förrådet som killen hade tillgång till. Killen gick till tingsrätten och i röran därefter fick vi informationen att sambolagen gällde. Min bror fick till slut rätt då det fanns flera som kunde vittna på att han hotat att stjäla hunden osv osv osv.

    Det är viktigt att ha papper på allt för att inte hamna i sånna här röror.

    Detta problem är inte ens aktuellt i ts fall, så kom istället med förslag till ts!
    Jag har kommit med förslag till ts, som för övrigt redan har en sambo. Hennes problem med inneboende är inte juridiskt, utan etiskt/moraliskt/you name it.
  • Äldre 9 Nov 13:57
    #62
    -1

    Givetvis kan ni kräva att hon flyttar, men ni kan ju inte bara slänga ut henne idag för att du fick ett hormonanfall? Hon kan väl få bo kvar tills pojkvännen åkt?

  • Anonym (Ånges­tfylld­) Trådstartaren
    Äldre 9 Nov 14:01
    #63
    Lavish skrev 2015-11-09 13:57:59 följande:

    Givetvis kan ni kräva att hon flyttar, men ni kan ju inte bara slänga ut henne idag för att du fick ett hormonanfall? Hon kan väl få bo kvar tills pojkvännen åkt?


    Du har uppenbarligen inte läst tråden, vilket märks på ditt dryga svar. 


    Vi vill INTE kasta ut henne och det är många fler omständigheter än hormoner som spelar roll i detta läget.

  • Anonym (ojoj)
    Äldre 9 Nov 14:02
    #64
    Lavish skrev 2015-11-09 13:57:59 följande:

    Givetvis kan ni kräva att hon flyttar, men ni kan ju inte bara slänga ut henne idag för att du fick ett hormonanfall? Hon kan väl få bo kvar tills pojkvännen åkt?


    Visserligen tycker inte jag heller att hon ska "slänga ut" sin kompis, men skulle du själv gilla att en inneboende som delade kök och badrum med dig utan att fråga bjöd in en pojkvän i en månad, som också ska dela kök och badrum med dig?? Jag tycker det är ganska magstarkt att göra så som inneboende.
  • Anonym (-)
    Äldre 9 Nov 14:07
    #65
    Anonym (Jadu.) skrev 2015-11-09 13:37:20 följande:
    En inneboende är inte sambo, korrekt. Men hur bevisa det utan inneboendekontrakt? min bror hade en kille som inneboende. Han är inte gay. När han slängde ut honom blev han tokig och hotade att stjäla brorsans hund. Min bror bytte då lås, men ställde ner killens saker i förrådet som killen hade tillgång till. Killen gick till tingsrätten och i röran därefter fick vi informationen att sambolagen gällde. Min bror fick till slut rätt då det fanns flera som kunde vittna på att han hotat att stjäla hunden osv osv osv. Det är viktigt att ha papper på allt för att inte hamna i sånna här röror. Detta problem är inte ens aktuellt i ts fall, så kom istället med förslag till ts!

    Då blev ni felinformerade. Sambolagen gäller inte i ett sådant fall. Däremot får man inte slänga ut en inneboende hur som helst, så att det gick till tingsrätten är inget konstigt.
  • Anonym (J)
    Äldre 9 Nov 14:10
    #66

    Eftersom hon får socialbidrag, var har hon uppgett att hon bott då? De ger väl inte bidrag om man lever i en annan kommun? Hon får helt enkelt gå till socialen och säga att hon är hemlös så kan socialen hjälpa med boende. De kommer inte låta henne leva hemlös och hon är inte ditt ansvar. Om hon inte har kommit någonstans på 1,5 år så kommer hon aldrig göra det. Nu hoppas jag att jag inte läst tråden fel.

  • Anonym (-)
    Äldre 9 Nov 14:16
    #67

    TS, i din situation hade jag vägrat att ta emot pojkvännen som gäst (mer än möjligen på nyårsmiddag eller liknande). Att han köpt biljetter utan att hans flickvän först kollat upp att han är välkommen är inte ditt problem. Din kompis måste lära sig att hon inte kan köra över dig, och det kommer hon inte lära sig förrän hon försökt och misslyckats.

  • Äldre 9 Nov 14:20
    #68
    Anonym (Ångestfylld) skrev 2015-11-09 12:55:40 följande:
    Jag har vart upprepade gånger i denna tråden, även i ts, tydlig med att vi INTE kommer att sätta henne på bar backe.
    Så länge ni har den inställningen kommer det bli väldigt svårt att få ut henne. Ni måste vara tydlig mot henne att från och med t ex 1 februari ska hon vara ute och det är hennes anbsvar att ordna sitt boende.


  • Äldre 9 Nov 14:33
    #69
    Anonym (J) skrev 2015-11-09 14:10:41 följande:

    Eftersom hon får socialbidrag, var har hon uppgett att hon bott då? De ger väl inte bidrag om man lever i en annan kommun? Hon får helt enkelt gå till socialen och säga att hon är hemlös så kan socialen hjälpa med boende. De kommer inte låta henne leva hemlös och hon är inte ditt ansvar. Om hon inte har kommit någonstans på 1,5 år så kommer hon aldrig göra det. Nu hoppas jag att jag inte läst tråden fel.


    Var lite i samma sits en gång i tiden men löste det genom att bli inneboende igen haha men kollade ändå med soc. Socialtjänsten har ingen skyldighet att ordna boende (KAN se olika ut i olika kommuner, vissa har lägenheter andra inte), därimot finns något som heter tak över huvudet garanti vilken innebär att de ordnar plats på härbärgen osv, i bästa fall vandrarhem. Jag tillhörde skapnäck/farsta då. Men undrar också lite om hennes bidrag från soc.. för att få pengar för hyra krävs det att man har ett kontrakt samt att de, iallafall på "min tid" (2009 tror jag det va) gjorde ett hem besök. Är det så att hon idag bara tar ut övriga bidragsbiten och inte till hyra?
  • Ego Lovers
    Äldre 9 Nov 17:36
    #70

    Har hyresgästen bott mer än nio månader råder tre månaders uppsägningstid från månadsskiftet då uppsägningen skrevs så skriver ni om uppsägningen idag gäller den inte förrän fr.o.m. 1 december och hon ska då vara ute senaste 28 Februari men 2016 är väl skottår så den 29 Februari blir dagen hon ska ha överlåtit stugan till er.

Svar på tråden Vår inneboende tar oss för givet