• Anonym (Ånges­tfylld­)
    Äldre 9 Nov 11:08
    8697 visningar
    103 svar
    103
    8697

    Vår inneboende tar oss för givet

    Jag vill göra denna historien så kortfattade som möjligt men ska försöka få med det viktigaste. 

    Jag och min man väntar barn som kommer i början av februari. Vi har en inneboende som bor i vår gäststuga (utan toa och kök), där har hon fått bo för att komma på fötter och få ordning på sin ekonomi.
      Det har gått 1,5 år nu och vi känner att detta arrangemanget har blivit lite väl långdraget och framförallt nu när vi väntar barn då vi gärna önskar att få vara i fred som en liten familj när barnet kommer. Vi beslutade att berätta detta för vår inneboende, men innan vi hann det så sa hon att hennes pojkvän från USA ska komma vi jul och stanna i en månad. Detta gjorde ju givetvis situationen mer komplicerad, men vi tog mod till oss ändå och sa att det är dags för henne att se sig om efter annat boende pga omständigheterna, men till svar får vi att hon har ingenstans att ta vägen och hennes kille har redan köpt biljetter till Sverige.

    Nu sitter jag med vrålångest, vi vill ju inte sätta henne på gatan men jag vet inte hur vi ska lösa detta. Min man tycker att vi får bita ihop men jag med mina hormoner och känsla av att vår inneboende inte respekterar oss gör att jag känner att situationen är ohållbar. Jag bryter samman. Har någon några bra råd till en villrådig?
    Snälla jag ber er att ta hänsyn till att jag är känslig och önskar att vi håller god ton.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-09 14:35
    Tack så mycket för alla tips och råd. Jag känner att vi har fått mer kött på benen :)
    Det blir uppsägningstid och massvis med uppmuntran och hjälp att hitta något.
    Tack familjeliv <3

  • Svar på tråden Vår inneboende tar oss för givet
  • Äldre 9 Nov 21:54
    #81
    Ego Lovers skrev 2015-11-09 17:41:45 följande:

    Socialtjänsten kan inhysa henne på lägenhetshotell som är vanligt att socialen tillhandahåller för de som behöver akut boende men där inhyser de även människor som många gånger står socialt utanför samhället med drogproblematik. Min kompis kille bodde på ett sådant i Göteborg och det var mer eller mindre en knarkarkvart men han hade inget val.


    Precis vad jag skrev. Tak över huvud garantin, men inget boende ( alltså egen lägenhet eller dyl.).
  • Äldre 9 Nov 21:58
    #82

    Har inte läst tråden utan endast TS svar men måste bara inflika. Sambolagen gäller absolut INTE för vänner som bor tillsammans. Sambolagen gäller för "två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll"

  • Ego Lovers
    Äldre 9 Nov 22:51
    #83
    Anonym (Ångestfylld) skrev 2015-11-09 19:26:45 följande:
    Men hon är ingen hyresgäst, utan situationen är mer lik "en kompis som slaggar på soffan" som har gått över styr. Men som jag tillade i ts så har vi fått många bra råd i tråden och kommer att använda dom :)
    En inneboende/hyresgäst är detsamma. Alltid uppsägningstid så de har möjlighet att finna ny bostad och inte blir satt på bar backe. Blir de hemlösa efter de tre månaderna anses det inte vara värdens fel då man gett dom skälig tid att finna nytt boende.
  • Anonym (Juris­t 2)
    Äldre 9 Nov 23:02
    #84
    Anonym (Juristen) skrev 2015-11-09 19:45:20 följande:

    Om hon inte betalar hyra = inget hyresavtal = inget besittningsskydd.


    Besittningsrätt heter det. Den inneboende betalar en symbolisk summa och de har något som troligen utgör muntligt avtal. Det kan möjligen bedömas som ett hyresavtal. Däremot så blir besittningsrätten inte aktuell ändå eftersom 1) personen inte bott där längre än 2 år och 2) den inneboende bor i en gäststuga, vilket talar för att det gäller en eller BR som TS äger. Vid hyra av en privatperson som bor i hus eller BR gäller inte besittningsrätt. Allt annat vore orimligt, eller hur? Varför och på vilket sätt skulle den inneboende kunna få en rätt mot ägaren?

    Hur mycket har du kvar av dina studier? Det är ju bra om man läst längre än JIKen innan man utger sig för att vara jurist.
  • Anonym (AM)
    Äldre 9 Nov 23:18
    #85
    Anonym (Jurist 2) skrev 2015-11-09 23:02:18 följande:

    Besittningsrätt heter det. Den inneboende betalar en symbolisk summa och de har något som troligen utgör muntligt avtal. Det kan möjligen bedömas som ett hyresavtal. Däremot så blir besittningsrätten inte aktuell ändå eftersom 1) personen inte bott där längre än 2 år och 2) den inneboende bor i en gäststuga, vilket talar för att det gäller en eller BR som TS äger. Vid hyra av en privatperson som bor i hus eller BR gäller inte besittningsrätt. Allt annat vore orimligt, eller hur? Varför och på vilket sätt skulle den inneboende kunna få en rätt mot ägaren?

    Hur mycket har du kvar av dina studier? Det är ju bra om man läst längre än JIKen innan man utger sig för att vara jurist.


  • Anonym (Juris­t 2)
    Äldre 9 Nov 23:22
    #86
    Rainbowdash skrev 2015-11-09 21:58:09 följande:

    Har inte läst tråden utan endast TS svar men måste bara inflika. Sambolagen gäller absolut INTE för vänner som bor tillsammans. Sambolagen gäller för "två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll"


    Rätt! Tack för att du skrev det. Sambolagen är uppe i tråden i olika synvinklar. Sambolagen - som från början kom till för att skydda de som stadigvarande bodde tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden men som av olika skäl inte gift sig och fått den juridiska lösning som gifta makar får (alltså på den tid då vi började frångå den äldre "samhällsnorm" att vara gift med den man bodde med och var i relation med) - är absolut inte relevant. Dessutom så är sambolagen bara aktuell så långt att när man går isär (= vilket i de flesta fall innebär att relationen tagit slut) och gör en bodelning skall dela upp det som införskaffats för gemensamt ändamål till boet under relationen (förenklat). I vissa fall finns en rätt för behövande part att få ta över en hyresrätt osv, men det är ju inte på långa vägar relevant här.
  • Anonym (lagar­)
    Äldre 9 Nov 23:24
    #87
    Anonym (Jurist 2) skrev 2015-11-09 23:02:18 följande:
    Hur mycket har du kvar av dina studier? Det är ju bra om man läst längre än JIKen innan man utger sig för att vara jurist.
    Med risk för att göra dig besviken så kan vem som helst som anser sig kunna något inom juridik kalla sig för jurist. Det borde ändras.
  • Anonym (lala)
    Äldre 10 Nov 01:05
    #88
    +1

    TS även om du inte vill kasta ut henne på gatan så betyder det ju inte att du behöver berätta det för henne. Som folk sagt här sätt ett sista datum då hon måste flytta ut. Och om hon inte hittat något boende till det datumet. Så kommer hon inte få bo kvar längre än så utan måste flytta ut innan. Är vad du kan säga till henne.

    Sen med tanke på att hon lever på socialbidrag så verkar det ju inte va nån speciellt smart och aktiv person heller. En parasit med andra ord. Kasta ut henne så hon får skaffat sig ett jobb och egen bostad.

    Säg till henne att hon är en typisk sosse som lever på bidrag och tycker om att spendera andras pengar!

  • Anonym (.....­)
    Äldre 10 Nov 10:53
    #89

    Betalar hon ingen hyra så ska hon inte heller ha någon uppsägningstid.. 

    Jag hade gett henne ett datum som hon måste flytta ut på. typ 15 dec. Är hon inte ute det datumet så blir det att ringa kronofogden så att dom hjälper till med avhysning. Enkelt. 

    Jag förstår att det kan vara lite svårt, ni verkar vara jättesnälla som låter henne bo där men tänk på vad som är viktigast i nuläget. Ni ska ju bli en familj!!

  • Äldre 10 Nov 14:51
    #90
    +1

    Har hon inget kontrakt och inte betalar hyra så är hon ingen hyresgäst utan bara ockupant. Säg upp henne och säg till henne att du ska kolla med soc för att få råd. Påstår hon att hon inte har nånstans att ta vägen så säger du att hon kan flytta dit där hon är skriven. Har svårt att tänka mig att hon ska gå till domstol och kräva besittningsrätt då hon inte ens är skriven hos er. Bor hon kvar ska hon betala en skälig hyra. Hon kommer aldrig vilja bo någon annan stans för då måste hon betala hyra. Och ingen vill ha någon inneboende som går på soc.

Svar på tråden Vår inneboende tar oss för givet