• Anonym (Ånges­tfylld­)
    Äldre 9 Nov 11:08
    8698 visningar
    103 svar
    103
    8698

    Vår inneboende tar oss för givet

    Jag vill göra denna historien så kortfattade som möjligt men ska försöka få med det viktigaste. 

    Jag och min man väntar barn som kommer i början av februari. Vi har en inneboende som bor i vår gäststuga (utan toa och kök), där har hon fått bo för att komma på fötter och få ordning på sin ekonomi.
      Det har gått 1,5 år nu och vi känner att detta arrangemanget har blivit lite väl långdraget och framförallt nu när vi väntar barn då vi gärna önskar att få vara i fred som en liten familj när barnet kommer. Vi beslutade att berätta detta för vår inneboende, men innan vi hann det så sa hon att hennes pojkvän från USA ska komma vi jul och stanna i en månad. Detta gjorde ju givetvis situationen mer komplicerad, men vi tog mod till oss ändå och sa att det är dags för henne att se sig om efter annat boende pga omständigheterna, men till svar får vi att hon har ingenstans att ta vägen och hennes kille har redan köpt biljetter till Sverige.

    Nu sitter jag med vrålångest, vi vill ju inte sätta henne på gatan men jag vet inte hur vi ska lösa detta. Min man tycker att vi får bita ihop men jag med mina hormoner och känsla av att vår inneboende inte respekterar oss gör att jag känner att situationen är ohållbar. Jag bryter samman. Har någon några bra råd till en villrådig?
    Snälla jag ber er att ta hänsyn till att jag är känslig och önskar att vi håller god ton.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-09 14:35
    Tack så mycket för alla tips och råd. Jag känner att vi har fått mer kött på benen :)
    Det blir uppsägningstid och massvis med uppmuntran och hjälp att hitta något.
    Tack familjeliv <3

  • Svar på tråden Vår inneboende tar oss för givet
  • Anonym (suddi­s66)
    Äldre 10 Nov 19:56
    #91

    Hon kan väl flytta till något annat boende, Du har rätt att få vara i lugn och ro, när ni skall ha barn, detta skall respekteras och jag tycker att hon är ego, om hon inte frågar er om lov, i fall hennes kille får komma, det hör väl till god uppfostran att hon frågar om det går bra att hennes kille kommer till jul

  • Äldre 11 Nov 00:45
    #92

    Det känns så hemskt ändå att TS ska behöva ta ansvar över vart vännen ska ta vägen.
    Känns nästan som hon hade en bångstyrig tonårsdotter som bjuder över pojkvännen i en månad.
    Känns helt sjukt!
    Vännen har inte dåligt samvete över att bjuda över sin pojkvän till er och vad säger att han sedan inte stannar?

    Ni har varit snälla länge nog.
    Ge henne ett datum när hon ska vara ute.

  • Lord Hans
    Äldre 11 Nov 12:18
    #94

    Sluta tramsa om muntliga avtal. Muntliga avtal är värdelösa och handlar till hundra procent om ord emot ord. Att någon sporadiskt betalar in lite pengar här och var och kallar det hyra är inget avtal. Har man inget på papper har man inget avtal. Det spelar ingen roll att muntliga avtal existerar rent juridiskt när rättsväsendet inte tar hänsyn till dem. 

    TS vän är inte alls någon vän utan hon bara utnyttjar TS oförmåga att säga ifrån. Släng ut henne direkt.

  • Anonym (Nej)
    Äldre 11 Nov 12:41
    #95
    Anonym (Jadu.) skrev 2015-11-09 13:04:11 följande:
    Nej det gör den inte :) Och jag ser att det är många som säger att sambolagen inte gäller, trodde inte vi heller, dessvärre gör den det. Men är hon inte folkbokförd hos dig är det inga konstigheter. Men sätt dig ner med henne och säg hur det är? Va tydlig och kom fram till ett visst antal månader hon har på sig att hitta nytt och skriv papper på detta som båda har kopia på. Jobbar hon?
    Nej, sambolagen gäller enbart om man lever under så kallade "äktenskapslika förhållanden". Inneboende omfattas ej av sambolagen.
  • Äldre 11 Nov 13:49
    #96

    TS, uppdatera gärna hur det går för er!

  • Anonym (Ånges­tfylld­) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 16:12
    #97
    +1

    En uppdatering till alla nyfikna ;) 


    VI fann ett rum för henne att hyra och utan tjafs och bråka så flyttar hon innan jul :)


    Tack för er hjälp! 

  • Anonym (AM)
    Äldre 11 Nov 16:16
    #98
    Anonym (Ångestfylld) skrev 2015-11-11 16:12:29 följande:

    En uppdatering till alla nyfikna ;) 

    VI fann ett rum för henne att hyra och utan tjafs och bråka så flyttar hon innan jul :)

    Tack för er hjälp! 


    Vad härligt att höra att det löser sig!

    Du verkar vara en omtänksam person.
  • Anonym (Ånges­tfylld­) Trådstartaren
    Äldre 11 Nov 18:21
    #99
    Anonym (AM) skrev 2015-11-11 16:16:29 följande:
    Vad härligt att höra att det löser sig!

    Du verkar vara en omtänksam person.
    Tack så mkt :D
  • Anonym (ojoj)
    Äldre 11 Nov 21:46
    Anonym (Ångestfylld) skrev 2015-11-11 16:12:29 följande:

    En uppdatering till alla nyfikna ;) 


    VI fann ett rum för henne att hyra och utan tjafs och bråka så flyttar hon innan jul :)


    Tack för er hjälp! 


    Super! Visste väl att det skulle gå att ordna.
  • Äldre 11 Nov 22:04

    Härligt ts :) Blir lite förvånad hur folk tänker dock... nått inlägg om att stänga av elen i hennes utrymme, neka tillträde till toa/kök....? Ts har ju varit tydlig från början med att det är en VÄN och hon inte tänker kasta ut henne på gatan osv... beter sig folk verkligen så mot vänner :-S Hade ju varit skillnad om ts skrivit att de ptatat med henne och hon vägrat och de typ är fiender... men men. Blev bara förvånad.

  • Äldre 11 Nov 22:52
    Anonym (Ångestfylld) skrev 2015-11-11 16:12:29 följande:

    En uppdatering till alla nyfikna ;) 

    VI fann ett rum för henne att hyra och utan tjafs och bråka så flyttar hon innan jul :)

    Tack för er hjälp! 


    Men Gud va bra, då kan ni behålla vänskapen ändå ju utan att detta kommer emellan . Lycka till med bebisen!
  • Anonym (ojoj)
    Äldre 12 Nov 11:16
    Alexandra1990 skrev 2015-11-11 22:04:49 följande:

    Härligt ts :) Blir lite förvånad hur folk tänker dock... nått inlägg om att stänga av elen i hennes utrymme, neka tillträde till toa/kök....? Ts har ju varit tydlig från början med att det är en VÄN och hon inte tänker kasta ut henne på gatan osv... beter sig folk verkligen så mot vänner :-S Hade ju varit skillnad om ts skrivit att de ptatat med henne och hon vägrat och de typ är fiender... men men. Blev bara förvånad.


    Eller hur, jag med. Och sambolagen och besittningsrätt?
Svar på tråden Vår inneboende tar oss för givet