• Anonym (mia)
    Äldre 10 Nov 12:22
    11682 visningar
    196 svar
    196
    11682

    Elvaåring tamponger?

    Kör anonymt för dotterns skull. Min dotter är 11,5 år och har haft mens ett halvår. Hon tycker det är jobbigt, binda kliar och det räcker inte att hon byter ofta, tvättar sig (utan tvål) i duschen varje morgon och ibland även på kvällen (när hon själv bedömer). Hon sköter det jättefint, fast jag innerst inne önskar hon sluppit ett par år till. I helgen tog hon upp att hon googlat och man kan ha tampong redan från första mens. och många i hennes ålder har mens alltså borde hon få använda tampong.

    Argumenten är det inget fel på och jag har egentligen inget motargument. Jag bad att få tänka lite på saken. Vill inte säga nej utan vettiga skäl, min känsla säger bara väldigt... nej. för tidigt, rädd att det ska göra ont på henne tror jag. Jag vet inte. Behöve rhelt enkelt input av er andra, oavsett ja eller nej, vad tänker ni?

  • Svar på tråden Elvaåring tamponger?
  • Äldre 10 Nov 12:28
    #1

    Men vad är problemet?? Låt henne prova, jag minns att jag testade i den åldern men gjorde för ont tyckte jag. Men fattar verkligen inte varför man skulle förbjuda det??!

  • Anonym (M)
    Äldre 10 Nov 12:29
    #2
    Anonym (mia) skrev 2015-11-10 12:22:24 följande:

    Kör anonymt för dotterns skull. Min dotter är 11,5 år och har haft mens ett halvår. Hon tycker det är jobbigt, binda kliar och det räcker inte att hon byter ofta, tvättar sig (utan tvål) i duschen varje morgon och ibland även på kvällen (när hon själv bedömer). Hon sköter det jättefint, fast jag innerst inne önskar hon sluppit ett par år till. I helgen tog hon upp att hon googlat och man kan ha tampong redan från första mens. och många i hennes ålder har mens alltså borde hon få använda tampong.

    Argumenten är det inget fel på och jag har egentligen inget motargument. Jag bad att få tänka lite på saken. Vill inte säga nej utan vettiga skäl, min känsla säger bara väldigt... nej. för tidigt, rädd att det ska göra ont på henne tror jag. Jag vet inte. Behöve rhelt enkelt input av er andra, oavsett ja eller nej, vad tänker ni?


    Vad är problemet?
  • Äldre 10 Nov 12:32
    #3

    Men vad skadar det att låta flickan prova? Binda fungerar ju uppenbarligen dåligt, så då måste något annat testas. Gör det ont märker hon väl det, och slutar använda det.

    Alternativet menskopp finns ju också. Jag får ont av tampong men menskopp fungerar fint. Behöver inte tömmas så ofta heller, så man slipper krångla på jobbet/skolan.

  • Äldre 10 Nov 12:35
    #4

    Finns ju små tamponger, visserligen får man byta ofta, men de kunde hon väl fått prova om hon inte blöder jättemycket?

  • Anonym (mia) Trådstartaren
    Äldre 10 Nov 12:36
    #5

    nej vi pratar inte förbjuda eller inte förbjuda. jag vill bara höra tankar, kanske är jag lite för snävsynt, men förbjuda? Nej vi har ett pågående samtal, inget annat.

  • Anonym (ja)
    Äldre 10 Nov 12:42
    #6

    klart hon ska få testa! köp en burk vaselin också som hon kan ta på toppen ifall det skulle göra ont. det handlar ju mer om vana och teknik än ålder. fråga vilket märke och storlek hon vill ha bara, eller köp olika storlekar och låt henne testa dem. som märke skulle jag rekommendera ob, då de har en tunnare "spets", jämfört med tex apotekets/libresses som är mer "platta" längst fram.

  • Anonym (Köp och testa)
    Äldre 10 Nov 12:42
    #7

    Jag skulle köpt både minsta storlekens menskopp och tamponger och låtit henne testa. För egen del var både och omöjligt innan jag haft sex, men för vissa går det ju. Avskydde bindor.

    Fördelen med menskopp är ju att man inte riskerar infektion eller att man torkar ut och ändrar balansen i underlivet. Nackdelen är väl att det kan upplevas som lite äckligt eftersom man ser blodet på ett annat sätt. Kan vara lite svår att sätta i och ta ut i början också.

  • Anonym (ja)
    Äldre 10 Nov 12:44
    #8
    +1
    Anonym (mia) skrev 2015-11-10 12:36:54 följande:

    nej vi pratar inte förbjuda eller inte förbjuda. jag vill bara höra tankar, kanske är jag lite för snävsynt, men förbjuda? Nej vi har ett pågående samtal, inget annat.


    varför har du ens ett behov av att ha ett "samtal" om det och göra en grej istället för att acceptera hennes beslut? det är ju inget som påverkar dig på något sätt annat än att du får omvärdera din syn på henne som en individ som faktiskt är mogen nog att själv fatta beslut som rör henne själv och hennes kropp.
  • Anonym (mia) Trådstartaren
    Äldre 10 Nov 12:46
    #9

    bra tips o tankar, tack. ska höra med henne, och köpa hem. 

  • Anonym (mia) Trådstartaren
    Äldre 10 Nov 12:50
    #10

    anonym ja:
    Jag vet inte riktigt om jag uttryckte mig knasigt men jo vi pratar om många saker, det betyder inte att det blir en grej eller att jag ska ta beslut ÅT min dotter. det är mer en dialog. Och ibland pausar vi den då någon av oss vill fundera lite, det här är inget undantag. Jag tror inte det blir mer laddat av det, snarare känns det som något mitt barn uppskattar. Om det däremot handlade om att jag skulle förbjuda/tillåta så förstår jag att samtalet inte vore vidare trivsamt.

Svar på tråden Elvaåring tamponger?