• Anonym (mia)
    Äldre 10 Nov 12:22
    11754 visningar
    196 svar
    196
    11754

    Elvaåring tamponger?

    Kör anonymt för dotterns skull. Min dotter är 11,5 år och har haft mens ett halvår. Hon tycker det är jobbigt, binda kliar och det räcker inte att hon byter ofta, tvättar sig (utan tvål) i duschen varje morgon och ibland även på kvällen (när hon själv bedömer). Hon sköter det jättefint, fast jag innerst inne önskar hon sluppit ett par år till. I helgen tog hon upp att hon googlat och man kan ha tampong redan från första mens. och många i hennes ålder har mens alltså borde hon få använda tampong.

    Argumenten är det inget fel på och jag har egentligen inget motargument. Jag bad att få tänka lite på saken. Vill inte säga nej utan vettiga skäl, min känsla säger bara väldigt... nej. för tidigt, rädd att det ska göra ont på henne tror jag. Jag vet inte. Behöve rhelt enkelt input av er andra, oavsett ja eller nej, vad tänker ni?

  • Svar på tråden Elvaåring tamponger?
  • Anonym (:o)
    Äldre 10 Nov 13:18
    #21

    Tycker du absolut ska låta din dotter prova men var väldigt noga med att se till att förklara för henne hur viktigt det är med hygienen när hon byter tampong! Tampongsjuka är inget att leka med. Men sköter man det så är det ju absolut inget problem att hon provar själv vilket skydd hon tycker känns bekvämast. Det är ju jobbigt nog som det är att få mens när man inte är så gammal.

  • Anonym (12)
    Äldre 10 Nov 13:18
    #22

    Jag fick min första mens runt jul i sexan, sedan dröjde det till sommarlovet innan nästa kom och det satte igång "på riktigt". Då började jag använda tampong, vid andra eller tredje mensen alltså, när jag var tolv. Jag upplevde aldrig att det var något problem. Började med minsta sorten.

  • Anonym (M)
    Äldre 10 Nov 13:18
    #23
    Anonym (mia) skrev 2015-11-10 13:16:42 följande:

    det är därför jag är anonym, för att inte lämna ut dottern, men det är kanske dumt ändå. ibland behöver dock en förälder, i alla fall jag, få rådgöra med någon, och då tyckte jag det här var bättre än tt typ prata med en väninna, det vore att lämna ut...


    Det hade väl ändå berott på hur du hade tagit upp det med en väninna?!

    Precis som det beror på hur du tar upp det här i tråden!!
  • ninaso­rd
    Äldre 10 Nov 13:19
    #24
    Anonym (mia) skrev 2015-11-10 13:16:42 följande:

    det är därför jag är anonym, för att inte lämna ut dottern, men det är kanske dumt ändå. ibland behöver dock en förälder, i alla fall jag, få rådgöra med någon, och då tyckte jag det här var bättre än tt typ prata med en väninna, det vore att lämna ut...


    Jo, men kan man inte ta upp det per telefon eller så frö att inte outa hennes liv sådär. Men det är helt klart upp till dig att bedöma som förälder, jag hade själv inte gjort det om jag var du, men men... hoppas att du/ni kommer fram till någonting vettigt.
    I'm not your driver
  • Äldre 10 Nov 13:20
    #25
    +1
    Anonym (mia) skrev 2015-11-10 13:16:42 följande:

    det är därför jag är anonym, för att inte lämna ut dottern, men det är kanske dumt ändå. ibland behöver dock en förälder, i alla fall jag, få rådgöra med någon, och då tyckte jag det här var bättre än tt typ prata med en väninna, det vore att lämna ut...


    Nej, det är inte det minsta dumt. Det finns tusentals flickor som är 11,5 år så risken för att outa henne är minimal.

    Det är väl snarare väldigt bra att man som anonym kan få hjälp och råd på nätet.
  • ninaso­rd
    Äldre 10 Nov 13:23
    #26
    kioskvältare skrev 2015-11-10 13:20:39 följande:
    Nej, det är inte det minsta dumt. Det finns tusentals flickor som är 11,5 år så risken för att outa henne är minimal.

    Det är väl snarare väldigt bra att man som anonym kan få hjälp och råd på nätet.
    Du tänker inte längre, men det gör väl ingen på FL. Tänkte själv på barnets bästa.
    I'm not your driver
  • Stårsc­han
    Äldre 10 Nov 13:26
    #27
    +1
    ninasord skrev 2015-11-10 13:06:23 följande:

    Att du som förälder skriver om så intima detaljer om din dotter är obegripligt.


    Hurså? Båda är ju anonyma. Varför skulle man som förälder inte kunna få drifta även intima frågeställningar i ett anonymt forum? Det är ju en helt annan sak än att ta upp det med släkten på julafton, eller på ett föräldramöte på skolan.
  • Anonym (Henne­)
    Äldre 10 Nov 13:26
    #28

    Det är väl helt upp till henne själv? Fattar inte att det skulle vara något att fundera på. Grattis till en klok problemlösande dotter :)

  • Äldre 10 Nov 13:26
    #29
    ninasord skrev 2015-11-10 13:23:58 följande:
    Du tänker inte längre, men det gör väl ingen på FL. Tänkte själv på barnets bästa.
    Haha, du är för underbar. 

    Om du tänkte på barnets bästa så skulle jag vilja att du förklarar hur en anonym frågeställning på nätet för att hjälpa barnet skulle påverka barnet negativt?
  • ninaso­rd
    Äldre 10 Nov 13:28
    #30
    Stårschan skrev 2015-11-10 13:26:32 följande:
    Hurså? Båda är ju anonyma. Varför skulle man som förälder inte kunna få drifta även intima frågeställningar i ett anonymt forum? Det är ju en helt annan sak än att ta upp det med släkten på julafton, eller på ett föräldramöte på skolan.
    Om jag hade vänner (goda vänner) hade jag frågat en vän och inte på FL exv.

    Gör som ni vill, jag skäller inte på er för det, men jag vet att det kanske inte gynnar barnet om likvärdig information finns tillgängligt på Internet. Det är min poäng.


    I'm not your driver
Svar på tråden Elvaåring tamponger?