• Anonym (mia)
    Äldre 10 Nov 12:22
    11759 visningar
    196 svar
    196
    11759

    Elvaåring tamponger?

    Kör anonymt för dotterns skull. Min dotter är 11,5 år och har haft mens ett halvår. Hon tycker det är jobbigt, binda kliar och det räcker inte att hon byter ofta, tvättar sig (utan tvål) i duschen varje morgon och ibland även på kvällen (när hon själv bedömer). Hon sköter det jättefint, fast jag innerst inne önskar hon sluppit ett par år till. I helgen tog hon upp att hon googlat och man kan ha tampong redan från första mens. och många i hennes ålder har mens alltså borde hon få använda tampong.

    Argumenten är det inget fel på och jag har egentligen inget motargument. Jag bad att få tänka lite på saken. Vill inte säga nej utan vettiga skäl, min känsla säger bara väldigt... nej. för tidigt, rädd att det ska göra ont på henne tror jag. Jag vet inte. Behöve rhelt enkelt input av er andra, oavsett ja eller nej, vad tänker ni?

  • Svar på tråden Elvaåring tamponger?
  • Anonym (Anony­mia)
    Äldre 10 Nov 13:35
    #31
    ninasord skrev 2015-11-10 13:28:33 följande:
    Om jag hade vänner (goda vänner) hade jag frågat en vän och inte på FL exv.

    Gör som ni vill, jag skäller inte på er för det, men jag vet att det kanske inte gynnar barnet om likvärdig information finns tillgängligt på Internet. Det är min poäng.
    Men det är ju anonymt?
  • Anonym (dotte­r i samma ålder)
    Äldre 10 Nov 13:40
    #32

    On topic så säger jag som alla andra, låt henne prova. Jag tyckte själv det var för krångligt när jag var yngre men nu använder jag bara tamponger. Hon kanske kommer fram till samma, kanske inte...

    Off topic då, min 11-åring har ännu inte fått mens men det är nog inte mer än max ett år bort. Eftersom jag aldrig använder bindor så finns inga hemma - måste köpa hem. Vilka modeller funkar bra när man inte växt klart och inte är så stor. Minns själv med fasa att morsan bara hade hemma apotekts (då) tjocka klumpiga bindor när jag fick mens. Sen kom libresse med någon ungdomsvariant i jeansförpackning (någon som minns den :) och sen kom jag fram till att always passade bäst på mig. Men det lär ju hänt massor de senaste 20 åren :) 

  • Äldre 10 Nov 13:43
    #33

    Om jag tänker mig själv i puberteten skulle jag dö av skam ifall min mamma diskuterat min mens och klåda i underlivet med en vännina. Betydligt mycket bättre då med en anonym fråga på nätet, där det är fullständigt omöjligt att veta vilken 11-årig flicka det handlar om.

  • Stårsc­han
    Äldre 10 Nov 13:45
    #34
    ninasord skrev 2015-11-10 13:28:33 följande:
    Om jag hade vänner (goda vänner) hade jag frågat en vän och inte på FL exv.

    Gör som ni vill, jag skäller inte på er för det, men jag vet att det kanske inte gynnar barnet om likvärdig information finns tillgängligt på Internet. Det är min poäng.
    Men tar man det med en vän så outar man ju verkligen sin dotter!
    Anonym (dotter i samma ålder) skrev 2015-11-10 13:40:09 följande:

    On topic så säger jag som alla andra, låt henne prova. Jag tyckte själv det var för krångligt när jag var yngre men nu använder jag bara tamponger. Hon kanske kommer fram till samma, kanske inte...

    Off topic då, min 11-åring har ännu inte fått mens men det är nog inte mer än max ett år bort. Eftersom jag aldrig använder bindor så finns inga hemma - måste köpa hem. Vilka modeller funkar bra när man inte växt klart och inte är så stor. Minns själv med fasa att morsan bara hade hemma apotekts (då) tjocka klumpiga bindor när jag fick mens. Sen kom libresse med någon ungdomsvariant i jeansförpackning (någon som minns den :) och sen kom jag fram till att always passade bäst på mig. Men det lär ju hänt massor de senaste 20 åren :) 


    Gör ingen stor sak av det. Köp hem några olika varianter och visa dottern var du förvarar mensskydd så att hon vet var de finns, och att det bara är att ta därifrån den dagen hon behöver det. Sen lär du märka vilken variant som går åt. Jag köper Icas Basic, och utifrån hur det ser ut i dotterns tvättkorg så verkar de funka bra. Vingar är ju guld värda.

  • ninaso­rd
    Äldre 10 Nov 13:46
    #35
    Stårschan skrev 2015-11-10 13:45:20 följande:
    Men tar man det med en vän så outar man ju verkligen sin dotter!
    Anonym (dotter i samma ålder) skrev 2015-11-10 13:40:09 följande:

    On topic så säger jag som alla andra, låt henne prova. Jag tyckte själv det var för krångligt när jag var yngre men nu använder jag bara tamponger. Hon kanske kommer fram till samma, kanske inte...

    Off topic då, min 11-åring har ännu inte fått mens men det är nog inte mer än max ett år bort. Eftersom jag aldrig använder bindor så finns inga hemma - måste köpa hem. Vilka modeller funkar bra när man inte växt klart och inte är så stor. Minns själv med fasa att morsan bara hade hemma apotekts (då) tjocka klumpiga bindor när jag fick mens. Sen kom libresse med någon ungdomsvariant i jeansförpackning (någon som minns den :) och sen kom jag fram till att always passade bäst på mig. Men det lär ju hänt massor de senaste 20 åren :) 


    Vänner snackar inte vidare.
    I'm not your driver
  • Äldre 10 Nov 13:51
    #36
    ninasord skrev 2015-11-10 13:28:33 följande:
    Om jag hade vänner (goda vänner) hade jag frågat en vän och inte på FL exv.

    Gör som ni vill, jag skäller inte på er för det, men jag vet att det kanske inte gynnar barnet om likvärdig information finns tillgängligt på Internet. Det är min poäng.
    Ja, du har alltså inte någon poäng alls
  • Anonym (M)
    Äldre 10 Nov 13:52
    #37
    kioskvältare skrev 2015-11-10 13:51:41 följande:

    Ja, du har alltså inte någon poäng alls


    ?
  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 10 Nov 13:53
    #38
    +3
    ninasord skrev 2015-11-10 13:28:33 följande:

    Om jag hade vänner (goda vänner) hade jag frågat en vän och inte på FL exv.

    Gör som ni vill, jag skäller inte på er för det, men jag vet att det kanske inte gynnar barnet om likvärdig information finns tillgängligt på Internet. Det är min poäng.


    Jag skulle i den åldern tyckt det var ungefär en miljon ggr värre att morsan pratade om min mens med en väninna än ställde en anonym fråga på ett internetforum som aldrig kan kopplas till mig. Begriper inte alls hur du tänker .
  • ninaso­rd
    Äldre 10 Nov 13:56
    #39
    Drottningen70 skrev 2015-11-10 13:53:37 följande:
    Jag skulle i den åldern tyckt det var ungefär en miljon ggr värre att morsan pratade om min mens med en väninna än ställde en anonym fråga på ett internetforum som aldrig kan kopplas till mig. Begriper inte alls hur du tänker .
    Är inte mens ganska naturligt? Bland vuxna?
    Klart att ni får diskutera TS dotters mens, det är det tråden finns till för. Säkert kul för dottern det Skrattande
    I'm not your driver
  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 10 Nov 13:57
    #40
    ninasord skrev 2015-11-10 13:46:36 följande:

    Vänner snackar inte vidare.


    Vilket märkligt resonemang. Om TS talar med en väninna så är det ju DOTTERNS integritet som outas oavsett om väninnan tar det vidare eller ej. Är det ok för dig att din man diskuterar din svampinfektion med sin polare så länge polaren inte för det vidare?
Svar på tråden Elvaåring tamponger?