• Anonym (mia)
    Äldre 10 Nov 12:22
    11733 visningar
    196 svar
    196
    11733

    Elvaåring tamponger?

    Kör anonymt för dotterns skull. Min dotter är 11,5 år och har haft mens ett halvår. Hon tycker det är jobbigt, binda kliar och det räcker inte att hon byter ofta, tvättar sig (utan tvål) i duschen varje morgon och ibland även på kvällen (när hon själv bedömer). Hon sköter det jättefint, fast jag innerst inne önskar hon sluppit ett par år till. I helgen tog hon upp att hon googlat och man kan ha tampong redan från första mens. och många i hennes ålder har mens alltså borde hon få använda tampong.

    Argumenten är det inget fel på och jag har egentligen inget motargument. Jag bad att få tänka lite på saken. Vill inte säga nej utan vettiga skäl, min känsla säger bara väldigt... nej. för tidigt, rädd att det ska göra ont på henne tror jag. Jag vet inte. Behöve rhelt enkelt input av er andra, oavsett ja eller nej, vad tänker ni?

  • Svar på tråden Elvaåring tamponger?
  • Anonym (tampo­ngbäst­)
    Äldre 10 Nov 22:24

    Hon lär väl märka själv om det gör ont och då troligen inte tvinga in tampongen. Herregud, ha lite tilltro till din dotter. 

    Jag var 12 när jag fick mens och jag började använda tamponger på en gång. Jag frågade inte ens min mamma om lov utan köpte bara. Vilket hon inte var så glad för i och för sig när hon upptäckte det, men jag fattar verkligen inte varför inte unga tjejer ska få använda det mest bekväma skyddet. I den åldern är man ju också rätt rörlig och kanske idrottar eller fortfarande leker ibland och då är det ju desto större ingrepp att tvingas ha binda. 

    Den enda invändningen jag kan tänka mig är risken att en ung person glömmer att ta ur tampongen. Men din dotter verkar ju rätt mogen och duktig på att sköta sig själv. 

  • Äldre 10 Nov 23:36

    Låt henne testa! Jag fick mens tidigt, nyss fyllda 10 år. Min mamma vägrade låta mig använda tampong, jag tjatade och tjatade. Till slut började jag låna av en kompis och smygköpa. Du får ge henne lite råd om hur man hittar rätt och idag finns ju youtube med instruktioner för allt.

    Grejen med binda i den åldern var ju att man var så rädd att den skulle synas. Mycket klumpigare och svårare att smussla med också. Som elvaåring hade man ju hellre dött än att nån skulle märka att man hade mens ????

    OT men förra mensen testade jag den nya typens tampong som är som en liten svamp, Beppy. Oj vad skön den var. Så mjuk och kändes inte alls. Lätt att sätta dit och ta ut. Inte den där torra läskiga känslan. Rekommenderas!

  • Äldre 11 Nov 00:50

    Fattar inte vad problem är? Hon har fått sin mens!

    Vilket larv, vill hon ha tamponger ge hon det. Herregud vad är det att fundera på?'

  • Anonym (Bob)
    Äldre 11 Nov 01:03


    Kom bara och tänka på den bilden. men låt henne prova om hon vill, min första tampong satt ingen bra, jag kunde inte sitta ner.. det dröjde flera månader innan jag gav det en ny chans.
  • Anonym (Klart­)
    Äldre 11 Nov 07:41

    Vill hon använda tampong låt henne. Det är hennes underliv inte ditt. Sög bara till att det är viktigt att hon inte glömmer att byta ofta. Ställ klockan på 4-5 timmar så hon inte glömmer att byta. Och berätta hur man sätter in den så att den inte ska kännas.

  • Anonym (tampa­x)
    Äldre 11 Nov 08:17

    Rekomenderar tampax som förs in med hylsa. Då glider den lätt in utan att det känns strävt, den hamnar rakt och långt in, som den måste sitta för att inte kännas.

    Och nej, en tampong som skaver eller ens känns sitter INTE rätt.

    En korrekt insatt tampong känns inte av på något sätt.

  • Äldre 11 Nov 08:24

    Med risk för att vara ot: Vissa kan inte använda tampong, det går helt enkelt inte att sätta den så att det inte gör ont. Jag använde tampong i många år men efter jag födde barn går det inte. Det gör svinont. Även minsta storleken. Det är inte formen som är problemet, det är strukturen. Antagligen är mina slemhinnor känsligare nu. Menskopp funkar fint, men den är ju slät.

  • Anonym (Mjo)
    Äldre 11 Nov 08:25
    +1
    Anonym (tampax) skrev 2015-11-11 08:17:26 följande:

    Rekomenderar tampax som förs in med hylsa. Då glider den lätt in utan att det känns strävt, den hamnar rakt och långt in, som den måste sitta för att inte kännas.

    Och nej, en tampong som skaver eller ens känns sitter INTE rätt.

    En korrekt insatt tampong känns inte av på något sätt.


    Men du måste ju förstå att alla är olika skapta och olika känsliga! jag har fått bekräftat att den sitter rätt men jag känner av den ändå. Jag har även känt av (på ett dåligt sätt) "nuvaring" fast den satt rätt!
  • Anonym (TantG­rön)
    Äldre 11 Nov 08:43
    Anonym (mia) skrev 2015-11-10 12:22:24 följande:

    Kör anonymt för dotterns skull. Min dotter är 11,5 år och har haft mens ett halvår. Hon tycker det är jobbigt, binda kliar och det räcker inte att hon byter ofta, tvättar sig (utan tvål) i duschen varje morgon och ibland även på kvällen (när hon själv bedömer). Hon sköter det jättefint, fast jag innerst inne önskar hon sluppit ett par år till. I helgen tog hon upp att hon googlat och man kan ha tampong redan från första mens. och många i hennes ålder har mens alltså borde hon få använda tampong.

    Argumenten är det inget fel på och jag har egentligen inget motargument. Jag bad att få tänka lite på saken. Vill inte säga nej utan vettiga skäl, min känsla säger bara väldigt... nej. för tidigt, rädd att det ska göra ont på henne tror jag. Jag vet inte. Behöve rhelt enkelt input av er andra, oavsett ja eller nej, vad tänker ni?


    Kanske du kan kika på ekologiska menskoppar? Tamponger är ju så blekta och innehåller en hel del kemikalier som kan vara förödande för livmoderhalsöppningen. <3
  • Anonym (Mjo)
    Äldre 11 Nov 08:58
    GHopper skrev 2015-11-11 08:24:08 följande:

    Med risk för att vara ot: Vissa kan inte använda tampong, det går helt enkelt inte att sätta den så att det inte gör ont. Jag använde tampong i många år men efter jag födde barn går det inte. Det gör svinont. Även minsta storleken. Det är inte formen som är problemet, det är strukturen. Antagligen är mina slemhinnor känsligare nu. Menskopp funkar fint, men den är ju slät.


    Kanske ska ge menskopp en chans.. Hur stor är en sån? Har inte ens kollat upp alternativet pga namnet, haha.. Kopp, låter ju så mycket större än tampong! Men som du säger, det är strukturen! Jag som blöder så lite blir ju snustorr av en tampong, och jag har redan lite känsliga slemhinnor..
Svar på tråden Elvaåring tamponger?