• Anonym (mia)

    Elvaåring tamponger?

    Kör anonymt för dotterns skull. Min dotter är 11,5 år och har haft mens ett halvår. Hon tycker det är jobbigt, binda kliar och det räcker inte att hon byter ofta, tvättar sig (utan tvål) i duschen varje morgon och ibland även på kvällen (när hon själv bedömer). Hon sköter det jättefint, fast jag innerst inne önskar hon sluppit ett par år till. I helgen tog hon upp att hon googlat och man kan ha tampong redan från första mens. och många i hennes ålder har mens alltså borde hon få använda tampong.

    Argumenten är det inget fel på och jag har egentligen inget motargument. Jag bad att få tänka lite på saken. Vill inte säga nej utan vettiga skäl, min känsla säger bara väldigt... nej. för tidigt, rädd att det ska göra ont på henne tror jag. Jag vet inte. Behöve rhelt enkelt input av er andra, oavsett ja eller nej, vad tänker ni?

  • Svar på tråden Elvaåring tamponger?
  • Anonym (Glidmedel!)

    Låt henne prova med en minitampong som ni "dränker" i Klick glidmedel. Kladdigt men det blir helt friktionsfritt. Smörj även in runt om. Tampongen ska inte kännas alls när den sitter på plats. Se till att hon byter ofta så ska det nog gå alldeles utmärkt!

  • GHopper
    Anonym (Mjo) skrev 2015-11-11 08:58:01 följande:

    Kanske ska ge menskopp en chans.. Hur stor är en sån? Har inte ens kollat upp alternativet pga namnet, haha.. Kopp, låter ju så mycket större än tampong! Men som du säger, det är strukturen! Jag som blöder så lite blir ju snustorr av en tampong, och jag har redan lite känsliga slemhinnor..


    Finns olika storlekar. Är man ung och inte har fött barn ska man ha en liten, är man äldre eller har fött ska man ha en större. Jag har största sorten. Den är mycket större än en tampong, men mindre än en snopp. Kostar ett par hundra men funkar den kan den användas i 5-10 år.
  • ninasord
    Anonym (Bob) skrev 2015-11-11 01:03:37 följande:

     


    Kom bara och tänka på den bilden. men låt henne prova om hon vill, min första tampong satt ingen bra, jag kunde inte sitta ner.. det dröjde flera månader innan jag gav det en ny chans.
    Hahaha... en ostbåge i fiffin.
    I'm not your driver
  • Anonym (....)

    Menskopp är ett bättre alternativ men kan kanske vara krångligare att använda till en början.

  • Ebbagr

    Låt henne använda tampong! Jag börja använda redan från första mensen och det gick hur bra som helst! Tycker egentligen inte "du har så mycket talan" när det kommer till mensskydd för din dotter, ska inte hon få använde det hon tycker känns bäst för henne?

  • believeinafuture

    Jag började använda tampong när jag var 12år för att jag själv tyckte att det kändes bättre att blodet samlades upp inom mig än rann ut och blev kladdigt.


    Jag fick dock motstånd från min mamma när jag frågade om lov och den diskussionen var något av det hemskaste jag gjort. Önskar att jag hade blivit lyssnad på.


    Låt henne prova, men köp bindor också till henne så hon kan ha om hon inte gillar tamponger så att hon själv har en chans att bestämma över sin kropp.

  • Anonym (Tampong!)

    Usch låt henne slippa kladdiga "blodblöjor" som luktar o läcker. Usch o fy, jag gillar inte bindor. :(

    Börja m minsta storlek o testa större allt eftersom, och ett litet trosskydd.

  • Coccolina
    Anonym (mia) skrev 2015-11-10 12:22:24 följande:

    Kör anonymt för dotterns skull. Min dotter är 11,5 år och har haft mens ett halvår. Hon tycker det är jobbigt, binda kliar och det räcker inte att hon byter ofta, tvättar sig (utan tvål) i duschen varje morgon och ibland även på kvällen (när hon själv bedömer). Hon sköter det jättefint, fast jag innerst inne önskar hon sluppit ett par år till. I helgen tog hon upp att hon googlat och man kan ha tampong redan från första mens. och många i hennes ålder har mens alltså borde hon få använda tampong.

    Argumenten är det inget fel på och jag har egentligen inget motargument. Jag bad att få tänka lite på saken. Vill inte säga nej utan vettiga skäl, min känsla säger bara väldigt... nej. för tidigt, rädd att det ska göra ont på henne tror jag. Jag vet inte. Behöve rhelt enkelt input av er andra, oavsett ja eller nej, vad tänker ni?


    Jag trodde inte det givk att använda tampong när jag var yngre så jag "lärde" mig aldrig göra det förens långt senare och dessvärre har jag så kraftig mens att binda och tampong av kraftigaste slaget behövdes och likväl kunde jag ibland blöda igenom på en timma... Var hemskt... 


    Men jag upptäckte menskoppen som är mycket vänligare för kroppen är tamponger. Jag skulle om jag var du försöka få henne att titta på det det istället. ger henne mer frihet och dessutom är det inte hela världen om du glömmer den inne över natten, samt att i slutet och början på mensen när det ibland kan bli för tort och svårt att styda vilken tampong man skall ha så passar den ALLTID. 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (maria)

    Jag fick min mens när jag var i samma ålder som din dotter. Jag gillade inte heller binda utan ville också ha tampong. Mamma köpte tampas till mig och det funkade kanon. Använde det i många år innan jag vågade mig på att prova vanliga. Köp hem och låt henne prova sig fram till vad som passar henne bäst. 

    Menskopp är också ett ypperligt alternativ. Det krävs ju lite mer teknik och hon kan behöva prova olika innan hon hittar rätt. Sen är hon ju i en känslig ålder och hon kanske inte tycker det är jättekul att skölja ur och rengöra på toaletten i skolan. 

    För en dialog med henne. Köp hem olika varianter och låt henne prova sig fram till vad som känns bäst för henne. Behöver inte vara svårare än så. Lycka till!

Svar på tråden Elvaåring tamponger?