• Anonym (mia)

    Elvaåring tamponger?

    Kör anonymt för dotterns skull. Min dotter är 11,5 år och har haft mens ett halvår. Hon tycker det är jobbigt, binda kliar och det räcker inte att hon byter ofta, tvättar sig (utan tvål) i duschen varje morgon och ibland även på kvällen (när hon själv bedömer). Hon sköter det jättefint, fast jag innerst inne önskar hon sluppit ett par år till. I helgen tog hon upp att hon googlat och man kan ha tampong redan från första mens. och många i hennes ålder har mens alltså borde hon få använda tampong.

    Argumenten är det inget fel på och jag har egentligen inget motargument. Jag bad att få tänka lite på saken. Vill inte säga nej utan vettiga skäl, min känsla säger bara väldigt... nej. för tidigt, rädd att det ska göra ont på henne tror jag. Jag vet inte. Behöve rhelt enkelt input av er andra, oavsett ja eller nej, vad tänker ni?

  • Svar på tråden Elvaåring tamponger?
  • Anonym (tampaxfia)

    Varför skulle hon inte få använda det mensskydd hon själv väljer?? Hennes kropp, hennes underliv och hennes mens. Tycker inte du som mamma har något att säga till om faktiskt.

    Min mamma var likadan. Gjorde världens mest naturliga sak pinsam och besvärande genom att behöva "fundera" på saken.

    Vad är det med alla dessa känsliga föräldrar? Gör ni någon sorts koppling mellan tampong och sexualitet som ni sedan inte tål att tänka på?

    Skärpning?

  • Anonym (Köp och testa)
    Anonym (Mjo) skrev 2015-11-11 08:58:01 följande:
    Kanske ska ge menskopp en chans.. Hur stor är en sån? Har inte ens kollat upp alternativet pga namnet, haha.. Kopp, låter ju så mycket större än tampong! Men som du säger, det är strukturen! Jag som blöder så lite blir ju snustorr av en tampong, och jag har redan lite känsliga slemhinnor..
    Den är ju gjord i silikon, så man viker ihop den och för in den med två fingrar, sen vecklar den ut sig och sitter tight med vakum. Det är ett jättebra alternativ om man har känsliga slemhinnor. Man blöter den under kranen så glider den liksom som en kondom. Inget som tar emot.
  • Anonym (Suck)
    ninasord skrev 2015-11-10 13:46:36 följande:

    Vänner snackar inte vidare.


    Har inte hängt speciellt länge på fl men har snabbt fått en uppfattning om vissa här som verkar leva ett så pass tråkigt och meningslöst liv att de sitter och kämpar dag som natt för att essentiellt förstöra varenda trådstart och trycka ner varenda trådstartare oavsett frågeställning. Mår man bättre av det så måste det vara något fel kan jag tycka. Man kan ju testa att gå utomhus nån dag, en promenad till parken eller nåt.
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (Köp och testa) skrev 2015-11-11 21:03:12 följande:

    Den är ju gjord i silikon, så man viker ihop den och för in den med två fingrar, sen vecklar den ut sig och sitter tight med vakum. Det är ett jättebra alternativ om man har känsliga slemhinnor. Man blöter den under kranen så glider den liksom som en kondom. Inget som tar emot.


    Får kolla om det finns nå instruktionsvideos.. Tycker det låter bökigt med "två fingrar + menskopp" som ska föras in när jag tycker det är svårt att peta upp en tampong med ett finger.. Men som du säger, den glider ju..
  • Anonym (tampaxfia)

    Antingen åker ni och köper mensskydd tillsammans så att dottern får vara med och bestämma. Eller så köper du hem olika sorters bindor, tamponger och trosskydd och så får hon testa sig fram till vad som passar just henne.

    Snälla gör inte mensskydd till något större än vad det är. Du gör det bara obekvämt för din dotter då. Var istället avslappnad så blir det bäst för dottern.

  • Anonym (Vixen)
    ninasord skrev 2015-11-10 13:28:33 följande:
    Om jag hade vänner (goda vänner) hade jag frågat en vän och inte på FL exv.

    Gör som ni vill, jag skäller inte på er för det, men jag vet att det kanske inte gynnar barnet om likvärdig information finns tillgängligt på Internet. Det är min poäng.


    I'm not your driver
    Och på vilket sätt skulle det missgynna barnet? Outa? Nu få du ge dig!
    Det kan dessutom vara till hjälp för andra föräldrar med en sån här tråd.
    Kan vara fler som har liknande funderingar.

    Men just varför det skulle vara något ens att fundera på är jag personligen lite oförstående till. Alternativet är att hon går runt med klåda och det anser du TS också inte är bra.
  • Coccolina
    Anonym (Mjo) skrev 2015-11-11 23:31:38 följande:
    Får kolla om det finns nå instruktionsvideos.. Tycker det låter bökigt med "två fingrar + menskopp" som ska föras in när jag tycker det är svårt att peta upp en tampong med ett finger.. Men som du säger, den glider ju..

    Finns massor med instruktionsvideos. 
    Och oroa dig inte, det är mycket lättare ett få in än en tampong som ju är torr och därmed kan "klibba fast" på vägen in... 


    Som sagt det är något av det bästa för underlivet  


    menskoppen.se/


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (T)
    Anonym (Mjo) skrev 2015-11-11 23:31:38 följande:

    Får kolla om det finns nå instruktionsvideos.. Tycker det låter bökigt med "två fingrar + menskopp" som ska föras in när jag tycker det är svårt att peta upp en tampong med ett finger.. Men som du säger, den glider ju..


    Man stoppar inte direkt upp fingret samtidigt :) det finns olika vikmetoder för menskopp och några av dem gör att den blir mindre än en tampong i vikt läge vid införandet.
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (T) skrev 2015-11-12 09:59:31 följande:
    Man stoppar inte direkt upp fingret samtidigt :) det finns olika vikmetoder för menskopp och några av dem gör att den blir mindre än en tampong i vikt läge vid införandet.
    Aha, ok. Får kolla upp det som sagt, låter som ett bra alternativ för mig. Bara jag inte känner av den som jag gör med både tampong och tex preventivmedlet Nuvaring. Men värt att prova, absolut!
  • Anonym (Mjo)
    Coccolina skrev 2015-11-12 09:52:23 följande:

    Finns massor med instruktionsvideos. 
    Och oroa dig inte, det är mycket lättare ett få in än en tampong som ju är torr och därmed kan "klibba fast" på vägen in... 


    Som sagt det är något av det bästa för underlivet  


    menskoppen.se/


    Är alla märken lika bra eller vad bör man gå efter? 
Svar på tråden Elvaåring tamponger?