• Anonym (!!)
    Äldre 24 Nov 10:32
    7513 visningar
    44 svar
    44
    7513

    Blir galen på dagens privatiserade apotek

    Asså jag är fan galen på att vi har privatiserade apotek här i Sverige...

    Jag har flera gånger varit missnöjd med detta på grund av flera avseenden. Men nu har de fan passerat gränsen.

    1) jag frågade om en medicin-personalen söker på nätet och läser innantill vad det är för nåt. Dvs ingen koll.

    2) jag gick för att köpa tabletter mot diarré och då kommer en av apotekarna o försöker sälja på mig nyttigt godis som de har börjat sälja där. När jag tackade nej, så kommer hon med en annan form av godis och säger "det här är jättebra mot förkylning så den tycker jag du borde köpa". Jag frågade då vsrför hon vill sälja "medicingodis" till mig när jag inte ens är förkyld..?

    3) jag ska hämta ut tabletter på recept. På receptet står det "får inte bytas ut". Apotekaren föreslår att jag ändå ska välja kopian för ett billigare pris. Jag säger då nej och att jag inte får byta ut orginalet mot något annat. Apotekaren säger då "ja, men vi kan ju göra ett undantag "..... Herregud...asså fattar inte hur detta kan vara tillåtet.

    Jag hade haft överseende om det rörde sig om ett specifikt apotek, men nu har detta faktiskt visat sig på flera apotek. De vill sälja på medicin och annat skit utan att jag behöver det, många är okunniga gällande medicinen och så får jag alltid, JA ALLTID, höra "ja men vi byter ut receptet mot kopian så blir det billigare", trots att receptet uttryckligen säger "får ej bytas ut" på grund av att jag för biverkningar.

    Är det någon mer som har dålig erfarenhet av Apoteket?

  • Svar på tråden Blir galen på dagens privatiserade apotek
  • Äldre 24 Nov 10:50
    #1

    Nej, ingen av dessa erfarenheter ännu. Äter inte så mycket medicin i och för sig.
    Dock surar jag över att snart inga apotek säljer mina favorit-tuggummin längre.

  • Anonym (Metoo­)
    Äldre 24 Nov 10:51
    #2

    Jag avskyr också privatiseringen av apotek.

    Jobbigt att hålla koll på alla kedjor, vilka man är medlem på och några gånger har jag fått gå till 3-4 olika apotek för att kunna ta ut mitt recept eller hitta de jag vill ha..

    Det finns fler visst, men vem fan behöver 4 olika apotek i samma köpcentrum!? Och halvdana dessutom.. dom borde ju spridas ut mer pch vara mer kompletta för att göra nån nytta!

    ENDA bra är väl att maken kanske kommer få ett fett arv om 15-20år tack vare de..

  • Anonym (Ina)
    Äldre 24 Nov 10:54
    #3

    Det största problemet tycker jag är just lagerhållningen, att ena kedjan bara kan se sina egna apotek, inte den konkurrerande kedjan. Så att man måste rent fysiskt åka till tre-fyra olika (eller ringa). Tidigare var det bara att kolla i datorn så visste man säkert att det fanns ett par km bort.

    Merförsäljningen blir tyvärr ett nödvändigt ont när konkurrensen hårdnar. De måste sälja schampon, "medicingodis" och annat för att marginalen är mycket bättre på dessa produkter än på RX (receptbelagt).
    Personalkostnaderna har också ökat eftersom det blev brist på farmaceuter (konstigt nog *ironisk*) samt att de ändrade öppettiderna gör att personalen i större utsträckning får rätt till OB-tillägg nu jämfört med innan.

    Tycker också att det är jobbigt med alla medlemskap!!

  • Anonym (a)
    Äldre 24 Nov 11:00
    #4

    Punken 1 och 3 kan förklaras, punkt 2 låter ju något underlig.

    Jag har jobbat på apotek (dock inte som någon som ger ut receptbelagda läkemedel), och vet att läkare ibland skriver "får ej bytas ut" automatisk, dvs utan grund.

    Sen så är det lite väl att kräva att man ska kunna allt om alla läkemedel, finns ju hur många som helst, sen är det ju ibland som man får hjärnsläpp.

    Det är människor som jobbar på apotek, inte robotar.

  • Äldre 24 Nov 11:27
    #5
    Anonym (Ina) skrev 2015-11-24 10:54:35 följande:

    Det största problemet tycker jag är just lagerhållningen, att ena kedjan bara kan se sina egna apotek, inte den konkurrerande kedjan. Så att man måste rent fysiskt åka till tre-fyra olika (eller ringa). Tidigare var det bara att kolla i datorn så visste man säkert att det fanns ett par km bort.

    Merförsäljningen blir tyvärr ett nödvändigt ont när konkurrensen hårdnar. De måste sälja schampon, "medicingodis" och annat för att marginalen är mycket bättre på dessa produkter än på RX (receptbelagt).
    Personalkostnaderna har också ökat eftersom det blev brist på farmaceuter (konstigt nog *ironisk*) samt att de ändrade öppettiderna gör att personalen i större utsträckning får rätt till OB-tillägg nu jämfört med innan.

    Tycker också att det är jobbigt med alla medlemskap!!


    Numer finns lagerinformationen på fass.se. Sjukt smidigt, när man som jag har mediciner som ALDRIG finns inne. 
  • Anonym (!!) Trådstartaren
    Äldre 24 Nov 11:52
    #6
    Anonym (a) skrev 2015-11-24 11:00:37 följande:

    Punken 1 och 3 kan förklaras, punkt 2 låter ju något underlig.

    Jag har jobbat på apotek (dock inte som någon som ger ut receptbelagda läkemedel), och vet att läkare ibland skriver "får ej bytas ut" automatisk, dvs utan grund.

    Sen så är det lite väl att kräva att man ska kunna allt om alla läkemedel, finns ju hur många som helst, sen är det ju ibland som man får hjärnsläpp.

    Det är människor som jobbar på apotek, inte robotar.


    Behövs verkligen en grundförklaring till apotekaren när läkaren skriver "får ej bytas ut" ? För mig är det kanska klart att medicinen inte får bytas ut. Som apotekare borde man förstå att detta meddelande kan innebära att patienten kanske är allergisk mot vissa substanser etc.
  • Äldre 24 Nov 12:25
    #7
    Anonym (!!) skrev 2015-11-24 11:52:30 följande:
    Behövs verkligen en grundförklaring till apotekaren när läkaren skriver "får ej bytas ut" ? För mig är det kanska klart att medicinen inte får bytas ut. Som apotekare borde man förstå att detta meddelande kan innebära att patienten kanske är allergisk mot vissa substanser etc.
    Det skrivs väldigt ofta så på ren slentrian. Vad är problemet med att de frågar? Jag får alltid samma fråga och svarar bara kort att jag inte vill byta den. Ingen avkräver mig en förklaring eller tjatar, utan plockar bara fram medicinen. 
  • RosaSm­urf
    Äldre 24 Nov 12:42
    #8
    Anonym (!!) skrev 2015-11-24 11:52:30 följande:

    Behövs verkligen en grundförklaring till apotekaren när läkaren skriver "får ej bytas ut" ? För mig är det kanska klart att medicinen inte får bytas ut. Som apotekare borde man förstå att detta meddelande kan innebära att patienten kanske är allergisk mot vissa substanser etc.


    Jag har för mig att apotekaren/receptarien måste fråga om man vill ha ett billigare preparat även om det står att det ej får bytas mot synonympreparat.

    Men nej, man måste inte ha en giltigt förklaring för att man inte vill ja synonympreparat. Det är upp till en själv att välja. Däremot kan det vara så att vissa orginalpreparat inge ingår i högkostnadsskyddet men att synonympreparat gör det.
  • Äldre 24 Nov 12:44
    #9
    +2

    Skit äre. De har ju typ slutat sälja mediciner och hela stället har istället tagits över av hudkrämer, smink och tvivelaktiga viktminskningspreparat. Som om det inte redan finns ställen som säljer sånt. 

  • Anonym (Ina)
    Äldre 24 Nov 13:05
    #10
    LaFontaine skrev 2015-11-24 11:27:27 följande:
    Numer finns lagerinformationen på fass.se. Sjukt smidigt, när man som jag har mediciner som ALDRIG finns inne. 
    Grymt om det stämmer! Känns dock inte som att de vet om det på "mitt" apotek....
    Eller så vill de gärna styra till sina egna. Dom fulingarna...
Svar på tråden Blir galen på dagens privatiserade apotek