• Anonym (!!)
    Äldre 24 Nov 10:32
    7517 visningar
    44 svar
    44
    7517

    Blir galen på dagens privatiserade apotek

    Asså jag är fan galen på att vi har privatiserade apotek här i Sverige...

    Jag har flera gånger varit missnöjd med detta på grund av flera avseenden. Men nu har de fan passerat gränsen.

    1) jag frågade om en medicin-personalen söker på nätet och läser innantill vad det är för nåt. Dvs ingen koll.

    2) jag gick för att köpa tabletter mot diarré och då kommer en av apotekarna o försöker sälja på mig nyttigt godis som de har börjat sälja där. När jag tackade nej, så kommer hon med en annan form av godis och säger "det här är jättebra mot förkylning så den tycker jag du borde köpa". Jag frågade då vsrför hon vill sälja "medicingodis" till mig när jag inte ens är förkyld..?

    3) jag ska hämta ut tabletter på recept. På receptet står det "får inte bytas ut". Apotekaren föreslår att jag ändå ska välja kopian för ett billigare pris. Jag säger då nej och att jag inte får byta ut orginalet mot något annat. Apotekaren säger då "ja, men vi kan ju göra ett undantag "..... Herregud...asså fattar inte hur detta kan vara tillåtet.

    Jag hade haft överseende om det rörde sig om ett specifikt apotek, men nu har detta faktiskt visat sig på flera apotek. De vill sälja på medicin och annat skit utan att jag behöver det, många är okunniga gällande medicinen och så får jag alltid, JA ALLTID, höra "ja men vi byter ut receptet mot kopian så blir det billigare", trots att receptet uttryckligen säger "får ej bytas ut" på grund av att jag för biverkningar.

    Är det någon mer som har dålig erfarenhet av Apoteket?

  • Svar på tråden Blir galen på dagens privatiserade apotek
  • Äldre 24 Nov 13:08
    #11
    Anonym (Ina) skrev 2015-11-24 10:54:35 följande:

    Det största problemet tycker jag är just lagerhållningen, att ena kedjan bara kan se sina egna apotek, inte den konkurrerande kedjan. Så att man måste rent fysiskt åka till tre-fyra olika (eller ringa). Tidigare var det bara att kolla i datorn så visste man säkert att det fanns ett par km bort.

    Merförsäljningen blir tyvärr ett nödvändigt ont när konkurrensen hårdnar. De måste sälja schampon, "medicingodis" och annat för att marginalen är mycket bättre på dessa produkter än på RX (receptbelagt).
    Personalkostnaderna har också ökat eftersom det blev brist på farmaceuter (konstigt nog *ironisk*) samt att de ändrade öppettiderna gör att personalen i större utsträckning får rätt till OB-tillägg nu jämfört med innan.

    Tycker också att det är jobbigt med alla medlemskap!!


    Går du in på nätet kan du se vilka apotek som lagerför dina mediciner. Sålänge det inte är narkotikaklassat. Jag kan tex inte se mina insomningstabletter men allt annat. Väldigt praktiskt.
  • Äldre 24 Nov 13:15
    #12
    Anonym (Ina) skrev 2015-11-24 13:05:40 följande:
    Grymt om det stämmer! Känns dock inte som att de vet om det på "mitt" apotek....
    Eller så vill de gärna styra till sina egna. Dom fulingarna...
    Eller så kollar du själv innan du åker dit. Så slipper du åka i onödan menar jag!
  • Anonym (!!) Trådstartaren
    Äldre 24 Nov 14:34
    #13
    +2
    Lavish skrev 2015-11-24 12:44:02 följande:

    Skit äre. De har ju typ slutat sälja mediciner och hela stället har istället tagits över av hudkrämer, smink och tvivelaktiga viktminskningspreparat. Som om det inte redan finns ställen som säljer sånt. 


    Håller med!! Det första jag undrar när jag går in i Apoteket är : "var fan är medicinerna???".

    Idag såg jag att de sålde glas...JA, dricksglas!!! Te, och sån där sil för lösviktste. Och senap. Och choklad... Herregud.
  • neverp­reggo
    Äldre 24 Nov 15:38
    #14

    Det är bara exempel nr 2 som verkar lite konstigt och då skulle jag välja annat Apotek.

    Även läkare googlar och alla kan inte veta allt så ser inget fel i det. Att fråga om medicinen kan bytas kanske är en standardfråga och att det missades vad det stod. Den mänskliga faktorn. Det var inte som att de bytta ut den utan din vetskap.

    Att veta vars saker finns att hämta ut är dock krångligare nu. Jag hade ett recept som inte ens gick att se på ett Apotek? Trodde det blivit något konstigt tills jag köpte något medicin på ett annat och det kom fram.


    Att Apoteket har senap och annat inför julen är inte direkt något nytt utan fanns även innan privatiserade apotek.

  • Anonym (Ina)
    Äldre 24 Nov 15:43
    #15
    IsDimma skrev 2015-11-24 13:08:43 följande:
    Går du in på nätet kan du se vilka apotek som lagerför dina mediciner. Sålänge det inte är narkotikaklassat. Jag kan tex inte se mina insomningstabletter men allt annat. Väldigt praktiskt.
    Tack för tips!
    Ska testa nästa gång!!
  • Äldre 24 Nov 20:13
    #16

    Ja fyfan helt sjukt outbildad personal där allt ska vara "billigt" göra ett udantag...

  • RosaSm­urf
    Äldre 24 Nov 23:44
    #17
    IsDimma skrev 2015-11-24 13:08:43 följande:

    Går du in på nätet kan du se vilka apotek som lagerför dina mediciner. Sålänge det inte är narkotikaklassat. Jag kan tex inte se mina insomningstabletter men allt annat. Väldigt praktiskt.


    Det är tyvärr inte att lagerststusen stämmer med deras faktiska status...
  • RosaSm­urf
    Äldre 24 Nov 23:48
    #18
    volvo142 skrev 2015-11-24 20:13:38 följande:

    Ja fyfan helt sjukt outbildad personal där allt ska vara "billigt" göra ett udantag...


    Det är enbart apotekare och receptarier som hanterar receptbelagt medicin på apoteket.... Tror dock att apoteksteknikerna får lov att sälja receptbelagt medicin men att den då alltid dubbelkontrolleras av apotekare eller receptarie.

    Och man kan faktiskt inte kunna alla preparat idag då det finns en hel drös med synonympreparat... Se bara på alvedon hur många synonympreparat det finns av den.
  • Anonym (hålle­r med)
    Äldre 25 Nov 00:19
    #19

    Ja, det är en stor försämring.

    Man för ingen kvalificerad hjälp längre och den lilla hjälp den okvalificerade och nonchalanta personalen ger får man tigga och be om innan man får. Förr kom personalen genast frivilligt fram och frågade om man ville ha hjälp.

    Det är färre kunder nu. ändå får man vänta betydligt längre om man vill hämta ut på recept. Lite personal och det går otroligt segt där man hämtar ut. Personalen tycks ägna sig åt annat mellan varven och gör sig ingen brådska längre.

    Butikshyllorna är fulla med diverse skräp som inte hör hemma på ett apotek. Kosmetika, godis, lyxartiklar m.m. Medan sjuka och gamla som är i nöd för leta och leta, utan att personalen bryr sig.

    Den medicin jag skall ha finns aldrig i lager utan måste beställas extra. De har istället ett alternativ som är några få kronor billigare och innehåller fler tillsatser och massor med färgämnen (3 st olika).

  • Äldre 25 Nov 00:37
    #20

    Sist jag gick in på apoteket i centrum fick jag andnöd! Av deras jäkla smink som naturligtvis provades av kunder till höger och vänster.... (och nej, inte psykosomatiskt, eftersom sminket var i andra änden av apoteket och jag inte ens visste om att de börjat sälja smink där.)

    Och att hitta alla mina mediciner på samma apotek är inte att tänka på alls. Drömma kan man ju alltid...


    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
Svar på tråden Blir galen på dagens privatiserade apotek