• Anonym (!!)
    Äldre 24 Nov 10:32
    7529 visningar
    44 svar
    44
    7529

    Blir galen på dagens privatiserade apotek

    Asså jag är fan galen på att vi har privatiserade apotek här i Sverige...

    Jag har flera gånger varit missnöjd med detta på grund av flera avseenden. Men nu har de fan passerat gränsen.

    1) jag frågade om en medicin-personalen söker på nätet och läser innantill vad det är för nåt. Dvs ingen koll.

    2) jag gick för att köpa tabletter mot diarré och då kommer en av apotekarna o försöker sälja på mig nyttigt godis som de har börjat sälja där. När jag tackade nej, så kommer hon med en annan form av godis och säger "det här är jättebra mot förkylning så den tycker jag du borde köpa". Jag frågade då vsrför hon vill sälja "medicingodis" till mig när jag inte ens är förkyld..?

    3) jag ska hämta ut tabletter på recept. På receptet står det "får inte bytas ut". Apotekaren föreslår att jag ändå ska välja kopian för ett billigare pris. Jag säger då nej och att jag inte får byta ut orginalet mot något annat. Apotekaren säger då "ja, men vi kan ju göra ett undantag "..... Herregud...asså fattar inte hur detta kan vara tillåtet.

    Jag hade haft överseende om det rörde sig om ett specifikt apotek, men nu har detta faktiskt visat sig på flera apotek. De vill sälja på medicin och annat skit utan att jag behöver det, många är okunniga gällande medicinen och så får jag alltid, JA ALLTID, höra "ja men vi byter ut receptet mot kopian så blir det billigare", trots att receptet uttryckligen säger "får ej bytas ut" på grund av att jag för biverkningar.

    Är det någon mer som har dålig erfarenhet av Apoteket?

  • Svar på tråden Blir galen på dagens privatiserade apotek
  • Äldre 25 Nov 01:48
    #21

    Alltså gnälliga människor finns det ju gott om ...

    Man har väl lite ansvar själv.

    Jag har ca 20 olika mediciner varav jag inte skulle överleva om jag slarvar med ca 10 st.

    Alltså ser jag till att hämta ut innan dessa tar slut. Jätteenkelt att hålla koll på tex apoteket.se, lika vet jag villka som måste beställas och ser då till att beställa i tid.

    Fast på "mitt" apotek gör de så att är det en medicin som kunden ska ha i fortsättningen lägger de in den i lagret så de har den hemma i fortsättningen. Har de gjort med flera mediciner åt mig. Samma med hjälpmedel åt min man som har urinstomi sedan i våras. Hans grejer har de numera i lager.

    Vi är stamkunder på ett apotek pga deras service och tack vare det så vet de vilka mediciner jag har och om jag får en ny kollar de om den funkar ihop med de gamla vanliga.

    Och de SKA fråga om byte till billigare oavsett vad läkarn har skrivit. Så kunden vet att den riskerar att få betala kanske tusen kronor istället för noll kronor om den har frikort.

  • Äldre 25 Nov 02:15
    #22

    Utbildningen är ju densamma för alla apotekare och receptarier oavsett om de arbetade innan privatiseringen eller efter. Det jag kan hänga upp mig på är lagersaldot, men jag brukar kolla om apoteket har min medicin eller så beställer jag den på webben och får den i brevlådan eller hämta på postens utlämningställe.


  • Äldre 25 Nov 02:47
    #23

    Hela konceptet att vård ska vara konkurrensutsatt är helt efterblivet. Det gäller för fanken liv och hälsa, då ska det vara strikta krav på att man kan förvänta sig samma vård överallt, och där vårdapparaten står under demokratisk styrning och inte drivs efter marknadstänk.

    Patienter är ingen jävla handelsvara!

    Allting har blivit sämre. Apoteken är fler i städerna, men vad hjälper det när utbudet har minskat och många mediciner sällan finns på lager, för att istället ge plats för en massa skönhetsskit som inte har på ett apotek att göra. De bra standardgrejerna har blivit dyrare, medan alla apotek har introducerat sina egna billiga noname skräpmärken med märkbart sämre kvalitet.

  • Äldre 25 Nov 02:49
    #24
    Houdini skrev 2015-11-25 01:48:03 följande:

    Alltså gnälliga människor finns det ju gott om ...

    Man har väl lite ansvar själv.

    Jag har ca 20 olika mediciner varav jag inte skulle överleva om jag slarvar med ca 10 st.

    Alltså ser jag till att hämta ut innan dessa tar slut. Jätteenkelt att hålla koll på tex apoteket.se, lika vet jag villka som måste beställas och ser då till att beställa i tid.

    Fast på "mitt" apotek gör de så att är det en medicin som kunden ska ha i fortsättningen lägger de in den i lagret så de har den hemma i fortsättningen. Har de gjort med flera mediciner åt mig. Samma med hjälpmedel åt min man som har urinstomi sedan i våras. Hans grejer har de numera i lager.

    Vi är stamkunder på ett apotek pga deras service och tack vare det så vet de vilka mediciner jag har och om jag får en ny kollar de om den funkar ihop med de gamla vanliga.

    Och de SKA fråga om byte till billigare oavsett vad läkarn har skrivit. Så kunden vet att den riskerar att få betala kanske tusen kronor istället för noll kronor om den har frikort.


    Mitt närmaste apotek vägrar att ta in min viktigaste medicin (av 17, om det nu är intressant). Det är helt enkelt för dyrt för dem, så de hänvisar till apoteket på sjukhuset, för "på sjukhuset måste det ju finnas". Ja, visst. Tar två månader att beställa hem det dit och det är svårt att avgöra när den tar slut..... Ja, det är en ovanlig medicin, och den går inte under högkostnadsskyddet heller.

    Visst kan man, som ung och hyfsat datakunnig, hålla koll på nätet och beställa och ha sig. Var glad att du är en del av dataåldern och hunnit ta in dess kunskaper relativt ung, och inte är en gammal stofil (sagt med all kärlek)
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Äldre 25 Nov 04:00
    #25

    Ung och ung har precis fyllt femtio

    Det funkar ju även om man tar lista på sina mediciner och håller koll på den.

    "Mitt" apotek har inte nekat att ta hem någon medicin till oss. De såg till att de hade makens mediciner i våras när han gick igenom cancerbehandling och snabbt som attan också snabbare än sjukhusapoteket.

    Har inte hört någon klaga på just detta apoteket som är ett av 5-6 apotek i stan här.

    De tar hem det deras kunder behöver. Och skulle de inte ha medicinen hemma och kunden behöver den samma dag ringer de till de andra apoteken i stan och kollar om dom har dom.

    Som sagt de kan det här med service på detta apoteket.

    Det är många äldre som handlar där och de hjälper dom med allt verkar det som.

  • Äldre 25 Nov 09:34
    #26
    Aniiee skrev 2015-11-25 00:37:50 följande:

    Sist jag gick in på apoteket i centrum fick jag andnöd! Av deras jäkla smink som naturligtvis provades av kunder till höger och vänster.... (och nej, inte psykosomatiskt, eftersom sminket var i andra änden av apoteket och jag inte ens visste om att de börjat sälja smink där.)

    Och att hitta alla mina mediciner på samma apotek är inte att tänka på alls. Drömma kan man ju alltid...


    Fast jag har gått på ovanligare mediciner också innan avregleringen. Det var aldrig tal om att de fanns inne, utan jag fick vackert beställa och hoppas på att den kom i tid. Numera kan jag faktiskt hitta medicinen på nåt av apoteken i stan, även om jag kan få leta lite. 
    RosaSmurf skrev 2015-11-24 23:44:45 följande:
    Det är tyvärr inte att lagerststusen stämmer med deras faktiska status...
    Nej, men det gjorde det inte innan heller. Lagerstatusen uppdateras inte på en sekund. Den körs en eller ett par gånger per dygn. Det finurliga med Fass.se är att man får veta om det finns  i lager eller ett fåtal. Står det att det finns ett fåtal kan man ju alltid slå en signal och lägga undan. Står det att det finns ska man ha bra otur för att alla askar ska ha handlats upp just då. 
  • sextio­talist
    Äldre 25 Nov 09:51
    #27

    Jag tycker det fungerar bättre nu. Bara det att det numera är öppet på söndagar, innan dess fick man åka flera mil för att t.ex få ut ett recept som man kanske hade fått på om man varit hos läkaren utanför de vanliga öppettiderna.

    Har en kollega som har en mycket ovanlig medicin för sin reumatism, innan avregleringen så var det bara ett eller två apotek som hade den. Nu kan apoteket i samma kvarter beställa in den åt honom.
    Jag har aldrig blivit pådyvlad något som jag inte velat ha, har inte mött någon aggressiv marknadsföring alls.
    Det går snabbare nu att göra apotektsärenden än vad det gjorde innan.

  • Äldre 25 Nov 09:52
    #28

    Jag tycker det har blivit bättre i och med avregleringen. 
    Betydligt bättre öppettider och jag märker inte av någon skillnad i lagerhållningen av medicin. 

    Men det som är det bästa är att numer så kan jag beställa min medicin rakt hem i brevlådan. Beställer ena dagen och har den i lådan nästa dag, även med medicin som är mer ovanlig. (bonussonen har en som är beställningsvara annars.)
    Helt suveränt. 

    Ang servicegraden så tycker jag nog att den är högre nu, mer personal på apoteken. Förr stod den en ensam sur tant/farbror bakom disken, det var allt. 

    Det här med smink kan man väl tycka olika om. Jag tycker att det är kul att det finns lite "roliga" saker på apoteket också. Sedan ska det såklart inte lukta så att någon med doftallergi blir störd. 

    Utomlands har man haft apotek på det här sättet i decennier och det verkar fungera bra. så det kan ju inte vara nödvändigt att ha det statligt bara just i Sverige, eller?

  • sextio­talist
    Äldre 25 Nov 09:58
    #29
    MajaMaria79 skrev 2015-11-25 09:52:54 följande:

    Jag tycker det har blivit bättre i och med avregleringen. 
    Betydligt bättre öppettider och jag märker inte av någon skillnad i lagerhållningen av medicin. 

    Men det som är det bästa är att numer så kan jag beställa min medicin rakt hem i brevlådan. Beställer ena dagen och har den i lådan nästa dag, även med medicin som är mer ovanlig. (bonussonen har en som är beställningsvara annars.)
    Helt suveränt. 

    Ang servicegraden så tycker jag nog att den är högre nu, mer personal på apoteken. Förr stod den en ensam sur tant/farbror bakom disken, det var allt. 

    Det här med smink kan man väl tycka olika om. Jag tycker att det är kul att det finns lite "roliga" saker på apoteket också. Sedan ska det såklart inte lukta så att någon med doftallergi blir störd. 

    Utomlands har man haft apotek på det här sättet i decennier och det verkar fungera bra. så det kan ju inte vara nödvändigt att ha det statligt bara just i Sverige, eller?



    Många tror att det alltid var bättre förr. Avregleringen har nu varit i 6-7 år och jag är jag tycker det fungerat bra.
    För min mamma har det varit väldigt positivt, innan avregleringen så fanns det ett enda apotekt med timslånga köer och inte fanns hennes medicin inne alltid för det. Nu har hon ett stamapotek, korta köer och hennes medicin finns alltid inne, finns det inte så ser de till att den finns inne nästa dag, vilket var omöjligt förut
  • Anonym (anony­m)
    Äldre 25 Nov 10:31
    #30
    +1
    Anonym (!!) skrev 2015-11-24 14:34:02 följande:
    Håller med!! Det första jag undrar när jag går in i Apoteket är : "var fan är medicinerna???".

    Idag såg jag att de sålde glas...JA, dricksglas!!! Te, och sån där sil för lösviktste. Och senap. Och choklad... Herregud.
    Fast te, godis och senap har alltid sålts på apotek kring jul, senap vara ju en gång i tiden något som tillverkades på apoteken.
Svar på tråden Blir galen på dagens privatiserade apotek