• Anonym (!!)
    Äldre 24 Nov 10:32
    7518 visningar
    44 svar
    44
    7518

    Blir galen på dagens privatiserade apotek

    Asså jag är fan galen på att vi har privatiserade apotek här i Sverige...

    Jag har flera gånger varit missnöjd med detta på grund av flera avseenden. Men nu har de fan passerat gränsen.

    1) jag frågade om en medicin-personalen söker på nätet och läser innantill vad det är för nåt. Dvs ingen koll.

    2) jag gick för att köpa tabletter mot diarré och då kommer en av apotekarna o försöker sälja på mig nyttigt godis som de har börjat sälja där. När jag tackade nej, så kommer hon med en annan form av godis och säger "det här är jättebra mot förkylning så den tycker jag du borde köpa". Jag frågade då vsrför hon vill sälja "medicingodis" till mig när jag inte ens är förkyld..?

    3) jag ska hämta ut tabletter på recept. På receptet står det "får inte bytas ut". Apotekaren föreslår att jag ändå ska välja kopian för ett billigare pris. Jag säger då nej och att jag inte får byta ut orginalet mot något annat. Apotekaren säger då "ja, men vi kan ju göra ett undantag "..... Herregud...asså fattar inte hur detta kan vara tillåtet.

    Jag hade haft överseende om det rörde sig om ett specifikt apotek, men nu har detta faktiskt visat sig på flera apotek. De vill sälja på medicin och annat skit utan att jag behöver det, många är okunniga gällande medicinen och så får jag alltid, JA ALLTID, höra "ja men vi byter ut receptet mot kopian så blir det billigare", trots att receptet uttryckligen säger "får ej bytas ut" på grund av att jag för biverkningar.

    Är det någon mer som har dålig erfarenhet av Apoteket?

  • Svar på tråden Blir galen på dagens privatiserade apotek
  • Anonym (anony­m)
    Äldre 25 Nov 10:35
    #31

    En fördel är att apoteken numera har en massa reor på saker som inte är medicin och att man genom kundklubbar kan få 20-30% rabatt på varor.Nackdelen är att de inte kan lagerhålla på samma sätt som förut.

  • Äldre 25 Nov 12:53
    #32

    Jag kan tycka att det stora problemet är den bristande valfriheten. För mig som bor och jobbar i Sthlm så har jag fyrtioelva apotek i närområdet som är öppna hur mkt som helst och måste jag hämta ut ett recept nu nu nu så har jag många ställen att välja på utan att behöva starta bilen. Jag har tre-fyra apotek som jag hinner till inom ramen för min lunchrast.
    Men bor man på vischan vid ett mindre samhälle så kanske du vara har ett apotek att välja bland. Visst är den allmänna servicen på små orter lägre an i Sthlm med all rätt, men ibland undrar jag verkligen om det måste finnas ett apotek i varje gathörn i Sthlm?

  • KingOf­Kings
    Äldre 25 Nov 13:02
    #33

    Vissa saker har blivit bättre också.

    En sak är öppettiderna. De är fantastiska.

    Men många saker har också blivit sämre. Inte samma "stabilitet" och mångas sortiment är slut, ersatts med billiga generika (billigare för tillverkaren och försäljaren men dyrare för konsumenten). Samt att många apotek ser ut som porrbutiker istället för apotek.

  • Anonym (Japp!­)
    Äldre 25 Nov 13:08
    #34
    +1

    Många gånger har jag fått gå hem utan mina läkemedel för att de inte finns inne. Men tack och lov finns det nagellack och smink!!! Har ofta behövt fråga efter vanliga vitaminer o salvor (eftersom man inte hittar nåt i hyllorna längre) o då visar de sig att de gömt grejerna långt in på lagret. Men tack och lov finns det anti-agekräm och glansspray!!!

  • Anonym (mor)
    Äldre 25 Nov 14:33
    #35

    Jag var skeptisk till de nya Apoteken i början för då var det ofta så att de hade usel lagerhållning, men så är det inte längre tycker jag. Inte här i Sundsvall i alla fall. Bättre öppettider, sällan långa köer och väldigt trevlig och hjälpsam personal.

  • Äldre 25 Nov 14:38
    #36

    Lite märkligt är det att när det enbart fanns statliga Apoteket, så gnälldes det över att man inte hade valfrihet. Nu har man valfrihet och det gnälls över att det inte är som förr.


  • Anonym (...)
    Äldre 25 Nov 15:38
    #37
    +1
    Virriga Vera skrev 2015-11-25 14:38:09 följande:
    Lite märkligt är det att när det enbart fanns statliga Apoteket, så gnälldes det över att man inte hade valfrihet. Nu har man valfrihet och det gnälls över att det inte är som förr.

    De enda jag hörde gnälla över bristen på valfrihet var borgerliga politiker.
  • Anonym (mor)
    Äldre 25 Nov 15:48
    #38

    Jag kommer att tänka på gamla tiders postkontor där det mest jobbade sura kärringar och man fick köa för att få ut ett paket. Nu kan man kvista ner på macken 21.00 och hämta paketet och behöver sällan köa. Gamla tiders Apotek var lite så också tänker jag. De sura kärringarna finns kvar på vissa ställen men de försvinner i takt med pensionen och ersätts av service minded-folk.

  • Cadenc­ee
    Äldre 25 Nov 20:07
    #39
    Houdini skrev 2015-11-25 01:48:03 följande:

    Alltså gnälliga människor finns det ju gott om ...

    Man har väl lite ansvar själv.

    Jag har ca 20 olika mediciner varav jag inte skulle överleva om jag slarvar med ca 10 st.

    Alltså ser jag till att hämta ut innan dessa tar slut. Jätteenkelt att hålla koll på tex apoteket.se, lika vet jag villka som måste beställas och ser då till att beställa i tid.

    Fast på "mitt" apotek gör de så att är det en medicin som kunden ska ha i fortsättningen lägger de in den i lagret så de har den hemma i fortsättningen. Har de gjort med flera mediciner åt mig. Samma med hjälpmedel åt min man som har urinstomi sedan i våras. Hans grejer har de numera i lager.

    Vi är stamkunder på ett apotek pga deras service och tack vare det så vet de vilka mediciner jag har och om jag får en ny kollar de om den funkar ihop med de gamla vanliga.

    Och de SKA fråga om byte till billigare oavsett vad läkarn har skrivit. Så kunden vet att den riskerar att få betala kanske tusen kronor istället för noll kronor om den har frikort.


    Men har läkaren skrivit på receptet att medicinen inte får bytas, då ingår den i högkostnadsskyddet. Så även om det finns billigare alternativ behöver man inte betala mellanskillnaden så länge läkaren skrivit att det inte får bytas ut (så länge "originalet" ingår i skyddet vill säga)
  • Filipl­opp
    Äldre 25 Nov 20:22
    #40

    Nej. Jag har ingen dålig erfarenhet. Har många olika mediciner och blir alltid vänligt och proffesionellt bemött. De informerar gärna om medicinen. Visst har det hänt ibland att någon medicin varit slut. Men då har de beställt den åt mig. Eftersom en del mediciner jag tar är mkt dyra förstår jag att de inte kan hålla stora lager med den. Det som jag tycker är bäst är att öppettiderna är mycket bättre nu. Jag kan gå till Apoteket när jag själv orkar.

  • Äldre 25 Nov 20:52
    #41

    Vi var ju i princip de enda i världen som hade apoteksmonopol, så... Dessutom var det inte en av gud given månghundraårig tradition här heller, det infördes alltså 1970 och upphörde 2009 i Sverige. Före och efter och överallt annars i världen så har det alltså gått bra utan monopol.

    Jag kan ha en hel del att invända mot ex hur det blev med järnvägarna och elmarknaden, men på apoteksområdet var det en ganska märklig företeelse.

  • Äldre 25 Nov 21:26
    #42

    Egentligen gillar jag det. Så länge man inte behöver hjälp. 

    Var inne på ett apotek igår. Skulle köpa nässpray till min 4 åring. Med mig hade jag kompisens lilla tjej på 1 år.
    Hur som, står vid barnhyllan och kollar. En trevlig tjej kommer fram och frågar om jag behöver hjälp.
    Näe, ska bara köpa nässpray till min 4 åring. Okej säger hon o plockar ett av nässprayen på hyllan. Det finns ungefär 3-4 olika. Jaha, nä sa jag vi brukar ha något med en orange kork på. "Jaha... Med konserveringsmedel alltså?" Ja mycket möjligt sa jag. Hon höll fortfarande det andra alternativet i handen och jag bara stod o kollade på henne. Hon sa inget alls.
    Så jag frågade, ja, har ni det jag menar eller? Jaja sa hon.

    Vid kassan säger hon "har du c-vitamin till den lilla?" Eh, nej det tror jag inte att hon äter några extra tillskott av.. "Nä, men då måste du ge frukt, så små barn behöver frukt varje dag". 
    Eh ja, jo jag är tämligen övertygad om att hennes föräldrar ger henne vad hon behöver.

    Konstigt. Mycket konstigt bara.


    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (GS)
    Äldre 26 Nov 09:13
    #43

    Känner inte igen något av det där, det är bara ett av de apotek vi har i närheten där jag tycker att det är lite jobbigt, man hinner inte mer än in förrän någon är framme och frågar om de kan hjälpa till, och på vägen till det jag ska hinner det komma minst en till. Oftast vet jag var det jag ska köpa finns och om inte kan jag läsa själv på skyltarna. Jag kanske inte alltid känner för att redogöra för vad jag ska ha.

    I övrigt har jag personligen bara upplevt fördelar med de nya apoteken. Numera har vi minst ett som är öppet på söndagar, tio minuters bussresa bort. Dessutom kan jag få tag i vanliga saker som Ipren och nässpray i matbutiken, så jag slipper leta rätt på ett apotek. 

    Tidigare hade vi närmaste söndagsöppna apotek en timmes resa bort, så när jag vid ett tillfälle varit på akuten och fått penicillin och släpat mig hem med närmare 40 graders feber fick min man sätta sig på tåget med receptet och mitt leg för att hämta ut min medicin. Tur i alla fall att jag hade honom så att jag slapp göra det själv.

    Det betyder så klart inte att jag inte förstår att andra har haft frustrerande upplevelser. Jag är mest glad över att det finns fler apotek och att det har bättre öppettider.

  • Äldre 26 Nov 09:52
    #44
    +2

    Bytte mot andra preparat gjorde man även på monopolets tid, det har inte med privatiseringen att göra. Samma sak med lagerhållningen, jag fick vänta på att de skulle ta hem även tidigare.

    Det du kan göra nu, men inte tidigare, är att förklara för chefen på apoteket att du är missnöjd och går till konkurrenten. Det är ett skäl för chefen att göra något åt det som gör dig missnöjd och den mekanismen saknas totalt utan konkurrens.

    Själv har jag bara goda erfarenheter: Servicen är varken bättre eller sämre än tidigare, det är ju trots allt i allt väsentligt samma personal, men öppettiderna har blivit bättre

Svar på tråden Blir galen på dagens privatiserade apotek