• Äldre 27 Nov 10:15
    5795 visningar
    39 svar
    39
    5795

    Hjälp!!!!

    Det är såhär att jag har bytt jobb, så denna månad står jag utan lön... Det fattas ca 3000kr för att betala hyran. Den ska vara bet den 30/11... VAD SKA JAG GÖRA???? :(

    Jag o sonen kommer hamna i knipa pga det här. Fan att jag var så jävla korkad som inte tänkte längre :( får inte ta några sms-lån eller liknande och jag känner ingen som kan låna ut.

    Har sålt allt jag har att sälja så några hundringar rullat in iaf.. Hjälp nig!

  • Svar på tråden Hjälp!!!!
  • Äldre 27 Nov 12:25
    #21

    Finns de ingen som kan hjälpa mig?:(

  • Äldre 27 Nov 12:36
    #22
    Snövits skrev 2015-11-27 11:38:27 följande:

    Då får din borgenär gå in med hyran. Det är ju därför du har en borgenär... så hon/han kan inte bli så förvånad..... det finns ju en anledning till varför du behövde en borgenär....


    Jag UPPREPAR.
  • Äldre 27 Nov 12:40
    #23

    Lyckades få TVn såld nu oxå för en tusenlapp! Heja heja!!

  • Äldre 27 Nov 22:47
    #24
    Jill94 skrev 2015-11-27 10:19:16 följande:

    Får man de när man har borgenär?


    Ja det tror jag absolut att du får! Jag gick på soc några månader när jag var runt 20-21 och min mamma hade gått i borgen för mig så jag kunde få en lägenhet innan dess då förstås. Så jag tror man får d :)
  • Äldre 27 Nov 22:49
    #25
    MissHelene skrev 2015-11-27 10:18:55 följande:

    Du skulle kunna prova höra av dig till soc. Ibland "lånar" dom ut till hyra om inte din hyresvärd går med på att skjuta på hyran en månad.


    Ring dom på måndag så löser d sig.
  • Äldre 28 Nov 09:36
    #26
    MissHelene skrev 2015-11-27 10:18:55 följande:
    Du skulle kunna prova höra av dig till soc. Ibland "lånar" dom ut till hyra om inte din hyresvärd går med på att skjuta på hyran en månad.
    Soc är ingen bank som man kan låna pengar av bara så där! 

    Ring och prata med din hyresvärd och fråga om du kan betala det kan av hyran & resterande nästa månad.
  • Äldre 28 Nov 11:34
    #27
    Gizmo skrev 2015-11-28 09:36:42 följande:
    Soc är ingen bank som man kan låna pengar av bara så där! 

    Ring och prata med din hyresvärd och fråga om du kan betala det kan av hyran & resterande nästa månad.
    Nä d e klart jag fattar att dom inte e ngn bank. Men dom hjälper folk i nöd och har du en inkomst men får d svårt en månad så lånar dom ibland ut akut till det viktigaste.
  • Äldre 28 Nov 16:31
    #28

    Undrar som flera andra varför din borgenär inte betalar hyran.

  • En struts
    Äldre 28 Nov 16:39
    #29

    Kan inte kyrkan hjälpa dig?
    Eller om du hittar någon fond? Fast det dröjer kanske med beslutet då?

  • Anonym (suck)
    Äldre 28 Nov 16:42
    #30

    Tror tyvärr detta bara är en tiggartråd där TS vill att godtrogna människor ska skicka henne pengar.

  • Äldre 28 Nov 21:00
    #31
    Jill94 skrev 2015-11-27 12:25:25 följande:

    Finns de ingen som kan hjälpa mig?:(


    vad vill du ha hjälp med? 

    du har ju redan fått tips och råd i tråden! 
  • neverp­reggo
    Äldre 28 Nov 21:22
    #32

    Kommentaren om att ha en sparad månadslön är idiotisk. Värt att sparka på någon som ligger ner. Däremot känns det inte ok att puffa om att du vill ha pengar, låna pengar, hjälp och så. Ingen här vet om du är äkta.


     


    En här på FL bakade muffins och sålde på tunnelbanan för att få ihop det sista. Gick mycket bra!

  • Anonym (Jaa)
    Äldre 28 Nov 21:40
    #33

    Men TS - vad tror du att en borgenär är till för? Majoriteten av befolkningen har ingen borgenär just för att vi klarar av att sköta vår ekonomi. Du har en för att du uppenbarligen inte gör det. Och det är bra att du har en, för nu får hen hjälpa dig ur knipan. Du kan ju inte på fullaste allvar tro att någon främling på FL har tänkt skicka pengar till dig? Jag skulle aldrig låna ut pengar till en främling, i synnerhet inte efter att denne gått ut med att hen är oekonomisk, inte kan betala hyran och har en borgenär.

  • Anonym (lij)
    Äldre 28 Nov 21:50
    #34

    Nån slags nätverk måste du väl ha?Även om de inte kan låna ut stora summor så många bäckar små...

    Hyra går alltid att skjuta upp. Det du ska göra på måndag är att ringa och säga att du blir sen med räkningen. Det är alltid bättre än att låta det gå till påminnelse.

    Bra att du säljer det du kan för att få in pengar. Ett första steg. Man kan alltid pantsätta saker också om du har något du inte vill sälja, men som har ett monetärt värde, så kan du lösa ut nästa månad när du får din lön.

  • Anonym (lij)
    Äldre 28 Nov 21:55
    #35
    Anonym (Jaa) skrev 2015-11-28 21:40:07 följande:

    Men TS - vad tror du att en borgenär är till för? Majoriteten av befolkningen har ingen borgenär just för att vi klarar av att sköta vår ekonomi. Du har en för att du uppenbarligen inte gör det. Och det är bra att du har en, för nu får hen hjälpa dig ur knipan. Du kan ju inte på fullaste allvar tro att någon främling på FL har tänkt skicka pengar till dig? Jag skulle aldrig låna ut pengar till en främling, i synnerhet inte efter att denne gått ut med att hen är oekonomisk, inte kan betala hyran och har en borgenär.


    Jag tror att TS menar att hon har en borgensman. En borgenär är ju den person eller företag som lånat ut pengar till någon.

    En borgensman har ju många ungdomar tex när de skaffar sin första hyreslägenhet och ännu inte har tillräckliga inkomster. Hade jag själv som ung i form av mina föräldrar för min första hyreslgh.

    men ja, frågan återstår varför TS inte frågar borgensmannen (som ju kommer avkrävas pengar om TS inte betalar efter betalningspåminnelser)
  • Anonym (Jaa)
    Äldre 28 Nov 22:54
    #36
    Anonym (lij) skrev 2015-11-28 21:55:49 följande:
    Jag tror att TS menar att hon har en borgensman. En borgenär är ju den person eller företag som lånat ut pengar till någon.

    En borgensman har ju många ungdomar tex när de skaffar sin första hyreslägenhet och ännu inte har tillräckliga inkomster. Hade jag själv som ung i form av mina föräldrar för min första hyreslgh.

    men ja, frågan återstår varför TS inte frågar borgensmannen (som ju kommer avkrävas pengar om TS inte betalar efter betalningspåminnelser)
    Tack, uppenbarligen är inte jag heller så bra på termerna. Har inte varit tvungen att sätta mig in i dem och förhoppningsvis slipper jag det i fortsättningen också, haha.

    Men du har rätt. Tack!
  • Äldre 28 Nov 23:30
    #37

    Bra att du har börjat sälja saker. Sätt in så mycket du bara kan av hyran och hör sedan av dig till hyresvärden och förklara att du betalar resterande tillsammans med nästa hyra.

    Vanligtvis när man byter jobb kan semesterersättningen som betalas ut månaden efter hjälpa mycket. Har du fått ut allt från din tidigare arbetsgivare?

  • Anonym (olika­)
    Äldre 29 Nov 02:20
    #38

    Man kan ta kontakt med soss . De kan faktiskt betala ut en summa pengar som man dock blir betalningsskyldig till .  
    Kyrkan kan man också vända sig till . 
    Det finns stipendier man kan snabb söka som finns i dvs kommuner och landsting . 

    Man kan ringa sin arbetsplats och fråga om ett litet förskott på lönen . Endel arbetsgivare har inga problem med att hjälpa till med det .  

  • Anonym (H)
    Äldre 29 Nov 06:45
    #39
    Anonym (suck) skrev 2015-11-28 16:42:31 följande:

    Tror tyvärr detta bara är en tiggartråd där TS vill att godtrogna människor ska skicka henne pengar.


Svar på tråden Hjälp!!!!