• Äldre 6 Dec 10:00
    365582 visningar
    6259 svar
    -20 +6
    6259
    365582

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Äldre 9 Dec 07:56
    #73
    Gert skrev 2015-12-08 20:46:12 följande:
    Menar du på fullaste allvar att det är rasistiskt och obehagligt att påstå att många flyktingar är analfabeter? 

    Här får du några PK-källor som visar att många flyktingar är analfabeter.

    svenska.yle.fi/artikel/2010/03/31/nastan-alla-somaliska-flyktingar-ar-analfabeter

    www.ostrasmaland.se/insandare-debatt/100-000-nyanlanda-analfabeter-varje-ar/

    tinyurl.com/oeld9rp

    SVT: 100 miljoner araber är analfabeter: 

    www.svt.se/nyheter/utrikes/hundra-miljoner-araber-ar-analfabeter

    Miljöpartiet har fått anpassa sin politik till verkligheten. Det är dags för fler att öppna sina ögon och öron och förhålla sig till verkligheten.
    Om vi behöver mer arbetskraft i Sverige på grund av en åldrande befolkning är det smartare att öppna upp för arbetskraftsinvandring.
  • Äldre 9 Dec 11:04
    #74
    Kung Markatta skrev 2015-12-09 00:16:08 följande:
    Nej, något sådant har inte gjorts av en endaste person här i tråden.
    Där har vi olika uppfattning
  • Yellow Cross
    Äldre 9 Dec 11:52
    #75
    Rataxes skrev 2015-12-08 13:35:59 följande:
    Nämn en.
    Min "rasistiska" kommentar där jag konstaterade att  invandring av Afghanska analfabeter inte var ekonomiskt lönsam blev censurerad.
    Åttionian skrev 2015-12-08 23:46:20 följande:
    Om man använder det för att trycka ned dem istället för att hjälpa dem, så ja.
    Om verkligheten i sig är kränkande så är det snarare du som är för lättkränkt och inte verkligheten som trycker ner en.

    Förövrigt så är det inte Sveriges uppgift att utrota analfabetism i tredje världen,det innebär dock inte att vi bör förneka dess existens.

  • Yellow Cross
    Äldre 9 Dec 12:08
    #76
    KillBill skrev 2015-12-07 21:51:48 följande:
    Läs artikeln.

    Ett axplock:

    "Även ekonomerna på Finlands bank kliar sig bekymrat i huvudet och visar kurvor över hur arbetskraften i Finland minskar. Och på en direkt fråga får jag svaret: Ja, det vore bra om Finland tar emot fler syriska flyktingar. Inte bara för att hjälpa, utan av strikt ekonomiska skäl"

    na.se/asikt/ledarkronika/larsstroman/1.2934301-finland-behover-mer-invandring

    Vad är problemet med att arbetskraften minskar?


    Du kan inte svara att finnar blir äldre och propotionellt sett jobbar en mindre del av sitt liv,då asylinvandrare också går i pension och i lägre utsträckning bidrar till det allmänna än ursprungsbefolkningen.

  • Äldre 9 Dec 12:16
    #77
    Yellow Cross skrev 2015-12-09 12:08:30 följande:

    Vad är problemet med att arbetskraften minskar?


    Du kan inte svara att finnar blir äldre och propotionellt sett jobbar en mindre del av sitt liv,då asylinvandrare också går i pension och i lägre utsträckning bidrar till det allmänna än ursprungsbefolkningen.


    Läs artikeln. Det är finska nationalekonomer som pekar på att invandringen (av bl.a. syrier) är positiv för den finska ekonomin.
  • Äldre 9 Dec 12:50
    #78
    KillBill skrev 2015-12-09 12:16:42 följande:
    Läs artikeln. Det är finska nationalekonomer som pekar på att invandringen (av bl.a. syrier) är positiv för den finska ekonomin.
    kanske beroende på att de tagit emot en bråkdel så många som vi?
  • Yellow Cross
    Äldre 9 Dec 13:00
    #79
    KillBill skrev 2015-12-09 12:16:42 följande:
    Läs artikeln. Det är finska nationalekonomer som pekar på att invandringen (av bl.a. syrier) är positiv för den finska ekonomin.
    Jag har läst artikeln ett par gånger och invandringsaktivisten som intervjuas förklarar inte hur en invandring av asylinvandrare som också går i pension och proptionellt sett arbetar mindre än finnar ska lösa problemet med det växande antalet åldringar.

    Därför ber jag dig förklara.
  • Äldre 9 Dec 13:45
    #80
    KillBill skrev 2015-12-07 21:51:48 följande:
    Läs artikeln. Ett axplock: "Även ekonomerna på Finlands bank kliar sig bekymrat i huvudet och visar kurvor över hur arbetskraften i Finland minskar. Och på en direkt fråga får jag svaret: Ja, det vore bra om Finland tar emot fler syriska flyktingar. Inte bara för att hjälpa, utan av strikt ekonomiska skäl" na.se/asikt/ledarkronika/larsstroman/1.293430...
    Det är en intervju med en politiker. Följande var dock tänkvärt:

    Han var en gång i tiden socialdemokrat. Men nu kandiderar han för det konservativa Samlingspartiet.

    - Det var inte ett lätt beslut. Men jag tycker inte att sossarna är mogna nog att hantera de finansiella utmaningar som välfärdsstaten drabbas av.
  • Äldre 9 Dec 14:26
    #81
    Yellow Cross skrev 2015-12-09 11:52:29 följande:
    Min "rasistiska" kommentar där jag konstaterade att  invandring av Afghanska analfabeter inte var ekonomiskt lönsam blev censurerad.
    Åttionian skrev 2015-12-08 23:46:20 följande:
    Om man använder det för att trycka ned dem istället för att hjälpa dem, så ja.
    Om verkligheten i sig är kränkande så är det snarare du som är för lättkränkt och inte verkligheten som trycker ner en.

    Förövrigt så är det inte Sveriges uppgift att utrota analfabetism i tredje världen,det innebär dock inte att vi bör förneka dess existens.

    Ja en del har svårt för verkligheten. Verkligheten försvinner dessvärre inte lika lätt som obekväma inlägg.
    Nej, jag är liberal ingen jävla SD-are.
  • Äldre 9 Dec 19:38
    #82
    Yellow Cross skrev 2015-12-09 11:52:29 följande:

    Min "rasistiska" kommentar där jag konstaterade att  invandring av Afghanska analfabeter inte var ekonomiskt lönsam blev censurerad.Om verkligheten i sig är kränkande så är det snarare du som är för lättkränkt och inte verkligheten som trycker ner en.

    Förövrigt så är det inte Sveriges uppgift att utrota analfabetism i tredje världen,det innebär dock inte att vi bör förneka dess existens.


    Som jag tolkar det försöker du dra nytta av att de är analfabeter, som ett sätt att säga att invandring per automatik är dåligt för att vissa invandrare inte har läs- och skrivkunnigheter.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna