• Äldre 6 Dec 10:00
    365565 visningar
    6259 svar
    -20 +6
    6259
    365565

    En käftsmäll till undergångsprofeterna

    Från dagens ledare i DN

    www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

    Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

    "
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

    Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

  • Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Äldre 11 Dec 15:55
    +1
    Åttionian skrev 2015-12-11 15:48:12 följande:
    Nej, du är ju för HBT-rättigheter och allt möjligt, vilket får betraktas som (kultur-)vänster.
    Kulturvänster?! Det får jag nästan ta som en förolämpning

    Att vilja att staten inte lägger sig i människors privatliv är knappast vänster.
    Nej, jag är liberal ingen jävla SD-are.
  • Äldre 11 Dec 16:00
    +1
    Åttionian skrev 2015-12-11 15:48:12 följande:
    Nej, du är ju för HBT-rättigheter och allt möjligt, vilket får betraktas som (kultur-)vänster.
    Vad är det för en hemsnickrad åsikt?
    Menar du att det inte finns HBTQ-folk på "högersidan"? Som om sexuell läggning skulle ha något med politik att göra.
  • Histor­y
    Äldre 11 Dec 16:11
    themia skrev 2015-12-11 16:00:23 följande:
    Vad är det för en hemsnickrad åsikt?
    Menar du att det inte finns HBTQ-folk på "högersidan"? Som om sexuell läggning skulle ha något med politik att göra.
    Ang. denna parantes, så tror jag snarare att HBTQ-folk är många fler på "högersidan"!
  • Lord Hans
    Äldre 11 Dec 16:20
    +1
    Åttionian skrev 2015-12-11 15:48:12 följande:
    Nej, du är ju för HBT-rättigheter och allt möjligt, vilket får betraktas som (kultur-)vänster.
    Nej då. Individens rättigheter är så långt från vänster man kommer. Vänstern vill ha en stark stat och prioritera kollektivet, det kan man inte ha utan att förtrycka individuella rättigheter.
  • Äldre 11 Dec 16:37
    Rataxes skrev 2015-12-11 15:55:42 följande:

    Kulturvänster?! Det får jag nästan ta som en förolämpning

    Att vilja att staten inte lägger sig i människors privatliv är knappast vänster.


    Det är den ekonomiska aspekten, ja. Nu talade jag om värdekonservatism kontra kulturliberalism. Som synen på HBT-personers rättigheter, som jag nyss skrev.
  • Äldre 11 Dec 16:39
    themia skrev 2015-12-11 16:00:23 följande:

    Vad är det för en hemsnickrad åsikt?

    Menar du att det inte finns HBTQ-folk på "högersidan"? Som om sexuell läggning skulle ha något med politik att göra.


    Jo, nu syftade jag på en strikt ideologisk definition. Det är INTE de konservativa som slogs för HBT-personers rättigheter under t ex flower power-eran på 70-talet.
  • Äldre 11 Dec 16:41

    Mycket pengar i omsättning betyder inte att det offentliga gynnas i den utsträckningen som behövs.

    Senaste interpellationsdebatt i riksdagen inleds med bland annat det här innehållet:

    "Mot bakgrund av att allt fler samhällsfunktioner larmar om att läget är akut är det nödvändigt att söktrycket kraftigt minskar framöver. Det är därför välkommet att regeringen har hörsammat Moderaternas uppfattning att det är nödvändigt att svensk migrationspolitik förändras." - Interpellation 2015/16:241 "Tillfällig paus i flyktingmottagandet", Johan Forssell (M).

    tinyurl.com/nvn3d35 - Nog en väldigt sevärd debatt, glömde dock ta med mig hörlurarna på tåget. Attans, sablar, bomber och granater!

    Vi får innerligt hoppas på att regeringens budget går igenom inför nästa år eller alternativt att regeringen avgår med snabba besked (det första vore dock att föredra i dagsläget, i min mening). En period till, blandad med regeringens politik och en borgerlig budget, vore inte skoj.

  • Äldre 11 Dec 16:41
    Lord Hans skrev 2015-12-11 16:20:53 följande:

    Nej då. Individens rättigheter är så långt från vänster man kommer. Vänstern vill ha en stark stat och prioritera kollektivet, det kan man inte ha utan att förtrycka individuella rättigheter.


    Man måste skilja på den socio-ekonomiska aspekten och den socio-kulturella aspekten inom politiken.
  • Äldre 11 Dec 17:10

    Den rent ekonomiska effekten av invandring från Mellanöstern och Nordafrika på lång sikt bedömer vi bäst genom att titta på hur det går för Malmö. Där Malmö befinner sig efter 25+ års invandring från 3:e världen, kommer förstås hela landet att befinna sig på sikt.

    Skillnaden är att Malmö får 5 av sina 17 budgeterade miljarder från andra kommuner, medan ett Sverige som om 25 år kommer att likna ett enda stort Malmö inte har någon annan källa till penningtillskott än massiva skattehöjningar.

    En människa är vad den äter. Ett land är vilken befolkning det tar in. Tar landet in trejde världen, så kommer landet förstås att påminna mer om tredje världen. Det är inget konstigt med det.

    Tredje världens kulturer har inte lyckats skapa välstånd på hemmaplan och den som fortsätter leva i sin ursprungskultur (vilket är meningen med mångkulturen) när han/hon flyttar till ett i-land kommer givetvis inte att kunna skapa välstånd här heller. Åk till Göteborg om ni tvivlar på logiken. I västerländska stadsdelar kommer ni att finna välstånd, medan Hjällbo, Bergsjön mfl icke västerländska förorter präglas av kriminalitet och socialbidragsberoende.

  • Äldre 11 Dec 17:46
    Rataxes skrev 2015-12-11 15:55:42 följande:
    Kära hjärtanes, Vojne och fyra Bugg vad du får stå ut med saker i den här tråden.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna