• Anonym (Ledsen)

    Gift med lögnare. Hämndkänslor

    Varit gifta 13 år.

    Nu har massvis av lögner framkommit. Lögner om allt från ekonomi/inköp till hälsa och påhittade (mildare) sjukdomar.

    Maken inser sina fel och har sökt terapihjälp, men hur ska man kunna lite på en förändring efter många år fyllda av lögner.

    Vad är ok att ljuga om i ett äktenskap?

    Finns det någon annan som faktiskt ljugit om att man har en sjukdom som man inte har, för sin partner?

    Kan man förlåta tusen lögner?

    Är jag en idiot om jag stannar? Allt annat var bra innan dessa årslånga lögner kom fram.

    Fler jobbiga lögner har dykt upp genom åren, men aldrig så många som i dagsläget.

    Skäms över min sorg som övergick till ilska och hämdtankar.

    Får jag hämnas eller är det BARA barnsligt?

    Varför ett så enormt behov av att hämnas eller att han ska må dåligt?

  • Svar på tråden Gift med lögnare. Hämndkänslor
  • Anonym (.)

    Du är inte en idiot om du stannar. Det är tufft att bara slänga bort en investering som ett äktenskap ändå är.

    Däremot tycker jag att du ska rannsaka dig själv hur du ser på ditt liv. Du är en värdefull person som förtjänar det allra bästa. Ditt liv är kort och du borde göra val som ger dig energi och levnadsglädje. Mannen du är ihop med verkar vara en respektlös energitjuv som inte har vett att uppskatta dig. Han ljuger och utnyttar dig. Jag tror att du vet vad du får om du fortsätter vara med honom - vill du verkligen kompromissa bort ditt liv och lycka på det sättet?

    Föreställ dig själv som en gammal tant. Hon lär nog ångra att hon inte tog chansen, bröt sig loss och gav sig själv möjligheten att hitta en fin karl som värdesatte henne mer. Den du har står i vägen för det.

  • alexias mamma

    Ledsen att behöva säga det men mytomaner blir i princip aldrig "friska". Har träffat på 4-5 stycken i mitt liv än så länge och ingen av dom har blivit sanningssägare även efter flera år i terapi. Men din partner kanske inte är så långt gången i sin sjukdom ännu?

  • Anonym (Ledsen)

    Tack för uppmuntrande ord. Ja vem vill sitta och ångra sina livsval när man blir äldre?

  • Anonym (l)

    Hur kom du på honom med alla hans lögner, vad var det som gjorde honom så trovärdig i första taget?

    Det är Inte konstigt med hämndkänslor efter att man blivit så grovt kränkt och förd bakom ljuset, varför? För att du Litar på mannen du delar ditt liv med och älskar..

    Nu är du väldigt sårad och det har inte gått så lång tid så det kommer nog hinna skifta än hel del, alla dina känslor, innan du kanske vet vad du vill.

    Jag hade fan inte pallat stötta min partner i detta läge, men om man nu ska det så gäller det ju för den som svikit att steeenhårt visa vilja till förändring. Varje dag.
    Och att Du om du väljer gå igenom detta med honom inte låter honom sota för sina misstag resten av livet, stannar du är ju även det ett beslut från din sida som krävs beslutsamhet och konsekvent mönster..

    Det är nog för tidigt nu med alla känslor du har.

  • Anonym (Igenkännande)

    Känner igen det. Fast min var otrogen också. Ljuger (som jag vet) mest om små saker men tillräckligt mycket för att jag inte ska veta om något är sant. Vad gör man?

  • Anonym (I samma situation)
    Gammal tråd ser jag, men jag är i precis samma sits!
    Hur gick det för er? Har ni fått någon ordning på allt eller hur gick det med allt?
Svar på tråden Gift med lögnare. Hämndkänslor