• Äldre 12 Dec 22:23
    4306 visningar
    20 svar
    20
    4306

    Tycker du att äldre bilar är bra för miljön och säkerheten?

    Hej

    De här frågorna är för min uppsats i skolan som handlar om äldre bilars miljöpåverkan och deras säkerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-13 11:27
    Äldre bilar menas till 1999.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att äldre bilar är bra för miljön och säkerheten?
  • Äldre 12 Dec 23:18
    #1

    Vad räknar du som äldre bilar?

    En del "äldre bilar" är säkrare än andra äldre bilar. Det går inte att generalisera.


    Nej, jag är liberal ingen jävla SD-are.
  • elyse
    Äldre 12 Dec 23:26
    #2

    Vad är en "äldre" bil?

  • Äldre 13 Dec 08:37
    #3

    De är skitdåliga på allt. En no brainer-fråga alltså.

    Det enda hållbara alternativet om ni vill att barnen ska ha en planet kvar att på på är elbilar. Moderna rena tysta ekonomiska elbilar.

  • Äldre 13 Dec 10:06
    #4

    Vad är en äldre bil? 5, 10, 15, 20, 25 år eller ännu äldre?
    Säkerheten har alltid varierat mellan olika märken och modeller. Bilar från 60-talet har varken bra säkerhet eller är bra för miljön även om vissa är riktigt snygga, det finns bilar från 90-talet med bra säkerhet och relativt bra miljövärden, samtidigt som det finns bilar från 00-talet som varken känns säkra eller miljövänliga.

  • Äldre 13 Dec 11:52
    #5

    Vad är en äldre bil? Det blir ju lite svårt att svara på det när du inte specificerar vad som skall klassa som en äldre bil.

    Jag har en europé veteranare.  I dagsläget är den bara 53 år gammal. Det är ingen ålder på en bil.

    Jag återvinner bilen.
    Att renovera upp en sådan innebär att man använder delar av en annan bil som "offer bil", återigen det blir återvinning av det också. Då inte allt "ny tillverkas" till gamla bilar.
    När det kommer till energi det tog när bilen tillverkades så har det blivit mer än väl "åtgärdat" för detta genom att man har använt bilen genom åren.

    Min veteranbil dra faktiskt inte mycket "soppa" utan ligger på c:a 0.9l/milen  blandad körning, och för min veteranare är det lite hög förbrukning, då hon inte har perfekt inställning ännu. När hon är riktigt inställd i tändsystemet och fått motorn renoverad sp kommer den att komma ned på sina rätta förbrukning c:a 0.7l/milen. 
    Utsläpp är inte så "hög" för att var en så gammal bil c: 2,2 CO.. 
    Min exmans amerikanska veteranare drar c:a 1,2-1,3l/milen vid blandad körning och då är hans bil c:a 59år gammal, heller ingen ålder på en bil.
    Vet många moderna bilar som dra c:a 1.4l- 1,5l/ milen vid blandad körning.
    Så "gammal bil" behöver inte betyda "soppa slukare" heller.

    Så för att det är en gammal bil så behöver det inte betyda att det är en "miljöbov" per se.

    Men säkerheten. Eh ja, det kan jag hålla med om den går ju att diskutera.
    Dock den som kör veteranbil (i allmänhet för veteranbilsägare) i regel:

    *) Tar inga onödiga risker
    *) Håller koll på övriga trafiken mer noggrant  och även omgivningen i sig
    *) Är noggrann med att använda blinkers
    *) Är noggranna med att hålla avstånd, och se till att modern bilen bakom håller avstånd..
    *) Är alltid reaktion beredd
    *) Stressar mycket sällan i trafiken, en veteranbil inbjuder till njutnings körning även om man använder den som "pendlarbil" fram och tillbaka till jobbet
    *) Håller hastigheterna
    *) Blir sällan stressad heller av den omgivande trafikanternas misstag.

    Så man kan ju säga så här. Säkerheten i en veteranbil går an på föraren och att föraren är alert och känner sin bil ordentligt. Dock även en veteranbilsförare råka ut för omgivande trafikanter som inte vet hur man kör bil, och tar onödiga risker etc, vanligast bland dem som kör moderna bilar, men ja det finns även ett och annat dumhuvud bland veteranbils ägarna också. Det skall inte förnekas.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Äldre 13 Dec 17:48
    #6

     Karin Svensson Smith som är miljöpartist  vill förbjuda alla bilar som går på bensin eller diesel.

    Här är länken: www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article20926123.ab 

    Vad tycker ni om det, skriv gärna mer utförligt varför ni tycker som ni gör?

  • Äldre 13 Dec 17:50
    #7

    En inte helt enkel fråga...
    Hur länge ska en bil "leva" innan miljöpåverkan från nyproduktionen blir större än att köra med den gamla?

    Hur som helst tänker jag inte göra din läxa åt dig.

  • Äldre 13 Dec 19:00
    #8
    mercabounce skrev 2015-12-13 17:48:11 följande:
     Karin Svensson Smith som är miljöpartist  vill förbjuda alla bilar som går på bensin eller diesel.

    Här är länken: www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article20... 

    Vad tycker ni om det, skriv gärna mer utförligt varför ni tycker som ni gör?
    Karin SS är en fullblodsidiot som bevisar tesen, Dum, Dummare, Miljöpartist.
    Nej, jag är liberal ingen jävla SD-are.
  • Äldre 14 Dec 09:01
    #9
    mercabounce skrev 2015-12-13 17:48:11 följande:
     Karin Svensson Smith som är miljöpartist  vill förbjuda alla bilar som går på bensin eller diesel.

    Här är länken: www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article20... 

    Vad tycker ni om det, skriv gärna mer utförligt varför ni tycker som ni gör?
    Okey...
    Då hänger hon ju knappast med i utvecklingen. 
    Men iofs jag har alltid ansett att de som är de sanna miljöbovarna är Miljöpartisterna själva.
    Många i det partiet som inte lever som de vill lära.

    Audi jobbar ju på syntetisk bensin. e-bensin. Audi jobbar ju även på att den skall vara på 100iso-oktan, vilket är ju lovande för mig isf.
    http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150525/audi-tillverkar-syntetisk-e-bensin-utan-raolja
    Länken är till en artikel i Automotorsport...
    (Hoppas att länken funkar då jag vet att det finns folk som använder "Nya FL" och jag har valt att stanna kvar på "Gamla FL".  Om länken inte funkar så använde jag Google med sökordet e-bensin.

    Jag skulle gladligen köra min veteran Opel på e-bensin. Som sagt jag själv tänker ju på miljön, jag började ju med att just återvinna en bil. Återvinning hävdas ju att de är bra miljötänk.
    Självklart så ser ju jag till att lack, rostskydd, förkromning,  kommer att ske så miljövänligt det bara går. Även när man sedan underhåller bilen så kommer ju jag givetvis att använda miljövänliga vaxer, bilschampon etc...  

    Kanske något för Åsa Romson att tänka på, att det går att kombinera "bra miljöval" med veternasbil/-båt/etc intresse.  ÅsaRomson är ju annars ökän.... välkänd för  att hon förbjöd en viss färg för båtar bara för att de var farliga för miljön, och sedan är så otrolig dum att hon väljer att ställa upp på att man använder miljöfarlig färg på sin veteran träbåt, en träbåt som hon hävdar är ett kulturarv dessutom.

    Eller Karin SS (gillade Rataxes förkortning, den blev verkligen talande på ett sarkastiskt sätt ), som vägrar att hänga med i utvecklingen och inse att det redan jobbas på bensin från förnybara källor som kommer att vara helt fri från fossila bränslen.
    Hon skall vara en s.k politiker och har NOLL koll på vad som görs i/för bilbranschen, och JAG som är en vanlig lite "medel Svensson" har mer koll än en miljöpolitiker, på utvecklingen inom miljövänliga alternativ.

    Eller för att avsluta med en klockren kommentar, jag citerar detta klockrena utlåtande från användaren direkt som lade in den:
    Rataxes skrev 2015-12-13 19:00:07 följande:
    Dum, Dummare, Miljöpartist.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Äldre 14 Dec 11:52
    #10

    Svår fråga, eftersom du måste ta hänsyn till den miljöpåverkan tillverkningen av en ny bil dras med, jag röstar alltså inte, då inget alternativ är användbart.
    T.ex, körs en ny bil bara få mil innan den skrotas, ja då är den värsta miljöboven...

    Själv har jag en gammal (7år) stor tung lyxigare bil, med stor V6 motor och många hästkrafter, men kör få mil/år.
    Och den kommer jag att ha kvar länge, men jmf med dagens nya små bränslsnåla bilar är den inte alls miljövänlig.

    Men ser du till få körda mil och lång livslängd, så blir den inte mer miljöbov än den nya med kort livslängd.


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Äldre 14 Dec 14:23
    #11
    driver28 skrev 2015-12-13 08:37:38 följande:
    De är skitdåliga på allt. En no brainer-fråga alltså. Det enda hållbara alternativet om ni vill att barnen ska ha en planet kvar att på på är elbilar. Moderna rena tysta ekonomiska elbilar.
    Beror helt på hur elen som laddat bilen producerats. En elbil i t.ex. Polen är en riktigt dålig idé. Sämre för miljön än en bensinbil.
    Nej, jag är liberal ingen jävla SD-are.
  • Fjonke­n
    Äldre 14 Dec 15:42
    #12

    Kör man en gammal Volvo som drar 1 liter/mil och funderar på att köpa en Toyota Prius "för miljöns skull" ska man tänka sig för både en och två ggr. 

    Att tillverka en bil innebär stora koldioxidutsläpp och det tar tid att "tjäna in" det på en nyare bil. Det bästa man kan göra för miljön är antagligen att hålla sin gamla bil rullande så länge det bara går. 

    www.theguardian.com/environment/green-living-blog/2010/sep/23/carbon-footprint-new-car

    Däremot när man ska byta så är det bra att köpa en så miljövänlig bil som möjligt förstås. 

  • Äldre 14 Dec 15:48
    #13
    Fjonken skrev 2015-12-14 15:42:58 följande:
    Kör man en gammal Volvo som drar 1 liter/mil och funderar på att köpa en Toyota Prius "för miljöns skull" ska man tänka sig för både en och två ggr. 

    Att tillverka en bil innebär stora koldioxidutsläpp och det tar tid att "tjäna in" det på en nyare bil. Det bästa man kan göra för miljön är antagligen att hålla sin gamla bil rullande så länge det bara går. 

    www.theguardian.com/environment/green-living-...

    Däremot när man ska byta så är det bra att köpa en så miljövänlig bil som möjligt förstås. 
    Exakt.

    Den bil jag kör mest med (en Yukon Denali) är certifierad enligt Kaliforniens miljölagstiftning och klarar med råge av dagens miljökrav trots att den är 12 år gammal. Buicken som är 23 år gammal uppfyller även den dåtidens  miljökrav. Skulle nu motorn (mot förmodan) haverera åker det i en modernare LS-motor som även är betydligt renare. De går även lätt att konvertera till alternativa bränslen.  Jag tänker inte åka obekvämt för att några drabbats av klimatångest.
    Nej, jag är liberal ingen jävla SD-are.
  • Äldre 16 Dec 18:52
    #14

    Tja, det beror ju på hur man ser och det handlar väl egentligen inte så mycket om vad man tycker utan om vad man anser/tror eller dylikt. Min åsikt är denna:

    Gamla bilar är bra ur miljösynpunkt eftersom man använder det som redan finns istället för att tillverka nytt. Det kräver således mindre tillverkning av bilar. Det är ett sundare tankesätt helt enkelt att använda det som finns i första hand. Dessutom kan man med gamla bilar inte på samma sätt förlita sig till säkerhetssystem som airbag, absbromsar och dylikt vilket gör att man kör med större försiktighet. Därmed kan man säga att körningen av äldre bilar även är säkrare.

  • Anonym (jobba­r med bilar)
    Äldre 16 Dec 19:02
    #15
    DenNamnbitne skrev 2015-12-16 18:52:29 följande:

    Tja, det beror ju på hur man ser och det handlar väl egentligen inte så mycket om vad man tycker utan om vad man anser/tror eller dylikt. Min åsikt är denna:

    Gamla bilar är bra ur miljösynpunkt eftersom man använder det som redan finns istället för att tillverka nytt. Det kräver således mindre tillverkning av bilar. Det är ett sundare tankesätt helt enkelt att använda det som finns i första hand. Dessutom kan man med gamla bilar inte på samma sätt förlita sig till säkerhetssystem som airbag, absbromsar och dylikt vilket gör att man kör med större försiktighet. Därmed kan man säga att körningen av äldre bilar även är säkrare.


    Har du någon som helst källa till att det är säkrare att köra äldre bilar?
    Teknikutveckling har ju förbättrat säkerhet iom mer krocksäkra konstruktioner, ABS, autobroms etc. Jag skulle gissa att färre blir skadade med nya bilar = säkrare.
  • Äldre 16 Dec 19:08
    #16
    Anonym (jobbar med bilar) skrev 2015-12-16 19:02:38 följande:
    Har du någon som helst källa till att det är säkrare att köra äldre bilar?
    Teknikutveckling har ju förbättrat säkerhet iom mer krocksäkra konstruktioner, ABS, autobroms etc. Jag skulle gissa att färre blir skadade med nya bilar = säkrare.
    Om du läst mitt inlägg hade nog förstått att jag var medveten om detta men trots detta såg det ur ett annat perspektiv. Min enda källa är mitt personliga perspektiv men TS frågade om vad vi tyckte, inte om vad som var sant, det är en himla skillnad.
  • Äldre 17 Dec 08:21
    #17
    Anonym (jobbar med bilar) skrev 2015-12-16 19:02:38 följande:
    Jag skulle gissa att färre blir skadade med nya bilar = säkrare.
    Du behöver inte gissa, det är fakta.

    ABS, en bra skyddsbur, krockzoner, säkerhetsbälte kombinerat med krockkuddar och gardiner, betyder rätt konstruerat en väldigt hög säkerhet.
    Inget av det finns i äldre bilar, inte ens säkerhetsbältet är dugligt i de flesta äldre bilar, då jag tvivlar på att det är annat än gammalt skräp som åldrats till stadiet av värdelöshet.

    Lägg tll att de flesta äldre bilar är så försvagade av rost, att dom ligger väldigt långt från den säkerhet som testats fram då den var ny, så kan det vara rena dödsfällorna för de som transporteras i dom.

    Så jag tror nog den gräns som idag anges för livslängden på en bil (17 år) är gränsen för vad man generellt kan kalla en säker bil.

    Däremot är jag lite tveksam till alla de säkerhetssystem som ska assistera oss i vissa situationer, risken finns att vi trappar ner på vår egen uppmärksamhet.
    Så jag misstänker vi kommer att få se en annan olycksststistik om några år, olyckor som går att härleda till bristande uppmärksamhet. 
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Äldre 17 Dec 12:20
    #18
    Världsmedborgare skrev 2015-12-17 08:21:51 följande:
    Lägg tll att de flesta äldre bilar är så försvagade av rost, att dom ligger väldigt långt från den säkerhet som testats fram då den var ny, så kan det vara rena dödsfällorna för de som transporteras i dom.
    Ja är det konstigt att många av de s.k "äldre bilar" är försvagade av rost?
    Folk är så otroligt direkt korkade att de går ut och köper en bil för dyra pengar men skiter i att ta hand om dem på ett adekvat sätt. 

    Min veteran Opel som är under pågående renovering har bara blivit tvättad vaxad då och då, inte så ofta. Hon har en del ytrost, men saknar gravrost, och har ingen gravrost på bärande delar, som b.la hjulupphängningen. Och då har hon stått i många år i saltmättad luft..  Kort sagt man har hållit hårt schack på ytrosten så att det inte skall leda till gravrost. 

    Så ser man moderna bilar (ja för mig är det en modern bil) från 2000-talet som har gravrost, på bärande balkar b.la, gravrost har man sätt vid hjulupphängningen etc.. Jag har bara en fråga.. Vad fasiken sysslar folk med? Man kan inte bara skylla på "dålig rostskydd" från fabrikanten så som många gör. Det står faktiskt i "bruksanvisningen" rekommendationer för hur man skall underhålla bilen också..  Man måste inte var en bilentusiast för att sköta bilen på ett adekvat sätt. Använd hjärnan och tänk till lite är det jag säger.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Äldre 17 Dec 12:58
    #19
    EnAnonumius skrev 2015-12-17 12:20:20 följande:
    Ja är det konstigt att många av de s.k "äldre bilar" är försvagade av rost?
    Folk är så otroligt direkt korkade att de går ut och köper en bil för dyra pengar men skiter i att ta hand om dem på ett adekvat sätt. 

    Min veteran Opel som är under pågående renovering har bara blivit tvättad vaxad då och då, inte så ofta. Hon har en del ytrost, men saknar gravrost, och har ingen gravrost på bärande delar, som b.la hjulupphängningen. Och då har hon stått i många år i saltmättad luft..  Kort sagt man har hållit hårt schack på ytrosten så att det inte skall leda till gravrost. 

    Så ser man moderna bilar (ja för mig är det en modern bil) från 2000-talet som har gravrost, på bärande balkar b.la, gravrost har man sätt vid hjulupphängningen etc.. Jag har bara en fråga.. Vad fasiken sysslar folk med? Man kan inte bara skylla på "dålig rostskydd" från fabrikanten så som många gör. Det står faktiskt i "bruksanvisningen" rekommendationer för hur man skall underhålla bilen också..  Man måste inte var en bilentusiast för att sköta bilen på ett adekvat sätt. Använd hjärnan och tänk till lite är det jag säger.


    Idag ska ingen bil behöva rosta, det finns teknik som fungerar perfekt för att hålla rosten borta.
    Men som du säger så måste skyddet inspekteras och repareras ifall det går sönder, annars kan det snabbt bli enorma rostskador utan att men ens märker nåt förrän det är för sent.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden Tycker du att äldre bilar är bra för miljön och säkerheten?