• Äldre 28 Dec 11:50
    2288 visningar
    4 svar
    4
    2288

    Doktorsväska

    Sonen önskar sig en doktorsväska i födelsedagspresent.

    Vilken är bra/dålig? Ska man göra en själv? Kombinera en billig med material från apoteket?

    Kom med förslag är ni snälla.

  • Svar på tråden Doktorsväska
  • Äldre 28 Dec 12:24
    #1

    Gör en själv.

    Köper man saker från exempelvis eBay kan man få ihop en hel akutväska för en billig peng om man så önskar. Grejerna är dåliga men de är främst dåliga för att de inte är precisionsbyggda, inte för att de inte håller. Jag köpte lite annat material från en säljare som dessutom, gratis, skickade med ett stetoskop. Jag tror han sa att det kostade 3 dollar att köpa, inklusive fri frakt. En snabb sökning visar på stetoskop från 18 kronor och uppåt, fullt tillräckliga för att leka med.

    Förbandsmateriel kostar knappt någonting heller, gasbindor kan köpas för 1 krona styck och så vidare.

    Kollade runt lite på svenska sidor som hade doktorsväskor för barn, priserna verkar variera mellan 75 och över 300 kronor. För det priset får du väldigt mycket mer än lite plaststetoskop och en blodtrycksmanschett som inte fungerar.

    Sen kanske man kan diskutera om barn bör leka med riktiga saker, finns säkert människor som har åsikter om det. Jag är odelat för, på dagis hade vi ett skåp med riktiga bandage, gamla stetoskop och liknande och det var väldigt välanvänt.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Äldre 28 Dec 14:20
    #2

    Tack för tipset. Ska absolut kolla upp det.

  • Äldre 28 Dec 15:32
    #3
  • Äldre 8 Jan 22:54
    #4

    Vi köpte en på Ica Maxi när dottern var 3 år. Utöver saxen som gick i två delar har allt hållit i 2 år, barnen är nu 2,5 år och 5 år. Jag letade efter liknande till en kusin, men hittade ingen till vettigt pris. Den innehåller stetoskop, termometer, öronkollare (optoskop?), hammare, pillerburk, "armbandsplåster", bomullslåda.

Svar på tråden Doktorsväska