• moaz
    Äldre 28 Dec 18:13
    808356 visningar
    7824 svar
    -3 +9
    7824
    808356

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Äldre 25 Jan 11:53
    FDFMGA skrev 2016-01-25 11:43:03 följande:
    Inte desto mindre är konsekvensen av dina påståenden att du antingen tror att det är journalisterna som styr en tidning, alternativt att du misstänker att chefer och ägare, exempelvis Bonniers, är en del av den vänstervridna konspirationen.

    Själv tror jag att många som anar en vänsterkonspiration har en mycket begränsad erfarenhet av arbetslivet i allmänhet och medievärlden i synnerhet.

    Det är inte så många inlägg sedan jag hade en dispyt med en annan konspirationsteoretiker som ansåg att det var svårt för honom att debattera på ett så vänsterextremistiskt styrt forum som FL :)

    Och som jag skrev tidigare. Det finns inget som vi svenskar har så stort förtroende för som Sveriges Radio. Det visar Förtroendebarometern år efter år. Det är möjligt att resultatet av omröstningen i den här tråden visar något helt annat - men så utgör ju också FL en oemotståndlig lockelse för såväl skrikhögern som SD-aktivisterna.
    Journalisterna behöver inte nödvändigtvis styra en tidning för att deras åsikter skall komma fram i hur de presenterar en nyhet, vilka nyheter som följs upp och/eller vad som ges framträdande plats och vad som blir en notis etc, etc.

    Att Bonniers inte lägger sig i det dagliga arbetet på de tidningar de äger trodde jag var allom bekant.
  • Äldre 25 Jan 12:07
    Mentat skrev 2016-01-25 11:53:53 följande:
    Journalisterna behöver inte nödvändigtvis styra en tidning för att deras åsikter skall komma fram i hur de presenterar en nyhet, vilka nyheter som följs upp och/eller vad som ges framträdande plats och vad som blir en notis etc, etc.

    Att Bonniers inte lägger sig i det dagliga arbetet på de tidningar de äger trodde jag var allom bekant.
    Hm, jag trodde nog att de har ett ord med i laget när det handlar om tillsättande av chefredaktörer/ansvariga utgivare.

    Jag anser att du har en i bästa fall mycket naiv syn på hur medier fungerar. Jag har mycket svårt att ens förstå hur man kan tro att ett företag eller en organisation styrs av de anställda och inte av ledningen.

    Jag kan bara se till mitt eget yrkesliv. Herregud så mycket skit jag producerat som jag egentligen inte står för - men cheferna ansåg att det var bra och i enlighet med det vi anställda är satta till att producera.

    Jag tycker din människosyn är märklig. Vi svenskar gör inte revolution på våra arbetsplatser, vi deltar inte ens i konspirationer som innebär att det vi producerar inte stämmer med ledningens åsikter om vad det är vi ska producera.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Dennis­2016
    Äldre 25 Jan 18:38

    Man kan väl helt klart säga att de inte ställer kritiska frågor i alla fall.

    I går i programet Agenda så frågade reportern hur det påverkar samhället att det nu går 126 killar på 100 tjejer.

    Svaret blev en leende minister med orden "Det återstår att se"

    Ingen följdfråga på det....nähä !

  • Äldre 25 Jan 18:52
    Dennis2016 skrev 2016-01-25 18:38:37 följande:

    Man kan väl helt klart säga att de inte ställer kritiska frågor i alla fall.

    I går i programet Agenda så frågade reportern hur det påverkar samhället att det nu går 126 killar på 100 tjejer.

    Svaret blev en leende minister med orden "Det återstår att se"

    Ingen följdfråga på det....nähä !


    För det första så föds det 106 pojkar på 100 flickor så en viss överrepresentation av pojkar finns alltid i yngre åldrar. För det andra så är det bara i några årsgrupper (framförallt 16-17år) som det finns en betydande obalans mellan kvinnor och män. Det är också bra att veta att sedan oktober månad 2015 beviljas knappt några permanenta uppehållstillstånd (gäller även ensamkommande).
  • Dennis­2016
    Äldre 25 Jan 19:15

    1/5 av alla killar i vissa åldersgrupper är ensamkommande "barn"

    Varför finns ingen sympati för tjejerna från dessa länder (har de det mycket bättre) ?

    126 killar på 100 tjejer blir det när svenska killar + ensamkommande barn ställs mot svenska tjejer.

    Ministern bara ler och säger "det återstår att se hur det påverkar sverige...och tillägger vi ska sexualundervisning" 
    Fråga inte mig hur sexualundervisning förändrar statistiken 126 killar mot 100 tjejer.

  • Äldre 25 Jan 20:26

    Rapport kan inte ens visa ett opartiskt stapeldiagram utan någon egen variant som en mellanstadielärare hade underkänt. Får snart Pravda att vara opartiskt...

  • Dennis­2016
    Äldre 25 Jan 20:33
    -1 +2

    Något säger mig att den unga tjejen som blev knivmördad på flyktingboedet idag inte kommer få samma uppmärsamhet som mordet i Trollhättan....snarare kommer det tas upp på samma vis som IKEA-mordet.

  • Äldre 25 Jan 20:43
    -1
    Rutgers skrev 2016-01-25 20:26:57 följande:

    Rapport kan inte ens visa ett opartiskt stapeldiagram utan någon egen variant som en mellanstadielärare hade underkänt. Får snart Pravda att vara opartiskt...


    Vad förvånande att en Sverigedemokrat lyfter fram rysk media som ett gott exempel Skrattande
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Äldre 25 Jan 21:12
    nattuv skrev 2016-01-25 20:43:57 följande:
    Fast det är fortfarande skillnad på en fysisk produkt och medieinnehåll.

    Av ren nyfikenhet, har du någonsin skrivit ett seriöst inlägg?
    Det ligger i sakens natur att ni konspirationsteoretiker anser  att påståenden som att det är ägare och ledning som bestämmer innehållet i den publicistiska produkten är oseriösa.

    Det är ingen större skillnad på konspirationsteoretikers argument, vare sig det handlar om en journalistisk komplott eller någon annan komplott.

    Jag ser heller ingen större skillnad på Gudasänds argumentation om att vi förgiftas genom chemtrails och den konspirationsteori du och Mentat drar.

    Det är iofs gulligt att ni har en sådan respekt för det skrivna ordet att ni inte tror att det kan styras - men inte desto mindre är det lyckligtvis få svenskar som är så okunniga.

    Det finns inget vi svenskar har så stort förtroende för som Sveriges Radio.

    Att resultatet blir ett helt annat vid en omröstning på FL förvånar inte, FL är ju en häckningsplats för skrikhögern och SD-aktivister.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 25 Jan 21:36
    FDFMGA skrev 2016-01-25 12:07:48 följande:
    Hm, jag trodde nog att de har ett ord med i laget när det handlar om tillsättande av chefredaktörer/ansvariga utgivare.

    Jag anser att du har en i bästa fall mycket naiv syn på hur medier fungerar. Jag har mycket svårt att ens förstå hur man kan tro att ett företag eller en organisation styrs av de anställda och inte av ledningen.

    Jag kan bara se till mitt eget yrkesliv. Herregud så mycket skit jag producerat som jag egentligen inte står för - men cheferna ansåg att det var bra och i enlighet med det vi anställda är satta till att producera.

    Jag tycker din människosyn är märklig. Vi svenskar gör inte revolution på våra arbetsplatser, vi deltar inte ens i konspirationer som innebär att det vi producerar inte stämmer med ledningens åsikter om vad det är vi ska producera.
    Jag vet inte om det är med flit du vantolkar det jag skriver eller om du verkligen inte klarar av att läsa innantill men jag har aldrig påstått att journalistkåren styr mediaföretagen.

    Däremot påverkar de givetvis det de producerar. Hur man kan försöka argumentera emot en sådan självklarhet är mig en gåta. Eftersom journalistkåren står så långt till vänster kommer givetvis detta att påverka rapporteringen också. Den som själv står till vänster ser det kanske inte då rapporteringen bekräftar dennes egen världsbild men allmänborgerliga väljare ser det i hög utsträckning.

    Jag vet att public service åtnjuter stort förtroende. Det bygger säkerligen på deras eget påstående att de skulle vara opartiska. Tyvärr är ju så inte fallet och det är det denna tråd handlar om.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?