• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • FDFMGA
    Dennis2016 skrev 2016-01-31 12:51:01 följande:
    Ojdå, i Norge får man tydligen ta upp problemet med ursprungsland för våldtäktsmän.

    Varning för symaptisörer för MP, V, C
    Läs inte artikeln...blir jobbigt för er att bortförklara.

    www.dagbladet.no/2016/01/30/kultur/meninger/i.../
    Exakt.

    Så gott som alla påståenden om att mediernas nyhetsrapportering inte är saklig eller opartisk tycks bygga på uppfattningen att "kritikerns" navelludd är den stora allomfattande sanningen.

    Så är det inte, men inte desto mindre skränar exempelvis SD-krigarna om att det bara är avpixlat, Exponerat och andra rasistsajter som är opartiska eftersom de ser som sin uppgift att lyfta fram enskilda invandrare som begår brott.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nattuv
    Mentat skrev 2016-01-27 21:42:10 följande:
    Naturligtvis klagar inte vänstersympatisörer på SR/SVT_s partiskhet eftersom de i allmänhet får sin världsbild bekräftad då en så våldsamt övervägande majoritet som över 80% av medaarbetarna där stöder vänstern! Det är ju just det saken gäller.

    Jag tror inte att vi kommer längre, argumentationen har gått på tomgång ett bra tag. Jag har förklarat varför SR/SVT är partiska i alla fall och också varför borgerliga väljare märker det mest.
    Jag är själv vänster (runt socialdemokratins högerflygel) och vissa inslag i SVT/SR har ett så pass utpräglat vänsterperspektiv att även jag reagerar. Däremot har jag nog aldrig stött på ett inslag med ett utpräglat högerperspektiv, förutom någon intervju. Så jag har en viss förståelse för att de med ett mer utpräglat högerperspektiv har vissa synpunkter på SVT och SR:s opartiskhet.

    Det största problemet som jag ser är att med en så pass stor slagsida åt vänster så utmanas inte min världsbild i den utsträckning den borde. Vilket är synd eftersom om man inte får sin världsbild utmanad kommer man att stagnera som människa.
  • Nenne666
    nattuv skrev 2016-02-01 08:46:50 följande:
    Jag är själv vänster (runt socialdemokratins högerflygel) och vissa inslag i SVT/SR har ett så pass utpräglat vänsterperspektiv att även jag reagerar. Däremot har jag nog aldrig stött på ett inslag med ett utpräglat högerperspektiv, förutom någon intervju. Så jag har en viss förståelse för att de med ett mer utpräglat högerperspektiv har vissa synpunkter på SVT och SR:s opartiskhet.

    Det största problemet som jag ser är att med en så pass stor slagsida åt vänster så utmanas inte min världsbild i den utsträckning den borde. Vilket är synd eftersom om man inte får sin världsbild utmanad kommer man att stagnera som människa.
    Så himla klokt tänk.
  • FDFMGA
    nattuv skrev 2016-02-01 08:46:50 följande:
    Jag är själv vänster (runt socialdemokratins högerflygel) och vissa inslag i SVT/SR har ett så pass utpräglat vänsterperspektiv att även jag reagerar. Däremot har jag nog aldrig stött på ett inslag med ett utpräglat högerperspektiv, förutom någon intervju. Så jag har en viss förståelse för att de med ett mer utpräglat högerperspektiv har vissa synpunkter på SVT och SR:s opartiskhet.

    Det största problemet som jag ser är att med en så pass stor slagsida åt vänster så utmanas inte min världsbild i den utsträckning den borde. Vilket är synd eftersom om man inte får sin världsbild utmanad kommer man att stagnera som människa.
    Precis!

    Oförmågan att inse att den egna världsbilden inte är vad public service måste kalibreras efter för att man ska anse att de är opartiska och sakliga är så gott som alltid skälet till påståendena om brist på opartiskhet.

    Det är liksom inte förvånande att Nenne faller för din beskrivning. Hon är ju sverigedemokrat.

    Ärligt talat så tror jag att om man tog läroplanen, anonymiserade den och presenterade den här på FL så skulle såväl FL:s SD-aktivister som dess "nattmössehöger" gå i taket och beskriva innehållet som ren vänsterextremism.

    Inte desto mindre är läroplanen ett riksdagsgemensamt dokument.

    Och inte desto mindre finns det inget svenska folket har så stort förtroende för som SR.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Nenne666
    FDFMGA skrev 2016-02-01 10:02:15 följande:
    Precis!

    Oförmågan att inse att den egna världsbilden inte är vad public service måste kalibreras efter för att man ska anse att de är opartiska och sakliga är så gott som alltid skälet till påståendena om brist på opartiskhet.

    Det är liksom inte förvånande att Nenne faller för din beskrivning. Hon är ju sverigedemokrat.

    Ärligt talat så tror jag att om man tog läroplanen, anonymiserade den och presenterade den här på FL så skulle såväl FL:s SD-aktivister som dess "nattmössehöger" gå i taket och beskriva innehållet som ren vänsterextremism.

    Inte desto mindre är läroplanen ett riksdagsgemensamt dokument.

    Och inte desto mindre finns det inget svenska folket har så stort förtroende för som SR.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Va? Är jag sverigedemokrat?
  • FDFMGA
    Nenne666 skrev 2016-02-01 10:35:05 följande:
    Va? Är jag sverigedemokrat?
    Ja, av det jag läst från dina tangenter så har jag fått den uppfattningen.

    Hur ser du på den invandrings- och integrationspolitik som förts under de senaste årtiondena - eller uttryckt på ett annat sätt: Hur tolkar du SD:s roll i svensk politik och opinionsbildning?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Nenne666
    FDFMGA skrev 2016-02-01 10:41:02 följande:
    Ja, av det jag läst från dina tangenter så har jag fått den uppfattningen.

    Hur ser du på den invandrings- och integrationspolitik som förts under de senaste årtiondena - eller uttryckt på ett annat sätt: Hur tolkar du SD:s roll i svensk politik och opinionsbildning?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Men ge dig! Är det så svårt att diskutera sakfrågor utan att placera in folk i fack? Jag har uttryckt en väldans massa saker i en mängd frågor och jag är mycket väl medveten om att jag låter burdus mellan varven, men det gör mig inte politiskt bunden. Det går faktiskt att tänka själv. Testat det? Jag är bland annat extremt emot insläppet av isis-anhängare, när det återvänder från halshuggningar, tortyr och skit i Syrien. Jag oroas över hur folk ska kunna integreras om det inte finns arbete och bostäder till flyktingarna utan placeras ut på olika boenden som det råder kaos i, där det för en vecka sedan skedde ett mord på en ung personal. Ja, jag tycker att flyktingfrågan och integrationen är bedrövlig. Är det bara Sd som tycker det? Jag är också emot hur media mörkar olika händelser till förmån av de kriminella som befinner sig i landet utan hänsyn till medborgarnas möjlighet att få vandra någorlunda tryggt på gatorna. Men varför ska jag förklara detta för dig? Det är väl självklart att man reagerar. Allt annat är horribelt. Och vad nu allt detta har att göra med det inlägget som jag gillade har jag ingen aning om. Men varsågod iaf.
  • FDFMGA
    Nenne666 skrev 2016-02-01 14:50:35 följande:
    Men ge dig! Är det så svårt att diskutera sakfrågor utan att placera in folk i fack? Jag har uttryckt en väldans massa saker i en mängd frågor och jag är mycket väl medveten om att jag låter burdus mellan varven, men det gör mig inte politiskt bunden. Det går faktiskt att tänka själv. Testat det? Jag är bland annat extremt emot insläppet av isis-anhängare, när det återvänder från halshuggningar, tortyr och skit i Syrien. Jag oroas över hur folk ska kunna integreras om det inte finns arbete och bostäder till flyktingarna utan placeras ut på olika boenden som det råder kaos i, där det för en vecka sedan skedde ett mord på en ung personal. Ja, jag tycker att flyktingfrågan och integrationen är bedrövlig. Är det bara Sd som tycker det? Jag är också emot hur media mörkar olika händelser till förmån av de kriminella som befinner sig i landet utan hänsyn till medborgarnas möjlighet att få vandra någorlunda tryggt på gatorna. Men varför ska jag förklara detta för dig? Det är väl självklart att man reagerar. Allt annat är horribelt. Och vad nu allt detta har att göra med det inlägget som jag gillade har jag ingen aning om. Men varsågod iaf.
    Jag anser att det har betydelse eftersom jag menar att snacket om att public service inte är saklig och opartisk bottnar i oförmåga att inse att man kan se på tillvaron på fler sätt än de egna.

    Ur det perspektivet blir det intressant att se vilka åsikter som förenas i synen på media som tendentiöst.

    Ok, du kanske inte är sverigedemokrat eller du vill åtminstone inte skylta med vad du röstar på. Jag kollade lite hursomhelst, du skriver här att media mörkar, du har också kallat flyktingar för lycksökare och pissluffare.

    Jag menar att dina åsikter om invandrare och om mediernas konspiration är SD-liknande och att detta har relevans när du anser att public service är partiska.

    Själv menar jag i likhet med den stora majoriteten svenskar att SR är det mest opartiska vi överhuvudtaget har. Det innebär inte att jag anser att alla inslag är opartiska, men så kräver jag heller inte att alla ska tycka som jag för att jag ska definiera ett mångfacetterat utbud som opartiskt.

    Dessutom är ju opartiskheten egentligen en partiskhet som bottnar i svensk värdegrund. Ingen går väl i taket för att IS kallas för terroristorganisation eller för att SR:s opartiskhet grundar sig på att åsikten att demokrati är den bästa styrelseform människan hittills förmått att tillämpa.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nattuv
    FDFMGA skrev 2016-02-01 10:02:15 följande:
    Oförmågan att inse att den egna världsbilden inte är vad public service måste kalibreras efter för att man ska anse att de är opartiska och sakliga är så gott som alltid skälet till påståendena om brist på opartiskhet
    Vissa skribenter på detta forum visar med all önskvärd tydlighet varför det skulle vara önskvärt om SR och SVT kunde utmana deras världsbild.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?