• moaz
    Äldre 28 Dec 18:13
    809028 visningar
    7824 svar
    -3 +9
    7824
    809028

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Äldre 2 Feb 16:09
    -1 +1
    KillBill skrev 2016-02-02 15:31:13 följande:

    Tittar man på vilka som talade på arrangemanget så blir det tydligt att det handlade om en främlingsfientlig manifestation:


    Jan Sjunnesson (FD chefredaktör på  SD publikationen Samtiden. Numera medarbetare på den främlingsfientliga tidningen Avpixlat) 


    Jennifer Black (Aktiv Sverigedemokrat)


    Ingrid Carlqvist (Chefredaktör på den främlingsfientliga och islamofobiska tidskriften Dispatch International)


    Barbara Trusz  främlingsfientlig debattör


    Hans Erling Jensen (Utesluten Sverigedemokrat)


    Stefan Torssell (Tidigare krönikör på den främlingsfientliga tidningen Avpixlat).


    Lite anmärkningsvärt att även en centerpartist var där och talade:

    nt.se/nyheter/soderkoping/c-politiker-talade-bland-hogerextremister-om4006237.aspx

    Centerpartiets Annelie Sjöberg, även lärare på Nyströmska skolan, var en av talarna vid det uppmärksammade evenemanget "Folkets demonstration" i helgen.

    - Invandring är inte en av mina käpphästar och jag anser heller inte att jag är rasist. Men jag är orolig över den polarisering som vi ser i Sverige just nu, säger Annelie Sjöberg.

    ----------------------

    Centern är väl annars det parti som tydligast markerat mot regeringen Löfvens stängda gränser-politik. Ingen tungviktare inom C dock, men ändå.
  • 100kgp­appa
    Äldre 2 Feb 16:35
    -1
    Speakers Corner skrev 2016-02-02 11:02:28 följande:

    Det är ingen som hindrar dig eller nån annan att säga vad dom tycker.

    Men om du gör det så måste du räkna med kritik, precis som alla andra. 

    Självklart var det en demonstration mot invandrare, det blir ju bara löjeväckande att kalla det för något annat.

    Det handlar om trovärdighet och sån har inte högerextrema mycket av, 

    Det har dom själva förstört tidigare. 


    Kritik är en sak, svartmålning någonting annat.

    Demonstrationen var mot regeringens oansvariga politik, som lett till ökad otrygghet i samhället.

    Det är väl så man ska protestera i en demokrati, kräva ansvar och ändring hos de som styr, eller hur.

    Jag såg inga plakat med texter som ut med packet eller alla muslimer är våldtäktsmän. Då hade det varit en annan sak.

    Att stämpla folk som nazister för att de protesterar mot ökande våld och otrygghet är inte att kritisera, det är att skrämma folk till tystnad.
  • Äldre 2 Feb 16:47
    Kung Markatta skrev 2016-02-02 16:09:56 följande:
    Lite anmärkningsvärt att även en centerpartist var där och talade:

    nt.se/nyheter/soderkoping/c-politiker-talade-bland-hogerextremister-om4006237.aspx

    Centerpartiets Annelie Sjöberg, även lärare på Nyströmska skolan, var en av talarna vid det uppmärksammade evenemanget "Folkets demonstration" i helgen.

    - Invandring är inte en av mina käpphästar och jag anser heller inte att jag är rasist. Men jag är orolig över den polarisering som vi ser i Sverige just nu, säger Annelie Sjöberg.

    ----------------------

    Centern är väl annars det parti som tydligast markerat mot regeringen Löfvens stängda gränser-politik. Ingen tungviktare inom C dock, men ändå.

    Att en centerpartistisk lokalpolitiker hamnat på talarlistan gjorde inte tillställningen
    mindre främlingsfientlig. 

    Centerpartiets partisekreterare Michael Arthursson säger till Aftonbladet att det var olämpligt att en centerpartistisk politiker medverkade i demonstrationen.  Inte minst därför att många inbjudna talare var personer som är kända för sina främlingsfientliga åsikter. Centerpartiet har ingenting med ?Folkets demonstration? att göra, och det vill vi heller inte ha, säger han.


    www.aftonbladet.se/nyheter/article22190082.ab


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Äldre 2 Feb 16:50
    -1
    KillBill skrev 2016-02-02 13:32:57 följande:
    Förtydligande: En journalist får skriva vad den vill (så länge den inte bryter mot några lagar). Pressfriheten rankas tack och lov högt i detta rike.
    Pressfrihet i all ära men det förvandlas till ett demokratisk problem om media, som för de flesta är huvudkällan till samhällsinformation, inte är pålitliga. Det innebär att beslut fattas på felaktiga grunder.
  • Äldre 2 Feb 17:09
    nattuv skrev 2016-02-02 16:50:23 följande:
    Pressfrihet i all ära men det förvandlas till ett demokratisk problem om media, som för de flesta är huvudkällan till samhällsinformation, inte är pålitliga. Det innebär att beslut fattas på felaktiga grunder.

    Vem tycker du ska bestämmas vad sokm är sant? Ska det vara  som i Polen där det nationalkonservativa regeringspartiet bestämmer vad som ska vara den rådande sanningen?


     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • 100kgp­appa
    Äldre 2 Feb 17:16

    Att folk har förtroende för SVT är inte samna sak som att de är opartiska, bara att folk tror det.

    Befolkningen i Nordkorea har stort förtroende för sin statstelivision också...

    Vänstermedierba för ju en ganska effektivt kampanj mot alla som inte delar deras världsbild, genom att klumpa ihop seriösa alternativa medier med avpixlat och exponerat, och sen kalla allt för hatmedier.

    Om man bara läser aftonbladet, expo och etc så får man också en skev verklighetsbild, har sett flera exempel på det i min närhet med individer som är helt ovetandes om sånt jag trodde var allmän kännedom.

    Och de som bara läser avpixlat och fria tider får ju naturligtvis en skev bild åt andra hållet.

    Själv försöker jag ta in info från flera olika håll, både tex expo, SVT och alternativmedia ( dock brukar jag hoppa avpixlat och exponerat, de är lite överdrivna)

    För mig är det väldigt uppenbart att SVT inte är så opartiska som de utger sig för att vara.

    Att SVT och SR ofta anlitar expo som någon form av oberoende experter är ju bara löjeväckande

    Är ganska intressant hur en händelse kan skildras så olika beroende på vem som skriver om den, och sanning ligger oftast någonstans mittemellan.

  • Äldre 2 Feb 17:21
    100kgpappa skrev 2016-02-02 17:16:45 följande:

    Att folk har förtroende för SVT är inte samna sak som att de är opartiska, bara att folk tror det.

    Befolkningen i Nordkorea har stort förtroende för sin statstelivision också...

    Vänstermedierba för ju en ganska effektivt kampanj mot alla som inte delar deras världsbild, genom att klumpa ihop seriösa alternativa medier med avpixlat och exponerat, och sen kalla allt för hatmedier.

    Om man bara läser aftonbladet, expo och etc så får man också en skev verklighetsbild, har sett flera exempel på det i min närhet med individer som är helt ovetandes om sånt jag trodde var allmän kännedom.

    Och de som bara läser avpixlat och fria tider får ju naturligtvis en skev bild åt andra hållet.

    Själv försöker jag ta in info från flera olika håll, både tex expo, SVT och alternativmedia ( dock brukar jag hoppa avpixlat och exponerat, de är lite överdrivna)

    För mig är det väldigt uppenbart att SVT inte är så opartiska som de utger sig för att vara.

    Att SVT och SR ofta anlitar expo som någon form av oberoende experter är ju bara löjeväckande

    Är ganska intressant hur en händelse kan skildras så olika beroende på vem som skriver om den, och sanning ligger oftast någonstans mittemellan.


    Så du anser alltså att du kan göra en bättre bedömning än den absoluta merparten av svenska folket? 
    Är du allvarlig? 
  • 100kgp­appa
    Äldre 2 Feb 17:33
    Speakers Corner skrev 2016-02-02 17:21:35 följande:

    Så du anser alltså att du kan göra en bättre bedömning än den absoluta merparten av svenska folket? 

    Är du allvarlig? 


    Varför skulle jag inte kunna det? Merparten av svenska folket gör inte någon bredare informationssökning överhuvudtaget, utan kollar lite på nyheterna och bläddrar lite i aftonbladet och expressen. Vi är skolade att ha förtroende för staten och SVT, det är inte alla som kommit ur den villfarelsen ännu.

    Absoluta merparten skrivet du förresten exakt hur stor är den? Har inte sett nån siffra på den faktiskt.

    Men absoluta merparten låter som minst 90%

    Men om vi vänder på det, anser du att du vet bättre än hela den Nordkoreanska befolkningen, som tror Nordkorea vann fotbolls-VM och att deras förre ledar gick en golfrunda på 18 slag.

    Bara för att många tror en sak betyder det inte att det de tror på är korrekt.
  • Nenne6­66
    Äldre 2 Feb 17:44
    KillBill skrev 2016-02-02 15:31:13 följande:

    Till och med SD politiker kräver nu att arrangören bakom Folkets demonstration, SD-politikern Johan Widén,  avgår från sina politiska uppdrag. Anledningen är att tidigare sverigedemokrater som fått lämna partiet på grund av så kallad "ideologisk avvikelse" talat under demonstrationen och att manifestationen kantats av rasistiskt våld. 

    expo.se/2016/avgangskrav-mot-sd-politikern-bakom-folkets-demonstration_7020.html

    Tittar man på vilka som talade på arrangemanget så blir det tydligt att det handlade om en främlingsfientlig manifestation:


    Jan Sjunnesson (FD chefredaktör på  SD publikationen Samtiden. Numera medarbetare på den främlingsfientliga tidningen Avpixlat) 


    Jennifer Black (Aktiv Sverigedemokrat)


    Ingrid Carlqvist (Chefredaktör på den främlingsfientliga och islamofobiska tidskriften Dispatch International)


    Barbara Trusz  främlingsfientlig debattör


    Hans Erling Jensen (Utesluten Sverigedemokrat)


    Stefan Torssell (Tidigare krönikör på den främlingsfientliga tidningen Avpixlat).



    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
    Sd-sympatisörer måste ju rimligtvis kunna få ha åsikter i alla frågor och framföra dessa, eller får dom inte yttra sig? Vi lever i en demokrati. Eller finns det något förbud mot det? Jag ställer mig inte bakom det expo belyser om det nu är en sanning. Men syftet bakom den här demonstrationen va inte att lyfta rasistiska åsikter eller att fiska fler partimedlemmar till Sd. Syftet framgår ju klart och tydligt att dom demonstrerar mot sittande regering och att samhället har förändrats negativt. Även om du inte tycker det så finns det faktiskt andra som gör det. Att till och med en Sd-politiker vill kräva avgång gör inte heller demonstrationens verkliga syfte mer osant. Det är lustigt att man tycker Sd-politiker är rövhål i det allra flesta sammanhang men nu så passar det dig alldeles utmärkt att använda dig av en Sd för att förstärka din bild av det. Väldigt intressant faktiskt. Om jag vill föra en fråga framåt så blånekar jag väl inte till vad jag just ville lyfta? Det är ju precis det folk anklagar demonstranterna för att göra. Jag tycker att det är hur snurrigt som helst.
  • Nenne6­66
    Äldre 2 Feb 17:47
    KillBill skrev 2016-02-02 17:09:03 följande:

    Vem tycker du ska bestämmas vad sokm är sant? Ska det vara  som i Polen där det nationalkonservativa regeringspartiet bestämmer vad som ska vara den rådande sanningen?


     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
    Att använda sig utav fakta och verkliga händelser är en bra början.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?