• moaz
    Äldre 28 Dec 18:13
    808218 visningar
    7824 svar
    -3 +9
    7824
    808218

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Äldre 14 Feb 07:30
    100kgpappa skrev 2016-02-14 02:55:06 följande:
    Håller med om ovanstående exempel, ser inget konstigt med dem.

    Här har du ett riktigt exempel; i höstas presenterade SVT siffror på att 30% av Syrien är högutbildade, vilket är mer än snittet i Sverige (25%)

    De man inte sa var att man har helt olika definition på högutbildad när man pratar om invandrare jämfört med Svenskar. För Svenskar är det minst 3-årig högskoleutbildning med akademisk examen, medans för invandrare är det någon form av eftergymnasial utbildning, tex hårfrisör eller bilmekaniker. Räcker tom att man säger att man har en utbildning, någon kontroll görs inte.

    Man nämnde inte heller de 4O% som är analfabeter...

    Är det verkligen SVT:s sak att bedriva opinion för invandring (och sekundärt mot SD) som en opartiskt nyhetsförmedling? De fifflar medvetet med siffrorna (10% är den riktiga andelen) för att ge en falsk bild av utbildningsnivån bland invandrare.

    Tycker du själv att det är seriöst och opartiskt?

    Och svara gärna konkret på exemplet, istället för att häva ur dig oförskämdheter, tack!
    Vill du uppfattas som seriös i debatten så bör du uppge källa som stödjer dina påståenden.
    Har du exempelvis källa på att 40% av de Syrier som kommer till Sverige är analfabeter?
  • Äldre 14 Feb 10:00
    100kgpappa skrev 2016-02-14 02:55:06 följande:
    Håller med om ovanstående exempel, ser inget konstigt med dem.

    Här har du ett riktigt exempel; i höstas presenterade SVT siffror på att 30% av Syrien är högutbildade, vilket är mer än snittet i Sverige (25%)

    De man inte sa var att man har helt olika definition på högutbildad när man pratar om invandrare jämfört med Svenskar. För Svenskar är det minst 3-årig högskoleutbildning med akademisk examen, medans för invandrare är det någon form av eftergymnasial utbildning, tex hårfrisör eller bilmekaniker. Räcker tom att man säger att man har en utbildning, någon kontroll görs inte.

    Man nämnde inte heller de 4O% som är analfabeter...

    Är det verkligen SVT:s sak att bedriva opinion för invandring (och sekundärt mot SD) som en opartiskt nyhetsförmedling? De fifflar medvetet med siffrorna (10% är den riktiga andelen) för att ge en falsk bild av utbildningsnivån bland invandrare.

    Tycker du själv att det är seriöst och opartiskt?

    Och svara gärna konkret på exemplet, istället för att häva ur dig oförskämdheter, tack!
    Att jämföra sådant som inte kan jämföras är knappast sakligt.

    Men när jag anser att SVT/SR är opartiska och sakliga så syftar jag på att de är det i stort, däremot kan det finnas enskilda inslag som inte lever upp till kraven på opartiskhet och saklighet.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • 100kgp­appa
    Äldre 14 Feb 10:09
    FDFMGA skrev 2016-02-14 10:00:23 följande:

    Att jämföra sådant som inte kan jämföras är knappast sakligt.

    Men när jag anser att SVT/SR är opartiska och sakliga så syftar jag på att de är det i stort, däremot kan det finnas enskilda inslag som inte lever upp till kraven på opartiskhet och saklighet.


    Ok, där ser man. Fick inte den uppfattningen om dig förut, men då har vi inte så olika uppfattning ändån.
  • 100kgp­appa
    Äldre 14 Feb 10:13
    KillBill skrev 2016-02-14 07:30:30 följande:

    Vill du uppfattas som seriös i debatten så bör du uppge källa som stödjer dina påståenden.

    Har du exempelvis källa på att 40% av de Syrier som kommer till Sverige är analfabeter?


    Från Tino Sanandaji, och oavsett vad man tycker om honom, så har han snorkoll på statistik och siffror, och lägger aldrig ut något som inte är korrekt.

    Och han stödjer inte SD heller, bara för att den fakta han redovisar råkar passa deras politik ganska bra.

    www.tino.us/2015/11/aftonbladet-fyra-av-tio-nyanlanda-syrier-ar-akademiker-om-man-med-akademiker-menar-svetsare-och-mekanier/
  • Äldre 14 Feb 10:52
    100kgpappa skrev 2016-02-14 10:13:56 följande:
    Från Tino Sanandaji, och oavsett vad man tycker om honom, så har han snorkoll på statistik och siffror, och lägger aldrig ut något som inte är korrekt.

    Och han stödjer inte SD heller, bara för att den fakta han redovisar råkar passa deras politik ganska bra.

    www.tino.us/2015/11/aftonbladet-fyra-av-tio-nyanlanda-syrier-ar-akademiker-om-man-med-akademiker-menar-svetsare-och-mekanier/

    Jag hittar ingen uppgift i din länk om att antalet analfabeter bland Syrierna skulle uppgå till 40%. Är du säker på att du har postat rätt länk?


    Faktum är att jag starkt ifrågasätter uppgiften om att det skulle finnas en hög andel analfabeter bland de syriska flyktingarna. Syrien hade innan kriget ett väl utvecklat skolväsende  och bland de flyktingar som från Syrien så finns det en överrepresentation bland dem som har en bättre utbildning. Det enda problemet bland Syriska flyktingarna gäller de barnen som inte har fått en riktig utbildning de fem senaste åren. Men man brukar inte ens i Sverige definiera barn som analfabeter.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Äldre 14 Feb 11:20
    KillBill skrev 2016-02-14 10:52:10 följande:

    Jag hittar ingen uppgift i din länk om att antalet analfabeter bland Syrierna skulle uppgå till 40%. Är du säker på att du har postat rätt länk?


    Kan vara ifrån detta

    www.landguiden.se/Lander/Asien/Syrien/Utbildning

    "Kriget har kraftigt påverkat utbildningsväsendet. År 2014 rapporterade FN att nästan 40 procent av Syriens barn inte längre kunde gå i skolan och sedan dess har läget troligen förvärrats."

    Men oavsett hur det ser ut på den fronten så undrar jag om man skall tolka er tystnad om högskoleutbildning, 30, 25 eller 10%. Varför vill ni inte kommentera det?
  • Äldre 14 Feb 11:20
    -1
    100kgpappa skrev 2016-02-14 10:13:56 följande:
    Från Tino Sanandaji, och oavsett vad man tycker om honom, så har han snorkoll på statistik och siffror, och lägger aldrig ut något som inte är korrekt.

    Och han stödjer inte SD heller, bara för att den fakta han redovisar råkar passa deras politik ganska bra.

    www.tino.us/2015/11/aftonbladet-fyra-av-tio-nyanlanda-syrier-ar-akademiker-om-man-med-akademiker-menar-svetsare-och-mekanier/
    Haha Tino Sanandaji dyker alltid upp när rasister och sd'are ska försöka hitta en källa för sitt främlingshat. Det där med att han har "snorkoll" är det nog bara du och dina gelikar som tycker. Jag läser artikeln du länkar och ser bara hans tjat om en enda tes; att färre flyktingar borde räknas som akademiker. Det är hans privata värdering. Det hjälper inte att han stoppar in några diagram i artikeln. Det blir fortfarande inte mer vederhäftigt än en kommentar här på FL.

    Han har en uttalad agenda att motarbeta invandring och vänsterrörelse i Sverige. Vilket blir extra lustigt eftersom han själv är invandrare och fick sin utbildning av den offentlgt ägda vänster-välfärd vi hade i Sverige, som nu håller på att monsteras ner, under hejarramsor av honom och er andra högerskrikare.

    Men framförallt, vad har ditt inlägg med SVT att göra? Tråden handlar om huruvida SVT och public service är partiska eller inte. Artikeln du länkar till handlar om hur andelen akademiker bland flyktingar ska räknas.Vad menar du att det har med SVT att göra.
    Den enda kopplingen jag hittar är att Tino Sanandaji var programledare i SVT debatt-programmet Mosaik år 2000. Så om du försöker hävda att SVT är partiskt för att såna främlingsfientliga högerskrikare som Tino Sanandaji inte får komma till tals där, så blev det nog lite fel där va..

    PS. Ett citat från er SD'ares husgud Tino Sanandaji: ?SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ:?

    www.etc.se/ledare/att-tala-med-trollen
  • Äldre 14 Feb 12:19
    Rutgers skrev 2016-02-14 11:20:06 följande:
    Kan vara ifrån detta

    www.landguiden.se/Lander/Asien/Syrien/Utbildning

    "Kriget har kraftigt påverkat utbildningsväsendet. År 2014 rapporterade FN att nästan 40 procent av Syriens barn inte längre kunde gå i skolan och sedan dess har läget troligen förvärrats."

    Men oavsett hur det ser ut på den fronten så undrar jag om man skall tolka er tystnad om högskoleutbildning, 30, 25 eller 10%. Varför vill ni inte kommentera det?

    Om det är källan så kan man konstatera att påståendet om att 40% av syrierna skulle vara analfabeter inte är annan än struntprat.

    När det gäller SVTs påstående om att var tredje syrisk flykting är högutbildad så kan man ha synpunkter på SVTs definition av vad som ska räknas som högutbildad men bortsett från det så har SVT bara återrapporterat statistik från AF som visat att under 2014 så hade 37% av de syriska flyktingarna studerat upp till två år eller längre än två år på eftergymnasial nivå alternativt forskat. I övrigt avhåller jag mig från att gissa och väntar tills det finns mer detaljerad information om utbildningsnivån bland Syrierna att tillgå.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Modern­o
    Äldre 14 Feb 12:48
    +2
    boomstar skrev 2016-02-14 11:20:44 följande:
    Haha Tino Sanandaji dyker alltid upp när rasister och sd'are ska försöka hitta en källa för sitt främlingshat. Det där med att han har "snorkoll" är det nog bara du och dina gelikar som tycker. Jag läser artikeln du länkar och ser bara hans tjat om en enda tes; att färre flyktingar borde räknas som akademiker. Det är hans privata värdering. Det hjälper inte att han stoppar in några diagram i artikeln. Det blir fortfarande inte mer vederhäftigt än en kommentar här på FL.

    Han har en uttalad agenda att motarbeta invandring och vänsterrörelse i Sverige. Vilket blir extra lustigt eftersom han själv är invandrare och fick sin utbildning av den offentlgt ägda vänster-välfärd vi hade i Sverige, som nu håller på att monsteras ner, under hejarramsor av honom och er andra högerskrikare.

    Men framförallt, vad har ditt inlägg med SVT att göra? Tråden handlar om huruvida SVT och public service är partiska eller inte. Artikeln du länkar till handlar om hur andelen akademiker bland flyktingar ska räknas.Vad menar du att det har med SVT att göra.
    Den enda kopplingen jag hittar är att Tino Sanandaji var programledare i SVT debatt-programmet Mosaik år 2000. Så om du försöker hävda att SVT är partiskt för att såna främlingsfientliga högerskrikare som Tino Sanandaji inte får komma till tals där, så blev det nog lite fel där va..

    PS. Ett citat från er SD'ares husgud Tino Sanandaji: ?SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ:?

    www.etc.se/ledare/att-tala-med-trollen
    Det jag tycker att Tino Sanandaji visar på är att all mänsklig kommunikation sker genom språket och att språket ofta är ett oprecist verktyg att kommunicera med.

    En uppgift om att - låt säga - en stor andel av ett lands befolkning har en universitets- eller högskoleutbildning säger inte mycket om kunskapsnivån, om begreppet universitetsutbildning skiljer sig mellan de länder som jämförs. Om public service presenterar sådana siffror bör det därför dels redovisas på vilka grunder uppgiften baseras, dels ges utrymme för befogad kritik och nyansering. Inte presentera uppgiften som en sanning utan undantag. 

    Nu tycker jag i och för sig att Sanandaji har fått komma till tals i olika sammanhang i public service, men det viktiga är ju inte att just han får plats utan att det finns en plats för själva debatten. Det tycker jag är en otroligt viktig del i public service' uppdrag som jag ser det. Och så länge man tillåter att olika perspektiv får utrymme uppfylls den delen enligt min mening. Ibland har SR (tittar i princip aldrig på traditionell tv) brustit lite i detta, men i det stora hela är jag ändå mycket nöjd (och jag tillhör ändå den relativt kritiska skaran).

    P.s. angående det sista, är det väl ännu ett exempel på Sanadaji's träffsäkerhet?   
  • Äldre 14 Feb 15:52
    KillBill skrev 2016-02-14 12:19:54 följande:

    Om det är källan så kan man konstatera att påståendet om att 40% av syrierna skulle vara analfabeter inte är annan än struntprat.

    När det gäller SVTs påstående om att var tredje syrisk flykting är högutbildad så kan man ha synpunkter på SVTs definition av vad som ska räknas som högutbildad men bortsett från det så har SVT bara återrapporterat statistik från AF som visat att under 2014 så hade 37% av de syriska flyktingarna studerat upp till två år eller längre än två år på eftergymnasial nivå alternativt forskat. I övrigt avhåller jag mig från att gissa och väntar tills det finns mer detaljerad information om utbildningsnivån bland Syrierna att tillgå.


    Men högskoleutbildning och högutbildad är inte alls samma sak.

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?