• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • KillBill
    lagge2 skrev 2016-02-14 22:34:16 följande:
    Konstigt att du jämför med vad den som är inskriven vid arbetsförmedlingen har för utbildning. 
    Nu kommer du fråga efter källa (det gör du ju alltid - men väljer sedan att inte tro på dem) men faktum är ju att det är just de som har låg utbildning som är inskrivna vid arbetsförmedlingen. Har du hört talas om att låglönejobb där det inte behövs någon utbildning nu utförs i Kina. Därav statisitken  =)
    Jag har en stark känsla av att du inte har förstått vad denna diskussion handlar om...
  • lagge2
    KillBill skrev 2016-02-14 22:41:50 följande:
    Förutsatt att du inte hämtar dina källor från rasistiska eller främlingsfientliga kanaler så behöver du väl inte bry dig om sådan kritik?

    Jag tycker att det är ett mycket märkligt agerande att sluta publicera belägg och källor pga vad andra tycker. Vågar man inte publicera källor så har man inget i samhälls- eller politikforumet att göra.
    Fast det svåra är ju att när man länkar till artiklar som berör flera trådar så tycker du ju att det blir jobbigt.
    Särkilt om det är artiklar från Aftonbladet som väl får anses vara väldigt vänstervridna i sina åsikter. Jobbigt när till och med de talar emot de personer som förnekar problemen.
  • 100kgpappa
    KillBill skrev 2016-02-14 22:29:13 följande:

    Att det skulle finnas 40% analfabeter i Syrien är inget annat än struntprat.

    SVT har inte påstått att syrierna varit bättre utbildade än svenska folket. SVT har påstått att var 3:e syrier som kom till Sverige 2014 var högutbildad (med högutbildad menade SVT de som hade minst 2års eftergymnasial utbildning).

    När SVT jämförde utbildningsnivån mellan syriska flyktingar och alla de som vid tillfället var inskrivna vid arbetsförmedlingen så visade det sig att det var vanligare att en syrisk flykting hade eftergymnasial utbildning på minst två år än att någon som var inskriven vid den svenska arbetsförmedlingen hade motsvarande utbildning.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/var-tredje-syrisk-flykting-hogutbildad


    Andemeningen i "nyheten" var att det regnade kompetens över Sverige, och det var helt enkelt inte sant om man synade siffrorna.

    I Norge gjorde man en analys som sa att det kommer att vara svårt att få de syriska immigranter i arbete, då majoriten har mycket låg utbildningsnivå.

    www.nrk.no/norge/skoleforsker_-_-syrere-vil-ha-store-problemer-i-norsk-arbeidsliv-1.12705545

    SVT: kompetensregn

    NRK: 2/3 har stora brister i grundläggande ämnen.

    Nu kommer väl boomstar att säga att NRK är springgossar till SD och att det bara är Thomas Nordahls personliga uppfattning om vad som är låg utbildningsnivå...
  • lagge2
    100kgpappa skrev 2016-02-14 22:49:12 följande:
    Andemeningen i "nyheten" var att det regnade kompetens över Sverige, och det var helt enkelt inte sant om man synade siffrorna.

    I Norge gjorde man en analys som sa att det kommer att vara svårt att få de syriska immigranter i arbete, då majoriten har mycket låg utbildningsnivå.

    www.nrk.no/norge/skoleforsker_-_-syrere-vil-ha-store-problemer-i-norsk-arbeidsliv-1.12705545

    SVT: kompetensregn

    NRK: 2/3 har stora brister i grundläggande ämnen.

    Nu kommer väl boomstar att säga att NRK är springgossar till SD och att det bara är Thomas Nordahls personliga uppfattning om vad som är låg utbildningsnivå...
    Snart får du jämförelsen med inskrivna på arbetsförmedlingen igen.
    Konstig jämförelse om du frågar mig - men känns som att argumenten saknas ibland och då kommer den om och om igen.
  • KillBill
    lagge2 skrev 2016-02-14 22:47:10 följande:
    Ok, känns bara lite konstigt att redogöra för ett reportage om det nu var så tokigt att de jämför med inskrivna på arbetsförmedlingen.

    Men du väljer ju själv vad du tycker är relevant info här på Familjeliv =)
    Jag publicerade en länk som visade att SVT INTE har påstått att syriska flyktingar skulle vara mer välutbildade än svenska folket (vilket någon i tråden påstod).

    Däremot har SVT pekat på att de syriska flyktingar som kom till Sverige år 2014 var bättre utbildade än dem som var inskrivna på arbetsförmedlingen (vilket framgår av den länk dom jag har publicerat).
  • lagge2
    KillBill skrev 2016-02-14 22:53:36 följande:
    Jag publicerade en länk som visade att SVT INTE har påstått att syriska flyktingar skulle vara mer välutbildade än svenska folket (vilket någon i tråden påstod).

    Däremot har SVT pekat på att de syriska flyktingar som kom till Sverige år 2014 var bättre utbildade än dem som var inskrivna på arbetsförmedlingen (vilket framgår av den länk dom jag har publicerat).
    Där kom hänvisningen till det tokiga reportaget igen.
    Har du ingen annan källa (det är viktigt med källor har jag fått lära mig ikväll - om man kan hitta några som inte är kritiska mot invandring vill säga)
  • KillBill
    lagge2 skrev 2016-02-14 22:52:33 följande:
    Snart får du jämförelsen med inskrivna på arbetsförmedlingen igen.
    Konstig jämförelse om du frågar mig - men känns som att argumenten saknas ibland och då kommer den om och om igen.
    Återkom när poletten trillat ner.
  • Rutgers
    KillBill skrev 2016-02-14 19:23:15 följande:
    Jasså, SVT använde väl begreppet högutbildad? Har du någon källa för ditt påstående?
    Nu tar vi om det, de påstod att Syrien har 30 medans Sverige har 25. Grejen är den att Syriens siffror gäller högutbildad och Sveriges är högskoleutbildad. Alltså jämför de fel. Men för all del, fortsätt att fråga runt detta 10 sidor till.

  • 100kgpappa
    KillBill skrev 2016-02-14 22:41:50 följande:

    Förutsatt att du inte hämtar dina källor från rasistiska eller främlingsfientliga kanaler så behöver du väl inte bry dig om sådan kritik?

    Jag tycker att det är ett mycket märkligt agerande att sluta publicera belägg och källor pga vad andra tycker. Vågar man inte publicera källor så har man inget i samhälls- eller politikforumet att göra.


    Jag tänket inte sluta länka till källor, men det blir smått komiskt när vissa bara avfärdar dem för att de inte passar deras åsikt.

    Syftar dock inte på dig, då du både kan föra en debatt utan att börja med personangrepp, och faktiskt svarar på det man skriver.

    Trollen tänker jag inte ens bemöda mig med att svara på längre.
  • KillBill
    Rutgers skrev 2016-02-14 23:00:17 följande:
    Nu tar vi om det, de påstod att Syrien har 30 medans Sverige har 25. Grejen är den att Syriens siffror gäller högutbildad och Sveriges är högskoleutbildad. Alltså jämför de fel. Men för all del, fortsätt att fråga runt detta 10 sidor till.

    Men varifrån får du kopplingen till högskoleutbildade? SVT var tydliga med att deras definition av högutbildad var någon som genomfört eftergymnasial utbildning på minst 2 år. www.svt.se/nyheter/inrikes/var-tredje-syrisk-flykting-hogutbildad
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?