• moaz
    Äldre 28 Dec 18:13
    822278 visningar
    7843 svar
    -3 +9
    7843
    822278

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • moaz
    Äldre 1 Mar 07:43
    KillBill skrev 2016-02-29 23:00:10 följande:
    Media måste kunna ställa kritiska frågor till en politiker utan att för den delen bli anklagade för att vara partiska

    Berätta mer om de inslag som du har anmält.
    Ja, men det var inte det jag skrev. Älskar verkligen när folk svara på saker man inte ens har sagt. -_-

    Partiskheten i Skavlan handlade om att Åkesson blev rejält särbehandlad om man jämför med andra partiledare som gästat programmet. REJÄLT. Programmet fick rekordmånga anmälningar eftersom folk med vanligt sunt förnuft såg detta, men GN har sitt regelverk och enligt detta var det förstås ingen partiskhet. Hade SVT gjort ett liknande övertramp med reklam hade de blivit fällda direkt, det lovar jag dig.
  • Äldre 1 Mar 07:47
    +1
    KillBill skrev 2016-03-01 07:40:22 följande:
    Hur neutral tycker du själv att du är när du väljer bild från SR reportaget (som har 6 st bilder, varav din bild inte är den första )?

    Om du läser hela reportaget på SR så ges en mer utförlig beskrivning av de spänningar som råder på plats.

    Eftersom tårgas bevisligen har använts på en plats där små barn har befunnits sig så tycker jag att detta är huvudnyheten.
    Intressant att jämföra SRs rubriksättning med SVDs rubriksättning. www.svd.se/migranter-fast-vid-makedoniens-grans
  • Äldre 1 Mar 08:10
    moaz skrev 2016-03-01 07:43:51 följande:
    Ja, men det var inte det jag skrev. Älskar verkligen när folk svara på saker man inte ens har sagt. -_-

    Partiskheten i Skavlan handlade om att Åkesson blev rejält särbehandlad om man jämför med andra partiledare som gästat programmet. REJÄLT. Programmet fick rekordmånga anmälningar eftersom folk med vanligt sunt förnuft såg detta, men GN har sitt regelverk och enligt detta var det förstås ingen partiskhet. Hade SVT gjort ett liknande övertramp med reklam hade de blivit fällda direkt, det lovar jag dig.
    Att Åkesson fick en annan behandling av Skavlan beror nog till stor del på att Jimmie var ensam under intervjun med Fredrik Skavlan (jag har hört att detta skedde på Jimmies önskemål men jag vet inte).

    Detta förändrade spelplanen och det blev mer en traditionell intervju med en politiker än mysig fredagsunderhållning. Hade Jimmie suttit i den vanliga studion med andra gäster tror jag att vi hade fått se en annan intervju.

    Sedan gav inte Jimmie speciellt smarta svar och det ledde till följdfrågor som blev obekväma för honom.
  • Äldre 1 Mar 09:23
    KillBill skrev 2016-03-01 07:40:22 följande:
    Hur neutral tycker du själv att du är när du väljer bild från SR reportaget (som har 6 st bilder, varav din bild inte är den första )? Om du läser hela reportaget på SR så ges en mer utförlig beskrivning av de spänningar som råder på plats. Eftersom tårgas bevisligen har använts på en plats där små barn har befunnits sig så tycker jag att detta är huvudnyheten.
    Det enda som står om händelsen som var orsaken till att tårgas användes är att ett antal personer försökte forcera ett stängsel. Det står exempelvis ingenting om vilka tillhyggen som användes. Den första bilden SR hade i sin bildserie var den här:


    Vad anser du själv om makedonska polisens agerande?
  • Äldre 1 Mar 09:30
    KillBill skrev 2016-03-01 07:47:42 följande:
    Intressant att jämföra SRs rubriksättning med SVDs rubriksättning. www.svd.se/migranter-fast-vid-makedoniens-gra...
    Det enda som skiljer är att personerna som polisen använde tårgas mot kallas för migranter i SvD:s rubrik men flyktingar i SR: rubrik.

    Dock ser du i SvD-artikeln att det inte är deras egna journalistik utan att de köpt in texten från TT. SR däremot hade egna reportrar på plats. Det vi kan diskutera blir i så fall hur bra TT:s rapportering är.
  • Äldre 1 Mar 09:57

    Här är en studie som säger att svensk media är mest vänstervinklad i en jämförelse mellan 7 olika europeiska länder: www.europaportalen.se/2016/02/yougov-svensk-media-mest-vanstervinklad

    Det handlar iofs om mer än public service.

  • Äldre 1 Mar 10:23
    Kung Markatta skrev 2016-03-01 09:30:06 följande:
    Det enda som skiljer är att personerna som polisen använde tårgas mot kallas för migranter i SvD:s rubrik men flyktingar i SR: rubrik.

    Dock ser du i SvD-artikeln att det inte är deras egna journalistik utan att de köpt in texten från TT. SR däremot hade egna reportrar på plats. Det vi kan diskutera blir i så fall hur bra TT:s rapportering är.
    Av SVDs artikel framgår att nyheten är köpt av AFP:

    "I Idomeni vid grekiska gränsenmot Makedonien har nu hundratals migranter från Irak och Syrien, bland dem också kvinnor och barn, försökt att ta sig över taggtrådsstängslet. Makedonsk polis stoppade dem med tårgas, rapporterar AFP"
  • Äldre 1 Mar 10:24
    Kung Markatta skrev 2016-03-01 09:30:06 följande:
    Det enda som skiljer är att personerna som polisen använde tårgas mot kallas för migranter i SvD:s rubrik men flyktingar i SR: rubrik.

    Dock ser du i SvD-artikeln att det inte är deras egna journalistik utan att de köpt in texten från TT. SR däremot hade egna reportrar på plats. Det vi kan diskutera blir i så fall hur bra TT:s rapportering är.
    Vad tycker du om AFPs rapportering menar du?
  • Äldre 1 Mar 10:29
    KillBill skrev 2016-03-01 10:24:40 följande:
    Vad tycker du om AFPs rapportering menar du?

    Information inför den fortsatta diskussionen:


    AFP är efter den amerikanska nyhetsbyrån Associated Press (AP) och brittiska Reuters världens tredje största nyhetsbyrå, med 110 agenturer och 2000 medarbetare i 165 olika länder, i fem regioner. Paris är huvudsäte för nyhetsbyrån, och de fem regionkontoren finns i följande städer:


     Washington DC (Nordamerika)
    Hong Kong (Asien och Stilla Havet)
    Montevideo (Latinamerika)
    Nicosia (Mellanöstern)
    Paris (Europa och Afrika)


     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Äldre 1 Mar 11:01
    +1
    KillBill skrev 2016-03-01 10:23:11 följande:
    Av SVDs artikel framgår att nyheten är köpt av AFP: "I Idomeni vid grekiska gränsenmot Makedonien har nu hundratals migranter från Irak och Syrien, bland dem också kvinnor och barn, försökt att ta sig över taggtrådsstängslet. Makedonsk polis stoppade dem med tårgas, rapporterar AFP"
    Nyhetsartikeln är skriven av TT och de i sin tur har använt AFP som källa.

    Jag ser inget uppenbart fel i det som AFP rapporterar. Här är ett annat exempel på en utländsk artikel (från yahoo news) som använder samma källa:

    http://tinyurl.se/lyvlnus8

    Macedonian police fired teargas to disperse hundreds of migrants who stormed the border from Greece on Monday as a deeply divided Europe traded barbs over the biggest humanitarian crisis in decades.

    As frustrations boiled over at restrictions imposed on people moving through the Balkans, migrants trapped on the Greece-Macedonia border tore down a metal gate in the barbed wire fence.

    ---------------

    Lite bilder:




    Vad anser du om makedonska polisens agerande? Var det fel att använda tårgas mot personerna som bröt sig igenom avspärrningen? Vad borde de i så fall ha gjort istället?


Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?