• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • KillBill

    Kanske kan vi sätta punkt på denna del av diskussionen med kommentarer från ansvarig utgivare  för "Veckans Boss". Kommentaren publicerades söndag 8 mars 2015 SRs hemsida.


    "I det senaste avsnittet av podden Veckans Boss granskades chefen för GP:s ledarredaktion, Alice Teodorescu. Här kommenterar Anne Sseruwagi, ansvarig utgivare, den kritik som riktats mot innehållet.


    I det senaste avsnittet av poddradioprogrammet Veckans Boss, granskas Alice Teodorescu av Tankesmedjan i P3. Tankesmedjans redaktion består av unga komiker som har i uppdrag att granska aktuella samhällshändelser, nyheter, politik och makt med humor och satir som medel.


    Denna vecka valde redaktionen att skämta om en person som just fått jobb som chef för ledarredaktionen på en av Sveriges största och mest betydande dagstidningar, Göteborgs Posten.


    Alice Teodorescu är ett självklart aktuellt val till Veckans Boss utifrån hennes opinionsbildande makt. I det 25 minuter långa programmet tecknas ett porträtt av Teodorescus liv, gärningar och åsikter från många olika håll. En del av innehållet kan uppfattas som sårande, det är ibland ofrånkomligt när det gäller satir och humor som människor har så individuella uppfattningar om. Utan det överdrivna blir det sällan träffande.


    Debatt har uppstått framförallt kring en lösryckt mening där man förbigående utmanar Teodorescu "att inte vara husblatte". Det har tolkats som ett exempel på rasism och partiskt "vänstervridning".


    Det är olyckligt att det uppfattats på det sättet och det har naturligtivs inte varit redaktionens avsikt. Självklart vill vi inte heller ge näring åt näthat och kvinnoförakt. Vi står för alla människors lika värde och när Tankesmedjan sparkar, sparkar man uppåt och åt olika håll politiskt, både vänster och höger.


    Samtidigt måste det vara möjligt att göra bitande satir även om oss invandrade svenskar - både kvinnor och män - som nått maktpositioner, driva med de klassresor vi gjort, de bakgrunder och åsikter vi har. Framförallt om karriären ifråga går ut på att vara opinionsbildare"


    Anne Sseruwagi, chef Sveriges Radio Malmö och ansvarig utgivare för Tankemedjan i P3


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2016-05-30 23:58:43 följande:
    Nä, du hör inte det. Du skrev det.

    De som utsattes för de rasistiska påhoppen hörde det däremot och reagerade.
    Men nu är du ju helt förryckt.

    Be någon hjälpa dig med att förstå radioprogrammet. Hon kallar ingen annan än sig själv husblatte.

    Det är obehagligt med dina rasistanklagelser.

    Skärp dig!
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nattuv
    KillBill skrev 2016-05-30 22:35:29 följande:
    Uttalandet skedde i ett känd humor och satirprogram för ett år sedan. Även om jag själv inte tyckte att inslaget var fyndigt eller roligt så anser jag komiker, satiriker och konstnärer måste få provocera etablissemanget (även om det inland blir fel).
    Så rasism är helt i sin ordning bara man kallar det satir. Kan vara bra att veta för den som vill provocera etablissemanget genom att köpa satiriska negerbollar.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-05-31 00:00:56 följande:
    Kanske kan vi sätta punkt på denna del av diskussionen med kommentarer från ansvarig utgivare  för "Veckans Boss". Kommentaren publicerades söndag 8 mars 2015 SRs hemsida.

    "I det senaste avsnittet av podden Veckans Boss granskades chefen för GP:s ledarredaktion, Alice Teodorescu. Här kommenterar Anne Sseruwagi, ansvarig utgivare, den kritik som riktats mot innehållet.


    I det senaste avsnittet av poddradioprogrammet Veckans Boss, granskas Alice Teodorescu av Tankesmedjan i P3. Tankesmedjans redaktion består av unga komiker som har i uppdrag att granska aktuella samhällshändelser, nyheter, politik och makt med humor och satir som medel.


    Denna vecka valde redaktionen att skämta om en person som just fått jobb som chef för ledarredaktionen på en av Sveriges största och mest betydande dagstidningar, Göteborgs Posten.


    Alice Teodorescu är ett självklart aktuellt val till Veckans Boss utifrån hennes opinionsbildande makt. I det 25 minuter långa programmet tecknas ett porträtt av Teodorescus liv, gärningar och åsikter från många olika håll. En del av innehållet kan uppfattas som sårande, det är ibland ofrånkomligt när det gäller satir och humor som människor har så individuella uppfattningar om. Utan det överdrivna blir det sällan träffande.


    Debatt har uppstått framförallt kring en lösryckt mening där man förbigående utmanar Teodorescu "att inte vara husblatte". Det har tolkats som ett exempel på rasism och partiskt "vänstervridning".


    Det är olyckligt att det uppfattats på det sättet och det har naturligtivs inte varit redaktionens avsikt. Självklart vill vi inte heller ge näring åt näthat och kvinnoförakt. Vi står för alla människors lika värde och när Tankesmedjan sparkar, sparkar man uppåt och åt olika håll politiskt, både vänster och höger.


    Samtidigt måste det vara möjligt att göra bitande satir även om oss invandrade svenskar - både kvinnor och män - som nått maktpositioner, driva med de klassresor vi gjort, de bakgrunder och åsikter vi har. Framförallt om karriären ifråga går ut på att vara opinionsbildare"


    Anne Sseruwagi, chef Sveriges Radio Malmö och ansvarig utgivare för Tankemedjan i P3


    Du kopierar alltså in ett inlägg som berör ett helt annat påhopp för över ett år sedan.

    Men i sak är det givetvis intressant att "oberoende SR" redan då påstod att man inte ville bidra till "näthat" och "kvinnoförakt" och tyckte det var synd att det uppfattades som rasism när någon kallas husblatte men ändå, nu (igen) släpper genom att samma personer en gång till uttalar sig rasistiskt om samma individer.

    "Oberoende SR" har, vad det verkar, inga större problem med saken.

    .
    Och ja, det finns ett svar från SR för de nya påhoppen där de säger i stort sett samma sak: "Vi är emot ... blabla" men vi finner inget klandervärt.

    .
    Satir, det är vad jag länkade från P1. Rasistiska påhopp ryms inte inom någon definition av satir som jag har läst.
  • Flash Gordon
    nattuv skrev 2016-05-31 00:21:47 följande:
    Så rasism är helt i sin ordning bara man kallar det satir. Kan vara bra att veta för den som vill provocera etablissemanget genom att köpa satiriska negerbollar.
    En rimlig motvikt vore att göra "satir" på en "negerbollsbakande Bah-Kunke". En makthavare som är svart och vänster.

    Undrar om P3-gänget kommer att göra en sådan? Eller, det kanske redan finns?
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2016-05-30 23:42:41 följande:
    Haha, vi är två personer här i tråden som har lyssnat på din länk utan att höra det du påstår. 

    Jag noterar att du inte verkar ha några synpunkter på påhopp från Hanif Bali där han kallat meningsmotståndare för efterbörd etc. 
    Fascinerande.

    Jag har läst igenom skrikhögerns twitterastorm. Ingen , absolut ingen, tycks ha lyssnat eller haft förstånd att begripa vad som sades i programmet.

    Skrikhögern är en märklig företeelse, men jag utgår från att Alice Teodorescu och Hanif Bali är tillräckligt intelligenta för att förstå ett vanligt radioprogram.

    Det märkliga är att man ju faktiskt skulle kunna kritisera programmet, men de här människorna är så upphetsade att de skjuter in sig på avsnittet där Dilan Apak kallar sig själv husblatte och rasförrädare medan hon beskriver 
    Teodorescu som en "gruvfnatte" och Bali som en "snyggpatte" eller något ditåt.

    Helt obegripligt, antingen är skrikhögerns samlade intelligens lika med noll eller också är det ingen som bryr sig om att kolla saker innan de börjar skrika.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-05-31 00:38:25 följande:
    Du kopierar alltså in ett inlägg som berör ett helt annat påhopp för över ett år sedan.

    Men i sak är det givetvis intressant att "oberoende SR" redan då påstod att man inte ville bidra till "näthat" och "kvinnoförakt" och tyckte det var synd att det uppfattades som rasism när någon kallas husblatte men ändå, nu (igen) släpper genom att samma personer en gång till uttalar sig rasistiskt om samma individer.

    "Oberoende SR" har, vad det verkar, inga större problem med saken.

    .
    Och ja, det finns ett svar från SR för de nya påhoppen där de säger i stort sett samma sak: "Vi är emot ... blabla" men vi finner inget klandervärt.

    .
    Satir, det är vad jag länkade från P1. Rasistiska påhopp ryms inte inom någon definition av satir som jag har läst.
    Du gör dig själv till åtlöje genom att påstå att det skett ett påhopp i de senaste radioinslagen (de inslag som du länkat till) och vem som helst som lyssnar till ditt klipp kommer inse att du svamlar/far med osanning.
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-05-31 00:43:34 följande:
    En rimlig motvikt vore att göra "satir" på en "negerbollsbakande Bah-Kunke". En makthavare som är svart och vänster.

    Undrar om P3-gänget kommer att göra en sådan? Eller, det kanske redan finns?
    Jag säger som den förre moderate kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth; konsten måste få provocera. Uttalandet fälldes när Lena skar upp "magen" på en tårta föreställande en svart kvinna, en tårta/karikatyr som tillverkats av konstnären Makode Linde.

    Afrosvenskarnas riksförbund hävdade att det handlade om rasism och jag tolkar din inställning kring konst/karikatyrer/satir vs rasism att du ger Afrosvenskarnas förbund rätt.

    Jag antar att du anser att den förre moderate kulturministern utförde en rasistisk handling när hon skar i en karikatyr av en svart kvinna?
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2016-05-31 08:34:38 följande:
    Jag säger som den förre moderate kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth; konsten måste få provocera. Uttalandet fälldes när Lena skar upp "magen" på en tårta föreställande en svart kvinna, en tårta/karikatyr som tillverkats av konstnären Makode Linde.

    Afrosvenskarnas riksförbund hävdade att det handlade om rasism och jag tolkar din inställning kring konst/karikatyrer/satir vs rasism att du ger Afrosvenskarnas förbund rätt.

    Jag antar att du anser att den förre moderate kulturministern utförde en rasistisk handling när hon skar i en karikatyr av en svart kvinna?
    Jag tror man kan förstå en del av twittrandet kring radioprogrammet.

    Det är ju en mängd kommentarer och ingen av de som kommenterat tycks ha bemödat sig om att kontrollera sanningshalten - tvärtom det verkar gå ut på att trissa upp varandra.

    Farväl till vapnen skrev Hemingway en gång på tiden.

    Farväl till källkritik och varje tillstymmelse till kritiskt tänkande, tycks känneteckna företeelsen skrikhöger.

    Inte konstigt att FL:s skrikhöger kan få fatt i ett fem år gammalt pressmeddelande från S och utan att förstå vad som föreslås ta på gallskrikskoftan och gå till storms mot att S föreslår parkettgolv på BBSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2016-05-31 11:35:44 följande:
    Jag tror man kan förstå en del av twittrandet kring radioprogrammet.

    Det är ju en mängd kommentarer och ingen av de som kommenterat tycks ha bemödat sig om att kontrollera sanningshalten - tvärtom det verkar gå ut på att trissa upp varandra.

    Farväl till vapnen skrev Hemingway en gång på tiden.

    Farväl till källkritik och varje tillstymmelse till kritiskt tänkande, tycks känneteckna företeelsen skrikhöger.

    Inte konstigt att FL:s skrikhöger kan få fatt i ett fem år gammalt pressmeddelande från S och utan att förstå vad som föreslås ta på gallskrikskoftan och gå till storms mot att S föreslår parkettgolv på BBSkrattande

    Jag tycker också att det är underhållande att de som kritiserar att ordet parkettgolv används  av Socialdemokraterna i en rubrik (för att väcka uppmärksamhet och provocera) inte verkar ha koll på att  parkettgolv på en förlossningsavdelning bara hittas på privata förlossningsavdelningar exempelvis på BB Stockholm som är ett ideal/mönster för moderaterna i Stockholms landsting. Vad är egentligen mest vansinnigt? Är det att våra skattemedel går till att finansiera moderata mönsterkliniker med parkettgolv eller är det att Socialdemokraterna provocerar med att använda ordet parkettgolv i en rubrik?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?