• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • nattuv
    KillBill skrev 2016-05-31 08:34:38 följande:
    Jag säger som den förre moderate kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth; konsten måste få provocera. Uttalandet fälldes när Lena skar upp "magen" på en tårta föreställande en svart kvinna, en tårta/karikatyr som tillverkats av konstnären Makode Linde.
    Då träffade Thomas Knarvik mitt i prick när han ritade Ali Esbati som en apa. Även om Facebook hade andra åsikter och stängde av tecknaren.
  • nattuv

    Lägger in länken i ett eget inlägg. Jag anser att bilden är lite tveksam så om någon mindre tolerant person anser den vara rasistisk och-/eller stötande så kan den lätt tas bort.

    ( www.facebook.com/photo.php&set=a.144306025498.151727.560205498&type=3&theater )

    Nu hoppas jag att länken fungerar och att det är länken och inte bilden som syns.

  • KillBill
    nattuv skrev 2016-05-31 12:21:57 följande:
    Då träffade Thomas Knarvik mitt i prick när han ritade Ali Esbati som en apa. Även om Facebook hade andra åsikter och stängde av tecknaren.
    Nej, du kan aldrig bortse från kontexten. Om du tänker efter så tror jag att du förstår det.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Markatta

    Lyssnade på den delen av programmet som berörde "husblatte".

    Det uppstår en liten diskussion om ett gammalt program där programledaren sagt "var inte en sån husblatte" om Alice Teodorescu, vilket ledde till massiv kritik. Samma person påstår nu i det här programmet att Hanif Bali efter det skrivit ett inlägg till henne (programledaren) och då också kallat henne för husbaltte, något som Bali menar är lögn.

    En annan programledare kommenterar anklagelsen mot Bali på följande sätt:

    "De var jätteupprörda över att ordet husblatte användes men de får använda det för de är det själva."

  • FDFMGA
    Kung Markatta skrev 2016-05-31 13:12:04 följande:
    Lyssnade på den delen av programmet som berörde "husblatte".

    Det uppstår en liten diskussion om ett gammalt program där programledaren sagt "var inte en sån husblatte" om Alice Teodorescu, vilket ledde till massiv kritik. Samma person påstår nu i det här programmet att Hanif Bali efter det skrivit ett inlägg till henne (programledaren) och då också kallat henne för husbaltte, något som Bali menar är lögn.

    En annan programledare kommenterar anklagelsen mot Bali på följande sätt:

    "De var jätteupprörda över att ordet husblatte användes men de får använda det för de är det själva."
    Korrekt.

    Men det lustiga om du läser twitterkommentarerna  är att det är Dilan Apaks karakteristik av sig själv de är upprörda över - skrikhögerfronten tror att hon säger detta om de bägge andra.

    Den monumentala dumheten upphör aldrig att förvåna och parkettgolvssyndromet tycks vara sista skriket inom skrikhögern.

    Som du skriver är det en annan programledare som fäller den tveksamma kommentaren.

    Trevligt med någon som förmår lyssna och därefter kommentera hursomhelst.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nattuv
    KillBill skrev 2016-05-31 12:34:44 följande:
    Nej, du kan aldrig bortse från kontexten. Om du tänker efter så tror jag att du förstår det.
    Och kontexten är att om det är en person med borgerliga åsikter så får de tåla lite satirisk rasism medan om det handlar om en person till vänster så är det förkastligt?
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-05-31 08:14:58 följande:
    Du gör dig själv till åtlöje genom att påstå att det skett ett påhopp i de senaste radioinslagen (de inslag som du länkat till) och vem som helst som lyssnar till ditt klipp kommer inse att du svamlar/far med osanning.
    Varför anser du inte att det är ett rasistiskt påhopp att kalla någon "rasförrädare" för att denna har mörkt skinn men borgerliga åsikter?

    Eller att sätta epitet på två namngivna personer (invandrare) "och det ska rimma på muspatte! Hihihi! Men du får inte säga husblatte! Hohoho!"

    Eller att kalla någon "gruv-blatte ... jag menar gruv-fnatte. Fniss!" och sedan orera om att den angripna personen är "Rumän!" och "att man inte visste att de hade så mycket gruvor i Rumänien!" Hohoho!

    .
    Jag är förundrad över hur ivrigt du ursäktar rasism i detta fall.

    Istället för att bara konstatera att "Ja, de gjorde åt helsike fel!" och gå vidare istället först att det är "satir" därefter att offret inte förstått vad som menades och tillslut att offret minsann får skylla sig själv.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-05-31 12:34:44 följande:
    Nej, du kan aldrig bortse från kontexten. Om du tänker efter så tror jag att du förstår det.
    Humor.

    Hela ditt försvar av att "ingen blir kallad husblatte" (och du bortser medvetet från "rasförrädare" och "gruv-blatte") bygger på att man bortser från kontexten.

    Det faktum att Teodorescou tidigare blivit kallad "husblatte" av dessa personer och nu, ett år senare, ska de sätta ett nytt epitet på henne (och en till person) "och det ska rimma på muspatte!".

  • Flash Gordon
    Kung Markatta skrev 2016-05-31 13:12:04 följande:
    Lyssnade på den delen av programmet som berörde "husblatte".

    Det uppstår en liten diskussion om ett gammalt program där programledaren sagt "var inte en sån husblatte" om Alice Teodorescu, vilket ledde till massiv kritik. Samma person påstår nu i det här programmet att Hanif Bali efter det skrivit ett inlägg till henne (programledaren) och då också kallat henne för husbaltte, något som Bali menar är lögn.

    En annan programledare kommenterar anklagelsen mot Bali på följande sätt:

    "De var jätteupprörda över att ordet husblatte användes men de får använda det för de är det själva."
    Plus en del till, som du säkert också hörde.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2016-05-31 12:15:10 följande:

    Jag tycker också att det är underhållande att de som kritiserar att ordet parkettgolv används  av Socialdemokraterna i en rubrik (för att väcka uppmärksamhet och provocera) inte verkar ha koll på att  parkettgolv på en förlossningsavdelning bara hittas på privata förlossningsavdelningar exempelvis på BB Stockholm som är ett ideal/mönster för moderaterna i Stockholms landsting. Vad är egentligen mest vansinnigt? Är det att våra skattemedel går till att finansiera moderata mönsterkliniker med parkettgolv eller är det att Socialdemokraterna provocerar med att använda ordet parkettgolv i en rubrik?


    Javisst är det underhållande.

    En slags fars där åskådaren får skratta åt bortskämt antiintellektuell skrikande.

    "S vill ha parkettgolv på BB", men synar man skrikhögern är det mycket väsen för lite ullSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?