• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-06-12 17:19:21 följande:
    Du refererar till ett Twitterkonto som av allt att döma drivs av folk på högerkanten/nyliberaler/konservativa. Det är väl inte så konstigt att de upplever att SRs och SVTs rapportering inte motsvarar deras bild av verkligheten?

    Du kan givetvis följa länkarna i inlägget och bedöma saken själv. Om du vill.

    Länkarna går till bland annat SR och NY Times.

  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-06-12 17:48:03 följande:

    Du kan givetvis följa länkarna i inlägget och bedöma saken själv. Om du vill.

    Länkarna går till bland annat SR och NY Times.


    Jag har lyssnat på inslaget och läst länkarna.

    Man får vara medveten om att det pågår ett propagandakrig från bägge sidor i konflikten och du kan därför inte vara säker på sanningshalten även om källan är NY Times Är källan Wikipedia (som Twitterkontot också hänvisar till) så är sanningshalten än mer osäker.

    Jag förstår faktiskt inte upprördheten över det ca 3 minuter långa inslaget i P3. Det handlar om en ung flicka på 12 år som har suttit i ett israeliskt fängelse och som driver en politisk kampanj genom att skriva artiklar.

    Vad är det som sägs i inslaget som skulle bryta mot SR krav på opartiskhet?
  • Rataxes
    Direktsändning är en bitch, då kan man inte redigera sanningen
    För Gud förbjude att medborgarna drar egna slutsatser utanför statlig radios kontroll.....

    DDR-Sverige har aldrig varit ett mer passande begrepp.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2016-06-12 20:14:47 följande:
    Direktsändning är en bitch, då kan man inte redigera sanningen
    För Gud förbjude att medborgarna drar egna slutsatser utanför statlig radios kontroll.....

    DDR-Sverige har aldrig varit ett mer passande begrepp.
    "Oberoende SR" har problem med att hantera att en IS-anhängare utfört ett terrordåd i USA.

    Man känner att det är ett problem att man inte kan kontrollera vilka uppgifter som kommer fram på en presskonferens.

    Kan det bli mer tydligt än sådär?


  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2016-06-12 18:30:27 följande:
    Jag har lyssnat på inslaget och läst länkarna.

    Man får vara medveten om att det pågår ett propagandakrig från bägge sidor i konflikten och du kan därför inte vara säker på sanningshalten även om källan är NY Times Är källan Wikipedia (som Twitterkontot också hänvisar till) så är sanningshalten än mer osäker.

    Jag förstår faktiskt inte upprördheten över det ca 3 minuter långa inslaget i P3. Det handlar om en ung flicka på 12 år som har suttit i ett israeliskt fängelse och som driver en politisk kampanj genom att skriva artiklar.
    Vad är det som sägs i inslaget som skulle bryta mot SR krav på opartiskhet?
    Och "oberoende public service" har tagit tydlig ställning i den konflikten.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2016-06-12 20:14:47 följande:
    Direktsändning är en bitch, då kan man inte redigera sanningen
    För Gud förbjude att medborgarna drar egna slutsatser utanför statlig radios kontroll.....

    DDR-Sverige har aldrig varit ett mer passande begrepp.

    Snacka om om att göra en höna av en fjäder... SR Ekot har i ett efterföljande tweet förklarat att Ekot valde att inte direktsända ljudet från presskonferensen pga. av man bedömde att  namn skulle kunna publiceras och att Ekot ville ta ställning till namnpubliceringen.



    SR har senare publicerat namnet.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-06-12 20:41:06 följande:
    Och "oberoende public service" har tagit tydlig ställning i den konflikten.
    Högerkantens kritik på Twitter och på Facebook mot public service börjar bli patetisk. Om det nu är så att man anser att SR och SVT bryter mot kraven på saklighet och opartiskhet så är det bara att anmäla saken till granskningsnämnden för radio och tv.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Konstatera
    Rataxes skrev 2016-06-12 20:14:47 följande:
    Direktsändning är en bitch, då kan man inte redigera sanningen
    För Gud förbjude att medborgarna drar egna slutsatser utanför statlig radios kontroll.....

    DDR-Sverige har aldrig varit ett mer passande begrepp.
    Jo, det där är riktigt pinsamt. Även paradoxalt i det att de i övrigt sänder live ex nu under fotbolls EM.

    Smuts
  • Konstatera

    Jag antar även att de direktsände Pres Obamas tal till nationen, utan redigering?

    Det är farligt när journalistisk bedrivs på detta sätt. 

  • KillBill
    Konstatera skrev 2016-06-12 23:28:20 följande:
    Jo, det där är riktigt pinsamt. Även paradoxalt i det att de i övrigt sänder live ex nu under fotbolls EM.

    Smuts
    Jag tycker att det är mer pinsamt att så många på Twitter och här på FL bortser från SRs förklaring. Jag antar att ni gör det för att förklaringen stör den bild om av public service som ni försöker måla upp.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?