• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Lena1979
    Digestive skrev 2019-11-02 15:13:31 följande:
    HELA Bonnierkoncernen har genererar årligen eget kapital på ~3,8 miljarder och om jag förstått termen >>eget kapital<< korrekt så kan alltså den summan jämföras med en budget.

    Vilka siffror som skulle gälla för den del av koncernen som berör media, Bonnier Broadcasting AB, vet jag ingenting om - men såhär kanske man kan jämföra Public Service med deras så kallade konkurrenter, i fråga om kapacitet/budget et cetera.

    Ingen haj på företagsekonomi så rätta mig gärna om jag har gått vilse!
    Du har en poäng och även om man kan diskutera detaljer om vad som är helt korrekt så faller inte din poäng.
    Men det tror jag inte de högljudda begriper.
    En sak är i vart fall säker, de har tusen bortförklaringar och tusen argument för hur man kan förneka och dölja denna poäng.

    En av de mest komiska, eller häpnadsväckande?, bortförklaringar jag sett hittills är när någon högljudd försöker sätta saker och ting i relation och då tar upp summan av ett lands totala konsumtion av varor, tjänster, värdet av alla bruttoinvesteringar och dessutom landets exportnetto,
    och på detta sätt försöker sätta saker i proportion.
    Visar det på ofattbart oförstånd? Eller visar det på livlig fantasi, ofantlig drivkraft att dölja och förneka, men total avsaknad på förmåga? Eller måste det anses gränsa till lyteskomik? Jag begriper det inte och måste få bli svaret skyldig.
  • Mentat
    Digestive skrev 2019-11-02 15:13:31 följande:
    HELA Bonnierkoncernen har genererar årligen eget kapital på ~3,8 miljarder och om jag förstått termen >>eget kapital<< korrekt så kan alltså den summan jämföras med en budget.

    Vilka siffror som skulle gälla för den del av koncernen som berör media, Bonnier Broadcasting AB, vet jag ingenting om - men såhär kanske man kan jämföra Public Service med deras så kallade konkurrenter, i fråga om kapacitet/budget et cetera.

    Ingen haj på företagsekonomi så rätta mig gärna om jag har gått vilse!
    Nej, så skulle jag inte beskriva det. Visst, jag är inte heller företagsekonom på något sätt men som jag förstår det är det egna kapitalet värdet av företagets samlade tillgångar minus skulder medan en budget snarare är att likna vid balansen mellan intäkter och utgifter, vilket är något helt annat.

    Ett konsultbolag kan t.ex. ha ett minimalt eget kapital, då de huvudsakliga tillgångarna är personalens kompetens, men en stor omsättning.
  • Digestive
    Mentat skrev 2019-11-02 16:11:09 följande:

    Nej, så skulle jag inte beskriva det. Visst, jag är inte heller företagsekonom på något sätt men som jag förstår det är det egna kapitalet värdet av företagets samlade tillgångar minus skulder medan en budget snarare är att likna vid balansen mellan intäkter och utgifter, vilket är något helt annat.

    Ett konsultbolag kan t.ex. ha ett minimalt eget kapital, då de huvudsakliga tillgångarna är personalens kompetens, men en stor omsättning.


    Kan du med hjälp av dessa siffror komma fram till någonting som bättre kan liknas med något som kan kallad för Bonnierkoncernens budget?

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Bonnierkoncernen
    Skriver i E-Prime.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-11-02 14:23:53 följande:
    .

    Töm nu HELA urinblåsan mellan öronen. :)
    Nja, är det sånt ni försöker göra på den där danskursen - är den på förskolenivå, månne.Förvånad

    Nåväl, det finns jiu folk till allt men gör ni det på varandra så kanske det lyckas, även om syftet verkar lite oklart, kanske dina danskursare händelsevis också befinner sig i kiss- och bajsåldern.

    Men det jag funderar på är varför inte din fröken leder in dig på toa och hjälper dig tillrätta på stolen och visar hur du ska göra när du spolar när du är färdig med skvättandet.

    När du är klar kan du ju be fröken visa dig var Holland ligger på kartan och därefter kan du be fröken peka ut Östersjön. Kan vara bra att känna till skillnaden mellan Nordsjön och Östersjön om du skulle råka hamna tillsammans med någon snedseglare i framtiden.

    Lycka tillSolig
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-11-02 16:31:50 följande:

    Nja, är det sånt ni försöker göra på den där danskursen - är den på förskolenivå, månne.

    Nåväl, det finns jiu folk till allt men gör ni det på varandra så kanske det lyckas, även om syftet verkar lite oklart, kanske dina danskursare händelsevis också befinner sig i kiss- och bajsåldern.

    Men det jag funderar på är varför inte din fröken leder in dig på toa och hjälper dig tillrätta på stolen och visar hur du ska göra när du spolar när du är färdig med skvättandet.

    När du är klar kan du ju be fröken visa dig var Holland ligger på kartan och därefter kan du be fröken peka ut Östersjön. Kan vara bra att känna till skillnaden mellan Nordsjön och Östersjön om du skulle råka hamna tillsammans med någon snedseglare i framtiden.

    Lycka till


    Nu lyckades du säga absolut ingenting om sak.

    Men visst dansar vi mycket inom beteendevetenskapen, det säger ändå sig självt!

    Aja, jag kan finna det sorgligt att rasister som FDFMGA står i vägen för låta Public Service skapa en sund kanal för exempelvis islamskt material - en kanal som kunde inspirera de >>grundläggande svenska värderingarna<< som vi vill ha gemensamma med våra muslimska systrar och bröder.

    Men nej, rasister som FDFMGA ser bara hur sådant skulle sluta med en kanal för könsstympning och pedofili.

    För precis som virrpannan Ingrid Carlqvist... har han synat Sveriges muslimer, men tillskillnad från vederbörande så pratar han inte om någon konspiration, nej, nej - utan han konstaterar och sammanfattar helt enkelt våra svenska muslimers intressen som sådana, rakt upp och ner. Vad svenska muslimer hade gjort med ett större inflytande i Public Service, helt enkelt - proklamerat könsstympning och pedofili.

    Den socialdemokratiska rasisten. Något av det fulaste som Sverige har att erbjuda... poserar som antirasist med ena handen och skriver rasistisk skit med den andra.

    Försvinn från våra gator, rasistjävel!
    Skriver i E-Prime.
  • Mentat
    Digestive skrev 2019-11-02 16:20:05 följande:
    Kan du med hjälp av dessa siffror komma fram till någonting som bättre kan liknas med något som kan kallad för Bonnierkoncernens budget?

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Bonnierkoncernen
    Du har nog bättre siffror här: www.allabolag.se/5565083663/bokslut
    Där har man en omsättning på 26 Mdr och med ett negativt resultat på några hundra miljoner går det ändå nästan jämnt upp så budgeten måste ju visa på intäkter och utgifter i den storleksordningen antar jag.
    Jag är inte säker på att det är jämförbart med Public Service, då de senare inte behöver sälja sin produkt till kunder som kan välja en konkurrent i stället och jag har inte heller koll på exakt vilka bolag som ingår i Bonnierkoncernen.
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-11-02 17:16:26 följande:
    Nu lyckades du säga absolut ingenting om sak.

    Men visst dansar vi mycket inom beteendevetenskapen, det säger ändå sig självt!

    Aja, jag kan finna det sorgligt att rasister som FDFMGA står i vägen för låta Public Service skapa en sund kanal för exempelvis islamskt material - en kanal som kunde inspirera de >>grundläggande svenska värderingarna<< som vi vill ha gemensamma med våra muslimska systrar och bröder.

    Men nej, rasister som FDFMGA ser bara hur sådant skulle sluta med en kanal för könsstympning och pedofili.

    För precis som virrpannan Ingrid Carlqvist... har han synat Sveriges muslimer, men tillskillnad från vederbörande så pratar han inte om någon konspiration, nej, nej - utan han konstaterar och sammanfattar helt enkelt våra svenska muslimers intressen som sådana, rakt upp och ner. Vad svenska muslimer hade gjort med ett större inflytande i Public Service, helt enkelt - proklamerat könsstympning och pedofili.

    Den socialdemokratiska rasisten. Något av det fulaste som Sverige har att erbjuda... poserar som antirasist med ena handen och skriver rasistisk skit med den andra.

    Försvinn från våra gator, rasistjävel!
    Du borde tagga ner lite. Du har tappat det helt när du anklagar FDFMGA  för att vara rasist, 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    Lena1979 skrev 2019-11-02 15:00:43 följande:
    V v sträva efter att inte göra dig dummare än vad du är.
    Jag har klart och tydligt redogjort för att det är kunden som betalar och kunden som har den största makten.
    Kundens betalning blir i nästa steg även skatteinbetalning.
    Var tror du annars att skattepengarna kommer ifrån?

    Du kanske inbillar dig, som många av dina gelikar tycks tro, att den s k staten har en egen sedelpress i källaren där denna staten tillverkar sina egna pengar?

    Om man sätter tillräcklig snurr på sin sedelpress så kan t ex det egna propagandaorganet få en budget på 54 miljarder kronor,
    vilket motsvarar ca 14 796 år, alltså det skulle räcka i nästan femtontusen år om man gör av med 10 000 kr om dagen.
    Var det någon som tänkte något om rimliga proportioner?
    Göra sig dum?  skattebetalarna står för fiolerna, som kunderna betalar, som inte kommer från statens sedelpressar - men PS drivs av statens sedelpressar. PS som du tror är statens propagandaorgan. 

    Är du månne i en auktoritär stat som inte har fri PS - det är i alla fall inte Sverige du kommenterar med detta - ja, om du inte gör dig dummare än du är alltså..Solig

    54 miljarder SEK är 14 796 år... jaha.. kronor är år... ja, det var en ny måttstock..

    10 000 SEK om dagen? Hur mycket sändningsutrustning, lokaler, produktionsmaterial, medarbetare mm går det  att få för 10 000 SEK per dag?
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-11-02 17:34:12 följande:

    Du borde tagga ner lite. Du har tappat det helt när du anklagar FDFMGA  för att vara rasist, 


    Påstår man att Sveriges religiösa och specifikt muslimer inte borde få sina intressen bejakade i Public Service med motiveringar som >>könsstympning<< och >>pedofili<< så har man gjort sig skyldig till rasism.

    Varför blanda in sådant i sammanhanget >>Ska Public Service representera religösa och specifikt muslimer proportionerligt sett till samhällsgruppens storlek?<< överhuvudtaget?

    Försök förklara det, KillBill. Exakt vad hade det för syfte?
    Skriver i E-Prime.
  • Padirac
    Digestive skrev 2019-11-02 15:13:31 följande:
    HELA Bonnierkoncernen har genererar årligen eget kapital på ~3,8 miljarder och om jag förstått termen >>eget kapital<< korrekt så kan alltså den summan jämföras med en budget.

    Vilka siffror som skulle gälla för den del av koncernen som berör media, Bonnier Broadcasting AB, vet jag ingenting om - men såhär kanske man kan jämföra Public Service med deras så kallade konkurrenter, i fråga om kapacitet/budget et cetera.

    Ingen haj på företagsekonomi så rätta mig gärna om jag har gått vilse!
    Du har gått vilse - om du kollar på siffrorna så ser du att Bonnierkoncernen har löneutbetalningar på 4 846 000 tusen kronor enligt  alla bolag.. 

    Bonniers omsättning 2018 var 26 636 000 tusen kronor - och det blir då...3 ggr så mycket som PS. Har Bonnier 3 ggr så många anställda som PS? 

    https://www.allabolag.se/5565083663/bonnier-ab
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?