• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • nihka
    Xelol skrev 2019-11-12 23:06:44 följande:
    8 vs 4 lika många? Snarare att regeringen med stödpartier har kontroll av styrelsen.
    Jaha. Du låtsas som L och C som vänster - vilket förstås inte förändrar det faktum att de är höger eller borgerliga partier.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Lena1979
    nihka skrev 2019-11-13 14:24:11 följande:
    Jaha. Du låtsas som L och C som vänster - vilket förstås inte förändrar det faktum att de är höger eller borgerliga partier.
    Har du missat att L och C har valt att stödja S/MP-regeringen? S/MP betraktas allmänt och väl dokumenterat som tillhörande vänsterblocket.
    I samband med förra valet valde L och C att inte stödja att M/KD, allmänt och väl dokumenterat tillhörande högerblocket, skulle få bilda regering.

    Utan L och C valde alltså i stället att stödja att S/MP fick bilda regering.

    Ja, L och C stödjer alltså vänsterblocket och stödjer vänster-regeringen, det är fakta och ingenting som någon behöver låtsas något om.

    Märkligt att du nihka har missat detta och måste fråga om det?
  • Missermajser

    Apropå partiskhet så är det inte enbart public service men de är väl ofta allmänt väst-partiska. Vad jag syftar på är att man inte tar upp vissa saker eller fokuserar på andra saker som blir till den ena eller andra sidans fördel.
    Ska public service vara helt opartiska mot högerkanten så tycker jag de ska vara det mot både vänsterkanten och andra saker som inte ligger i västsidans intressen. Om inte neutrala så ge lika utrymme åt alla sidor av det man rapporterar om.


    Om Syrien är ett av alla exempel:
    https://www.globalpolitics.se/bluffar-nobelpristagaren-opcw-om-gasattacker-i-syrien/?fbclid=IwAR1FEHafEClwMN9rtgL5HqkZTH2ZBypes5ryueWGqzQsuV-h0TjFv5UcUy4

    Bolivia:


    http://cepr.net/press-center/press-releases/no-evidence-that-bolivian-election-results-were-affected-by-irregularities-or-fraud-statistical-analysis-shows?fbclid=IwAR1K_S2yg2GD_NMKc6YSmrxUmBr36Am0pMUxxjGjjZxwgV_1VPLMtMC5umE


    ">



    Venezuela:


    https://www.telesurenglish.net/news/US-Sanctions-Killed-Over-40000-Venezuelans-Since-2017-20190425-0015.html

    https://www.independent.co.uk/news/world/americas/venezuela-sanctions-us-excess-death-toll-economy-oil-trump-maduro-juan-guaido-jeffrey-sachs-a8888516.html


     

  • nihka
    Lena1979 skrev 2019-11-13 15:09:24 följande:
    Har du missat att L och C har valt att stödja S/MP-regeringen? S/MP betraktas allmänt och väl dokumenterat som tillhörande vänsterblocket.
    I samband med förra valet valde L och C att inte stödja att M/KD, allmänt och väl dokumenterat tillhörande högerblocket, skulle få bilda regering.

    Utan L och C valde alltså i stället att stödja att S/MP fick bilda regering.

    Ja, L och C stödjer alltså vänsterblocket och stödjer vänster-regeringen, det är fakta och ingenting som någon behöver låtsas något om.

    Märkligt att du nihka har missat detta och måste fråga om det?
    L och C är fortfarande inga vänsterpartier. De är högerpartier som för tillfället samarbetar med en vänsterregering. De har fått igenom en del högerpolitik genom samarbetet. Det är bl a därför en del är så sura på Löfven.

    Jag tycker det är bra. 

    Jag tycker inte det är ett dugg märkligt att du misstolkar och missar det mesta. Det är bara som vanligt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Missermajser
    Lena1979 skrev 2019-11-13 15:09:24 följande:
    Har du missat att L och C har valt att stödja S/MP-regeringen? S/MP betraktas allmänt och väl dokumenterat som tillhörande vänsterblocket.
    I samband med förra valet valde L och C att inte stödja att M/KD, allmänt och väl dokumenterat tillhörande högerblocket, skulle få bilda regering.

    Utan L och C valde alltså i stället att stödja att S/MP fick bilda regering.

    Ja, L och C stödjer alltså vänsterblocket och stödjer vänster-regeringen, det är fakta och ingenting som någon behöver låtsas något om.

    Märkligt att du nihka har missat detta och måste fråga om det?
    nihka skrev 2019-11-13 17:35:49 följande:
    L och C är fortfarande inga vänsterpartier. De är högerpartier som för tillfället samarbetar med en vänsterregering. De har fått igenom en del högerpolitik genom samarbetet. Det är bl a därför en del är så sura på Löfven.

    Jag tycker det är bra. 

    Jag tycker inte det är ett dugg märkligt att du misstolkar och missar det mesta. Det är bara som vanligt.

    Ja precis, det borde glädja dig Lena1979 att det förs lite högerpolitik och irriterar en del sossar. Vissa går ju dessutom över till SD i sitt missnöje så har väl inte på nåt sätt skadat dina intressen?
    Ska C och L misstänkliggöras och inte får föra högerns talan i fråga om public service för att de tagit tillfället i akt och genomfört lite högerpolitik?


    Deras uppgift är väl egentligen fortfarande att hjälpas åt som styrelse att ge allmänheten så brett utbud så möjligt och tillgodose alla politiska riktningar i så stor mån det går.


    Public service borde väl egentligen inte ens ta hänsyn till någon majoritet eller norm eller trend utan utan föra en jämn fördelning av alla riktningar som rör sig i världen.

    Ska man föra en public service som tar hänsyn till rådande omständigheter gällande normer och trender skulle ju per automatik bli konservativ och värderingsbevarande utifrån exakt där vi står nu. Det som sänds ut skickar ju en slags signal om vad som är norm eller trend just nu och påverkar människor framåt. 

  • nihka
    Missermajser skrev 2019-11-13 18:12:20 följande:
    nihka skrev 2019-11-13 17:35:49 följande:
    L och C är fortfarande inga vänsterpartier. De är högerpartier som för tillfället samarbetar med en vänsterregering. De har fått igenom en del högerpolitik genom samarbetet. Det är bl a därför en del är så sura på Löfven.

    Jag tycker det är bra. 

    Jag tycker inte det är ett dugg märkligt att du misstolkar och missar det mesta. Det är bara som vanligt.

    Ja precis, det borde glädja dig Lena1979 att det förs lite högerpolitik och irriterar en del sossar. Vissa går ju dessutom över till SD i sitt missnöje så har väl inte på nåt sätt skadat dina intressen?
    Ska C och L misstänkliggöras och inte får föra högerns talan i fråga om public service för att de tagit tillfället i akt och genomfört lite högerpolitik?


    Deras uppgift är väl egentligen fortfarande att hjälpas åt som styrelse att ge allmänheten så brett utbud så möjligt och tillgodose alla politiska riktningar i så stor mån det går.


    Public service borde väl egentligen inte ens ta hänsyn till någon majoritet eller norm eller trend utan utan föra en jämn fördelning av alla riktningar som rör sig i världen.

    Ska man föra en public service som tar hänsyn till rådande omständigheter gällande normer och trender skulle ju per automatik bli konservativ och värderingsbevarande utifrån exakt där vi står nu. Det som sänds ut skickar ju en slags signal om vad som är norm eller trend just nu och påverkar människor framåt. 


    Enligt SD så ska både höger och vänster samarbeta med SD, men andra får inte samarbeta över blockgränsen om inte SD är med.

    Jävligt konstigt parti.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Xelol
    nihka skrev 2019-11-13 14:24:11 följande:

    Jaha. Du låtsas som L och C som vänster - vilket förstås inte förändrar det faktum att de är höger eller borgerliga partier.


    Du menar vår regering som har ett hemligt avtal med V som SVT vägrar rapportera/fråga om?

    Hade SvVT varit opartisk så hade de frågat Stefan vid varenda intervju när han planerat offentligöra avtalet med V, men detta gör inte våra ?opartiska? journalister.
  • nihka
    Xelol skrev 2019-11-13 20:22:08 följande:
    Du menar vår regering som har ett hemligt avtal med V som SVT vägrar rapportera/fråga om?

    Hade SvVT varit opartisk så hade de frågat Stefan vid varenda intervju när han planerat offentligöra avtalet med V, men detta gör inte våra ?opartiska? journalister.
    Varför det? Det är ju hemligt så de kommer inte att få svar.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • RebeckaZ70
    FDFMGA skrev 2019-11-13 08:15:28 följande:
    Jag minns hur jag reagerade när jag första gången helt okritiskt läste om att en judisk läkare särbehandlats utifrån antisemitiska förtecken på Karolinska - att jag blev beklämd över att antisemitsmen smugit sig in även i sjukhushierarkin.

    Jag tycker att UG gjort ett utmärkt arbete där man faktagranskat den fullständigt ensidiga bild som först gavs i massmedia.
    Nu fick ju Uppdrag Granskning beröm av Svensk-Kubanska föreningen som stöder diktaturen på Kuba, för programmet. Även nynazistiska nordfront applåderar reportaget och menade att det avslöjat "ett solklart fall av judisk makt" i Sverige. Kräks
    Om man gör ett program för att granska antisemitism och får beröm av nordfront är det dags att byta karriär. Kräks
    Stolt Sionist.
  • FDFMGA
    RebeckaZ70 skrev 2019-11-14 09:09:14 följande:
    Nu fick ju Uppdrag Granskning beröm av Svensk-Kubanska föreningen som stöder diktaturen på Kuba, för programmet. Även nynazistiska nordfront applåderar reportaget och menade att det avslöjat "ett solklart fall av judisk makt" i Sverige. Kräks
    Om man gör ett program för att granska antisemitism och får beröm av nordfront är det dags att byta karriär. Kräks
    Okej, själv försöker jag ju bedöma reportagets vederhäftighet utan tanke på vad Svensk-kubanska föreningen eller Nordfront anser.

    Men om du är anhängare av den sortens resonemang som tangerar Guilt by association så undrar jag lite stillsamt om du också använder dubbla måttstockar.

    Man kan ju hitta personer som anser att Israel är ett välsingnat land som går i bräschen mot muslimernas planer på världsherravälde.

    Eller är det möjligen så att du endast använder en och samma måttstock och tar avstånd från IsraelSkrattande

    Ärligt talat. Dina argument tolkar jag som att du insett att UG:s granskning är korrekt.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?