• moaz
    Äldre 28 Dec 18:13
    821261 visningar
    7836 svar
    -3 +9
    7836
    821261

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Thu 21 Nov 2019 19:08
    +1
    KillBill skrev 2019-11-21 18:03:44 följande:

    FDFMGA får svara för sig själv men jag tror inte att du fårtsått vad han menar.

    Hursomhelst så är det tydligt för alla som har läst och förstått PS  uppdrag att uppgiften inte handlar om att förmedla gemensamma normer och värderingar utan tvärtom betonas att PS ska vara självständigt i förhållande till staten, olika intresseorganisationer och andra maktgrupper i samhället, vara opartiskt och tillgodose skiftande behov och intressen hos landets befolkning

    Uppdrag

    Sveriges Radio har i uppdrag att sända radio i allmänhetens tjänst. Programverksamheten ska präglas av oberoende och starkt integritet och bedrivas självständigt i förhållande till såväl staten som olika ekonomiska, politiska och andra intressen och maktsfärer i samhället.

    Alla som sänder radio och tv lyder under radio- och tv-lagen. Därutöver har Sveriges Radio ett sändningstillstånd och årliga anslagsvillkor som utfärdas av regeringen efter beslut av riksdagen  Nuvarande sändningstillstånd gäller perioden 2014-2019. I Sveriges Radios uppdrag ingår bland annat:

    ·         Ha ett mångsidigt och brett programutbud och ett särskilt ansvar för det svenska språket.

    ·         Spegla hela landet och variationen i befolkningen utifrån ett jämställdhets- och mångfaldsperspektiv. Vara opartisk och saklig.

    ·         Att fortsätta att fördjupa, utveckla och vidga kulturutbudet.

    ·         Stärka musiken och verksamhet knuten till Berwaldallen, Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören.

    ·         Nyhetsverksamheten och samhällsbevakning ska utgå från olika perspektiv och utifrån olika geografiska, sociala och andra utgångspunkter. Bidrar till mångfald i nyhetsurval, stimulerar till debatt, granskar myndigheter, organisationer och företag.

    ·         Erbjuda ett varierat utbud av program för barn och unga.

    ·         Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

    ·         Ha ett utbud på de nationella samiska, finska, meänkieli och romani chib, jiddisch samt andra minoritetsspråk.

    Några av grundförutsättningarna för Sveriges Radios public service-uppdrag

    Oberoende och integritet 

    Programverksamheten skall bedrivas självständigt i förhållande till staten, olika intresseorganisationer och andra maktgrupper i samhället. Sändningsrätten skall utövas opartiskt och sakligt samt med beaktande av att en vidsträckt yttrandefrihet och informationsfrihet skall råda i radion. Ingen utanför företaget kan påverka vad som ska sändas eller inte sändas.

    Tillgängligt för alla 

    Programmen skall rikta sig till och vara tillgängliga för publiken i hela landet samt i skälig omfattning tillgodose skiftande behov och intressen hos landets befolkning. Meningen med public service-uppdraget är att var och en skall kunna hitta något värdefullt och omistligt bland Sveriges Radios program.

    Mångfaldspolicy

    Sveriges Radio ska vara ett företag där olikheter i samspel är en tillgång. Alla medarbetare har samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter oavsett kön, etnicitet, trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.

    Språkvård

    I sändningstillstånden för SR, SVT och UR sägs det att språkvårdsfrågor skall beaktas i programverksamheten.


    Jag har läst deras uppdrag.

    Låt mig förtydliga: problemet med S:s, samt etablissemanget med omnejds, sätt att hantera >>grundläggande svenska värderingar<< utgår från elitism - där en slags kulturelit ska diktera vad dessa värderingar innebär respektive inte innebär.

    SD:s formulering ser jag bara som en omskrivning av >>grundläggande svenska värderingar<< men även i det här fallet misstänker jag att en slags kulturelit ska sitta och diktera vad dessa värderingar innebär respektive inte innebär.

    Men visst anser jag att statlig TV i Sverige ska stimulera >>grundläggande svenska värderingar<< - dess utgår dock från folket, bara från folket och från folket allena.

    Vi har sedan längesen passerat en teknikålder som gör det möjligt för folket att uttrycka sin åsikt och för att påverka exempelvis innehållet i Public Service. Men det verkar innebära alldeles för mycket demokrati för att falla Sveriges politiska och kulturella elit i smaken.

    Rävspelet känner inga gränser. Som om S och SD skulle skilja sig på minsta lilla kritisk punkt i det här avseendet - S skiter fullständigt i folkets opinion och jag vågar påstå att SD gör det samma.

    Inget riksdagsparti efterfrågar folket opinion om >>grundläggande svenska värderingar<>gemensamma normer och värderingar<<.
    Skriver i E-Prime.
  • Thu 21 Nov 2019 19:58
    FDFMGA skrev 2019-11-21 18:52:14 följande:

    Sorry. jag brukar kanske inte läsa dina inlägg särskilt noga.

    Men jag kan hålla med om att numret jag ibland slår inte har någon abonnent.

    Samtidigt,apropå minne, så slår jag mycket sällan ditt nummer om du inte citerat mig innan. Det har jag förklarat några gånger.

    Men då är vi överens om att public service inte ska vara värderingsfri. Däremot har vi säkert helt olika uppfattningar om vad som ryms inom det uppdrag public service har.


    Ja, du resonerar som om vi redan har gjort oss införstådda med >>grundläggande svenska värderingar<< medan jag resonerar som att vi grundligt behöver undersöka folkopinionen eller helt enkelt låta den uttrycka sig direkt genom ett lämpligt medium (som exempelvis Public Service) för att få reda på någonting sådant, att de >>grundläggande svenska värderingar<< som etablissemanget uttrycker representerar folket undermåligt och att de snarare berör en samhällselits tyckande och tänkande.

    Säg den meningen högt i ett andetag. Huh...
    Skriver i E-Prime.
  • Thu 21 Nov 2019 19:59
    KillBill skrev 2019-11-21 13:16:01 följande:

    SD ledarenm Jimmie Åkesson säger i intervju i P1 nu på morgonen att en av public service främsta uppgifter ska vara att "förmedla gemensamma normer och värderingar".


    Är det bara jag som tycker att det börjar bli läskigt? Hur tusan kan partier som M och KD tänka sig att samarbeta med parti som hyser fascistoida idéer?


    Ungern - Orban
    Sverige - Åkesson
  • Thu 21 Nov 2019 19:59
    Digestive skrev 2019-11-21 19:08:09 följande:
    Jag har läst deras uppdrag.

    Låt mig förtydliga: problemet med S:s, samt etablissemanget med omnejds, sätt att hantera >>grundläggande svenska värderingar<< utgår från elitism - där en slags kulturelit ska diktera vad dessa värderingar innebär respektive inte innebär.

    SD:s formulering ser jag bara som en omskrivning av >>grundläggande svenska värderingar<< men även i det här fallet misstänker jag att en slags kulturelit ska sitta och diktera vad dessa värderingar innebär respektive inte innebär.

    Men visst anser jag att statlig TV i Sverige ska stimulera >>grundläggande svenska värderingar<< - dess utgår dock från folket, bara från folket och från folket allena.

    Vi har sedan längesen passerat en teknikålder som gör det möjligt för folket att uttrycka sin åsikt och för att påverka exempelvis innehållet i Public Service. Men det verkar innebära alldeles för mycket demokrati för att falla Sveriges politiska och kulturella elit i smaken.

    Rävspelet känner inga gränser. Som om S och SD skulle skilja sig på minsta lilla kritisk punkt i det här avseendet - S skiter fullständigt i folkets opinion och jag vågar påstå att SD gör det samma.

    Inget riksdagsparti efterfrågar folket opinion om >>grundläggande svenska värderingar<>gemensamma normer och värderingar<<.

    Etablissemanget, kulturelit..nu fattas det bara att du börjar snacka om kulturmarxism..


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Fri 22 Nov 2019 02:02
    KillBill skrev 2019-11-21 19:59:28 följande:

    Etablissemanget, kulturelit..nu fattas det bara att du börjar snacka om kulturmarxism..


    Jag vet inte ens vad >>kulturmarxism<< innebär så risken finns att du får sitta med ett ofärdigt pussel och med frågan vad du håller på med. Jag ska dock Googla på saken...

    ...vad håller du på med? Sitta och försöka stämpla mig som judekonspiratör - någon som stryker över vokaler när han kommer på sig att skriva till judar om H-n-m.

    Fattar du inte att din kalla krigsretorik rubbar cirklar FÖR ATT och NÄR oskyldiga stämplas? - men det hör väl till saken, målet och syftet.

    Vilken värdegrund helgar dessa medel KillBill? Jag kan dock förstå att du verkar för din sak med sådana här medel istället för att proklamera det du står för med ljus och värme...

    ...för uppenbarligen går det inte, eller hur?

    Inte med en värdegrund som uppmanar en till att släcka all glöd utanför den egna lägerelden - då man hellre sätter världen i mörker än att se människor värma sig någon annanstans.

    Genom att odla skam där den inte hör hemma försöker du tysta den som har rätt att tala. Så intolerant och passivt aggressivt att det knyter sig i magen.

    Man kan ibland se dig flexa för Mänskliga Rättigheter och som du säkert vet så översätts en av artiklarna mer korrekt med ordet >>värdighet<<.

    Människor har dock inte rätt till värdighet om de kritiserar ett etablissemang och en kulturelit som KillBill gillar, försöker du säga utan att förstå det.

    Du hittar inte mig i ideologi eller för den delen i ideologiska konspirationer, KillBill. Den verkligheten har jag tvingats att förhålla mig till och för att kunna leva på samma villkor som övriga - och jag gör knappast ett bra jobb för jag trivs inte i det, med det och absolut inte för det... som i att verka för sådant så att även jag kan skapa förändringar på samma villkor som övriga. Det sista gör mig obönhörligt till en sämre människa hur jag än försöker... känns det verkligen inte likadant?

    Utan du hittar mig i affirmationer, i vardagsmagin och i det kosmos man har mellan öronen. Där trivs jag, där kan jag andas och där kan jag göra saker och ting vackra... inte minst mig själv.

    Jag vill leva som igelkotten, KillBill. I ett gryt och knulla runt i lövhögar. All värdighet jag kan tänkas behöva.

    Jag behöver inga samhällssystem, utopier, nationer, lagar eller regler men mina systrar och bröder verkar behöva det. Men varför kommer jag nog aldrig att på riktigt förstå.

    Här kommer dock det plågsamma som jag gång på gång måste svälja - även jag vill inte känna mig ensam, så jag försöker mig på allt det här ändå.

    Med all värdighet

    //Inte din eller någon annans fiende.
    Skriver i E-Prime.
  • Fri 22 Nov 2019 07:29
    Digestive skrev 2019-11-21 19:58:03 följande:
    Ja, du resonerar som om vi redan har gjort oss införstådda med >>grundläggande svenska värderingar<< medan jag resonerar som att vi grundligt behöver undersöka folkopinionen eller helt enkelt låta den uttrycka sig direkt genom ett lämpligt medium (som exempelvis Public Service) för att få reda på någonting sådant, att de >>grundläggande svenska värderingar<< som etablissemanget uttrycker representerar folket undermåligt och att de snarare berör en samhällselits tyckande och tänkande.

    Säg den meningen högt i ett andetag. Huh...
    Mm, jag hade inget bättre att komma med när jag skrev "grundläggande svenska värderingar". Svenska värderingar är ett snömosbegrepp och att då lägga till grundläggande förbättrar inget.

    Samtidigt så gissar jag att alla som vuxit upp i Sverige har en känsla för snömosbegreppets innebörd - men att känsloskillnaderna kan vara avsevärda.

    Jag tror inte på direktdemokrati - inte ens när det gäller att fylla ett begrepp med innehåll.

    Representaiv demokrati har sina fel och brister - men i bästa fall innebär den att representanter vi har förtroende för får tid och resurser attsätta sig in i komplexa frågor och därefter fatta beslut.

    De riktlinjer som finns för public service är politiskt förankrade i den demokratiform som är grundläggande för oss i Sverige.
  • Fri 22 Nov 2019 08:01
    Digestive skrev 2019-11-21 19:08:09 följande:
    Jag har läst deras uppdrag.

    Låt mig förtydliga: problemet med S:s, samt etablissemanget med omnejds, sätt att hantera >>grundläggande svenska värderingar<< utgår från elitism - där en slags kulturelit ska diktera vad dessa värderingar innebär respektive inte innebär.

    SD:s formulering ser jag bara som en omskrivning av >>grundläggande svenska värderingar<< men även i det här fallet misstänker jag att en slags kulturelit ska sitta och diktera vad dessa värderingar innebär respektive inte innebär.

    Men visst anser jag att statlig TV i Sverige ska stimulera >>grundläggande svenska värderingar<< - dess utgår dock från folket, bara från folket och från folket allena.

    Vi har sedan längesen passerat en teknikålder som gör det möjligt för folket att uttrycka sin åsikt och för att påverka exempelvis innehållet i Public Service. Men det verkar innebära alldeles för mycket demokrati för att falla Sveriges politiska och kulturella elit i smaken.

    Rävspelet känner inga gränser. Som om S och SD skulle skilja sig på minsta lilla kritisk punkt i det här avseendet - S skiter fullständigt i folkets opinion och jag vågar påstå att SD gör det samma.

    Inget riksdagsparti efterfrågar folket opinion om >>grundläggande svenska värderingar<>gemensamma normer och värderingar<<.

    Jag tycker egentligen att public service uppdrag ska vara mångfald i fråga om sitt utbud. Det ska inte ens styras för mycket av trender utan återge den flora av företeelser som finns i hela välden och inom landet.


    Gå de på någon slags mainstream så fyller den ingen annan funktion än att bekräfta en bred massa. Där av är det kanske bra med en jämn fördelning av vänster och höger som styr oavsett opinion. 


    Jag vill ser och upptäcka sådant som jag normalt inte annars skulle se emellanåt. Både ny kunskap och nya tankesätt i teve och radio.

  • Fri 22 Nov 2019 11:27
    Missermajser skrev 2019-11-22 08:01:55 följande:

    Jag tycker egentligen att public service uppdrag ska vara mångfald i fråga om sitt utbud. Det ska inte ens styras för mycket av trender utan återge den flora av företeelser som finns i hela välden och inom landet.

    Gå de på någon slags mainstream så fyller den ingen annan funktion än att bekräfta en bred massa. Där av är det kanske bra med en jämn fördelning av vänster och höger som styr oavsett opinion. 

    Jag vill ser och upptäcka sådant som jag normalt inte annars skulle se emellanåt. Både ny kunskap och nya tankesätt i teve och radio.


    Ja, det hade också smakat. Det kanske går att kombinera om man gör det på rätt sätt.

    Hur som haver så hade bådadera förslag gett en rikare flora än idag.
    Skriver i E-Prime.
  • Fri 22 Nov 2019 13:10
    -1
    Digestive skrev 2019-11-22 02:02:43 följande:
    Jag vet inte ens vad >>kulturmarxism<< innebär så risken finns att du får sitta med ett ofärdigt pussel och med frågan vad du håller på med. Jag ska dock Googla på saken...

    ...vad håller du på med? Sitta och försöka stämpla mig som judekonspiratör - någon som stryker över vokaler när han kommer på sig att skriva till judar om H-n-m.

    Fattar du inte att din kalla krigsretorik rubbar cirklar FÖR ATT och NÄR oskyldiga stämplas? - men det hör väl till saken, målet och syftet.

    Vilken värdegrund helgar dessa medel KillBill? Jag kan dock förstå att du verkar för din sak med sådana här medel istället för att proklamera det du står för med ljus och värme...

    ...för uppenbarligen går det inte, eller hur?

    Inte med en värdegrund som uppmanar en till att släcka all glöd utanför den egna lägerelden - då man hellre sätter världen i mörker än att se människor värma sig någon annanstans.

    Genom att odla skam där den inte hör hemma försöker du tysta den som har rätt att tala. Så intolerant och passivt aggressivt att det knyter sig i magen.

    Man kan ibland se dig flexa för Mänskliga Rättigheter och som du säkert vet så översätts en av artiklarna mer korrekt med ordet >>värdighet<<.

    Människor har dock inte rätt till värdighet om de kritiserar ett etablissemang och en kulturelit som KillBill gillar, försöker du säga utan att förstå det.

    Du hittar inte mig i ideologi eller för den delen i ideologiska konspirationer, KillBill. Den verkligheten har jag tvingats att förhålla mig till och för att kunna leva på samma villkor som övriga - och jag gör knappast ett bra jobb för jag trivs inte i det, med det och absolut inte för det... som i att verka för sådant så att även jag kan skapa förändringar på samma villkor som övriga. Det sista gör mig obönhörligt till en sämre människa hur jag än försöker... känns det verkligen inte likadant?

    Utan du hittar mig i affirmationer, i vardagsmagin och i det kosmos man har mellan öronen. Där trivs jag, där kan jag andas och där kan jag göra saker och ting vackra... inte minst mig själv.

    Jag vill leva som igelkotten, KillBill. I ett gryt och knulla runt i lövhögar. All värdighet jag kan tänkas behöva.

    Jag behöver inga samhällssystem, utopier, nationer, lagar eller regler men mina systrar och bröder verkar behöva det. Men varför kommer jag nog aldrig att på riktigt förstå.

    Här kommer dock det plågsamma som jag gång på gång måste svälja - även jag vill inte känna mig ensam, så jag försöker mig på allt det här ändå.

    Med all värdighet

    //Inte din eller någon annans fiende.

    De som kritiserar etablissemanget och  kultureliten brukar också kritisera kulturmarxister, kosmopoliter och globalister.

    Partitoppar inom Sverigedemokraterna har vid flera tillfällen kritiserat kulturmarxister (även i Sveriges riksdag) och det är inte ett språkbruk som har skrämt bort kristdemokrater eller moderater från att samarbeta med detta parti. Tvärtom så
      vittnar den sverigedemokratiska riksdagsmannen Mattias Karlsson om att många inom M och KD också är kritiska mot det han kallar kulturmarxism.

    Den senaste tiden har jag uppfattat det som att du närmat dig det konservativa blockets värderingar och trodde därför inte att du skulle bli upprörd över att förknippas med utryck som används av företrädare för detta block. 


     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Fri 22 Nov 2019 20:46
    +1
    KillBill skrev 2019-11-22 13:10:58 följande:

    De som kritiserar etablissemanget och  kultureliten brukar också kritisera kulturmarxister, kosmopoliter och globalister.

    Partitoppar inom Sverigedemokraterna har vid flera tillfällen kritiserat kulturmarxister (även i Sveriges riksdag) och det är inte ett språkbruk som har skrämt bort kristdemokrater eller moderater från att samarbeta med detta parti. Tvärtom så  vittnar den sverigedemokratiska riksdagsmannen Mattias Karlsson om att många inom M och KD också är kritiska mot det han kallar kulturmarxism.

    Den senaste tiden har jag uppfattat det som att du närmat dig det konservativa blockets värderingar och trodde därför inte att du skulle bli upprörd över att förknippas med utryck som används av företrädare för detta block. 

     


    Den senaste tiden har du tappat det helt, KillBill.

    Jag har verkat här närmare 10 år och har betat av ett ton diskussion med dig. Du har haft all potential i form av tid och information för att veta hur jag står.

    Den senaste tiden har du dock erbjudit brunsmetning framför det mesta - hör av värsta sort - framför alla bättre diskurser vi haft.

    Du vet, jag kan plocka fram tiotals inlägg där jag har förklarat min uppskattning för dig som debattör. Erfarenheter från debatter som har fått mig att fundera över hur jag står på ena foten, som tvingat mig att ta ett steg framåt hur ont det ens har känts att erkänna fel och släppa tankar som man lagt allt för mycket värde i.

    I praktiken sitter du och målar över en tavla som du själv har hjälpt till att göra vacker.

    Aja, kylan vinner alltid tillslut - det enda man kan räkna med. För väldigt vackra få sker det vid döden, för oss andra mycket tidigare än så.
    Skriver i E-Prime.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?