• moaz
    Äldre 28 Dec 18:13
    808077 visningar
    7824 svar
    -3 +9
    7824
    808077

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Fri 6 Dec 2019 08:10
    +1

    I England riktar S systerparti Labour osaklig kritik mot public service-bolaget BBC:

    www.svt.se/kultur/medier/labour-anklagar-bbc-for-partiskhet

    Labour, som också haft stora problem med antisemitism, påstår att rapporteringen i public service är partisk.

    Är det nu vi ska prata om "nyauktoritär brunvänster"?

  • Fri 6 Dec 2019 08:31

    Den förre nyhetsuppläsaren Claes Elfsberg, numera Arg Pensionär, tycker att hans gamla program Rapport blivit allt för snuttifierat:

    www.expressen.se/noje/elfsbergs-nya-harda-kritik-mot-svt-och-rapport/

  • ErikaM­or
    Fri 6 Dec 2019 09:17

    I går råkade jag titta på tablå-TV och på Aktuellts 21.00 sändning.

    I ett nyhetsinslag om USA och kolgruvor tog reportern och inslaget tydlig ställning FÖR kolet och mot Trump för att han tidigare hade lovat att återupprätta kolindustrin. Med detta hade han enligt inslaget misslyckats. 
    Om Aktuellt m fl gillar kol-användningen så är man väl glada då att man i Asien ska bygga 1400 nya kolkraftverk.

    Nåja, ovan var mest bara för att ge en bakgrund.
    Det jag tycker är mest anmärkningsvärt är att SVT i inslaget valde att använda sig av effektskapande bakgrundsmusik i ett nyhetsinslag.
    Att använda sig av effektskapande musik för att påverka mottagaren av budskapet anser jag inte är opartiskt och jag tycker att det direkt strider mot Public service uppdrag och regler.

    Jag läste tidigare i tråden att vissa medlemmar envetet förnekade att effektskapande bakgrundsmusik ens förekommer i SVT:s nyhetsinslag.
    Dessa medlemmar uttryckte sig minst sagt nedvärderande, raljerande och hånfullt.
    Därför tycker jag det är påkallat, när jag nu råkade se ett sådant inslag, att faktiskt påpeka att dessa hånfulla, raljerande och otrevliga medlemmar hade fel.
    FEL!

    SVT använder effektskapande bakgrundsmusik i sina nyhetsinslag, för att påverka mottagaren i en särskild riktning.
    Så svaret är nej, ps och SVT är absolut inte opartiska.

  • Fri 6 Dec 2019 12:25
    ErikaMor skrev 2019-12-06 09:17:04 följande:

    I går råkade jag titta på tablå-TV och på Aktuellts 21.00 sändning.

    I ett nyhetsinslag om USA och kolgruvor tog reportern och inslaget tydlig ställning FÖR kolet och mot Trump för att han tidigare hade lovat att återupprätta kolindustrin. Med detta hade han enligt inslaget misslyckats. 
    Om Aktuellt m fl gillar kol-användningen så är man väl glada då att man i Asien ska bygga 1400 nya kolkraftverk.

    Nåja, ovan var mest bara för att ge en bakgrund.
    Det jag tycker är mest anmärkningsvärt är att SVT i inslaget valde att använda sig av effektskapande bakgrundsmusik i ett nyhetsinslag.
    Att använda sig av effektskapande musik för att påverka mottagaren av budskapet anser jag inte är opartiskt och jag tycker att det direkt strider mot Public service uppdrag och regler.

    Jag läste tidigare i tråden att vissa medlemmar envetet förnekade att effektskapande bakgrundsmusik ens förekommer i SVT:s nyhetsinslag.
    Dessa medlemmar uttryckte sig minst sagt nedvärderande, raljerande och hånfullt.
    Därför tycker jag det är påkallat, när jag nu råkade se ett sådant inslag, att faktiskt påpeka att dessa hånfulla, raljerande och otrevliga medlemmar hade fel.
    FEL!

    SVT använder effektskapande bakgrundsmusik i sina nyhetsinslag, för att påverka mottagaren i en särskild riktning.
    Så svaret är nej, ps och SVT är absolut inte opartiska.


    Du har totalt missförstått programinslaget. Aktuellt tar inte ställning i kolfrågan utan redovisar fakta.  Vad lovade Trump  före valet gällande USAs kolkraft? Vad har hänt med kolkraften i USA efter valet? Kolet och miljön, Asiens satsningarna på kol och EU:s motdrag etc.


     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • ErikaM­or
    Fri 6 Dec 2019 13:13
    -2
    KillBill skrev 2019-12-06 12:25:37 följande:

    Du har totalt missförstått programinslaget. Aktuellt tar inte ställning i kolfrågan utan redovisar fakta.  Vad lovade Trump  före valet gällande USAs kolkraft? Vad har hänt med kolkraften i USA efter valet? Kolet och miljön, Asiens satsningarna på kol och EU:s motdrag etc.


     


    Var du KillBill en av dem som försökte dölja och förneka att SVT använder effektskapande bakgrundsmusik för att påverka tittarna? Var du en av dem som hade fel men som trots det valde att uttrycka sig hånfullt, raljerande och nedsättande?

    Du har helt missförstått.
    Fakta är att SVT upprepat använder effektskapande bakgrundsmusik i sina nyhetsinslag för att påverka och styra hur tittarna ska uppleva och ta emot budskapet.
    Du får säga precis vad du vill men det är inte att vara opartiskt.

    Jag har inte missförstått inslaget. Vidare är min åsikt att reportern och inslaget tydligt tog ställning mot Trump. Man gick tom så långt i sitt ställningstagande att inslaget kunde uppfattas som att reportern och programmet talade FÖR kolkraft om detta faktum ställdes i relation till att programmet och reportern var så tydligt MOT Trump.
    Jag stödjer inte Trump men min åsikt är ändå att det är helt fel av Public service, SVT, Aktuellt och av reportern att så tydligt ta ställning mot någon demokratiskt vald politisk ledare, oavsett om det är Trump eller någon annan,
    och det är fel att använda sig av effektskapande bakgrundsmusik .
    Detta strider mot deras s k opartiskhet och det strider mot deras uppdrag och regler.

    Du får fortsätta leva i förnekelse och fortsätta försöka dölja och förminska sanningen, om du gillar det. Det är dock bara konstatera att du tillhör en krympande skala.
    79% anser att Public service INTE är opartiska.
  • Fri 6 Dec 2019 13:58
    -2 +1
    ErikaMor skrev 2019-12-06 09:17:04 följande:

    I går råkade jag titta på tablå-TV och på Aktuellts 21.00 sändning.

    I ett nyhetsinslag om USA och kolgruvor tog reportern och inslaget tydlig ställning FÖR kolet och mot Trump för att han tidigare hade lovat att återupprätta kolindustrin. Med detta hade han enligt inslaget misslyckats. 
    Om Aktuellt m fl gillar kol-användningen så är man väl glada då att man i Asien ska bygga 1400 nya kolkraftverk.

    Nåja, ovan var mest bara för att ge en bakgrund.
    Det jag tycker är mest anmärkningsvärt är att SVT i inslaget valde att använda sig av effektskapande bakgrundsmusik i ett nyhetsinslag.
    Att använda sig av effektskapande musik för att påverka mottagaren av budskapet anser jag inte är opartiskt och jag tycker att det direkt strider mot Public service uppdrag och regler.

    Jag läste tidigare i tråden att vissa medlemmar envetet förnekade att effektskapande bakgrundsmusik ens förekommer i SVT:s nyhetsinslag.
    Dessa medlemmar uttryckte sig minst sagt nedvärderande, raljerande och hånfullt.
    Därför tycker jag det är påkallat, när jag nu råkade se ett sådant inslag, att faktiskt påpeka att dessa hånfulla, raljerande och otrevliga medlemmar hade fel.
    FEL!

    SVT använder effektskapande bakgrundsmusik i sina nyhetsinslag, för att påverka mottagaren i en särskild riktning.
    Så svaret är nej, ps och SVT är absolut inte opartiska.


    MUUU! Kackel, kackel. Kor som råmar är absolut effektskapande. Det får effekten att vi tror de är kor. Vänsterkor
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Fri 6 Dec 2019 14:00
    KillBill skrev 2019-12-06 12:25:37 följande:

    Du har totalt missförstått programinslaget. Aktuellt tar inte ställning i kolfrågan utan redovisar fakta.  Vad lovade Trump  före valet gällande USAs kolkraft? Vad har hänt med kolkraften i USA efter valet? Kolet och miljön, Asiens satsningarna på kol och EU:s motdrag etc.


     


    Och den "effektskapande" musiken?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Fri 6 Dec 2019 14:14
    ErikaMor skrev 2019-12-06 13:13:55 följande:

    Var du KillBill en av dem som försökte dölja och förneka att SVT använder effektskapande bakgrundsmusik för att påverka tittarna? Var du en av dem som hade fel men som trots det valde att uttrycka sig hånfullt, raljerande och nedsättande?

    Du har helt missförstått.

    Fakta är att SVT upprepat använder effektskapande bakgrundsmusik i sina nyhetsinslag för att påverka och styra hur tittarna ska uppleva och ta emot budskapet.

    Du får säga precis vad du vill men det är inte att vara opartiskt.

    Jag har inte missförstått inslaget. Vidare är min åsikt att reportern och inslaget tydligt tog ställning mot Trump. Man gick tom så långt i sitt ställningstagande att inslaget kunde uppfattas som att reportern och programmet talade FÖR kolkraft om detta faktum ställdes i relation till att programmet och reportern var så tydligt MOT Trump.

    Jag stödjer inte Trump men min åsikt är ändå att det är helt fel av Public service, SVT, Aktuellt och av reportern att så tydligt ta ställning mot någon demokratiskt vald politisk ledare, oavsett om det är Trump eller någon annan,

    och det är fel att använda sig av effektskapande bakgrundsmusik .

    Detta strider mot deras s k opartiskhet och det strider mot deras uppdrag och regler.

    Du får fortsätta leva i förnekelse och fortsätta försöka dölja och förminska sanningen, om du gillar det. Det är dock bara konstatera att du tillhör en krympande skala.

    79% anser att Public service INTE är opartiska.


    Det var ingen som kunde eller ville ge en länk till ett inslag med effektskspande musik förra gången detta diskuterades. Det som då refererades till var helt enkelt falska uppgifter.

    Nu har det kommit ett inslag som går att kontrollera och där fanns faktiskt musik i bakgrunden på den inledande delen av inslaget. Vilken effekt på känslorna musiken hade kan man säkert debattera, mest av allt verkar den ha rört upp Skrikhögerns känslor. Så...

    Ja... Om det var opartiskt vetefan, du får förklara hur detta var partiskt.
  • Fri 6 Dec 2019 16:23
    +1
    ErikaMor skrev 2019-12-06 13:13:55 följande:
    Var du KillBill en av dem som försökte dölja och förneka att SVT använder effektskapande bakgrundsmusik för att påverka tittarna? Var du en av dem som hade fel men som trots det valde att uttrycka sig hånfullt, raljerande och nedsättande?

    Du har helt missförstått.
    Fakta är att SVT upprepat använder effektskapande bakgrundsmusik i sina nyhetsinslag för att påverka och styra hur tittarna ska uppleva och ta emot budskapet.
    Du får säga precis vad du vill men det är inte att vara opartiskt.

    Jag har inte missförstått inslaget. Vidare är min åsikt att reportern och inslaget tydligt tog ställning mot Trump. Man gick tom så långt i sitt ställningstagande att inslaget kunde uppfattas som att reportern och programmet talade FÖR kolkraft om detta faktum ställdes i relation till att programmet och reportern var så tydligt MOT Trump.
    Jag stödjer inte Trump men min åsikt är ändå att det är helt fel av Public service, SVT, Aktuellt och av reportern att så tydligt ta ställning mot någon demokratiskt vald politisk ledare, oavsett om det är Trump eller någon annan,
    och det är fel att använda sig av effektskapande bakgrundsmusik .
    Detta strider mot deras s k opartiskhet och det strider mot deras uppdrag och regler.

    Du får fortsätta leva i förnekelse och fortsätta försöka dölja och förminska sanningen, om du gillar det. Det är dock bara konstatera att du tillhör en krympande skala.
    79% anser att Public service INTE är opartiska.

    Fattar inte vad det är du snackar om men jag har sett inslaget du snackar om och det är nog bara foliehattshögern som skulle komma på tanken att reportern på SVT blev kolförespråkare för att kunna kritisera Donald Trump..


     


    I det aktuella inslaget får amerikanska medborgare komma till tals om kol och om Trump. Det handlar om elementär nyhetsbevakning


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • ErikaM­or
    Fri 6 Dec 2019 16:59
    -2 +1
    KillBill skrev 2019-12-06 16:23:38 följande:

    Fattar inte vad det är du snackar om men jag har sett inslaget du snackar om och det är nog bara foliehattshögern som skulle komma på tanken att reportern på SVT blev kolförespråkare för att kunna kritisera Donald Trump..


     


    I det aktuella inslaget får amerikanska medborgare komma till tals om kol och om Trump. Det handlar om elementär nyhetsbevakning


    Var du en av dem som tidigare i tråden försökte dölja och förneka att SVT använder effektskapande bakgrundsmusik för att påverka tittarna?
    I så fall hade du fel, så som de som vill dölja och förneka så ofta har.

    Gällande det aktuella nyhetsinslaget är det helt ok att du har en annan uppfattning än jag. Jag står alltid upp för att var och en får ha sin egen åsikt och att var och en är fri att framföra sin åsikt.

    Fakta är ju dock att SVT helt uppenbart och upprepat använder effektskapande bakgrundsmusik i sina nyhetsinslag för att påverka och styra hur tittarna ska uppleva och ta emot budskapet.

    Du får fortsätta leva i förnekelse och fortsätta försöka dölja och förminska sanningen, om du gillar det. Det är dock bara konstatera att du tillhör en krympande skala.
    79% anser att Public service INTE är opartiska.
    Att använda effektskapande bakgrundsmusik för att försöka påverka tittarna är självfallet ingenting som stödjer att man ens skulle vilja försöka vara opartisk.
    Det kan vare sig du eller någon av dina högljudda kollegor dölja.
    I sak hade du och dina medlöpare fel, vilket du och ni mycket väl är medvetna om, men som du och ni som vanligt försöker dölja och förneka.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?