• moaz
    Äldre 28 Dec 18:13
    821238 visningar
    7836 svar
    -3 +9
    7836
    821238

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Thu 3 Sep 2020 16:36
    Mentat skrev 2020-09-03 16:28:14 följande:
    Grundläggande fel! Det räcker bra med att vara allmänborgerlig väljare för att se SR/SVT:s vänstervridning. Allt handlar inte om (sd).
    Spännande med ditt inlägg - kan du redogära för vad som ska bort och vad som ska läggas till för att PS ska sluta vara vänstervridna enligt ditt sätt att se på saken?

    Har du liksom Flash problem med att verkligt inträffade händelser i utsatta människors liv beskrivs med orden "möta våld", "utnyttjade", "inlåsta", "neka dem skydd" ... ?  Anser du att dessa ord inte får användas eller är det en annan vinkel på dessa händelser du vill ska tas upp, i så fall vilken?

    Du kan bli den första i trådarna som faktiskt besvarar dessa frågor.
  • Thu 3 Sep 2020 16:41
    nattuw skrev 2020-09-03 13:24:08 följande:
    Det är ingen som försökt hindra "Rädda Barnen" från att få komma till tals. Däremot finns det de som anser att källkritik inte bara bör tillämpas när någon har "fel" åsikter.
    Ok nu har jag lyssnat på inlägget  Vad i inslaget är det som du anser borde ifrågasättas? Vad är det för frågor som SR borde ha ställt? 

    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7545004


    Över 210 000 barn har kommit ensamma utan föräldrar till Europa under de senaste fem åren - på flykt undan konflikter, strider och matbrist.


    På femårsdagen av den lille pojken Alan Kurdis död på stranden i Turkiet, publicerar Rädda Barnen en rapport kring de ensamkommande barnen, som biståndsorganisationen anser att Europa har försummat och misslyckats att skydda.


    Helena Thybell, generalsekreterare för svenska Rädda Barnen, anser att mottagandet har försämrats.


    - Situationen för de ensamkommande har försvårats betydligt sedan år 2015, både vad gäller att få uppehållstillstånd men också vad gäller deras livssituation i övrigt. Och det här ser vi både i Sverige och resten av Europa, säger hon.


    - Vi ser också att ensamkommande barn som snart ska fylla 18 år mår särskilt dåligt, eftersom de vet att de förlorar många rättigheter när de blir myndiga. Och riskerar att i större utsträckning utvisas, tillägger Rädda Barnens generalsekreterare.


    210 000 barn utan föräldrar har sökt asyl i Europa de senaste fem åren, vilket motsvarar åtminstone 7 000 skolklasser.
    Men många av de ensamkommande barnen hamnar inte i någon skolbänk utan på gatan med risk för att möta våld och bli utnyttjade. Många av dem har blivit inlåsta i förvar. I Grekland på öarna lever många barn skyddslösa i lägren, 6 000 av dem är under 12 år, skriver Rädda Barnen, och många har aldrig sett annat än konfliktsituationer.


    Rädda Barnen kritiserar Europas länder för att försämra barnens villkor, att neka dem skydd och återförening med sina familjer.
    - Rädda Barnen har mött många av dessa barn i vår verksamhet och vi har kämpat för att de ska få ta del av grundläggande rättigheter. Många lever i långvarig otrygghet och hemlösheten är också utbredd i den här gruppen, säger Helena Thybell, Rädda Barnens generalsekreterare.



    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Thu 3 Sep 2020 23:46
    Padirac skrev 2020-09-03 14:51:11 följande:
    Det är inte vinkling, det är spegling av samhället, vilket är precis vad du själv skiver i detta inlägg.
    Vilket inte var vad jag skrev.

    Att sälja handlar inte om att spegla samhället utan om att hitta sin kundgrupp.  Etablerad media har hittat sin kundgrupp till vänster och det är därför föga förvånande att etablerad media anpassat (vinklat) sitt innehåll så att det skall passa vänstern.
  • Thu 3 Sep 2020 23:54
    nattuw skrev 2020-09-03 23:46:07 följande:
    Vilket inte var vad jag skrev.

    Att sälja handlar inte om att spegla samhället utan om att hitta sin kundgrupp.  Etablerad media har hittat sin kundgrupp till vänster och det är därför föga förvånande att etablerad media anpassat (vinklat) sitt innehåll så att det skall passa vänstern.
    Aha. Och då gör annan media samma sak för sin kundgrupp åt höger. Så det existerar ingen nyhetsrapportering utan bara att sälja till olika kundgrupper.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Fri 4 Sep 2020 00:14
    KillBill skrev 2020-09-03 16:41:40 följande:
    Ok nu har jag lyssnat på inlägget  Vad i inslaget är det som du anser borde ifrågasättas? Vad är det för frågor som SR borde ha ställt?
    Du påstod att "högern" ville stoppar "Rädda barnen". Jag förklarade att du missförstått vad de som var kritisk mot inslaget skrev. Själva inslaget har jag inte berört då det inte fanns nämnt i det inlägg som du skrev och som jag citerade.
  • Fri 4 Sep 2020 00:32
    nihka skrev 2020-09-03 23:54:10 följande:
    Aha. Och då gör annan media samma sak för sin kundgrupp åt höger. Så det existerar ingen nyhetsrapportering utan bara att sälja till olika kundgrupper.
    Media säljer bara en produkt som alla andra. De lever på att leverera det kunderna vill ha. Vill kunderna ha nyheter så levererar media nyheter. Vill kunderna ha skvaller så levererar media skvaller. Går det göra mer pengar på att vinkla nyheterna eller skvallret så vinklar media nyheterna eller skvallret.
  • Fri 4 Sep 2020 00:43
    nattuw skrev 2020-09-04 00:32:23 följande:
    Media säljer bara en produkt som alla andra. De lever på att leverera det kunderna vill ha. Vill kunderna ha nyheter så levererar media nyheter. Vill kunderna ha skvaller så levererar media skvaller. Går det göra mer pengar på att vinkla nyheterna eller skvallret så vinklar media nyheterna eller skvallret.
    Och då gör annan media samma sak för sin kundgrupp åt höger och vinklar för att göra dem nöjda?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Fri 4 Sep 2020 00:46
    Mentat skrev 2020-09-03 16:28:14 följande:
    Grundläggande fel! Det räcker bra med att vara allmänborgerlig väljare för att se SR/SVT:s vänstervridning. Allt handlar inte om (sd).
    Nope. Allmänborgerlig väljare här som inte håller med.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Fri 4 Sep 2020 06:58
    nihka skrev 2020-09-04 00:46:23 följande:
    Nope. Allmänborgerlig väljare här som inte håller med.
    Jag skrev att det räcker, inte att det alltid var tillräckligt. Man måste fortfarande vara öppen för att se vinklingen. Jag kan fortfarande inte minnas något inlägg från dig som faktiskt uttrycker borgerliga åsikter men om du säger det så är det väl så...
  • Fri 4 Sep 2020 07:10

    Nä, public service är inte oberoende. Ännu en undersökning bekräftar saken.

    LÄNK

    naringslivets-medieinstitut.se/wp-content/uploads/2020/09/Rapport_Armlangds-avstand-eller-i-armkrok-med-staten_NMI_20200903.pdf


    Mest intressant ur ett demokratiskt perspektiv är dock den mer eller mindre formaliserade dialog som pågår direkt mellan bolagen och regeringen. 

    Dialogen innebär en direkt kontakt som berör public service-bolagens verksamhet och villkor. Dessa möten är särskilt intressanta eftersom de sker utanför den ägarstruktur som är tänkt att garantera oberoende. I stället för att dialogen mellan regeringen och public service sker via stiftelsens ordförande och styrelse, som utsetts av regeringen i syfte att etablera ett armlängds avstånd och för att äga och förvalta bolagen, sker här alltså en regelbunden, formaliserad och direkt kontakt mellan den politiska nivån och höga chefer som styr över den direkta programverksamheten. Detta bekräftas både av personer med god insyn i kulturdepartementets arbete som NMI har varit i kontakt med och av de allmänna handlingar som finns upprättade under den undersökta perioden 2018-2020. 

    ....

    Sammanfattningsvis kan man konstatera att det avseende public service finns en diskrepans mellan modellen så som den marknadsförs i den offentliga debatten och hur den faktiskt fungerar. Den idé som i decennier odlats av politiker, statsförvaltning och företrädare för public service, att verksamheten genom stiftelsemodellen är fri och oberoende från politiska intressen, är bara delvis sant. I själva verket bygger stiftelsestrukturen fortsatt på staten som garant. Dessutom kringgås ägarstrukturen i en rad avgörande frågor om berör public services politiska villkor och strategiska utveckling, vilket manifesterar sig genom en direkt och nära kontakt mellan regeringens representanter och programbolagens chefer. Att belysa denna diskrepans torde därför fylla ett viktigt demokratiskt syfte för att allmänheten ska få den insyn i public servicebolagens skattefinansierade verksamhet som man förtjänar.


    Och så har systemets försvarare mage att klaga på statlig TV i Ungern och Polen ...
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?