• moaz

    Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

    Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Flash Gordon
    En blå väljare skrev 2021-07-30 18:01:16 följande:
    Börja lyssna själv på vad de säger i dessa kanaler. Ställ dig på t.ex företagaren sida och lyssna ur det perspektivet. Ställ dig på den sida som får betala när Kalle snyftare återigen ska ha en massa pengar för att hantera sina egna tillkortakommanden och inte orkar jobba av 38 anledningar.
    Säg såhär: försök lyssna på en kanal som P1 en dag utan att behöva höra inslag, i positiv anda, om "genus", "könsmaktsordning", "hudfärg" och "jämställdhet".

    Man kan tydligen alltid klämma in ett reportage till om samma ämne, igen.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • En blå väljare
    klyban skrev 2021-07-30 20:01:47 följande:

    Jag behöver inte påvisa nått som inte ens du klan påvisa.
    När det gäller Text-TV och SVT/SR och Kuba nyhetsnotisen, så har du inte påvisat eller ens snuddat på att påvisa att SVT/SR inte skulle vara opartiska.

    Sånt är sjukt intressant att notera, och jobba hårt för detta behöver jag inte innan du påvisat nått.
    Och det har vi lärt oss att du aldrig göra, ja, i alla fall upp tills nu.


    Nu är du ute och cyklar igen. Du påstår gång på gång att SVT är opartiska, men har hittills inte kunnat prestera nåt annat än ditt eget tyckande som talar för din sak.

    Jag å min sida har presenterat både exempel och undersäkningar som visar att SVT är vänstervridna. Jag har även visat att de inte följer upp hur de säkerställer att de uppfyller kravet på opartiskhet. De struntar troligen helt enkelt i det.
  • nihka
    En blå väljare skrev 2021-07-30 21:37:57 följande:
    Nu är du ute och cyklar igen. Du påstår gång på gång att SVT är opartiska, men har hittills inte kunnat prestera nåt annat än ditt eget tyckande som talar för din sak.

    Jag å min sida har presenterat både exempel och undersäkningar som visar att SVT är vänstervridna. Jag har även visat att de inte följer upp hur de säkerställer att de uppfyller kravet på opartiskhet. De struntar troligen helt enkelt i det.
    Nope, inga undersökningar, inga länkar, bara eget tyckande.

    Du har bara inte orkat skrolla ner i den undersökningen jag presenterade och läsa innantill hur undersökningen görs. Men du ska uttala dig om hur de "troligen" har gjort.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • En blå väljare
    nihka skrev 2021-07-30 20:03:45 följande:
    Nej, det har ni verkligen inte. Du har en teori och inga bevis om något. Du har även en vilja att det du själv tycker ska vara sant. Det blir inte mer sant för det.
    Är det inte ett bevis att närmare 40% tycker SVT är vänstervinklat?
    Är det inte ett bevis att Morgan tillåts sätta munkavle på sin motdebattör innan han går till angrepp? Är det inte tydligt att det finns mängder av dylika exempel.

    Granskare på SR ligger med den som ska granskas. Verkligen höjden av opartiskhet.
    Det finns många exempel.
  • En blå väljare
    nihka skrev 2021-07-30 20:10:51 följande:
    Jag skrev inte heller att han önskar att allt vore som i Ungern. Förstår du inte det? Han vill säkert inte att vi exempelvis ska prata ungerska här i Sverige bara för att han hyllar Orbans politik.

    Du får ha trådens ämne iaf lite i bakhuvudet när du svarar och förstå att det handlar om sådant som media, yttrandefrihet och demokrati. SDaren uttryckte att han ser Orbans Ungern som ett föredöme och ett föregångsland inom dessa områden.
    Du skrev:"Haha, förstår du inte att om man är önskar att det vore som i ett annat land så innebär det att man ser det landet som ett föregångsland."

    Att man önskar att ens eget land ska ta efter ett annat land i någon specifik fråga innebär ju inte att man ser det landet som ett föregångsland. Du påstod att Ungern och Polen är länder som SD ser som föregångsländer. Det har jag aldrig hört SD uttala och du kunde inte backa upp ditt uttalande ÖVERHUVUDTAGET.
  • En blå väljare
    nihka skrev 2021-07-30 22:02:42 följande:
    Nope, inga undersökningar, inga länkar, bara eget tyckande.

    Du har bara inte orkat skrolla ner i den undersökningen jag presenterade och läsa innantill hur undersökningen görs. Men du ska uttala dig om hur de "troligen" har gjort.
    Jo, jag har läst. Frågan besvaras inte, vilket gör dina slutsatser irrelevanta.

    Sen är det knappast jag som "tycker" att SR-journalisten knullade islamisten den hon skulle granska.
  • theotherone
    En blå väljare skrev 2021-07-30 22:14:22 följande:
    Är det inte ett bevis att närmare 40% tycker SVT är vänstervinklat?
    Nej, det är inte ett bevis. Vi tar ett exempel för att illustrera varför: låt oss säga att 40% av väljarna (de som röstar V + S och några till) tycker att SD och M är idioter är inte ett bevis för att de är idioter, det är ett bevis för att en del av väljarna låter sin personliga åsikt gå före objektiviteten. Att 40% tycker att SVT är vänstervinklat är alltså inte ett bevis för att SVT verkligen är det, eftersom de som svarat i undersökningen har svarat utifrån sin egna politiska uppfattning.

    Att tycka är inte samma sak som att bevisa, det är något du måste försöka inse. Ett bevis är baserat på fakta, statistik, inte på en självupplevt åsikt. Ser du skillnaden?
  • theotherone
    Flash Gordon skrev 2021-07-30 20:13:43 följande:
    Säg såhär: försök lyssna på en kanal som P1 en dag utan att behöva höra inslag, i positiv anda, om "genus", "könsmaktsordning", "hudfärg" och "jämställdhet".
    Du får det att låta som något dåligt att prata om jämställdhet, eller missförstår jag dig?
  • En blå väljare
    theotherone skrev 2021-07-30 23:37:00 följande:
    Du får det att låta som något dåligt att prata om jämställdhet, eller missförstår jag dig?
    Du missförstår å det grövsta.

    P1 tenderar att fokusera allt på fruktansvärt ointressanta egenskaper. Det beror på att de själva är tillräckligt smarta för att se skillnad på man och kvinna samt hudfärg. Sen politiserar de resultatet utan att ta hänsyn till andra faktorer. Det är otroligt tröttsamt.

    Jag ser fram emot dagen man sorterar på andra egenskaper och lär sig dra övervägda slutsatser. Hurfärg är ju knappast en relevant egenskap i ett team. Struntar man i den så får man en naturlig fördelning. Men hur många extroverta personer tål ett team? Det är så mycket mer intressant.
  • En blå väljare
    theotherone skrev 2021-07-30 23:36:04 följande:
    Nej, det är inte ett bevis. Vi tar ett exempel för att illustrera varför: låt oss säga att 40% av väljarna (de som röstar V + S och några till) tycker att SD och M är idioter är inte ett bevis för att de är idioter, det är ett bevis för att en del av väljarna låter sin personliga åsikt gå före objektiviteten. Att 40% tycker att SVT är vänstervinklat är alltså inte ett bevis för att SVT verkligen är det, eftersom de som svarat i undersökningen har svarat utifrån sin egna politiska uppfattning.

    Att tycka är inte samma sak som att bevisa, det är något du måste försöka inse. Ett bevis är baserat på fakta, statistik, inte på en självupplevt åsikt. Ser du skillnaden?
    Att 40% tycker SVT är högervridet är ett bevis för att betydligt fler än jag själv tycker så.

    Om 40% tycker M och SD är idioter och ingen tycker V och S är idioter så säger detta en hel del.

    I princip finns det nog inget annat sätt att avgöra om SVT är vänstervinklat än att fråga tittarna. Varför tror du ens de gör denna undersökning om resultatet ska avfärdas oavsett utgång?

    När du kallar resultatet från en undersökning med 1000-tals tillfrågade för en personlig åsikt så framstår du inte som Einstein direkt.


Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?