• Äldre 30 Dec 09:03
    10112 visningar
    18 svar
    18
    10112

    Pappadagar

    Vad tycker ni om att regeringen bestämt att vi papper har 90 dagar låsta till oss? Själv tycker jag att det är upp till varje föräldrar att dela uppdagarna hur man vill, tycker ingen annan ska göra detta åt oss.

  • Svar på tråden Pappadagar
  • Äldre 30 Dec 09:12
    #1

    Det är ju 90 låsta dagar per förälder. Jag har ju också så många låsta dagar jag inte kan ge bort. Jag håller iaf med dig, förstörde vår planering och ekonomi för vår bebis som kommer nu i januari. Tycker också att alla dagar ska vara fria och att man ska få dela upp dom som man vill mellan sig.

    Så länge lönerna är så pass ojämna mellan man och kvinna så blir det ju tyvärr inte jämställt att försöka att båda ska vara hemma mer lika, mannen har ju oftast högre lön än kvinnan och man har inte råd att låta pappan vara hemma mer. Så är det iaf hos oss.

  • Äldre 30 Dec 10:56
    #2
    Bjorken87 skrev 2015-12-30 09:03:21 följande:

    Vad tycker ni om att regeringen bestämt att vi papper har 90 dagar låsta till oss? 


    jag tycker att det är ett bra incitament för att göra det mer jämlikt - vill man inte umgås med sina barn så finns ju inget krav att man tar ut dessa dagar - det är ju frivilligt!

     
  • Äldre 30 Dec 11:03
    #3

    Klart man vill ta ut sina dagar och vara med sina älskar barn. Dock kanske ekonomin inte passar att göra det.


    Dixie skrev 2015-12-30 10:56:39 följande:

    jag tycker att det är ett bra incitament för att göra det mer jämlikt - vill man inte umgås med sina barn så finns ju inget krav att man tar ut dessa dagar - det är ju frivilligt!

     


  • Äldre 30 Dec 11:04
    #4
    +1

    Jättebra tycker jag. Pinsamt att det finns föräldrar som inte ens lyckas ta ut 90 dagar på 8 år.

    Nog för att män överlag har bättre lön, men att kvinnor fortsätter ta ut mer föräldraledighet är ju en starkt bidragande faktor till just detta, och till att kvinnors pensioner är så mycket sämre.

  • Äldre 30 Dec 11:31
    #5
    +1

    Tycker själv att det är fantastiskt att vi får så mycket av staten i Sverige jämfört med andra länder. Att staten sedan ställer krav som att dela den mer jämlikt är en självklarhet för mig. Min man och jag har delat föräldradagarna 50/50 trots att han tjänar ca 17 000 mer än mig varje månad. Vårt barn har rätt till båda sina föräldrar. Det är en förmån vi har i Sverige att få vara hemma så länge som vi får.

  • Äldre 30 Dec 13:21
    #6
    Bjorken87 skrev 2015-12-30 11:03:56 följande:

    Klart man vill ta ut sina dagar och vara med sina älskar barn. Dock kanske ekonomin inte passar att göra det.


    hur menar du? 

    att det är mer ekonomiskt för er att låta mamman ta alla föräldradagar - utöver de som pappan "tvingas" ta ut?
    pappan har ju 240 dagar precis som mamman - om man under barnets första 4 år inte har möjlighet att ta ut 90 dagar, då kanske man ska ändra sina prioriteringar!
  • TAN
    Äldre 30 Dec 15:50
    #7

    Helt galet tycker jag! Alla ska få bestämma själva vad som passar bäst för varje familj!

  • Äldre 30 Dec 15:59
    #8

    Jag tycker det är bra. Jag vet de pappor som velat ta del av föräldraledigheten men som är tillsammans med kvinnor som är så missnöjda med sina jobb att de grinar sig till hela ledigheten själv- utan en tanke på att det kan ha påverkan på barnets relation till pappa.

    Sedan är det för många en prioritetsfråga- om man ändrade lite i sina levnadsvillkor så skulle man kunna dela mer lika. Men man vill ha sina två bilar, sin levnadsstandard, semester osv. Säger inte det är så för alla, men för en del.

    För mig var villkoret att vi skulle dela för att det ska bli något barn. Nu visade det sig vara en självklarhet även för min sambo. Hos oss är det ingen som tjänar mycket mer än den andre- jag tjänar 1500 mer i dagsläget. Båda har rätt till föräldralön 10% via våra kollektivavtal. För oss finns inte en enda bra anledning till att inte dela lika och så kommer också ske- jag börjar ta ut dagar fr.o.m. Årsskiftet och börjar jobba efter sommaren, då går han hem.

    Alls nöjda och glada och vårt barn får en chans att vara med oss båda.

  • Anonym (Sara)
    Äldre 30 Dec 16:10
    #9
    AnneliR skrev 2015-12-30 09:12:53 följande:

    Det är ju 90 låsta dagar per förälder. Jag har ju också så många låsta dagar jag inte kan ge bort. Jag håller iaf med dig, förstörde vår planering och ekonomi för vår bebis som kommer nu i januari. Tycker också att alla dagar ska vara fria och att man ska få dela upp dom som man vill mellan sig.

    Så länge lönerna är så pass ojämna mellan man och kvinna så blir det ju tyvärr inte jämställt att försöka att båda ska vara hemma mer lika, mannen har ju oftast högre lön än kvinnan och man har inte råd att låta pappan vara hemma mer. Så är det iaf hos oss.


    Du tror inte att det finns ett samband mellan låga löner i kvinnodominerade yrken och att kvinnor historiskt sett alltid har varit de som är föräldralediga och vabbar mest? Det här beslutet är ett litet steg i att skapa ett mer jämställt samhälle. Har väldigt svårt att ta på allvar att 30 ytterligare pappadagar kan förstöra hela er planering och ekonomi. Om man vet att man någon gång tänker skaffa barn så får man se till att inte dra på sig för stora fasta utgifter innan småbarnstiden är över. Som kvinna tycker jag även man bör betänka att man ska ha råd att klara sig och barnet om det skulle bli en separation. Jag är ensamstående och klarar mig fint på föräldrapenning trots att jag normalt har en förhållandevis hög inkomst utan att behöva leva på vatten och bröd. Man har inte så mycket kostnader under föräldraledigheten för man kan inte göra så mycket med en bebis ändå. Barnet kostar inte mer än att det täcks av barnbidraget om man ammar. Inköpen innan är vad som är dyrt.
  • Äldre 1 Jan 19:23
    #10
    TAN skrev 2015-12-30 15:50:27 följande:

    Helt galet tycker jag! Alla ska få bestämma själva vad som passar bäst för varje familj!


    det får man ju - men vill man ta del av bidragen får man rätta sig efter de krav som ställs - men du måste ju inte ta emot bidrag
  • TAN
    Äldre 1 Jan 19:33
    #11
    Dixie skrev 2016-01-01 19:23:20 följande:
    det får man ju - men vill man ta del av bidragen får man rätta sig efter de krav som ställs - men du måste ju inte ta emot bidrag
    Förstår hur du menar! Ändå är jag helt emot att de ändrar på detta! För våran del hade det varit mycket bättre om vi själva kunde få bestämma. Min sambo har inte samma möjlighet att vara hemma som jag har, dessutom trivs jag bättre hemma, alla är alltså olika och borde få bestämma själva.

    Jag tror att detta + att vårdnadsbidraget tas bort enbart kommer att resultera i att barn börjar allt tidigare på förskolan = galet!!
  • Äldre 6 Jan 10:54
    #12

    Jag kan tycka att tanken är god i grunden, det visar att de som styr tycker att det är viktigt att båda föräldrarna är hemma med barnet. Däremot tycker jag att man börjat i fel ända, min grundinställning generellt är att det är bättre med morötter än med piskor. Hellre uppmuntran och belöning än tvång.

    Problemen som jag ser med låsta dagar är att de brinner inne om den ena föräldern inte arbetar av någon anledning (arbetslös, långtidssjukskriven etc.).

    Jag och min sambo som väntar barn i juli har däremot bestämt att försöka dela så nära 50/50 som möjligt även om jag tjänar klart bättre (skiljer ca 15000 kr/mån). Tack vare att även min sambo har en bra lön från början och att vi båda har rätt till föräldralön från vår arbetsgivare kommer vi inte att förlora mer än nån tusenlapp i månaden på att jag är hemma istället för min sambo. Vinsterna för barnet är större än så.

  • Anonym (lite tokigt­)
    Äldre 8 Jan 11:10
    #13

    För mig blir det så att man väntar med att fylla i om gemensam vårdnad, om mamman är ensam vårdnadshavare får hon alla dagarna. Min sambo kan inte/vill inte vara hemma, jag tar ut full ersättning och bara sjukpenninggrundande, så om vi skulle ha gemensam vårdnad skulle vi behöva ordna barnpassning från 9 månaders ålder vilket är alldeles för tidigt. Nu räcker föräldrapenningen precis till 1 år + inskolning. Däremot får han vänta med att vara vårdnadshavare till efter inskolning.

    Undrar om makthavarna tänkte på det, de är många barn som föds där föräldrarna inte är gifta. Det är ju en trist lösning, men ekonomiskt den bästa.

  • Anonym (suck)
    Äldre 8 Jan 11:22
    #14
    Floskel skrev 2015-12-30 11:04:40 följande:

    Jättebra tycker jag. Pinsamt att det finns föräldrar som inte ens lyckas ta ut 90 dagar på 8 år.

    Nog för att män överlag har bättre lön, men att kvinnor fortsätter ta ut mer föräldraledighet är ju en starkt bidragande faktor till just detta, och till att kvinnors pensioner är så mycket sämre.


    Håller med!
    När man dessutom kan ta ut över helgen och få ut mer pengar än om man jobbat heltid.


    Man kan alltså vara ledig 1 fredag var 3:e månad och ta ut fre+lör+sön. Så har man tagit ut sina 90 dagar innan barnet fyllt 8 år.

    Klarar man inte att vara hemma 1 enda dag var 3:e månad?
    Eller klarar man inte av att få extra pengar eller i de fall att man har så hög lön att man inte tjänar på detta - kan man inte ta den ekonomiska smällen 4 ggr per år?
    Om det är så att AG är lite flexibel, så kan man ju jobba över ett par timmar de följande veckorna för att täcka upp för arbetet som man missat då man spenderat hela 8 timmar med sitt barn istället för att jobba... Då förlorar man inte heller några pengar!

  • Anonym (lite tokigt­)
    Äldre 8 Jan 12:11
    #15
    Anonym (suck) skrev 2016-01-08 11:22:16 följande:

    Håller med!
    När man dessutom kan ta ut över helgen och få ut mer pengar än om man jobbat heltid.


    Man kan alltså vara ledig 1 fredag var 3:e månad och ta ut fre+lör+sön. Så har man tagit ut sina 90 dagar innan barnet fyllt 8 år.

    Klarar man inte att vara hemma 1 enda dag var 3:e månad?
    Eller klarar man inte av att få extra pengar eller i de fall att man har så hög lön att man inte tjänar på detta - kan man inte ta den ekonomiska smällen 4 ggr per år?
    Om det är så att AG är lite flexibel, så kan man ju jobba över ett par timmar de följande veckorna för att täcka upp för arbetet som man missat då man spenderat hela 8 timmar med sitt barn istället för att jobba... Då förlorar man inte heller några pengar!


    Njae, jag tar ut ersättning för alla 7 dagar och när jag är föräldrarledig får jag ändå ut ungefär 5000 kr mindre per månad, jag har ingen hög lön (men arbetar heltid och har en ok lön), så de som har högre lön förlorar förstås mer, sedan är det också så att försäkringskassan har ett tak, så att det finns säkert de som förlorar mer än 10 000 per månad på att den som tjänar mest är hemma. Jag tror det är bra för bägge föräldrarna att vara hemma och jag tycker själv att det mest perfekta är att man delar 50% rakt av, nu vill ju folk göra lite olika och man ska nog inte försöka bestämma över vuxna människor. 
  • Anonym (suck)
    Äldre 8 Jan 12:28
    #16
    Anonym (lite tokigt) skrev 2016-01-08 12:11:01 följande:
    Njae, jag tar ut ersättning för alla 7 dagar och när jag är föräldrarledig får jag ändå ut ungefär 5000 kr mindre per månad, jag har ingen hög lön (men arbetar heltid och har en ok lön), så de som har högre lön förlorar förstås mer, sedan är det också så att försäkringskassan har ett tak, så att det finns säkert de som förlorar mer än 10 000 per månad på att den som tjänar mest är hemma. Jag tror det är bra för bägge föräldrarna att vara hemma och jag tycker själv att det mest perfekta är att man delar 50% rakt av, nu vill ju folk göra lite olika och man ska nog inte försöka bestämma över vuxna människor. 

    Jag skrev: dessutom kan ta ut över helgen och få ut mer pengar än om man jobbat heltid.
    Man kan alltså vara ledig 1 fredag var 3:e månad och ta ut fre+lör+sön.

    Det var ju lite slarvigt skrivet. Jag borde ha förtydligat mer.
    Man kan ta ut fre+lör+sön och få ut mer pengar än om man jobbat heltid.

    Det här med att få ut mer pengar än om man jobbar heltid, gäller bara om man jobbar deltid.

    Om din man velat ta ett större ansvar för barnet och ha mer ledigt, kunde han tagit ut fre+lör + sön varje vecka, om han samtidigt gick ner 20% i tjänst. Då hade han fått ut sina 90 SGI-dagar på ett halvår.

  • Anonym (lite tokigt­)
    Äldre 8 Jan 13:37
    #17
    Anonym (suck) skrev 2016-01-08 12:28:51 följande:

    Jag skrev: dessutom kan ta ut över helgen och få ut mer pengar än om man jobbat heltid.
    Man kan alltså vara ledig 1 fredag var 3:e månad och ta ut fre+lör+sön.

    Det var ju lite slarvigt skrivet. Jag borde ha förtydligat mer.
    Man kan ta ut fre+lör+sön och få ut mer pengar än om man jobbat heltid.

    Det här med att få ut mer pengar än om man jobbar heltid, gäller bara om man jobbar deltid.

    Om din man velat ta ett större ansvar för barnet och ha mer ledigt, kunde han tagit ut fre+lör + sön varje vecka, om han samtidigt gick ner 20% i tjänst. Då hade han fått ut sina 90 SGI-dagar på ett halvår.


    Ok, då förstår jag hur du menar.
  • Anonym (PA)
    Äldre 9 Jan 14:13
    #18

    Det gör mig så arg att kvinnor tjänar mindre än män. Vill spy på det..

    Detta är inget mot er som skriver här. Blir så jävla arg. Sen tycker jag det är synd att vissa inte vill ta ut sin pappaledighet. De är ju ditt barn. Är man frånvarande mamma/pappa så kommer barnet när de börjar bli äldre och "förstår" mer och vara väldigt besviken på sin förälder.. Kanske inte i alla gånger men ofta tyvärr.

    Min pappa fanns aldrig där när jag var liten. När min mamma och pappa separerade skulle vi bo där ojämna helger men han var för upptagen med sin sport och sitt jobb att han inte hade tid för oss och vi fick bo hos en bekant istället de ojämna helgerna.

    Glömde av våra födelsedagar för att han tävlade de dagarna. Sen när min syster ringde och skäller ut honom för att jag är ledsen för att han glömt av att jag fyller 18! Så skyller han på något som är orimligt. När man var i den åldern så var man lite känsligare kanske.

    NU har min pappa börjat visa att han bryr sig. Nu är jag vuxen. Samtidigt som jag förlåter honom så känner jag mig otroligt sviken då han inte ville att vi skulle bo där för att han prioriterade andra saker före sina egna barn. Min syster kommer aldrig förlåta honom.

    Han har aldrig bett om ursäkt för detta och får för sig att han alltid ställt upp för oss.. Fast alla som känner vår familj vet att det inte är så.

    Såhär är det självklart INTE alla gånger. Ville bara dela med mig om vad som kan hända om man är frånvarande pappa/mamma.

    Ta vara på era barn medans de är små och växer. Sen är de lite sent och komma och låtsas som ingenting.

    Vilken roman det blev

Svar på tråden Pappadagar