• Äldre 3 Jan 19:03
    6472 visningar
    6 svar
    6
    6472

    Bed crib VS spjälsäng med dropside, tips??

    Väntar första barnet och håller på att bli lite knäpp på vad som är bäst att köpa :)

    Nu undrar jag vad som är skillnaden mellan bed crib och spjälis med dropside? Är spjälsängen större / klumpigare? Går den att använda längre? Vad hade ni och vad är era synpunkter?

    Vi har köpt ett baby nest som vi förhoppningsvis kan ha mellan oss i sängen men vore skönt att ha en säng till bebisen också. Såklart omöjligt att veta hur han kommer sova men jag själv hade visst väldigt närhetsbehov som liten så kanske går det i arv:) Oavsett tycker jag det vore skönt att ha bebisen nära sig på natten, lättare att hålla koll, kanske amma liggande osv.

    Tack för alla typer av inputs<3

  • Svar på tråden Bed crib VS spjälsäng med dropside, tips??
  • Äldre 4 Jan 02:28
    #1

    Jag kan inte svara på skillnaden, men vi köpte en bed side crib till vår lilla som vi knappt har använt som bed side crib utan endast som "vanlig" spjälsäng ståendes en bit bort i rummet. När hon var riktigt liten sov hon i nest i stora sängen (vaknade ofta = enklare att ha henne nära så man slapp gå upp för att plocka upp henne) och nu (4 mån gammal) sover hon i nestet i bed side criben själv.

    Vi har litet sovrum så det blev så trångt att ha sängen intill vår, jag fick liksom klättra ut stora sängen och det orkade jag inte med som öm och nyförlöst :)

    Däremot har den varit superbra just i trångt rum då den tar liten plats jämfört med en stor spjälsäng!

  • Äldre 4 Jan 13:34
    #2
    Sommar15 skrev 2016-01-04 02:28:52 följande:

    Jag kan inte svara på skillnaden, men vi köpte en bed side crib till vår lilla som vi knappt har använt som bed side crib utan endast som "vanlig" spjälsäng ståendes en bit bort i rummet. När hon var riktigt liten sov hon i nest i stora sängen (vaknade ofta = enklare att ha henne nära så man slapp gå upp för att plocka upp henne) och nu (4 mån gammal) sover hon i nestet i bed side criben själv.

    Vi har litet sovrum så det blev så trångt att ha sängen intill vår, jag fick liksom klättra ut stora sängen och det orkade jag inte med som öm och nyförlöst :)

    Däremot har den varit superbra just i trångt rum då den tar liten plats jämfört med en stor spjälsäng!


    Tack för svar:)  Kanske ska ta med momentet "klättra runt bedside crib som nyförlöst=rätt smärtsamt" i beräkningarna, hehe. Vi har ett nest men känns lite dumt att inte även ha en säng (kanske det inte är men)... Hur länge får dom egentligen plats i en crib innan de måste ha en spjälsäng?
  • Äldre 4 Jan 14:28
    #3

    Vi hade en baby-baby-säng till vårt andra barn, det var superbra, han låg tätt intill mig så jag kunde liggamma men han sov ändå i egen säng. Sen hade vi spjälsäng ändå som han började sova i sitt andra halvår och hade tills han blev 3 år. Så en babybay är inte en ersättning för en spjälsäng/större säng utan mer istället för vagga typ.

  • Äldre 4 Jan 15:06
    #4
    Abbelina skrev 2016-01-04 13:34:38 följande:

    Tack för svar:)  Kanske ska ta med momentet "klättra runt bedside crib som nyförlöst=rätt smärtsamt" i beräkningarna, hehe. Vi har ett nest men känns lite dumt att inte även ha en säng (kanske det inte är men)... Hur länge får dom egentligen plats i en crib innan de måste ha en spjälsäng?


    Ja någon form av säng är skönt! Om inte annat för att sova i på dagtid! Vi ska nu snart börja introducera större spjälsäng eftersom hon börjar växa ur bed side criben, men eftersom den måste stå i ett annat rum lär det ta ett tag innan hon sover där. Men som Alexi skriver kan man inte ha dem speciellt länge i en liten säng så ha med det i beräkningen.

    Liggamma funkade aldrig för mig men för de som kan det verkar det göra under för nattsömnen :) och då kan jag tänka mig att en sån säng är superbra att ha! Har ni plats intill sängen är det många som köper vanlig stor spjälsäng också och tar bort en sida på den.
  • Äldre 10 Jan 10:49
    #5
    Sommar15 skrev 2016-01-04 15:06:23 följande:
    Ja någon form av säng är skönt! Om inte annat för att sova i på dagtid! Vi ska nu snart börja introducera större spjälsäng eftersom hon börjar växa ur bed side criben, men eftersom den måste stå i ett annat rum lär det ta ett tag innan hon sover där. Men som Alexi skriver kan man inte ha dem speciellt länge i en liten säng så ha med det i beräkningen.

    Liggamma funkade aldrig för mig men för de som kan det verkar det göra under för nattsömnen :) och då kan jag tänka mig att en sån säng är superbra att ha! Har ni plats intill sängen är det många som köper vanlig stor spjälsäng också och tar bort en sida på den.
    Alexi skrev 2016-01-04 14:28:51 följande:

    Vi hade en baby-baby-säng till vårt andra barn, det var superbra, han låg tätt intill mig så jag kunde liggamma men han sov ändå i egen säng. Sen hade vi spjälsäng ändå som han började sova i sitt andra halvår och hade tills han blev 3 år. Så en babybay är inte en ersättning för en spjälsäng/större säng utan mer istället för vagga typ.


    Tack för era svar! Vi var och kollade i en babyaffär häromdagen och när vi såg hur stor storlekskillnad det var blev det ju uppenbart att det går att använda en spjälsäng mkt längre än bed side crib =) Gillar dock criben, känns som en liten nyföding typ "drunknar" i den stora spjälsängen (okej kanske är jag lite lätt överbeskyddande nu men iaf). Sen kommer vi troligtvis inte ha barnvagnen uppe i vår lägenhet och visar det sig att vår bebbe gillar att gungas till sömn kanske det är bra med cribet som har hjul och som vi kan vagga lite fram o tillbaka.

    Nån som har tips på vilket crib som är bra? Skiljer ju några 100 i pris mellan olika märken men jag ser ingen riktigt skillnad mellan dom =)

  • Äldre 10 Jan 20:01
    #6

    Bed crib justerar du höjden på så att den är i samma höjd som eran säng, spjälsängen är oftast två lägen att välja på, lägsta nära golvet och en i mitten, den jag haft kunde jag inte ta bort sidan på när sängen var i högre läget....
    Vi köpte en bed crib till andra barnet då jag inte ville ha båda barnen i sängen, rädd att äldre syskonet skulle lägga sig på henne... Supernöjd med den! Man kan bara ha den tills bebisen sitter upp sedan är den farlig, vi gjorde dock så att vi hade den mot väggen och byggde skydd sista tiden så hon inte kunde falla ur den, så vi använde den ung 10 månader, så skönt att kunna se henne direkt jag vaknar och nattamma utan att vara rätt att någon lägger sig på henne!!

Svar på tråden Bed crib VS spjälsäng med dropside, tips??