• Äldre 7 Jan 02:29
    12180 visningar
    39 svar
    39
    12180

    Dotter kallad till rättegång.. Vad gör man?

    Hej allihopa..
    Jag sitter i en sådan knivig sits som har dragit tillbaks mig in i ångestattacker och sömnlösa nätter. 
    Jag har misslyckats helt otroligt mycket med min 20 åriga dotter, trots att jag kämpat med henne så mycket som jag bara kunnat..
    Hon berättade för mig igår att hon har inhandlat och brukat narkotika (ringa narkotikabrott, cannabisbrus) , vilket hon har fått samtal av från polisen för. Hon har blivit inkallad på förhör där hon blånekade allt, vägrade ta kissprov (hur kan man vägra det???) och blev därmed tvungen att ta blodprov...
    Idag fick hon tillbaka resultaten och det var positivt... 


    Polisen hon pratade med i telefon informerade om att hon bör komma ner till stationen för ytterligare ett förhör där hon säger själv att hon kommer erkänna och hon kommer att ta sin dom. 


    Nu till det som får mig att vilja dö... 


    Polisen säger att hon måste till ett rättegång nu, och att hon inte har möjlighet till strafföreläggande då hon inte hade erkänt tidigare (trots att min dotter inte visste om dessa rättigheter under förhöret och inte blev informerad om detta heller)SÅ hon måste alltså upp till rättegång där langarna (samt 60 köpare) kommer att få sin dom samt vittna.


     


    Min dotter har ett både annorlunda för och efternamn, och min fråga är då: Kommer man kunna hitta denna dom på internet bara genom att söka på hennes namn? Jag vet att man kan köpa domar från t.ex LexBase och liknande. Men kan man hitta en dom om man bara googlar hennes namn? I och med att det har varit i rättegång..


    Snälla kära Familjeliv.. Jag vet att det är många som älskar att poängtera att man visserligen gjort dittan och dattan fel under uppväxt eller uppfostran därav denna situation, men jag behöver tröst och hjälp.. Jag drömmer mardrömmar varenda natt och håller på att bli tokig för att jag ser henne förstöra sitt liv framför mina ögon och jag känner mig så hjälplös..


     


    Snälla, hjälp mig...


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-07 02:37
    Insåg nu att rubriken är lite missledande samt lite stavfel.. Ursäkta mig... Har inte sovit någonting eller ätit heller för den delen pga hur det här får mig att må..
    Hoppas någon av er känner att det är relevant nog att lugna en mors hjärta.. <3
  • Svar på tråden Dotter kallad till rättegång.. Vad gör man?
  • Blue Cross
    Äldre 7 Jan 03:14
    #1
    LifeAsMe123 skrev 2016-01-07 02:29:31 följande:

    Min dotter har ett både annorlunda för och efternamn, och min fråga är då: Kommer man kunna hitta denna dom på internet bara genom att söka på hennes namn?


    Inte enbart genom att söka på hennes namn i någon sökmotor som Google eller Yahoo,så länge inte någon annan inte uppmärksammar domen på t.ex ett forum eller sin blogg.
    LifeAsMe123 skrev 2016-01-07 02:29:31 följande:
     I och med att det har varit i rättegång..
    Rättegång räcker inte,det måste bli en fällande dom som vinner laga kraft.

    Förövrigt så ligger är den sociala acceptansen för ringa narkotikabrott ungefär densamma som för fortkörning,folk bryr sig inte nämnvärt då sansat cannabisbruk knappast är socialt stigmatiserat i någon större utsträckning.


  • Anonym (Johan­na)
    Äldre 7 Jan 03:26
    #2

    Om man googlar på hennes namn (förutsatt att hon är DÖMD) så kommer Lexbase stå som sökresultat. Det vet jag av erfarenhet.

  • Äldre 7 Jan 03:53
    #3
    Blue Cross skrev 2016-01-07 03:14:41 följande:
    Inte enbart genom att söka på hennes namn i någon sökmotor som Google eller Yahoo,så länge inte någon annan inte uppmärksammar domen på t.ex ett forum eller sin blogg.
    LifeAsMe123 skrev 2016-01-07 02:29:31 följande:
     I och med att det har varit i rättegång..
    Rättegång räcker inte,det måste bli en fällande dom som vinner laga kraft.

    Förövrigt så ligger är den sociala acceptansen för ringa narkotikabrott ungefär densamma som för fortkörning,folk bryr sig inte nämnvärt då sansat cannabisbruk knappast är socialt stigmatiserat i någon större utsträckning.


     


    Okej..
    Vi bor i en relativt liten stad och när grannpojken hamnade i en ordentligt stor knarkhärja och åkte dit med 5-6 till grabbar för langning (väldigt mycket narkotika var inblandat) så var det iofs grovt narkotikabrott, så syntes hans dom när man googlade på hans namn. Detta var dock på en sida som heter swedishconfidentials.wordpress.se och verkade lite som ett forum/blogg där domar fanns uppe som pdf. Så det kanske stämmer det du säger..
    Jag behöver alltså inte oroa mig för att det syns direkt på någon sökmotor?


    jag vet att jag har googlat folk bara för skojsskull och jag är rädd att någon gör det på henne. man kan inte skydda sina barn från allt såklart men jag är bara rädd att hennes far får reda på det. Vi är skilda sedan år tillbaka och jag vet hur han kommer att reagera, och vill inte att min dotter ska behöva genomlida hans temperament.. 

  • Anonym (,mamm­a)
    Äldre 7 Jan 06:07
    #4

    Det är nog detta som behövs. Du har låt henne om ryggen, skyddat henne och gått på hennes ursäkter vilket bara gör det lättare att fortsätta. Hon är vuxen, 20 år gammal. Hon valde själv att köpa droger trots att hon VET vad det kan innebära. Hon valde också själv att ljuga för polisen och vägra kissprov. Hon VET att det är fel och dumt att ljuga för polisen men du ursäktar hennes beteende och gnäller om att hon inte fått information om konsekvenserna. Som om det vore polisen som gjort fel när hon ljög för dom. Vad trodde hon skulle hända? Förstår hon inte att det blir rättegång om man ljuger för polisen? Trodde hon att dom släpper alla som vägrar erkänna?

    Hon har själv, medvetet och aktivt valt att förstöra sitt liv. Varför ska du försöka hitta kryphål? Varför ska hon slippa de konsekvenser som alla andra får ta för samma beteende?

    Troligtvis så behöver hon nå botten ordentligt och känna att ingen räddar henne. Bara då kommer hon på riktigt fatta att hon sabbar sitt liv och att inte ens mamma kan skydda henne från konsekvenser.

  • Äldre 7 Jan 06:10
    #5

    Ja, domen är offentlig.

  • Äldre 7 Jan 06:53
    #6

    Hon kan hävda arton varit i Christiania och rökt. Det är lagligt, även för svenskar. Vet en sim klarade sig från att bli dömd genom att hävda detta.

  • Anonym (K)
    Äldre 7 Jan 06:57
    #7
    Blue Cross skrev 2016-01-07 03:14:41 följande:
    Inte enbart genom att söka på hennes namn i någon sökmotor som Google eller Yahoo,så länge inte någon annan inte uppmärksammar domen på t.ex ett forum eller sin blogg.
    Rättegång räcker inte,det måste bli en fällande dom som vinner laga kraft.

    Förövrigt så ligger är den sociala acceptansen för ringa narkotikabrott ungefär densamma som för fortkörning,folk bryr sig inte nämnvärt då sansat cannabisbruk knappast är socialt stigmatiserat i någon större utsträckning.


    Samhället är definitivt stigmatiserande på detta.
    Det är på sin höjd en mindre klick i samhället som inte bryr sig.


    LifeAsMe123 skrev 2016-01-07 02:29:31 följande:

    . vägrade ta kissprov (hur kan man vägra det???)


    .

    Hur många 20 åriga tjejer känner du som vill ha en främling titta upp i skrevet på dig?
    Och sen har många nått som heter integritet och sitt kön.
    Urinprovning i detta formatet, liknar väldigt mycket ett sexuellt ofredande.
    Hade det hänt var som helst i samhället annars, så hade man kunnat anmäla för sexuelltofredande.
    Nått enstaka fall, så har man våldfört sig och tvingat upp kateter.
    I min bok liknar det en våldtäkt.

    Hon kan ju alltid hävda hon inte konsumerat i Sverige, och köra med ursäkten att hon inte visste detta hade betydelse.
    Hon kan säga Danmark, och att hon blev bjuden.
    Känns det trovärdigt, så lägger dom ner fallet redan vid förhör.
    Och bevisbördan ligger inte på din dotter.

    Och vittna mot langare är inget hon måste som så, bara säga hon inte vågar.
    Och vid alla försök man försöker förklara för henne det är lugnt, så upprepar hon samma sak.

  • Äldre 7 Jan 10:43
    #8
    +1

    Att vägra piss är faktiskt inte en så dum idé då det är lägre risk att spår av thc är kvar i blodet (går ur blodet snabbare).

    Känn inte att du har misslyckats med din dotter. Du känner henne bäst och förhoppningsvis är hon en empatisk och varm människa, det är det absolut viktigaste. Att äventyra lite i ungdomen hör ju till, och därtill är ju inte cannabisbruk det värsta en kan göra sig skyldig till.

  • Äldre 7 Jan 13:46
    #9

    Hej igen..
    Tack för alla svaren ni skickat under morgonen och natten..

    Jag vet att jag inte kan ursäkta hennes beteende och skydda henne livet ut, men det gör så ont i mig när hon gråter och gråter och säger förlåt. Jag känner min dotter och jag har sett henne ställa till med problem under hela hennes tonår, men det här är det absolut grövsta och jag har aldrig sett henne sådär ångestfylld. Det är hennes rädsla av att domen ska kunna googlas fram bara av hennes namn och triggade igång en ångest hos mig och jag blev så ledsen för hennes skull.. Jag har varit hård mot henne under den här situationen, mer än vad jag någonsin vart! Men när sovrumsdörren stängs och alla sover så bryter jag ihop inombords. 


    Jag känner mig bara så... Misslyckad. 

    Vi kommer att börja från en ny kula efter detta. Jag tror på henne och jag hoppas av hela mitt hjärta att hon älskar sig själv och sitt liv tillräckligt mycket, för att vara mottaglig för hjälp och stöd från mig. 


    Men om jag förstått rätt - domen är offentlig, det vet jag. Den är inte sekretessbelagd vilket innebär att vem som helst kan betala lite pengar eller så och få ut den via LexBase eller liknande.


    Men den är inte offentlig på Google, Yahoo eller liknande om ingen delar domen eller länkar till den t.ex?


     


    Tack igen för alla svar! 

  • Äldre 7 Jan 17:50
    #10
    LifeAsMe123 skrev 2016-01-07 13:46:55 följande:

    Hej igen..
    Tack för alla svaren ni skickat under morgonen och natten..

    Jag vet att jag inte kan ursäkta hennes beteende och skydda henne livet ut, men det gör så ont i mig när hon gråter och gråter och säger förlåt. Jag känner min dotter och jag har sett henne ställa till med problem under hela hennes tonår, men det här är det absolut grövsta och jag har aldrig sett henne sådär ångestfylld. Det är hennes rädsla av att domen ska kunna googlas fram bara av hennes namn och triggade igång en ångest hos mig och jag blev så ledsen för hennes skull.. Jag har varit hård mot henne under den här situationen, mer än vad jag någonsin vart! Men när sovrumsdörren stängs och alla sover så bryter jag ihop inombords. 


    Jag känner mig bara så... Misslyckad. 

    Vi kommer att börja från en ny kula efter detta. Jag tror på henne och jag hoppas av hela mitt hjärta att hon älskar sig själv och sitt liv tillräckligt mycket, för att vara mottaglig för hjälp och stöd från mig. 


    Men om jag förstått rätt - domen är offentlig, det vet jag. Den är inte sekretessbelagd vilket innebär att vem som helst kan betala lite pengar eller så och få ut den via LexBase eller liknande.


    Men den är inte offentlig på Google, Yahoo eller liknande om ingen delar domen eller länkar till den t.ex?


     


    Tack igen för alla svar! 


    Förstår hur du tänker, men samtidigt är det en vuxen människa och får ta ansvar för sitt handlande.

    Sen varför denna otroligt överdrivna rädslan för att vara lagförd?
    Sen låter det som denna dotter har en del psykiskt i bagaget?
    Vilket man då kan misstänka självmedicinering, och då kommer denna situation hamna i skymundan och självmedicinering kommer fortsätta.
    Sen i vilken form, det är en bra fråga.

    Detta med Danmark har jag läst mig till att det funkar.
    Speciellt om man bor i de södra delarna av Sverige.

Svar på tråden Dotter kallad till rättegång.. Vad gör man?