• Äldre 8 Jan 21:00
    1754 visningar
    7 svar
    7
    1754

    Röd sårig rumpa

    Jag söker tips och ideer som kan hjälpa min lilla dotter på 1 år och 9 månader.

    På senare tid har hon fått myckey röd rumpa och vätskande sår kring ändtarmsöppningen. Hon hade aldrig några bekymmer som liten men helt plötsligt kom det och inget verkar hjälpa. Har testat alsollösning, inotyol och purelan men inget hjälper. Som tur är verkar hon helt obekymrad och låter mig smörja utan att ens knorra så det verkar inte vara smärtsamt.

    Kan tänka mig att det vore bra att vara blöjfri. Någon som har tips kring det? Inte så lockande att torka kiss i hela huset.

  • Svar på tråden Röd sårig rumpa
  • Äldre 8 Jan 21:12
    #1

    Har du provat byta blöjmärke?
    Vi fick samma bekymmer och bytte märke. Löste problemet.

  • Äldre 8 Jan 21:17
    #2

    Låt henne vara utan blöja så mycket som möjligt, sedan provar du ett annat blöjmärke som är så neutralt utan parfymer och skit. På min dotter funkade euroshoppers billiga blöjor bäst, samt att hon fick vara utan blöja när det var som värst.

  • HWR
    Äldre 8 Jan 21:19
    #3

    Har hon kanske fått svamp? Vad säger bvc?
    Min ena fick svamp när vi testade ett nytt blöjmärke. Hon blev röd och flagnade/vätskade.

  • Äldre 8 Jan 21:47
    #4

    Fråga på BVC om det kan vara svamp eller så kan hon ha fått en streptokockinfektion (stjärtfluss). Prov för detta tas som vid halsfluss på Vårdcentralen med bomullstops och behandlas med antibiotika.
    Har hon haft diarré? Vår dotter blev röd och sårig väldigt snabbt vid en diarréepisod. Det hjälpte att lufta mycket, inte tvätta med vatten utan att använda olja (vi hade rapsolja), och att smörja med inotyol (riktigt tjocka lager). Det hjälper förstås inte mot bakterieinfektion i huden.

  • Äldre 8 Jan 23:22
    #5

    Tack för alla svar. Ska nog kontakta BVC på måndag. Vi har alltid använt oss av Libero blöjor och varit nöjda. Dem ska det väl inte vara några parfymer i.

  • Äldre 9 Jan 14:18
    #6
    Pärlan80 skrev 2016-01-08 23:22:46 följande:

    Tack för alla svar. Ska nog kontakta BVC på måndag. Vi har alltid använt oss av Libero blöjor och varit nöjda. Dem ska det väl inte vara några parfymer i.


    Gör det. Hoppas det löser sig. Vi hade också libero och de fungerade ganska länge. Bytte över till Pampers när rumpan blev rödare och rödare och plötsligt försvann besvären. Nu har det funkat med libero igen.
  • Äldre 9 Jan 14:30
    #7
    Pärlan80 skrev 2016-01-08 23:22:46 följande:
    Tack för alla svar. Ska nog kontakta BVC på måndag. Vi har alltid använt oss av Libero blöjor och varit nöjda. Dem ska det väl inte vara några parfymer i.
    Mitt äldsta barn var kring 1,5 år när hon också fick fula utslag på rumpan. Använde också Libero då. Det enda som hjälpte var att byta blöjmärke och det var ett evigt letande innan vi hittade ett som funkade.

    Det gick över på ett par dagar när hon hade en blöja som inte irriterade.
    The Dimitra universe.
Svar på tråden Röd sårig rumpa