• Äldre 9 Jan 10:05
    3172 visningar
    17 svar
    17
    3172

    Jag gifter mig i sommar - får jag därmed fler skyldigheter gentemot hans barn?

    Hej!

    Jag gifter mig i sommar. Min fästman har en dotter sedan innan som går på fritids. Hon trivs på sitt fritids med sina kompisar (hon brukar vilja vara kvar till 17-17:30 tiden ungefär, hennes pappa hämtar alltid 17:30, då han inte hinner hem tidigare).

    Nu undrar vi om hon fortfarande kommer ha rätt att gå på fritids efter att vi gift oss? Jag är hemma (för att jag vill och kan). Kommer vårt giftermål medföra att flickan inte har rätt till fritids trots att hennes pappa jobbar?

  • Svar på tråden Jag gifter mig i sommar - får jag därmed fler skyldigheter gentemot hans barn?
  • Äldre 9 Jan 10:10
    #1

    Ingen som vet?

  • Äldre 9 Jan 10:11
    #2

    Jag spekulerar, giftermålet gör dig inte till vårdnadshavare och då borde inte sådana krav kunna ställas. Men det kan kanske finnas någon regel vad vet jag.

    Är det någon som antytt att du kommer behöva hämta?

  • Äldre 9 Jan 10:16
    #3
    nuharjagbytt skrev 2016-01-09 10:11:37 följande:

    Jag spekulerar, giftermålet gör dig inte till vårdnadshavare och då borde inte sådana krav kunna ställas. Men det kan kanske finnas någon regel vad vet jag.

    Är det någon som antytt att du kommer behöva hämta?


    Nej, inte alls. Det är mer jag som funderar efter att ha läst ang. försörjningsplikt osv som inträder när man gifter sig (alt. skaffar gemensamma barn). Funderade på om det även gäller tider för förskola och fritids då?
  • Äldre 9 Jan 10:26
    #4

    Svar nej. Barnomsorgstid styrs efter vårdnadshavares arbetstider.

  • Äldre 9 Jan 10:32
    #5
    AnkiC skrev 2016-01-09 10:26:27 följande:

    Svar nej. Barnomsorgstid styrs efter vårdnadshavares arbetstider.


    Är du helt hundra på detta?

    Min blivande man ska opereras i höst (mindre operation), men kommer att bli sjukskriven i tre veckor (pga att han har ett tungt arbete). Då är jag medveten om att jag, då vi hunnit gifta oss innan det, är skyldig att betala för hans barn så att hon har samma standard som innan. - Det var efter att jag läste om det som jag funderade kring detta med tider, osv. Inte bara under pappans sjukskrivning då, utan även efter det.
  • Äldre 9 Jan 10:58
    #6
    Limedrickan skrev 2016-01-09 10:32:13 följande:
    Är du helt hundra på detta?

    Min blivande man ska opereras i höst (mindre operation), men kommer att bli sjukskriven i tre veckor (pga att han har ett tungt arbete). Då är jag medveten om att jag, då vi hunnit gifta oss innan det, är skyldig att betala för hans barn så att hon har samma standard som innan. - Det var efter att jag läste om det som jag funderade kring detta med tider, osv. Inte bara under pappans sjukskrivning då, utan även efter det.
    Ja det är en annan fråga men vad gäller omsorgstider så har du ingen skyldighet att hämta henne tidigare eller så.
  • sextio­talist
    Äldre 9 Jan 11:01
    #7
    Limedrickan skrev 2016-01-09 10:32:13 följande:

    Är du helt hundra på detta?

    Min blivande man ska opereras i höst (mindre operation), men kommer att bli sjukskriven i tre veckor (pga att han har ett tungt arbete). Då är jag medveten om att jag, då vi hunnit gifta oss innan det, är skyldig att betala för hans barn så att hon har samma standard som innan. - Det var efter att jag läste om det som jag funderade kring detta med tider, osv. Inte bara under pappans sjukskrivning då, utan även efter det.


    Nej, det är lite luddigt. Men din försörjningsskyldighet innebär att om pappan står helt utan inkomst så är du skyldig att se till att barnet har mat på bordet när de är hos er.

    Om du varit förmögen och din man urfattig då hade det blivit mer tydligt.

    Men jag misstänker att ni ligger inom normalspannet när det gäller inkomst och det är tre veckors sjukskrivning.

    Du behöver inte ens ha barnet hos dig när pappan ligger på sjukhus, du kan resa iväg och föräldrarna får lösa det själva om man nu ska dra det till sin spets.
  • sextio­talist
    Äldre 9 Jan 11:04
    #8
    Limedrickan skrev 2016-01-09 10:32:13 följande:

    Är du helt hundra på detta?

    Min blivande man ska opereras i höst (mindre operation), men kommer att bli sjukskriven i tre veckor (pga att han har ett tungt arbete). Då är jag medveten om att jag, då vi hunnit gifta oss innan det, är skyldig att betala för hans barn så att hon har samma standard som innan. - Det var efter att jag läste om det som jag funderade kring detta med tider, osv. Inte bara under pappans sjukskrivning då, utan även efter det.


    Ja, det finns ett beslut om detta i regeringsrätten. Det är det som är tolkning av lagen, dvs likställt med lag
  • Äldre 9 Jan 11:04
    #9

    Tack för svar!

    Pappan blir förmodligen inte på sjukhus mer än några dagar. Resten av sjukskrivningen blir i hemmet.

    Det blir självklart jag som tar både morgnar och eftermiddagar under hans sjukskrivning. Annars kommer hon varken till eller från skolan. ;P

  • Äldre 9 Jan 11:05
    #10

    Du är skyldig att ge henne sitt arv om pappan dör och du lever fortfarande, dvs hälften av allt.

  • sextio­talist
    Äldre 9 Jan 11:15
    #11
    hon mot strömmen skrev 2016-01-09 11:05:46 följande:

    Du är skyldig att ge henne sitt arv om pappan dör och du lever fortfarande, dvs hälften av allt.


    Det har inget med om man är gift eller inte, utan att särkullbarn alltid har rätt att få ut sitt arv, däremot kommer ts tillgångar ingå i boet om äktenskapet upplöses om inget annat anges. Är TS förmögen så förlorar hon på att gifta sig (när äktenskapet upplöses) är mannen mer förmögen å vinner hon på det. Ja, äktenskapet kommer någon gång upplösas
  • Äldre 9 Jan 11:19
    #12
    hon mot strömmen skrev 2016-01-09 11:05:46 följande:

    Du är skyldig att ge henne sitt arv om pappan dör och du lever fortfarande, dvs hälften av allt.


    Hon kommer att få 100% av allt hennes pappa äger och har. Vi ska skriva papper på att allt hans är hans och allt mitt är mitt. Jag älskar hennes pappa, inte hans pengar.

    Hur vi nu kom in på detta märkliga sidospår?

    Tack till alla som bevarat frågan! Då riskerar inte flickan att missa sitt fritids pga vårt giftermål iaf. Det känns bra. :) (Även om jag gärna skulle ha henne hemma).
  • sextio­talist
    Äldre 9 Jan 11:31
    #13
    Limedrichan skrev 2016-01-09 11:19:33 följande:

    Hon kommer att få 100% av allt hennes pappa äger och har. Vi ska skriva papper på att allt hans är hans och allt mitt är mitt. Jag älskar hennes pappa, inte hans pengar.

    Hur vi nu kom in på detta märkliga sidospår?

    Tack till alla som bevarat frågan! Då riskerar inte flickan att missa sitt fritids pga vårt giftermål iaf. Det känns bra. :) (Även om jag gärna skulle ha henne hemma).


    Ett tips. Det finns kommuner som fortfarande (även om de bryter mot lagen) försöker hävda annat. Men ofta räcker det med att hänvisa till lagen och domen i regeringsrätten och påminna dom om att denna lag gäller även dom, inga undantag
  • Äldre 9 Jan 11:41
    #14
    Limedrichan skrev 2016-01-09 11:19:33 följande:
    Hon kommer att få 100% av allt hennes pappa äger och har. Vi ska skriva papper på att allt hans är hans och allt mitt är mitt. Jag älskar hennes pappa, inte hans pengar.

    Hur vi nu kom in på detta märkliga sidospår?

    Tack till alla som bevarat frågan! Då riskerar inte flickan att missa sitt fritids pga vårt giftermål iaf. Det känns bra. :) (Även om jag gärna skulle ha henne hemma).
    Nej det riskerar inte flickan men om du gärna har henne hemma så är det ju inte fel att hämta henne tidigare nån dag ändå. Om nu pappan blir sjukskriven en tid kan det vara bra att passa på att få mer tid med dottern under den tiden.
  • Äldre 9 Jan 13:06
    #15

    Jag loggas ur hela tiden! :/

    Ja, tanken är att hon ska få vara hemma då, så att vi kan umgås allihopa tillsammans. Men vi får se hur länge hon tycker det är kul. ;) Hon älskar som sagt sitt fritids. :)

  • Äldre 9 Jan 13:10
    #16
    AnkiC skrev 2016-01-09 11:41:15 följande:

    Nej det riskerar inte flickan men om du gärna har henne hemma så är det ju inte fel att hämta henne tidigare nån dag ändå. Om nu pappan blir sjukskriven en tid kan det vara bra att passa på att få mer tid med dottern under den tiden.


    Om jag skulle agera helt egoistiskt, så skulle jag stå och hänga på låset efter varje skoldags avslut. ;P Men jag vet hur mycket hon tycker om att vara på fritids, så det vore bara elakt att tvinga hem henne.

    När hon gick på förskola så hämtade jag henne efter lunch varje dag. Dessutom gick hon bara tre dagar i veckan. Men nu har hon lite mer att säga till om själv och det måste ju respekteras.
  • Äldre 9 Jan 19:38
    #17
    Limedrickan skrev 2016-01-09 10:32:13 följande:

    Är du helt hundra på detta?

    Min blivande man ska opereras i höst (mindre operation), men kommer att bli sjukskriven i tre veckor (pga att han har ett tungt arbete). Då är jag medveten om att jag, då vi hunnit gifta oss innan det, är skyldig att betala för hans barn så att hon har samma standard som innan. - Det var efter att jag läste om det som jag funderade kring detta med tider, osv. Inte bara under pappans sjukskrivning då, utan även efter det.


    Nej, du är inte skyldig att ge henne samma standard som innan däremot är du som andra skrivit skyldig att se till att hon ibte svälter o går i oanvändbara kläder typ :)

    Barnomsorgstiderna kommer aldrig gälla dig såvida du inte adopterar barnet.
Svar på tråden Jag gifter mig i sommar - får jag därmed fler skyldigheter gentemot hans barn?