• Äldre 9 Jan 21:11
    8483 visningar
    39 svar
    39
    8483

    Resa till Egytten

    Önskar era synpunkter.

    Jag är skild sedan fyra år, har två barn i skoåldern på halvtid. 
    Mitt ex bokade i höstas en resa med barnen till Hurghada i Egypten till Påsklovet utan att i förväg berätta för mig om resmålet. När jag fick reda på det (i december) så berättade jag att jag tyckte resmålet var olämpligt ut säkerhetssynpunkt och att jag känner oro samt att jag tycker det är respektlöst av henne att inte berätta om resmålet för mig. Mitt ex ignorerade mina synpunkter och tyckte jag "ska skita var hon reser med barnen".

    Min oro har inte minskat efter det som nyligen hänt i Hurghada. Vi har i dagsläget inget bra samarbete och jag vill inte använda hot om att "sätta stop" för resan utan vädjar till hennes förnuft och säkerhetstänkande, och därmed ändra resmålet. Jag vill inte försämra det samarbete vi har.

    Vad göra ?

  • Svar på tråden Resa till Egytten
  • Anonym (.)
    Äldre 9 Jan 21:16
    #1

    Då Egypten lever på turism kan man räkna med att säkerheten höjs. Dom är förmodligen säkrare där än någon annanstans då det idag sprängs och dödas överallt utan förvarning.

  • Äldre 9 Jan 21:31
    #2

    Bedömer du Hurghada som säkrare än t ex Kanarieöarna el Kap Verde ?

  • Äldre 9 Jan 22:52
    #3
    Anonym (.) skrev 2016-01-09 21:16:37 följande:

    Då Egypten lever på turism kan man räkna med att säkerheten höjs. Dom är förmodligen säkrare där än någon annanstans då det idag sprängs och dödas överallt utan förvarning.


    Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. Egypten har en lång, lång historia av blodiga terrorattacker mot just turister - nog bland de absolut värsta länderna vad gäller sådana saker. Nyhetsbyrån Reuters har sammanställt en lista över den här typen av dåd i just Egypten. Den börjar 1992 och fortsätter sedan med en närmast ofattbar mängd attacker. Läs och förfäras och inse att Egypten inte är en plats för semester med ungarna (det är mycket värre än du kan föreställa dig): www.usdivetravel.com/T-EgyptTerrorism.html

    Efter sprängningen av det ryska passagerarplanet nyligen, rapporterade UNT-journalisten (UNT = Upsala Nya Tidning) Elin Sandow att hon passerat säkerhetskontrollen på en egyptisk flygplats utan att alls kontrolleras. Hon blev inte fråntagen sina fyllda vattenflaskor och kontrollanterna var mest intresserade att gulla med turisternas barn. Hon hade också föreställningen att nu skulle minsann säkerheten vara rigorös mot bakgrund av vad som hände det ryska planet, men blev varse att så inte alls var fallet. Skrattretande - om det inte var så förbaskat allvarligt.

    Egyptiska myndigheter har f.ö. inte ens kontroll över hela landet. Sinai kontrolleras till stora delar av tungt beväpnade islamister och egyptiska militären rör sig endast i stora enheter i området.
  • Anonym (NEJ)
    Äldre 9 Jan 23:02
    #4

    Har varit i hurghada och skulle INTE rekommendera att man reser med barn!

    Isåfall får man vara på hotellområdet.

    Vi åkte in till deras centrum för att shoppa lite.(jag och min pojkvän)

    Försäljarna var det värsta jag vart med om. Det var minst 2 som drog i en hela tiden.. (Dom tog tag i armarna och ens kläder, det var riktigt obehagligt!)

    När jag sa att dom skulle sluta klänga så blev dom arga o gapa massa till min kille att han skulle tysta mig och att han borde ha bättre kontroll på mig?!

    Vi orkade bara i 20 minuter sen tog vi en taxi tillbaka till hotellet tomhänta.

    Det var faktiskt sjukt jobbigt.. Jag har rest väldigt mycket men jag har aldrig vart med om att försäljare vart så äckligt påstridiga och obehagliga!

    Åker aldrig tillbaka dit.

  • Anonym (varfö­r överdr­iva?)
    Äldre 9 Jan 23:41
    #5
    Anonym (NEJ) skrev 2016-01-09 23:02:59 följande:

    Har varit i hurghada och skulle INTE rekommendera att man reser med barn!

    Isåfall får man vara på hotellområdet.

    Vi åkte in till deras centrum för att shoppa lite.(jag och min pojkvän)

    Försäljarna var det värsta jag vart med om. Det var minst 2 som drog i en hela tiden.. (Dom tog tag i armarna och ens kläder, det var riktigt obehagligt!)

    När jag sa att dom skulle sluta klänga så blev dom arga o gapa massa till min kille att han skulle tysta mig och att han borde ha bättre kontroll på mig?!

    Vi orkade bara i 20 minuter sen tog vi en taxi tillbaka till hotellet tomhänta.

    Det var faktiskt sjukt jobbigt.. Jag har rest väldigt mycket men jag har aldrig vart med om att försäljare vart så äckligt påstridiga och obehagliga!

    Åker aldrig tillbaka dit.


    En blond tjej i shorts (eller nåt liknande) som går runt i köpcentrum har inte alls samma respekt som en barnfamilj. Jag säger inte att det är rätt, men så funkar det där. Det är deras kultur och det som upplevs obehagligt av en europé behöver inte vara en stor grej i deras ögon. På samma sätt kan de uppleva visa saker hos oss mycket märkliga som för oss känns helt OK.

    Klarar man inte av andra kulturer ska man resa till Kiruna som längst.
  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 9 Jan 23:54
    #6

    Egypten har aldrig varit ett tryggt turistmål och nu är det ännu värre.

    Skullr utan tvekan sätta stopp för resan.

  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 9 Jan 23:54
    #6

    Egypten har aldrig varit ett tryggt turistmål och nu är det ännu värre.

    Skullr utan tvekan sätta stopp för resan.

  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 9 Jan 23:55
    #7
    Anonym (.) skrev 2016-01-09 21:16:37 följande:

    Då Egypten lever på turism kan man räkna med att säkerheten höjs. Dom är förmodligen säkrare där än någon annanstans då det idag sprängs och dödas överallt utan förvarning.


    Vad du hittar på nu.
  • elyse
    Äldre 9 Jan 23:59
    #8

    Hurghada är ju en stad. Vill man bara ha sol och bad kan man åka till Sharm-El-Sheikh. Har bekanta som varit där för att fira födelsedag, tre generationer, och de var jättenöjda!

  • Äldre 10 Jan 00:20
    #9

    @TS: Som Drottningen70 säger du måste sätta stopp. Egypten är inte alls en säker plats. Visst det kan gå bra och dom får en härlig semester med sol & bad MEN kolla listan jag postade lite högre upp och fråga dig om riskerna inte e liiite för stora. Kan tänka mig det e billigt resa dit nu men det har väl sina orsaker. Finns ju andra tryggare resmål. Kanarieöarna e definitivt säkrare och ett stabilt demokratiskt land (Spanien alltså).

Svar på tråden Resa till Egytten