• Äldre 18 Jan 13:32
    2865 visningar
    7 svar
    7
    2865

    18 månader och pratar inte

    Precis som rubriken lyder är min dotter snart 18 månader och pratar inte. Hon har sagt mamma, nej och pappa vid några tillfällen men annars är det bara mmm till svar på allting. Hon använder vissa ljud ibland men dessa går ej att tyda mer än att hon använder dem när hon är glad, arg eller liknande.
    Hon kommunicerar jättebra med oss genom att till exempel visa vad hon vill, drar med oss till ett rum, pekar på en bok, om hon inte förstår visar hon det genom att vända händerna utåt och vill hon att vi ska sjunga klappar hon sig på magen. Frågar man henne saker till exempel kan mamma få ett glas vatten hämtar hon det i sitt leksaksskök och är vi ute och jag säger nu kommer bussen vänder hon sig dit och pekar eller ler. Så hon förstår ju och vet väldigt många ord men säger dem inte.

    Skulle ni vara oroliga? 

  • Svar på tråden 18 månader och pratar inte
  • Äldre 18 Jan 13:36
    #1

    Min son började inte prata ordentligt förrän han va lite över två. Han förstod oxå mycket och lärde sig teckenspråk (TAK) på förskolan och det använde han sig mycket av. Vi kollade även hanshörsel men den va bra. Nu är han fyra och pladdrar på :)

    Så jag tycker inte att du ska oroa dig än :)

  • Birgit­ta02
    Äldre 18 Jan 13:46
    #2

    Min son pratade inte förrän han var tre år. Fram till dess samlade han på sig språket och när det väl kom så var det ketchupeffekt. Det var inte många ord han kläckte ur sig innan 3 års ålder. Jag hade verkligen inte varit orolig. Att oroa sig över språket vid 18 månaders ålder låter konstigt. Barn förstår otroligt mycket mer än de talar själva.

  • Äldre 18 Jan 13:47
    #3

    Min är också 18 månader och befinner sig i samma situation. Men jag är inte orolig dom hör oss när vi ber om något och gör det. Jag är glad att förståelsen är högre för det kommer inte dröja sen kommer vi aldrig få tyst på dem :)

  • Äldre 18 Jan 14:52
    #4

    Min dotter blir 2 år i Mats och hon pratar inte heller. Hon kan en del läten, hästen, kossan osv. Säger mamma, pappa, mormor, tack, kaka, 1,2 och 3. Men hon förstår jättemycket. Hämtar saker vi ber om, pekar på saker när vi frågar vad det är osv. Har frågat runt och det är helt normalt. Det kommer när det kommer blir väl som nån skrev ketchup effekt

  • Äldre 18 Jan 17:13
    #5

    Nej ni behöver inte vara det minsta oroliga!

  • Äldre 18 Jan 17:54
    #6

    Min son är 2.5 år o det är först nu han börjar prata på riktigt så man förstår honom så ni behöver nog inte oroa er. Prata med BVC om du är orolig så lugnar de säkert dig

  • Äldre 19 Jan 15:48
    #7

    Nej, inte med så bra språkförståelse. Vid två skulle jag nog vilja ha logopedkontakt om det inte kommit igång alls, och kolla så att det ex inte beror på dålig munmotorik eller annan rent fysisk orsak.

Svar på tråden 18 månader och pratar inte