• Äldre 8 Feb 00:38
    3225 visningar
    2 svar
    2
    3225

    Chans för ensamstående 40-åring att adoptera

    Hej!

    Tacksam för alla era kloka råd och reflektioner. Jag undrar om det skulle finnas en chans att adoptera ett eller två barn för en ensamstående kvinna som närmar sin 40-års dag och har bara sin 60-åriga mor som anhörig?

    Vilka krav ställs det på inkomst, utbildning, religion mm?

    Vilka chanser finns det för adoption från Europa?

  • Svar på tråden Chans för ensamstående 40-åring att adoptera
  • Äldre 8 Feb 00:46
    #1

    Har tyvärr inte svar på din fråga men om det skulle vara svårt att få medgivande till adoption så vet jag att möjligheten finns att bli familjehem även om du är ensamstående. Inte samma sak som adoption men många gånger blir familjehemsföräldrar lika betydelsefulla för barnet som om det vore deras biologiska föräldrar. Särskilt vid uppväxtplaceringar av små barn.

  • Äldre 8 Feb 20:33
    #2

    Jag svarade så här i en tidigare tråd, det är ju inte exakt lika för dig men tiden räcker inte för att skriva ett nytt svar just nu. Läs Ts där om du vill få lite er sammanhang i mitt svar: www.familjeliv.se/forum/thread/76303095-adoption

    Grattis till ditt beslut!

    Det kan vara så att du har väldigt ont om tid. En del kommuner tar socialstyrelsens rekommendation, att man inte får ha fyllt 43 år när man ansöker om adoption, som lag.  Du behöver snabbt kontakta socialtjänsten i din kommun, oftast familjerätten, och be dem hänvisa dig till vilken föräldrautbildning du ska gå, utbildningen är obligatorisk. Samtidigt rekommenderar jag att du lämnar in blanketten som heter något i stil med "ansökan om medgivande för internationell adoption" nu innan du fyller 43.

    Här hittar du lite information från Adoptionscentrum, inte allt för uppmuntrande tyvärr men ge inte upp för att du läser den, ring o prata med dem om just dina möjligheter. Jag ser att det är ett år sedan texten uppdaterades och adoptionsvärlden förändras ständigt så nya möjligheter kan ha kommit.

    www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Ensamstaende/

    Många av barnen som adopteras idag har någon form av medicinsk diagnos så det är nog en bra ide att redan nu börja fundera på vilka diagnoser du känner att du som ensamstående mäktar med. Diagnoser som innebär känd sömnproblematik tex är ju ännu jobbigare om man inte kan turas om medan tex blodsmittor inte borde ha så stor betydelse om man är två som kan turas om eller ej (så tänker i alla fall jag men jag kan ha fel).

    LYCKA TILL!

Svar på tråden Chans för ensamstående 40-åring att adoptera