• Äldre 13 Feb 15:40
    2439 visningar
    4 svar
    4
    2439

    HJÄLP, vill flytta hemifrån till Gävle från Sthlm, pga kärlek och vill bygga ett eget liv! Behöver tips/råd om allt!!

    Tjena allihopa, första inlägget på Familjeliv här! 
    Jo det är så att jag har hittat världens mest underbara tjej i Gävle (Jag bor i Stockholm), vi har haft kontakt i snart ett halv år, snackat skype/telefeon och vi har träffats. Det är så sjukt hur vi kommer jättebra överens om i princip allt över sociala medier och när vi träffade så "klickade" vi direkt och det var som vi hade kännt varandra i flera år. Vi båda gillar varandra jättemycket och allt är perfekt, utom distansen mellan oss.

    Hon "kan" inte ha ett distansförhållande pga: diverse anledningar, och det enda sättet det på riktigt skulle fungera emellan oss är om vi bodde nära varandra.

    Jag funderar seriöst på att försöka flytta upp till Gävle för att kunna vara med henne och jag vill på börja mitt vuxenliv och flytta hemifrån och börja "bygga mig själv som individ" och börja ta ansvar osv.

    Det svåra nu är att jag inte har någon aning om vart/hur jag ska börja, jag är 18 år, går mitt andra år i gymnasiet (ska börja 3an), har ingen fast inkomst i nuläget och jag är nog helt ute och cyklar om vad denna "akt" skulle innebära (att flytta dvs)

    Ni här kommer säkert tycka jag är helt sjuk i huvudet som vill flytta hemifrån och till en ny stad bara (nästan bara) för att kunna vara med denna tjej. 
    Men snälla alla tips/råd om hur jag ska/skulle kunna börja blir jag jätte tacksam av!

    Vad jag själv i nuläget kan komma på är: 

    1. Hitta boende (andra hand borde väl vara lättast/snabbast? blocket?)
    2. Hitta jobb (Deltid? för att kunna försörja mig själv då jag flyttar hemifrån)
    3. Hur blir det med gymnasiet? Jag måste väl kunna byta skola? Hur blir det med kurser osv? måste jag läsa om/läsa in nya?
    4. Hur ska man "time'a" allting? om vi säger att jag på något sätt får tag på ett boende, hur ska jag då kunna flytta utan att ha ett jobb? eller om jag hittar ett jobb innan ett boende? Hur gör jag med skolan? 

    Förlåt om jag verkar jättesnurrig (Vilket jag är) men behöver verkligen hjälp! Tack på förhand!

    Ps: Jag har pratat med henne om att jag skulle kunna flytta bara för att få vara med henne, hon säger att jag är galen (på ett bra sätt) att jag skulle börja ett helt nytt liv bara för henne. Så hon vet om det om det skulle vara några funderingar på den frågan :)

  • Svar på tråden HJÄLP, vill flytta hemifrån till Gävle från Sthlm, pga kärlek och vill bygga ett eget liv! Behöver tips/råd om allt!!
  • Äldre 13 Feb 15:59
    #1

    Det första du bör göra är att gå klart gymnasiet. Sen kan du söka jobb här alternativt börja plugga på HiG när du är klar. 
    Är det meningen att det ska vara ni kan ni vänta ett år innan du flyttar.
    Du kan börja med att söka sommarjobb här uppe, då har ni möjlighet att vara tillsammans över sommaren och se hur det känns då. 

    Det är stor bostadsbrist här och att få en lägenhet utan arbete är i stort sett omöjligt. Tänk långsiktigt och gå klart skolan innan. 
    Du har ju sommarlov, höstlov, jullov, sportlov och påsklov du kan vara här under en längre period. 
    Det är dessutom inte så långt så det går jättebra att åka upp över helgerna för att träffa varandra.
    Ett år är inte en evighet.

  • Äldre 13 Feb 21:56
    #2
    mammaåten skrev 2016-02-13 15:59:20 följande:

    Det första du bör göra är att gå klart gymnasiet. Sen kan du söka jobb här alternativt börja plugga på HiG när du är klar. 
    Är det meningen att det ska vara ni kan ni vänta ett år innan du flyttar.
    Du kan börja med att söka sommarjobb här uppe, då har ni möjlighet att vara tillsammans över sommaren och se hur det känns då. 

    Det är stor bostadsbrist här och att få en lägenhet utan arbete är i stort sett omöjligt. Tänk långsiktigt och gå klart skolan innan. 
    Du har ju sommarlov, höstlov, jullov, sportlov och påsklov du kan vara här under en längre period. 
    Det är dessutom inte så långt så det går jättebra att åka upp över helgerna för att träffa varandra.
    Ett år är inte en evighet.


    Jag tar in det du säger och förstår att det egentligen skulle vara MYCKET bättre och smidigare att vänta tills jag har gått ut gymnasiet, men jag kan verkligen inte vänta ett helt år för att vara med denna tjej.

    Och det du skrev om att söka somarjobb i Gävle, hur skulle det gå till? jag menar, då skulle jag väl behöva köpa tågbiljetter varje dag för att åka dit? :P
  • Äldre 13 Feb 22:08
    #3
    Snurriggrabb skrev 2016-02-13 21:56:04 följande:
    Jag tar in det du säger och förstår att det egentligen skulle vara MYCKET bättre och smidigare att vänta tills jag har gått ut gymnasiet, men jag kan verkligen inte vänta ett helt år för att vara med denna tjej.

    Och det du skrev om att söka somarjobb i Gävle, hur skulle det gå till? jag menar, då skulle jag väl behöva köpa tågbiljetter varje dag för att åka dit? :P
    Som jag sa, du kommer ju att ha massor av lov att vara hos henne på. Och att få tag i en lägenhet är väldigt svårt, ska du ha en hos det kommunägda bolaget tex är det flera års kötid. Och de privata går från inkomst. 

    Jag antar att tjejen har någonstans att bo så du kan bo med henne under tiden du är här. Och annars går det ju att köpa tågbiljetter de dagar du inte kan sova hos henne.
  • Äldre 13 Feb 23:11
    #4

    Gå klart gymnasiet, sök sen jobb i gävle o när du fått det flyttar du.

    Allt annat är osmart.

Svar på tråden HJÄLP, vill flytta hemifrån till Gävle från Sthlm, pga kärlek och vill bygga ett eget liv! Behöver tips/råd om allt!!